3213
Sök

Creatix dumpventiler - erfarenheter?

Klubbmannen
29 augusti 2006
Trådstartare
Det ser ut att bli ett köp av dumpventil. Min EVO6-grunka läcker så mycket vid tomgång att den helt sonika inte fungerar tillsammans med det mekaniska insprutningssystemet på min ena kärra.
Visserligen är jag igång att konvertera denna till 16v-t men det finns ingen garanti att det tänker fungera med den tillhörande elektroniska insprutningen på denna uppsättning. Min Aero klarade av att hålla tomgång utan problem med denna ventil monterad. Dock skiljer sig fabrikaten på systemen. Originalventilen är kaputt och den andra jag hade sålde jag iväg i vintras. Sen när jag tänker närmre på det så behöver jag ju en till hur det än går, jag har ju två bilar och en ventil.

Hur som helst. Ventilerna på Creatix tycks ju sälja rätt bra, så nån måste ju hamnat här. Kan nån av erfarenhet säga om dessa håller acceptabel byggkvalitet eller om det är.. skräp?

Dessa är av intresse:
http://www.creatix.se/Shop/Application/ … hp?Id=1472
http://www.creatix.se/Shop/Application/ … hp?Id=1470
http://www.creatix.se/Shop/Application/ … hp?Id=1469

Framförallt den nedersta

mvh Freddan

8 910 Inlägg
29 augusti 2006
Köp en original AV från mekonomen för 325:-

Fotograf på Tierp iDag

Klubbmannen
29 augusti 2006
Trådstartare
Hamilton skrev:
Köp en original AV från mekonomen för 325:-

Nu var det ju inte det jag frågade om

5 710 Inlägg
29 augusti 2006
Klubbmannen skrev:
Det ser ut att bli ett köp av dumpventil. Min EVO6-grunka läcker så mycket vid tomgång att den helt sonika inte fungerar tillsammans med det mekaniska insprutningssystemet på min ena kärra.

Om det strular för dig med EVO:n så vill jag inte tänka på hur jobbigt du kommer få det med en helt öppen.....säger inte att det inte går men du kommer få köra grymt hårt fjädertryck för att hålla den stängd på tomgång vilket gör att den inte evakuerar som den skall vid växling istället.

Du har väl returen kopplad som du kör nu?

MVH Jonas
..............

Klubbmannen
29 augusti 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Klubbmannen skrev:

Om det strular för dig med EVO:n så vill jag inte tänka på hur jobbigt du kommer få det med en helt öppen.....säger inte att det inte går men du kommer få köra grymt hårt fjädertryck för att hålla den stängd på tomgång vilket gör att den inte evakuerar som den skall vid växling istället.

Du har väl returen kopplad som du kör nu?

Problemet är att den står så pass öppen vid "fullt tomgångsvakum" att backventilen i bränslefördelaren knappt öppnas. Returen har jag inte kopplad då den här bilen inte har någon anslutning monterad på insugsröret. Jag hade ett tryckrör med anslutning på och skulle testa lite snabbt för kul skul. Bilen går så knackigt att den har stora problem att hålla sig igång tills man har fått upp den i sådant varv att det inte finns något vakum. Problemet ligger inte i att själva ventilen är monterad som en öppen, utan att den suger luft på tomgång. Min Aero köptes med öppen monterad och jag var vid det tillfället medveten om att detta inte var optimalt, vilket jag talade om för förra ägaren. Han påstod att det inte blev nån skillnad. Jag testade koppla ur den, och kunde inte känna någon märkbar skillnad i motorgången. EVO-grunkan funkade som sagt med aeron öppen monterad när jag testade lite fort, men där är det ju inte heller någon backventil som styr bränslet. Vi får helt enkelt se hur det funkar.

Iofs kan jag se ditt resonemang med att det skulle fungera bättre att ha returen kopplad då den skulle suga luft "genom" fördelaren. Nu är mitt insugsrör med anslutning tyvärr under spackling. jag skulle kunna testa om jag hittar en lämplig slang till returen. Mina anslutningar är gjorda efter hur rören sitter på aeron, vilket är annorlunda då det är tjocka rör som går till en frontmonterad intercooler istället för de små som går till originalkylaren bakom vänstra lyktan.
Senast redigerat av Klubbmannen (29 augusti 2006)

Sök