S40 Vevlager ramlager?

rudarmy
19 november 2011 · 354 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=D5KgKC3VFOA

s40 2.0t-99 steg 4 trim
dessa symtom kommer när bilen börjar bli varm!

bilen har börjat ticka å skramla! ljudet följer varvtalet, samt ryker en hel del från avgas luktar liiiite olja vit lite blå rök..möjligt att den tar liite olja..
förövrigt så går bilen väldigt bra inga felkoder inget annat onormalt!
efter invändig motor rengöring så vart det ännu värre..(omega 907 sen 909)
kör bilen varje dag å har så gjort i snart 2v(7 mil/dag) ljudet har inte blivit värre!

tickande ventiler(trodde jag), va hundra på att det va mina hydraliska tryckare från början men ljudet kom från oljetråget, så jag vart mer å mer säker på vevlager ras

men på länken så hörs det mer från växellådan, när jag kopplar ur en spridare så hörs det väldigt tydligt just till vänster om motorn.. så då funderar jag om det är ramlager.. sen har vi svänghjul kvar dock inte lika troligt iom att bilen är tyst kall!

någon som känner igen detta?

mvh bengt

Senast redigerat av rudarmy (20 november 2011)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Driftar_N
19 november 2011 · 227 Inlägg

Följde det med något skrot ut när du gjorde motorsköljningen?
Låter faktiskt som ett vevlagerras tyvärr. Brukar synas rätt bra när tömmer ur oljan wink

rudarmy
19 november 2011 · 354 Inlägg

tyvärr så kollare jag ej va på GDS-hall med olje uppsamlare..

problemet är att oavsett vilken spridare jag stänger av så kommer ljudet..
sen så försvinner det "grova" ljudet som blir när jag tar bort en spridare,när jag trycker ned kopplingen= uttrampningslagret, men allt i kopplingsväg bytt för mindre än 1000 mil sedan.. tickandet finns dock kvar om jag inte kopplar bort en spridare o trycker ned kopplingen..?!

mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
rudarmy
21 november 2011 · 354 Inlägg

ingen annan som har ideer om vad som är trasigt?
Torpis kanske??

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
21 november 2011 · 10 572 Inlägg

Motorsköljning är jävulens påfund, har aldrig förstått mig på den filosofin.  Att bilen skulle gå flera veckor med trasigt vevlager tror jag inte, däremot tryckare som är slut kan den gå länge med.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
gamlingen
21 november 2011 · 5 198 Inlägg

torpis skrev:
Motorsköljning är jävulens påfund, har aldrig förstått mig på den filosofin.  Att bilen skulle gå flera veckor med trasigt vevlager tror jag inte, däremot tryckare som är slut kan den gå länge med.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=520410

jag körde ca 6 månader med detta,, men det levde fan över 3000 varv

rudarmy
21 november 2011 · 354 Inlägg

Min tickar ju endast å följer varvtalet en bit upp sen tar motorljudet över! förutom när jag kopplar loss en spridare då låter den som halva lådan ska löpa iväg..

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
21 november 2011 · 10 572 Inlägg

Lyssna med stetoskop

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
dawwe ...has left the building...
21 november 2011 · 4 474 Inlägg

Hjälpte en bekant med ett liknande ljud på sin BMW. Vi (jag!) var rätt säker på att det var vev och/eller ram -lager eftersom det bankade rätt bra...Men för att vara på den säkra sidan så plockade vi loss samtliga drivremmar (motorn i fråga har kamkedja...), därefter så test-startade vi i ca 20 sek. Oljudet var helt borta, visade sig vara servopumpen som gav oljudet, vi sträckte servoremmen en aning o sen var allt som vanligt. Bilen rullade vidare i över 5000 mil efter denna "lagning" varefter den såldes...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Drunk A.Sörman
21 november 2011 · 1 299 Inlägg

har samma ljud på min bruksbil trodde på vevlager jag med men som dawwe skriver säger många att det är servopumpen som är lite sleten.


mvh Andreas

rudarmy
21 november 2011 · 354 Inlägg

tror jag sätter mina pengar på toppen iaf.
frågan är ju då, om jag lossar på topp/ventil kåpan behöver jag låsa kammarna el ligger dessa still utan att jag pajjar nåt när jag lyfter av den?
tänkte bl a kolla över oljekanalerna i den, samt lossa oljetråg å göra rent sumpen

mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
rudarmy
23 november 2011 · 354 Inlägg

måste kammarna fixeras el ligger dom kvar?

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
23 november 2011 · 10 572 Inlägg

rudarmy skrev:
måste kammarna fixeras el ligger dom kvar?

Köp en haynesbok, utan den kommer du inte långt tyvärr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
rudarmy
23 november 2011 · 354 Inlägg

Har haynes, forumet finns väl för annat än att svara: köp haynes på allt.. Inte drygt menat!
tänkte om nån gjort nån special, utan att jag måste ta bort kamrem å nolla å allt.. ja jag har läst i haynes å det är sånt projekt hela tiden! El så får jag väl göra som Volvo säger köp ny motor..

Mvh Bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
23 november 2011 · 10 572 Inlägg

Nja, men i detta fallet bör man följa Haynes, därav det dryga svaret. Sen kan man ersätta specialverktyg med egna innovationer om man känner att man förstår hur verktyger i fråga fungerar och kan bygga eget själv

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
rudarmy
23 november 2011 · 354 Inlägg

ok va inte så drygt svar.. ska väl kolla efter en bättre beg topp framöver, ska ju till ATM för mappning till våren så en roligare å fräschare topp ligger nu på inköpslistan..
hur funkar det med hel topp från sugis 2.0 -99 har själv 2.0t-99 
går det el bara kammarna som går att använda?

mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
23 november 2011 · 10 572 Inlägg

Kolla först upp vad som är fel innan du shoppar delar, ibland blir man förvånad...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
rudarmy
24 november 2011 · 354 Inlägg

Du har så rätt! Tack!
Men när jag ändå lyfter å kollar så känns det som att jag lika gärna kan sätta i te x sugkammar..
Så jag undrar om det är nått å tänka på el om det bara är lägga i? gäller 2.0 sugiskammar från -99
Kommer stakarna hålla om vridet läggs under 400 fallande kurva..
Ska i med 19t å modda ett 921 grenrör, en aluic. Allt annat orginal. Patrik ska mappa min till våren å han har sagt att jag inte behöver byta nånting som te x spridare...

Mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
24 november 2011 · 10 572 Inlägg

kolla på x40nordic de läsvärda trådarna, där står vad du bör byta. Spridare är exempelvis någonting man maxar ut med 14T så att inte byta dem måste vara en felsägning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
rudarmy
24 november 2011 · 354 Inlägg

Har läst allt men kollar igen då ang sugiskamm...
Just spridarna ifrågasatte jag..men då handlar det väl om 19t 260hk el där i kring antar jag..
Känns ju sådär... Tack iaf!

Mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang