Saab 9-5 3.0T V6 Främre avgasrör

Skalman
21 november 2011 · 508 Inlägg

Hej !

Jag är på jakt efter framröret det som sitter innan och ihop med katten och undrar vilka som säljer det ? 
Har hittat att skruvat.se har det men finns det några mer ?

Bilen det gäller är en Saab 9-5 3.0T V6 -99 och det är troligtvis flex bitarna som läcker.

Sedan har jag en fråga till och den är varför har dom satt två flexbitar ? måste dom sitta där eller kan man svetsa på vanligt rör och sen sätta en flexrör efter katten ?

Ska åka en sväng till Nordic performence tänkte jag för jag såg att dom ligger i närheten och fråga om dom har någon bra lösning för det borde ju gå att köpa ett nytt rör utan flex bitar och svetsa dit gamla katten för mindre än 4000 kr eller i alla fall ett utan för att slippa framtida problem.
Har hört att flexbitarna brukar gå sönder lätt så vill gärna bli av med dom och bara ha en efter katten som man kan byta lätt.


Så här ser röret ut.
http://img.skruvat.com/img/253490936/253490936_large_0.jpg

Aern
21 november 2011 · 457 Inlägg

Flexrör går att köpa löst. Ta ner röret, kapa, svetsa dit nya, så klart! På det viset kommer du undan bra mycket billigare än 4000.

Så hade jag gjort om jag vore du!

Skalman
21 november 2011 · 508 Inlägg

Har ingen svets , Funderar på att köpa en för avgasrör blir ju så mycket lättare att fixa i framtiden. Kollade på en svets på jula och det fanns allt från 800 kr till 5000 kr och frågan är vilken man ska välja och om man kan få det bra då man aldrig har svetsat i avgasrör tidigare ? Mig svets tror jag det var.

Aern
23 november 2011 · 457 Inlägg

Fråga någon verkstad eller "smedja" om dom skulle kunna göra jobbet åt dig, då vet du att det blir riktigt gjort. Eftersom du aldrig svetsat förut så är avgasrör inte det bästa att börja med att svetsa... Stämmer, det är troligtvis en MIG du kollat på.

Skalman
23 november 2011 · 508 Inlägg

Svetsat har jag gjort med tigersvets (man värmer matrialet och matar/smälter med tråd ) men aldrig i rostiga grejer och bara grundkurs och läraren tyckte jag var duktig och fick det snyggt smile Vill gärna lära mig också för framtida reparationer. Är mig svets bra till kaross reparationer ?

Aern
25 november 2011 · 457 Inlägg

När det gäller svets och hela dess innebörd hänvisar jag dig till någon annan som är mer lämplig inom det området! smile

Skalman
26 december 2011 · 508 Inlägg

Hur kan det bli med en sån här i stället att skruva dit ?
http://www.skruvat.se/Flexror-med-slits … 20743.aspx

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang