Kan jag få böter pga denna dekalen??

killercow
24 november 2011 ·

Inte bara dekaler som är hets mot folkgrupp som kan ge böter.

Även dekaler som kan vara stötande kan ge böter.

Polisen kan se den som stötande å frågan är om även inte rätten tycker den är stötande, om man skulle dra det dit.

Å som sagt. den retar ju. Så du kommer ju bli stoppad så fort en polisbil får se dej. Å dom lär ju leta efter minsta lilla grej att bötfälla dej för. så se till att bilen är helt laglig om du ska köra med den dekalen.

Sen kommer säkert dom följa efter dej lite då å då med olika civilbilar å mäta hastigheten så kör inte för fort.

Vad vill du få ut med dekalen?

WhoZWoddl3r Karosstekniker
24 november 2011 · 288 Inlägg

it_mutt skrev:

WhoZWoddl3r skrev:
Hänvisa till tryckfriheten om de skulle komma på diskution, men böter får du nog inte fast dem kommer nog granska din bil istället

Mnja, då tycker jag nog faktiskt att du ska läsa på lite om när/hur tryckfriheten gäller. Och inget illa menat med det givetvis

om det är en kopia av polis logan kan de kan självklart ställa till problem på annat håll

men har nu läst på lite snabbt om saken och de enda "brott" jag tycker värkar aktuellt i detta läget, om man bortser från logan, som bryter mot tryckfrihetslagen är förolämpning

15. förolämpning, varigenom någon smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Ksj
24 november 2011 · 1 217 Inlägg

Men förolämpning går väll bara att tillämpa om det gäller en folkgrupp eller en enskild individ?

Så är ju inte fallet smile

Saab 900 "2.1an" (1992)
Torlejf Bilvårdstönt.
24 november 2011 · 1 109 Inlägg

Kalaspinglan skrev:

Deception skrev:

Kalaspinglan skrev:
Jag e helt säker på att jag kommer bli stoppad, det händer ganska ofta här i Halmstad
även utan dekal tongue

Man blir ju sällan stoppad utan anledning...



Till frågan så tror jag att en normal, vettig polis (Ja det finns såna med), skulle skita helt i den dekalen och bara tycka det var barnsligt och omoget. Däremot så finns det säkert en del som skulle, som många andra skrivit, granska bilen hårdare.
Böter vet jag inte om det kan bli och troligtvis ingen annan här heller eftersom det i sådant fall lär avgöras i rätten ang. polisvapnet. Men jag kan TÄNKA mig att du kan få skit för att du använder polisvapnet, men texten och "Kalle" lär inte ge några problem tror jag.

Jag kör mellan 1000-1500 mil i månaden så det kanske beror lite på det, men då kör jag
en helt ny bil och inte vofflan wink
Sen blir man oftast stoppad för att blåsa och/eller körkortskontroll, det är den största
anledningen och det händer nästan varje vecka wink

Missförstår jag dig eller menar du att du irriterar dig på Polisen för att dom stannar dig ofta och ber dig blåsa alternativt visa körkortet?

Det är ju skitbra! Jag har alltid sagt att jag kan lägga 2 minuter av min vardag på en poliskontroll om det gör så att alla onyktra försvinner på våra vägar.

Fler poliskontroller tack!

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 november 2011 · 13 669 Inlägg

Torlejf skrev:

Kalaspinglan skrev:

Deception skrev:
Man blir ju sällan stoppad utan anledning...



Till frågan så tror jag att en normal, vettig polis (Ja det finns såna med), skulle skita helt i den dekalen och bara tycka det var barnsligt och omoget. Däremot så finns det säkert en del som skulle, som många andra skrivit, granska bilen hårdare.
Böter vet jag inte om det kan bli och troligtvis ingen annan här heller eftersom det i sådant fall lär avgöras i rätten ang. polisvapnet. Men jag kan TÄNKA mig att du kan få skit för att du använder polisvapnet, men texten och "Kalle" lär inte ge några problem tror jag.

Jag kör mellan 1000-1500 mil i månaden så det kanske beror lite på det, men då kör jag
en helt ny bil och inte vofflan wink
Sen blir man oftast stoppad för att blåsa och/eller körkortskontroll, det är den största
anledningen och det händer nästan varje vecka wink

Missförstår jag dig eller menar du att du irriterar dig på Polisen för att dom stannar dig ofta och ber dig blåsa alternativt visa körkortet?

Det är ju skitbra! Jag har alltid sagt att jag kan lägga 2 minuter av min vardag på en poliskontroll om det gör så att alla onyktra försvinner på våra vägar.

Fler poliskontroller tack!

Mvh. David.

sånna kontroller gillar jag oxå..när dom därimot gör sjuka kontroller pga man är på fel ställe och börjar muppa sig

som härom veckan när jag svänger in på parkeringen hemma ser hur 2st poliser står och smyger bakom ett staket
parkerar bilen och går iväg då springer dom ikapp mig och börjar fråga vad jag gjorde där och allt

sen frågar dom om bilen är okej och självklart är den det..2dagar innan bes ua
först säger dom att min bil ser märklig ut och jag frågar med bestämd röst vad det är för fel på min bil
och då ser man hur dom inser att dom trampat på fel tå
och säger näee vi kollar hastigheten och du körde så fort

det roliga var att jag tomgångskörde in på parkeringen
innan det körde jag på 2:an och 1200rpm

blir så trött på sånna där jävla idioter till poliser som pratar en massa skit och tar upp min tid helt utan anledning

en normal blås och körkorts kontroll kan jag ta men ett förhör mer eller mindre varför jag parkerar min bil har jag svårt att ta

och när dom dessutom ifrågar sätter fordonet gör mig ännu mer förbannad..visst dom kan sätta sig i sin nyare bil dom har hemma på avbetalning men mitt skit är betalt och det ska inte ligga i någon grund för att dom stoppar och kontrollerar en sån bil bara för att man använder hjärnan

Senast redigerat av Growe (24 november 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kalaspinglan
24 november 2011 · 697 Inlägg

killercow skrev:
Inte bara dekaler som är hets mot folkgrupp som kan ge böter.

Även dekaler som kan vara stötande kan ge böter.

Polisen kan se den som stötande å frågan är om även inte rätten tycker den är stötande, om man skulle dra det dit.

Å som sagt. den retar ju. Så du kommer ju bli stoppad så fort en polisbil får se dej. Å dom lär ju leta efter minsta lilla grej att bötfälla dej för. så se till att bilen är helt laglig om du ska köra med den dekalen.

Sen kommer säkert dom följa efter dej lite då å då med olika civilbilar å mäta hastigheten så kör inte för fort.

Vad vill du få ut med dekalen?

Precis det som dekalen visar wink

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Kalaspinglan
24 november 2011 · 697 Inlägg

Torlejf skrev:

Kalaspinglan skrev:

Deception skrev:

Man blir ju sällan stoppad utan anledning...



Till frågan så tror jag att en normal, vettig polis (Ja det finns såna med), skulle skita helt i den dekalen och bara tycka det var barnsligt och omoget. Däremot så finns det säkert en del som skulle, som många andra skrivit, granska bilen hårdare.
Böter vet jag inte om det kan bli och troligtvis ingen annan här heller eftersom det i sådant fall lär avgöras i rätten ang. polisvapnet. Men jag kan TÄNKA mig att du kan få skit för att du använder polisvapnet, men texten och "Kalle" lär inte ge några problem tror jag.

Jag kör mellan 1000-1500 mil i månaden så det kanske beror lite på det, men då kör jag
en helt ny bil och inte vofflan wink
Sen blir man oftast stoppad för att blåsa och/eller körkortskontroll, det är den största
anledningen och det händer nästan varje vecka wink

Missförstår jag dig eller menar du att du irriterar dig på Polisen för att dom stannar dig ofta och ber dig blåsa alternativt visa körkortet?

Det är ju skitbra! Jag har alltid sagt att jag kan lägga 2 minuter av min vardag på en poliskontroll om det gör så att alla onyktra försvinner på våra vägar.

Fler poliskontroller tack!

Mvh. David.

Ja det missförstår du, har inget emot att blåsa eller visa körkortet, jag har t.o.m alkolås i mitt
arbetsfordon som jag måste blåsa i för att ens kunna starta den...
Så fler poliskontroller inte mej emot big_smile

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Kalaspinglan
24 november 2011 · 697 Inlägg

Growe skrev:

Volvo544special65 skrev:
Jag personligen tror att det är en dålig idé att ha saker som provocerar poliser vare sig de är lagliga eller inte.
Även om man inte får böter för dekalen i sig så lär man bli bemött likadant tillbaka...

dom är inte svåra att provocera..blev stoppad och ett jävla liv om skattemärket som låg i handsfacket så snuten tvingade mig att montera det men plockade av det direkt igen

men fick en smart ide och lusläste hur skattemärket skulle monteras och det var inget som sa att det inte fick monteras upp och ner och sagt och gjort

1timme senare lyckades jag köra väldigt fort mitt framför nästan på en polisbil varpå dom åker ikapp mig stoppar mig och säger vi stoppar dig för att skattemärket sitter upp och ner

stallde då frågan om det inte fick sitta upp och ner och då blev hon skapligt tyst och viskade fram att det inte skulle vara några problem

kort efter det försvann skattemärket

dom är lite lustiga dom vill bara ha en minsta anledning bara för att stoppa bilen

fick inte ens släppa av några kompisar i ett område utan att det räckte för värsta kontrollen
så inget behövs för att få igång fascistsvinen

Haha..det va coolt gjort, tummen upp big_smile
En kompis körde med dimljusen ihop med halvljus och det får man inte! Farbror haffa va snabb och plocka honom direkt. Dom sa till honom att det skulle kosta 1500 i böter men tji fick dom, för han visste att det va typ 800-1000 kr. Den ena fick gå och kolla det, givetvis så stämde det oxå! Så vissa poliser vet inte ens vad bötesbeloppet är, tänk på det om och när ni får böter big_smile

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
mopar300
24 november 2011 ·

haha,coolt märke..kan stödja dig å säga att jag gjärna vill ha ett med.....märke alltså........

WhoZWoddl3r Karosstekniker
24 november 2011 · 288 Inlägg

Ksj skrev:
Men förolämpning går väll bara att tillämpa om det gäller en folkgrupp eller en enskild individ?

Så är ju inte fallet smile

de kan jag inte svara på men om hon blir stoppad så antar jag att den polismannen till viss del ändå kommer att se de så

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
killercow
25 november 2011 ·

Kalaspinglan skrev:

killercow skrev:
Inte bara dekaler som är hets mot folkgrupp som kan ge böter.

Även dekaler som kan vara stötande kan ge böter.

Polisen kan se den som stötande å frågan är om även inte rätten tycker den är stötande, om man skulle dra det dit.

Å som sagt. den retar ju. Så du kommer ju bli stoppad så fort en polisbil får se dej. Å dom lär ju leta efter minsta lilla grej att bötfälla dej för. så se till att bilen är helt laglig om du ska köra med den dekalen.

Sen kommer säkert dom följa efter dej lite då å då med olika civilbilar å mäta hastigheten så kör inte för fort.

Vad vill du få ut med dekalen?

Precis det som dekalen visar wink

Reta upp polisen?

De kommer du ju lyckas med garanterat.

tänk bara på att alla poliser där du bor kommer veta vem du är. Å förr eller senare kanske du behöver polisen om du får inbrott eller på annat sätt blir utsatt för nått brott. Hur hjälpsamma tror du då polisen är?

carnageman Rallyförare
25 november 2011 · 1 075 Inlägg

Annars kan du ju göra som jag, filma dom när dom begår brott och lägga ut på internet smile
ETSC-systemet fick syn på en polisbil idag som nästan följde lagen, se själva:
http://www.garaget.org/video/113629

Den bästa filmen jag gjort på poliser som begår brott är den när dom kör runt 200km/h på 70-sträckan riksväg 73/Sköndal med en civil bil och kör in i McDonalds drive thru & beställer mat mitt framför min rullande HD-kamera smile

Den filmen har jag sparat hos en polare för säkerhets skulle. Tidningarna skulle lätt betala för den filmen men jag har valt att hålla låg profil. Är polisen dum mot mig, då är jag dum mot dom tillbaka, så att säga

Har en kopia på filmen i min mobiltelefon som jag visat upp för länsman när jag blivit stoppad. Den stöddiga attityden som dom oftast har raderas då snabbt ut och länsman blir mera samarbetsvillig så att säga wink

Senast redigerat av carnageman (25 november 2011)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Anton-DekorTeknik
25 november 2011 · 964 Inlägg

Kalaspinglan skrev:
Nån påpekade att jag kommer få böter pga Kalle-dekalen, nån som känner till det!?
Tänker inte plocka bort den men, det kan va bra att veta om och när jag blir stoppad wink

http://www.garaget.org/?car=223111&image=2569038

Du har en stor dekal som står Susannes foto på och antar att du försöker vara seriös?
Sedan har du en löjlig dekal och beter dig som en snorunge?

Ta och väx upp och satsa på fotograferingen istället?

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
Brådhis * Voff voff *
25 november 2011 · 10 244 Inlägg

Jag undrar om inte dekalens budskap faktiskt kan falla under "missfirmelse av tjänsteman"!?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (25 november 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dotzie
25 november 2011 · 485 Inlägg

Det var en ny brottsrubrucering i min värld Brådhis ...den måste ha funnits på 1800-talet smile....denna dekal provocerar tydligen delar av garagets medlemmar..är de poliser tro eller kanske bara ordningsvakter roll....eller humorbefriade äldre cool.....

Humor håller allvaret flytande

Senast redigerat av Dotzie (25 november 2011)

My car Brings Me Women
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
25 november 2011 · 1 594 Inlägg

Antonicracing skrev:

Kalaspinglan skrev:
Nån påpekade att jag kommer få böter pga Kalle-dekalen, nån som känner till det!?
Tänker inte plocka bort den men, det kan va bra att veta om och när jag blir stoppad wink

http://www.garaget.org/?car=223111&image=2569038

Du har en stor dekal som står Susannes foto på och antar att du försöker vara seriös?
Sedan har du en löjlig dekal och beter dig som en snorunge?

Ta och väx upp och satsa på fotograferingen istället?

Det var precis min tanke oxå.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
foruuuM däcksparkare
25 november 2011 · 77 Inlägg

Antonicracing skrev:

Kalaspinglan skrev:
Nån påpekade att jag kommer få böter pga Kalle-dekalen, nån som känner till det!?
Tänker inte plocka bort den men, det kan va bra att veta om och när jag blir stoppad wink

http://www.garaget.org/?car=223111&image=2569038

Du har en stor dekal som står Susannes foto på och antar att du försöker vara seriös?
Sedan har du en löjlig dekal och beter dig som en snorunge?

Ta och väx upp och satsa på fotograferingen istället?

Håller med. Och när det gäller humor så har jag humor så det räcker,och jag har dååålig jävla humor också, men jag har svårt att se det roliga, och ännu värre är det ju om ett sånt klistermärke på nån slags firma/reklambil klassas som bra humor.

Stor *** är klen tröst i fattig familj
H3llmik3
25 november 2011 · 54 Inlägg

herregud lite skämt är väl inte så allvarligt=) kan väl vara seriös fast man har ett "klistermärke" med ett "löjligt" budskap som faktiskt är ganska komiskt... tror många poliser kommer skratta åt det.... men men alla har inte samma humor..smaken är som baken delad.....som tur är...hur kul vore det o´m alla gillar samma sak=)))))))??????????
jaja jaja det blir kanon detta=)

it_mutt Avstängd
25 november 2011 · 10 388 Inlägg

Det var ju ett j*vla gnäll om hennes dekal.

PERSONLIGEN måste jag anse, att om man lider SÅ enormt av att någon vill ha en viss dekal på sin bil, att man måste gå till rena personangrepp (och ja, vi kan t.o.m dra det så långt som förtal; att anse att någon är omogen och gapa om det är att försöka framställa någon i dålig dager...om vi nu vill dra det till det extrema), FÖR EN J*VLA DEKALS SKULL, så tycker jag nog man ska ta och hålla käften istället, rent ut sagt.

Att kalla någon "snorunge" och indirekt "omogen" för att någon vill ha en viss dekal på sin bil, DET om något bevisar på egen mogenhet?

Att sen säga att det inte är roligt? Ja för "Medlem X"s sanning är den absoluta? Min far tycker att lever är bland det godaste man kan äta...då innebär också detta att lever faktiskt ÄR det godaste man kan äta? För smak och humor innefattar samma sak; eget tycke.

Jag har redan påpekat det en gång, men tyvärr är det tydligen svårgreppat, så vi tar det en gång till; tråden handlar om huruvida dekalen i sig kan ge böter. Det är INTE en tråd om "är denna dekal rolig" "vad tycker ni om denna dekal" eller liknande. Jag hittade inte heller någon fråga från TS i stil med "är jag mogen om jag sätter denna dekal på min bil?"

Men trots detta, så känner tydligen folk på gorg, att dom måste påpeka vilken komplett omogen fjant TS är, för att dekalen, i enlighet med medlem X:s världsrådande åsikt.

På något vis så kan jag inte låta bli att bli lite ledsen. Inte över, men FÖR dessa medlemmars skull. Om man inte har mer händelser i sitt liv än att kalla TS för omogen, humorlös och så vidare, för att TS' uppfattning inte är den samma som Medlem X, så blir jag ledesen, över att Medlem X 2011 inte har något bättre att lägga sin energi på.

Och ja, jag lägger också min energi på detta. Men, av den enkla anledning att detta är en av de få saker jag verkligen tycker suger med gorg....folks konstanta gnällande på andras stylingplaner, beslut och konstanta påhopp.

Vilket j*vla trams!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
discokapten Kapten på disco!
25 november 2011 · 1 729 Inlägg

Kalaspinglan skrev:

volvo_245_racing skrev:

discokapten skrev:

Nej du kan inte få böter, men du tappar all värdighet.

1+

Efter 2 incidenter med polisen så har dom tappat all värdighet för mej oxå wink

Du kan väl berätta om dessa "incidenter"?, så kanske det är lättare att förstå.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang