2389
Sök

Audi A4 2.6 Dör plötsligt efter start...

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Hallå kära Garaget medlemmar smile

Har fått problem med min A4.

Min styvfar skulle låna min bil eftersom den har dragkrok, han backade ut min A4 i morse för att åka och tanka hans passat så jag kunde använda den.
Han kommer tillbaka efter tankning och kör in passaten och kommer på att juste posten kommer när som, så han kör in min A4 igen. ( Bilen funkar precis som innan )
Han går in och tar en kopp kaffe, när han är klar för jobb går han ut och ska åka, men han startar bilen och den dör direkt.
Efter det har den varit så hela dagen, detta hände i morse alltså ( 11/25-11 ). Bilen startar och går på alla 6 cylindrar jämn och fint och precis när den "stannat" på tomgångsvarv så dör den plötsligt. Svårt att förklara men den sjunker inte i varv alls utan dör bara sådär...

Jag har ingen aning om vad felet kan vara, testade att ta bort minus polen på batteriet en halvtimme, men ingen skillnad, har kollat alla kontakter till spridare och luftmassormätare. Allt ser ut att vara bra, har även kollat alla tändkablar. Men det känns som om det skulle vara något annat än det jag kollat.
Har inte tillgång till garage just nu och det är mörkt nu.

Kan lägga upp film om det skulle underlätta.
Mycket tacksam för svar !

Mvh
Pierrelkpg

747 Inlägg
25 november 2011
Blinkar eller lyser symbolen som ser ut som en nyckel vid start? Skulle tippa hursomhelst att det är startspärren som gått i, pröva med reservnyckeln om bilen funkar som vanligt med denna innan du gör något annat.

/ Toni Larsson

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
tonimakaroni skrev:
Blinkar eller lyser symbolen som ser ut som en nyckel vid start? Skulle tippa hursomhelst att det är startspärren som gått i, pröva med reservnyckeln om bilen funkar som vanligt med denna innan du gör något annat.

Har inte symbol som liknar en nyckel ? Sen har jag bara en nyckel till bilen..
Kan tillägga att jag kollat alla säkringar och att bilen inte startar alls nu sad

Tack för svar !

Administratör
2 981 Inlägg
25 november 2011
Jodå det ska finnas en stor gul symbol med en nyckel eller liknande i om du sätter på tändningen bara så antingen tänds den och släcks ganska fort eller så fortsätter den blinka.

En kopp av den svarta såsen...

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Jodå det ska finnas en stor gul symbol med en nyckel eller liknande i om du sätter på tändningen bara så antingen tänds den och släcks ganska fort eller så fortsätter den blinka.

My bad hehe, en "halv" bil med liten nyckel i som blinkar när jag slår på täningen.
Den har alltid slocknat när man startat bilen.

Administratör
2 981 Inlägg
25 november 2011
Japp om den fortsätter blinka betyder det att du har ett fel på startspärren i bilen.

Om du är händig kan jag berätta hur du testar en "ful lagning" men är du inte händig är det bättre du lämnar in bilen.

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Japp om den fortsätter blinka betyder det att du har ett fel på startspärren i bilen.

Okej. Även när bara tändningen är på ?
Eftersom den inte startar alls nu, den går bara på startmotorn nu !

Tack för svar

Administratör
2 981 Inlägg
25 november 2011
Det kan bli så när man testat många ggr. Men om du sätter på tändningen så forsätter lampan att blinka? Den borde slockna nästan direkt även med bara tändningen på. Om du inte försöker starta utan bara slår på tändningen så vet du att när den lampan slocknat så kommer bilen starta, testa sätt på starthjälp "ladda batteriet" och kolla om lampan slocknar då.

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Det kan bli så när man testat många ggr. Men om du sätter på tändningen så forsätter lampan att blinka? Den borde slockna nästan direkt även med bara tändningen på. Om du inte försöker starta utan bara slår på tändningen så vet du att när den lampan slocknat så kommer bilen starta, testa sätt på starthjälp "ladda batteriet" och kolla om lampan slocknar då.

Okej. Ja lampan fortsätter att blinka..
Okej, sätta på en batteriladdare och slå på tändningen menar du ?

Såhär säger intruktionsboken:
Används en obehörig nyckel ( t ex en nyckelkopia ) blinkar lampan kontinuerligt.
Det går då inte att köra bilen.

Jag har ju bara användt min nyckel. Men jag går ut igen och testar, slår bara på tändningen och ser om den fortsätter blinka ?

Tack för svar.

Administratör
2 981 Inlägg
25 november 2011
Ett vanligt fel på äldre a4 är att signalen ifrån nyckeln är för svag beronde på ex dåligt batteri eller dålig kontakt mellan läsringen och styrdonet. Om man laddar upp batteriet max kan det ibland räcka för att boosta signalen tillräckligt för att bilen ska starta. Ofta kan man "lura" genom att montera ner ratten och rattkåpan och pilla ur kontakten till läsringen och lägga 1 droppe kontaktfett eller kontaktolja och sen montera ihop allt så brukar det funka 9 av 10 gånger.

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Ett vanligt fel på äldre a4 är att signalen ifrån nyckeln är för svag beronde på ex dåligt batteri eller dålig kontakt mellan läsringen och styrdonet. Om man laddar upp batteriet max kan det ibland räcka för att boosta signalen tillräckligt för att bilen ska starta. Ofta kan man "lura" genom att montera ner ratten och rattkåpan och pilla ur kontakten till läsringen och lägga 1 droppe kontaktfett eller kontaktolja och sen montera ihop allt så brukar det funka 9 av 10 gånger.

Okej ! Dåligt batteri är det inte, det är ca 2 veckor gammalt.
Lampan till nyckel fungerar så batteri finns det ju. Så det lutar i så fall emot läsringen?

Vill bara extrakolla, om startspärren går i, går det att vrida så startmotorn går men motorn startar inte ?

Tack för svar.

Administratör
2 981 Inlägg
25 november 2011
Ja du kan testa starta den men bilen kommer starta o dö och ibland blir den sur pga det.  Därför räcker det ju med att slå på tändningen o se om lampan slocknar direkt.

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Ja du kan testa starta den men bilen kommer starta o dö och ibland blir den sur pga det.  Därför räcker det ju med att slå på tändningen o se om lampan slocknar direkt.

Precis. Förut startade den och dog, nu startar den inte alls och lampan blinkar konstant.
Har haft tändningen på någon minut och lampan blinkar fortfarande.
Har dock ingen lust att riva ner ratt osv, inget annat sätt ?

Tack för svar.

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Tycker du jag ska testa det där med batteriladdare även fast det är nytt ?
Finns det inte risk att problemet kommer tillbaka då ?
Hade mycket dåligt batteri innan och då var det inga problem att starta förutom att batteriet var trött smile

Administratör
2 981 Inlägg
25 november 2011
Ja testa med batteriladdare elller starthjälp för det bekräftar att det är dålig signal som är problemet.. Du behöver inte stå med tändningen på flera minuter lampan slocknar direkt eller inte alls.

plus att det är gratis

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Ja testa med batteriladdare elller starthjälp för det bekräftar att det är dålig signal som är problemet.. Du behöver inte stå med tändningen på flera minuter lampan slocknar direkt eller inte alls.

plus att det är gratis

Okej jag ska testa det, återkommer med svar senare.
Okej.

Mycket tacksam för alla svar smile

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
Kan man ta startkablar från en annan bil eller måste det vara en "starthjälp" apparat tongue?

Administratör
2 981 Inlägg
26 november 2011
Startkablar från en annan bil som är igång funkar fint.

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Startkablar från en annan bil som är igång funkar fint.

Ville bara extrakolla smile Ska kolla det imorn och återkommer med svar !

Tack smile

73 Inlägg
27 november 2011
Startspärr larm som jävlas?

Sök