5904
Sök

Optima 34R Gelebatteri urladdat

2 415 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
någon som vet om ett Optima gelebatteri går att ladda om? det har suttit i bilen och dragit ur sig lite, strömspänningen ligger på 10 volt.

försökte ladda det, men batteriladdaren säger overloaded om jag kopplar på den.
går det att få reativt ordning på det igen?
så här ser batteriet ut! exakt samma som bild!
http://www.jlosee.com/images/M5/optima.jpg

har ja lakt tråden fel, kan ni väl lägga den rätt?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

21 761 Inlägg
27 november 2011
Först och främst är det ett AGM-batteri, inte ett gelebatteri. Är en viss skillnad på de två batterityperna. smile

Det ska normalt sett gå att ladda upp igen om det i övrigt är i bra skick, har det däremot varit urladdat ett långt tag så är det inte säkert att det tar laddning. Jag har ett rött Optima hemma som blev urdraget ner till ca 2 V för något år sedan och efter att ha grejat litegrann så gick det att ladda upp, batteriet hade ett gäng år på nacken dessutom.

Jag tror att din laddare inte orkar ge laddning eftersom batteriet "vill ha" väldigt hög ström, vilket borde innebära att det även kommer att ta emot laddning. Har du tillgång till en elektroniskt styrd laddare (tex CTEK eller liknande) så prova gärna med en sån, annars kan du parallellkoppla ett annat batteri till Optimabatteriet från början så att spänningen stiger en del och underlättar för laddaren att "komma igång". smile

2 415 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Först och främst är det ett AGM-batteri, inte ett gelebatteri. Är en viss skillnad på de två batterityperna. smile

Det ska normalt sett gå att ladda upp igen om det i övrigt är i bra skick, har det däremot varit urladdat ett långt tag så är det inte säkert att det tar laddning. Jag har ett rött Optima hemma som blev urdraget ner till ca 2 V för något år sedan och efter att ha grejat litegrann så gick det att ladda upp, batteriet hade ett gäng år på nacken dessutom.

Jag tror att din laddare inte orkar ge laddning eftersom batteriet "vill ha" väldigt hög ström, vilket borde innebära att det även kommer att ta emot laddning. Har du tillgång till en elektroniskt styrd laddare (tex CTEK eller liknande) så prova gärna med en sån, annars kan du parallellkoppla ett annat batteri till Optimabatteriet från början så att spänningen stiger en del och underlättar för laddaren att "komma igång". smile

okey. ja jag skall prova de, trodde de var ett gelebatteri. men har väl fel då smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Forummoderator
18 530 Inlägg
27 november 2011
Eller: Sätt det i en bil och starta med kablar. Kör i ca 30 minuter och koppla sen på en laddare.

Sök