alain skrev:
Under flera år har jag kört med dubbdäck, där efter lärde jag mig att köra med vinterdäck.
Skillnad är att man kan ta större risker med dubbdäck än det man kan ta med vinterdäck, klart att dubbdäck är bättre på att köra på is men på snön om det inte på djup snön som vissa platser i alperna då dubbdäck eller kedja är obligatoriska på bilar och lastbilar (kedja på lastbilar) man inte behöver dubbdäck.
Jag förstår att folk som bor lite norrut behöver dubbdäck, de kör mycket varje dag men vi som bor mer söder behöver vi inte köpa dubbdäck för att åka till sälen en vecka om året.
Det är snarare tvärtom, uppe i norrland kan man till och med glida runt på sommardäcken åretom då dom inte saltar vägarna. Ditt inlägg är ungefär som att man skulle säga att enbart folk i Norrland har användning av antisladd och inte folk söderut. Det är bättre att låta folk själva avgöra om de har användning av dubbdäck eller ej. Har själv glidit runt i Stockholmstad med friktionsdäck under vintrarna 2009 och 2010 när det var som kallast och däcken fungerade uselt i praktiken överallt förutom när det började bli barmark. Värst fungerade de vid 0 grader.
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!