Du behöver inte ha vinterdäck om:

alain www.bimmerpower.org
27 november 2011 · 3 995 Inlägg

Kolla däcken!
Den tresiffriga koden på däcken anger först tillverkningsveckan med två siffror sedan tillverkningsårets sista siffra. En triangel efter siffrorna visar att däcket tillverkats på 90-talet. Från och med 2000 blir det fyra siffror där de två sista anger tillverkningsår. Vinterdäck är även märkta med MS ( eller M+S, M&S, M-S ) som står för Lera och Snö (Mud & Snow). Ett vinterdäck bör inte vara äldre än 5 år eftersom det sedan blir hårdare och börjar tappa greppet. Vinterdäcken har en annan gummiblandning än sommardäcken som gör att de har bättre väggrepp vid temperaturer under +5 grader.

Dubbdäck är tillåtna från 1 oktober till 15e (ändrade datumen) april eller när vinterväglag råder. Krav på vinterdäck gäller vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Som vinterväglag räknas snö, is eller frost. Dessutom måste däcken ha minst 3 mm mönsterdjup vid vinterväglag! Normalt krävs annars bara 1,6 mm mönsterdjup vilket är för lite även under sommaren pga vattenplaningsrisken. Det finns några undantag från kravet på vinterdäck under december-mars.

Du behöver inte ha vinterdäck om:

Fordonet är trettio år eller äldre.
Du är på väg till eller från utlandet.
Fordonet är registrerat i utlandet.
Du provkör eller bogserar ett fordon i samband med en reparation.
Du kör till eller från en fordonsbesiktning.
Om du kör med snökedjor på samtliga hjul, vilket likställs med vinterhjul.
Du tillfälligt använder ett reservdäck.
Du provkör ett fordon hos en bilfirma med saluvagnslicens.
Fälgdiametern är 10 tum eller mindre.
Fordonets totalvikt överstiger 3,5 ton.


Hastighetskoderna hittar du i följande tabell.
Kod Max hastighet km/h
F --80
G --90
J -100
K -110
L -120
M -130
N -140
P -150
Q -160
R -170
S -180
T -190
U -200
H -210
V -240
Z Över 240
W -270
Y -300

Senast redigerat av alain (27 november 2011)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
FLindgren
27 november 2011 · 5 089 Inlägg

och??

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
nordstromj
27 november 2011 · 1 772 Inlägg

Här i Uppsala är det vinterväglag om det är under 5+ grader.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
mrpalmer
27 november 2011 · 796 Inlägg

NordstromJ skrev:
Här i Uppsala är det vinterväglag om det är under 5+ grader.

True! Folk kör ju som om de vore iaf även om väglaget är torrt och plusgrader! smile

Hemma bra, garaget BÄST!
Janneutanb
27 november 2011 · 7 271 Inlägg

Är det bara jag som tycker att det är konstigt att det inte är halt för 30 år eller äldre bilar samt bilar som man provkör från en bilhandlare?

namcon
27 november 2011 · 242 Inlägg

alain skrev:


Dubbdäck är tillåtna från 1 oktober till 30 april eller när vinterväglag råder.

Jadu nu för tiden är Dubb tillåtna från 1 oktober - 15 april och det kom 2009
dvs dubb förbud 16 april till 30 september om det inte är vinterväglag.

"Edit fixa länk"

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … 1-oktober/

Senast redigerat av namcon (27 november 2011)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
discokapten Kapten på disco!
27 november 2011 · 1 729 Inlägg

alain skrev:
Kolla däcken!
Den tresiffriga koden på däcken anger först tillverkningsveckan med två siffror sedan tillverkningsårets sista siffra. En triangel efter siffrorna visar att däcket tillverkats på 90-talet. Från och med 2000 blir det fyra siffror där de två sista anger tillverkningsår. Vinterdäck är även märkta med MS ( eller M+S, M&S, M-S ) som står för Lera och Snö (Mud & Snow). Ett vinterdäck bör inte vara äldre än 5 år eftersom det sedan blir hårdare och börjar tappa greppet. Vinterdäcken har en annan gummiblandning än sommardäcken som gör att de har bättre väggrepp vid temperaturer under +5 grader.

Dubbdäck är tillåtna från 1 oktober till 30 april eller när vinterväglag råder. Krav på vinterdäck gäller vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Som vinterväglag räknas snö, is eller frost. Dessutom måste däcken ha minst 3 mm mönsterdjup vid vinterväglag! Normalt krävs annars bara 1,6 mm mönsterdjup vilket är för lite även under sommaren pga vattenplaningsrisken. Det finns några undantag från kravet på vinterdäck under december-mars.

Du behöver inte ha vinterdäck om:

Fordonet är trettio år eller äldre.
Du är på väg till eller från utlandet.
Fordonet är registrerat i utlandet.
Du provkör eller bogserar ett fordon i samband med en reparation.
Du kör till eller från en fordonsbesiktning.
Om du kör med snökedjor på samtliga hjul, vilket likställs med vinterhjul.
Du tillfälligt använder ett reservdäck.
Du provkör ett fordon hos en bilfirma med saluvagnslicens.
Fälgdiametern är 10 tum eller mindre.
Fordonets totalvikt överstiger 3,5 ton.


Och fordonet kan framföras på ett trafiksäkert sätt, väldigt viktigt tillägg.

Hastighetskoderna hittar du i följande tabell.
Kod Max hastighet km/h
F --80
G --90
J -100
K -110
L -120
M -130
N -140
P -150
Q -160
R -170
S -180
T -190
U -200
H -210
V -240
Z Över 240
W -270
Y -300

Senast redigerat av discokapten (27 november 2011)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Rspeter Audi A5 quattro driver.
27 november 2011 · 2 203 Inlägg

FLindgren skrev:
och??

Vad är det som stör dig att Alain sprider information om detta? det är långt ifrån alla som har koll på dessa regler och datum.

PoulZen
27 november 2011 · 772 Inlägg

Obs Kolla alltid med www.stro.se hemsida om du har däck där det står MS eller så utan någon snöflinga eller berg med snöflinga i efter. För då kan MS stå för Mud & Sand oxå, alltså inte vinterdäck.

Busgrabb Rejsa ?
27 november 2011 · 2 959 Inlägg

PoulZen skrev:
Obs Kolla alltid med www.stro.se hemsida om du har däck där det står MS eller så utan någon snöflinga eller berg med snöflinga i efter. För då kan MS stå för Mud & Sand oxå, alltså inte vinterdäck.

Precis, tänkte nämna detta jag med.
Det är många som missar.

Autotech
BMW 335D (2008)
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
27 november 2011 · 2 322 Inlägg

det där är bra info faktiskt!  bra att nån lägger ut sånt här smile

KHRacing
27 november 2011 ·

Det är dock ÄNNU bättre om informationen är SANN.- Eller hur. Absolut inget fel i Alain´s
ide att sprida vad lagen säger, men tyvärr har han hittat fel uppgifter.

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
27 november 2011 · 2 322 Inlägg

vilken är den rätte då ?

KHRacing
27 november 2011 ·

Här kommer den rätta texten - dock frånskriver jag mig såklart typfel/
böjningar av eventuella ord som kan göra att vissa saker tolkas fel.
Dock så kan jag såklart ändå ha fel alla är ju inte perfekta
------------------------------------------------------------------------

Dubbdäck är tillåtna från 1 oktober till 30 april eller när vinterväglag råder. Krav på vinterdäck gäller vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Som vinterväglag räknas
snö, is eller frost. Dessutom måste däcken ha minst 3 mm mönsterdjup vid vinterväglag! Normalt krävs annars bara 1,6 mm mönsterdjup vilket är för lite även under sommaren pga vattenplaningsrisken. Det finns några undantag från kravet på vinterdäck under december-mars.

Ett undantag är att när sommardäck nyttjas så skall dessa ha 3mm, under vinterväglagsperioden.
Du behöver inte ha vinterdäck om:

Fordonet är trettio år eller äldre.  SANT

Du är på väg till eller från utlandet. FEL, denna regel tog bort förra eller förrförra året och omfattar numera ALLA fordon som färdas på svenska vägar under 3500kg,

Fordonet är registrerat i utlandet. FEL, se ovan

Du provkör eller bogserar ett fordon i samband med en reparation. FEL

Du kör till eller från en fordonsbesiktning. FEL - det är enbart PÅ besiktningen som de
skiter i vad du har för däck monterade, så länge som de är godkända.

Om du kör med snökedjor på samtliga hjul, vilket likställs med vinterhjul. SANT, men,
snökedjor för endast framföras i max 20 eller 30 kmh.

Du tillfälligt använder ett reservdäck. SANT
Du provkör ett fordon hos en bilfirma med saluvagnslicens. FEL, bilhandlaren är skyldig att
tillhandahålla testfordonet med lagliga däck

Fälgdiametern är 10 tum eller mindre. SANT

Fordonets totalvikt överstiger 3,5 ton. SANT

Senast redigerat av KHRacing (27 november 2011)

PoulZen
27 november 2011 · 772 Inlägg

KHRacing skrev:
Här kommer den rätta texten - dock frånskriver jag mig såklart typfel/
böjningar av eventuella ord som kan göra att vissa saker tolkas fel.
Dock så kan jag såklart ändå ha fel alla är ju inte perfekta
------------------------------------------------------------------------

Dubbdäck är tillåtna från 1 oktober till 30 april eller när vinterväglag råder. Krav på vinterdäck gäller vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Som vinterväglag räknas
snö, is eller frost. Dessutom måste däcken ha minst 3 mm mönsterdjup vid vinterväglag! Normalt krävs annars bara 1,6 mm mönsterdjup vilket är för lite även under sommaren pga vattenplaningsrisken. Det finns några undantag från kravet på vinterdäck under december-mars.

Ett undantag är att när sommardäck nyttjas så skall dessa ha 3mm, under vinterväglagsperioden.
Du behöver inte ha vinterdäck om:

Fordonet är trettio år eller äldre.  SANT

Du är på väg till eller från utlandet. FEL, denna regel tog bort förra eller förrförra året och omfattar numera ALLA fordon som färdas på svenska vägar under 3500kg,

Fordonet är registrerat i utlandet. FEL, se ovan

Du provkör eller bogserar ett fordon i samband med en reparation. FEL

Du kör till eller från en fordonsbesiktning. FEL - det är enbart PÅ besiktningen som de
skiter i vad du har för däck monterade, så länge som de är godkända.

Om du kör med snökedjor på samtliga hjul, vilket likställs med vinterhjul. SANT, men,
snökedjor för endast framföras i max 20 eller 30 kmh.

Du tillfälligt använder ett reservdäck. SANT
Du provkör ett fordon hos en bilfirma med saluvagnslicens. FEL, bilhandlaren är skyldig att
tillhandahålla testfordonet med lagliga däck

Fälgdiametern är 10 tum eller mindre. SANT

Fordonets totalvikt överstiger 3,5 ton. SANT

Det är ju väldigt bra om man när man rättar någon har rätt information oxå, eller hur?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/


Ett undantag är att när sommardäck nyttjas så skall dessa ha 3mm, under vinterväglagsperioden.
Du behöver inte ha vinterdäck om:

Fordonet är trettio år eller äldre.  SANT

Du är på väg till eller från utlandet. FEL, denna regel tog bort förra eller förrförra året och omfattar numera ALLA fordon som färdas på svenska vägar under 3500kg,

Fordonet är registrerat i utlandet. FEL, se ovan

Du provkör eller bogserar ett fordon i samband med en reparation. FEL Här har du fel. Du får köra utan vinterdäck enligt transportstyrelsen. Källhänvisning: Ovan länkad hemsida

Du kör till eller från en fordonsbesiktning. FEL - det är enbart PÅ besiktningen som de
skiter i vad du har för däck monterade, så länge som de är godkända.Här har du fel. Du får köra utan vinterdäck enligt transportstyrelsen. Källhänvisning: Ovan länkad hemsida

Om du kör med snökedjor på samtliga hjul, vilket likställs med vinterhjul. SANT, men,
snökedjor för endast framföras i max 20 eller 30 kmh.

Du tillfälligt använder ett reservdäck. SANT

Du provkör ett fordon hos en bilfirma med saluvagnslicens. FEL, bilhandlaren är skyldig att
tillhandahålla testfordonet med lagliga däckHär har du fel. Du får köra utan vinterdäck enligt transportstyrelsen. Källhänvisning: Ovan länkad hemsida

Fälgdiametern är 10 tum eller mindre. SANT

Fordonets totalvikt överstiger 3,5 ton. SANT

Senast redigerat av PoulZen (27 november 2011)

discokapten Kapten på disco!
27 november 2011 · 1 729 Inlägg

KHRacing skrev:
Här kommer den rätta texten - dock frånskriver jag mig såklart typfel/
böjningar av eventuella ord som kan göra att vissa saker tolkas fel.
Dock så kan jag såklart ändå ha fel alla är ju inte perfekta
------------------------------------------------------------------------

Dubbdäck är tillåtna från 1 oktober till 30 april eller när vinterväglag råder. Krav på vinterdäck gäller vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Som vinterväglag räknas
snö, is eller frost. Dessutom måste däcken ha minst 3 mm mönsterdjup vid vinterväglag! Normalt krävs annars bara 1,6 mm mönsterdjup vilket är för lite även under sommaren pga vattenplaningsrisken. Det finns några undantag från kravet på vinterdäck under december-mars.

Ett undantag är att när sommardäck nyttjas så skall dessa ha 3mm, under vinterväglagsperioden.
Du behöver inte ha vinterdäck om:

Fordonet är trettio år eller äldre.  SANT

Du är på väg till eller från utlandet. FEL, denna regel tog bort förra eller förrförra året och omfattar numera ALLA fordon som färdas på svenska vägar under 3500kg,

Fordonet är registrerat i utlandet. FEL, se ovan

Du provkör eller bogserar ett fordon i samband med en reparation. FEL

Du kör till eller från en fordonsbesiktning. FEL - det är enbart PÅ besiktningen som de
skiter i vad du har för däck monterade, så länge som de är godkända.

Om du kör med snökedjor på samtliga hjul, vilket likställs med vinterhjul. SANT, men,
snökedjor för endast framföras i max 20 eller 30 kmh.

Du tillfälligt använder ett reservdäck. SANT
Du provkör ett fordon hos en bilfirma med saluvagnslicens. FEL, bilhandlaren är skyldig att
tillhandahålla testfordonet med lagliga däck

Fälgdiametern är 10 tum eller mindre. SANT

Fordonets totalvikt överstiger 3,5 ton. SANT

Är du dum eller? Sluta ljug! Kolla upp ordentligt, posta källa eller bara var tyst.



Vinterdäck

Krav på vinterdäck 1 december–31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn gäller kravet även denna.

*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup. Utländska och svenska tunga fordon med en totalvikt på över 3,5 ton, omfattas av kravet på minst 5 millimeters mönsterdjup.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Mönsterdjup vid vinterväglag
Vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar klass I, lätta lastbilar, lätta bussar och personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon.


Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon, för dem gäller grundkravet om ett mönsterdjup på 1,6 mm. Kraven gäller svenskregistrerade såväl som utlandsregistrerade fordon.


Tillåtet med dubbdäck 1 oktober–15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.

Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.

Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Vad är vinterdäck?
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara

särskilt framtagna för vinterkörning och
märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning, har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. 

Bästa däcken bak
De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar. 

Lagring av däck
Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt. 

Tunga fordon och vinterdäck
Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck, men observera krav på mönsterdjup ovan. Transportstyrelsen rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.

Lokala dubbdäcksförbud
Regeringen har beslutat att ge kommunerna möjlighet att meddela förbud mot trafik med fordon som har dubbdäck på viss väg eller vägsträcka. Detta regleras av kommunerna själva i lokala trafikföreskrifter och inte av Transportstyrelsen. Kontakta din kommun om du har frågor om vad som gäller i din kommun.

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Vinterdack/

Senast redigerat av discokapten (27 november 2011)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
KHRacing
27 november 2011 ·

jag var precis på väg att ändra :-) Kom dock inte in på TS-sida, kanske var du som tog min plats i kön big_smile

Senast redigerat av KHRacing (27 november 2011)

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
27 november 2011 · 2 322 Inlägg

börjar bli lite rörigt här inne smile

KHRacing
27 november 2011 ·

mingan77 skrev:
börjar bli lite rörigt här inne smile

Inte alls, jag skrev det jag visst, vissa visade sig vara felaktiga, men dessa har
tidigare varit regler. -  Så att som Discokapten kalla mig dum, var rätt dumt av han.
Han skulle ju kunna visa att han är en normal männsika genom att be om ursäkt eller redigera sitt inlägg.

Eftersom jag ej kom in på TS sida så skrev jag ur minnet.

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
27 november 2011 · 2 322 Inlägg

KHRacing skrev:

mingan77 skrev:
börjar bli lite rörigt här inne smile

Inte alls, jag skrev det jag visst, vissa visade sig vara felaktiga, men dessa har
tidigare varit regler. -  Så att som Discokapten kalla mig dum, var rätt dumt av han.
Han skulle ju kunna visa att han är en normal männsika genom att be om ursäkt eller redigera sitt inlägg.

Eftersom jag ej kom in på TS sida så skrev jag ur minnet.

ja vissa  har väl inte tålamod och vänta innan det skrivs.. exempel jag, men jag är inte otrevlig iaf hehe tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang