2259
Sök

Pressa en Audi A3 2.0 TDI?

That Shit Cray
1 087 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Börjat titta på en ny bil som är lite mer snål än vad min S60 T5 är. Tänkte då att jag skulle ha en turbodiesel, närmare bestämt en A3 2.0TDI, den ligger ju på ca 140hk/320nm om jag inte minns fel och gör 0-100 på 9.5 rent teoretiskt.
Går det att få ungefär samma siffror som S60n på 0-100 utan att bränsleförbrukningen hamnar över 0.9l/milen?

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

Med lem
475 Inlägg
27 november 2011
#2
tror det blir svårt att komma undan "billigt" men det går utan att den stiger över 0.9... men en vanlig chippning kommer nog inte hjälpa tror jag (skaffa inte effektbox, dom är inte så bra som det sägs)

men för att hjälpa ytterligare folk till att kunna svara så gör en S60 T5 (din modell) 0-100 på 6.8 sekunder

edit: tittade runt lite på olika trimföretag och google, de säger runt 7 sekunder efter chipning.. men sen vet man ju inte förrän man testar smile
Senast redigerat av Ralf (27 november 2011)


That Shit Cray
1 087 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#3
Ralf skrev:
tror det blir svårt att komma undan "billigt" men det går utan att den stiger över 0.9... men en vanlig chippning kommer nog inte hjälpa tror jag (skaffa inte effektbox, dom är inte så bra som det sägs)

men för att hjälpa ytterligare folk till att kunna svara så gör en S60 T5 (din modell) 0-100 på 6.8 sekunder

edit: tittade runt lite på olika trimföretag och google, de säger runt 7 sekunder efter chipning.. men sen vet man ju inte förrän man testar smile

Nej men med bil är inget billigt wink

Tittade lite på Youtube, där hade folk skrämt upp den till 300hk men då har man bytt ut turbo, byggt eget kylsystem, rakt rör osv.

Dom som är dieselkunniga skulle gärna kunna få tipsa om bästa chippet till dieselmotorer.
Men runt 7sek även 8sek är helt okej för mig.

Edit:

Dieselkraft:
Före: 140hk/320nm
Efter: 170hk/390nm
http://www.dieselkraft.se/Produkt/Audi/A3+2%2C0+TDI/38/

Bestchip:
Före: 140hk/320nm
Efter: 184hk/408nm
http://www.bestchip.se/index.php?menuid … checkout=1

Vtech:
Före: 140hk/320nm
Efter: 185hk/420nm
http://www.vtech.se/?car_audi_a3_8p_030 … 20c8053af0

ProMotech:
Före: 140hk/320nm
Efter: 170hk/385nm
http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=10101

Vtech ser ju bäst ut?
Senast redigerat av _Hast_ (27 november 2011)

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

Med lem
475 Inlägg
27 november 2011
#4
_Hast_ skrev:
Ralf skrev:
tror det blir svårt att komma undan "billigt" men det går utan att den stiger över 0.9... men en vanlig chippning kommer nog inte hjälpa tror jag (skaffa inte effektbox, dom är inte så bra som det sägs)

men för att hjälpa ytterligare folk till att kunna svara så gör en S60 T5 (din modell) 0-100 på 6.8 sekunder

edit: tittade runt lite på olika trimföretag och google, de säger runt 7 sekunder efter chipning.. men sen vet man ju inte förrän man testar smile

Nej men med bil är inget billigt wink

Tittade lite på Youtube, där hade folk skrämt upp den till 300hk men då har man bytt ut turbo, byggt eget kylsystem, rakt rör osv.

Dom som är dieselkunniga skulle gärna kunna få tipsa om bästa chippet till dieselmotorer.
Men runt 7sek även 8sek är helt okej för mig.

Edit:

Dieselkraft:
Före: 140hk/320nm
Efter: 170hk/390nm
http://www.dieselkraft.se/Produkt/Audi/A3+2%2C0+TDI/38/

Bestchip:
Före: 140hk/320nm
Efter: 184hk/408nm
http://www.bestchip.se/index.php?menuid … checkout=1

Vtech:
Före: 140hk/320nm
Efter: 185hk/420nm
http://www.vtech.se/?car_audi_a3_8p_030 … 20c8053af0

ProMotech:
Före: 140hk/320nm
Efter: 170hk/385nm
http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=10101

Vtech ser ju bäst ut?

de flesta av dom är effektboxar, det skall man passa sig för, de lurar styrsystemet och kan i värsta fall skada det.. chipning är det du skall göra om du vill få en snålare och piggare bil.. om du monterar en effektbox så sprutar spridarna in mer bränsle än vad bilen tror den gör så då kan du heller inte lita på din färddator längre smile


sen skall du absolut aldrig stirra dig blind på effektsiffror, det kommer man ingenstans på, du skall ha ett chip som ger bra drag i hela registret och en fin jämn effektkurva... en bil med 190hk efter chipning kan gå långsammare än samma bil som har 180hk.. beroende på hur effektkurvan ser ut, du kanske bara har en pik med de 190hk någonstans i registret men sen är den stendöd innan och efter den piken
Senast redigerat av Ralf (27 november 2011)


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 november 2011
#5
Min far (66 år gammal...) har en A3 2.0 TDi -11 (140 Hk) som köptes ny o "chippades" till ca 190 Hk via BSR, vid ca 1000mil. Den går riktigt bra, han har kört ca 230 som mest o det fanns mer att ge. Jag har provkört den o kan säga att den går riktigt bra, skulle inte bli förvånad om T5:an blir avhängd. Enligt min far så är förbrukningen oförändrad om han kör som vanligt, trampar han på så stiger den men enligt honom är det bra svårt att komma upp i så mycket mer än 0.9, har för mig han nämnde kring 0.75 när han marschade i 170-180 på Autobahn med några "stinter" uppåt 230...Normalt ligger bilen kring 0.5.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

CREW FTR
435 Inlägg
28 november 2011
#6
Jag har chippat min passat hos vtech och de vart en grym skillnad. drar inte spec mkt då ja kommer typ 90-95mil på en tank blandad körning. mer vid lång körning. kraften finns så de räcker o blir över. dock kmr en A3a gå bättre då min är en sjuk tung kloss

FUCKTARD RACING CREW

1 338 Inlägg
28 november 2011
#7
Vtech är inte box utan programvara.
Dvs det man ska ha :-)
Duktiga är dem också rekomenderar dem varmt.

Mvh

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

141 Inlägg
17 december 2011
#8
Jag har endast erfarenhet av mappning och det är bara goda erfarenheter. Mappning är alltid att föredra, men man får nog även passa sig för att påstå att boxarna är skit då väldigt många kör med dessa. Visst är det fel att kräma ur effekt genom att enbart pytsa in mer bränsle för att öka effekten. Men idag är dem ändå såpass utvecklade att dem har styrning för turboladdtrycket.
Ett EU direktiv kom under 2009 som säger att man ska "förbjuda" optimering av bilar och därför har alla tillverkare lagt in en spärr sk "tuning protection". Men lösning finns til detta också, och jag va först med att testa i Sverige på en splitter ny BMW. Det funkar klockrent, men det negativa är att man får plocka ur styrboxen osv.
Jag har nu skaffat en 2012 års modell som jag inte känner för att rota fram styrboxen på utan har beställt en dieselbox från Dieselkraft. Jag köpte den avancerade varianten som styr laddtrycker för turbon också.
Man har ju 30 dagars ångerrätt, så vad har man att förlora på det? I min mening, ingenting.

Kan återkomma med utlåtande om någon är intresserad.



Sök