3826
Sök

Hur lång tid tar det innan värmen i era bilar kommer?

Meldem
917 Inlägg
2 december 2011
#61
värmen i celican kom lagom tills man var framme vid skolan smile fantastiskt...

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

5 111 Inlägg
2 december 2011
#62
De bästa bilarna jag haft både på att ha bra värme och snabb värme är Volvo 164 och Ford Sierra men jag gissar att båda går bort för din del. wink


Meldem
917 Inlägg
2 december 2011
#63
Volvo544special65 skrev:
De bästa bilarna jag haft både på att ha bra värme och snabb värme är Volvo 164 och Ford Sierra men jag gissar att båda går bort för din del. wink

Usch! big_smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 december 2011
#64
Marticus skrev:
värmen i celican kom lagom tills man var framme vid skolan smile fantastiskt...

Det säger otroligt mycket om hur fort det går....roll

Autotech

dB Jägare!
732 Inlägg
2 december 2011
#65
Ett tips är iallafall att INTE köpa en Opel Omega som vinterbil. Gjort det själv endast för bakhjulsdriften och priset jag fick den för. (Vet dock inte hur det är med 8v eller v6an) Men har själv 2.0 16v motorn. Har aldrig vart med om maken hur lång tid det tar innan den kommer upp i arbetstemperatur. Några kilometer tar det iallafall innan den kommer upp i ca 50 grader, dock fin värme redan då, men långt ifrån full patte! Men om man ända vill envisas med att köpa denna bil och bruka som vinterbil, och har lust att frysa lite grann i början innan man tex drar ut på sjön, så när den kommer upp i 90-95 grader så är det HERREJÖSSES värme i den om man kryddar på lite grann och man kan gärna ställa den på gården på tomgång, full värme, basta och ta några kalla med några vänner!

175 Inlägg
2 december 2011
#66
"Fin värme redan efter några kilometer" ja är det något att klaga på? :huh: tongue
Men ja, Omegorna är långsamma till arbetstemp när det är kallt. Oftast stannar dom under 90 C
Peugeot 406 2.2 - räcker med typ 2 kilometers lunkande i 50 km/h. smile
Bmwn är ganska långsam, börjar bli gosigt efter typ 0.8 - 1 mil.

606 Inlägg
2 december 2011
#67
tip of the day köp nya termostater gör en jävla skillnad..

Kan det lagas ska det lagas! :)

845 Inlägg
2 december 2011
#68
MicEE skrev:
har en 9-5 2.3t biopower.
eftersom att etanol bilar inte går så jäkla bra med kall motor så går biopowerbilarna sjukt snabbt upp i arbetstemp och det blir då sjukt snsbbt varmt o gott..

Jag har en Biopower. En 9-3ss från 08. Den tar god tid på sig att bli varm. Behöver säkert 10 min på sig att bli varm när det är typ 7-10 plusgrader ute, vilket ungefär motsvarar 3-4 km.  Har rullat ca 16500 mil. Kör iof bara bensin. Kanske blir varmare snabbt om jag kör på Etanol?


345 Inlägg
2 december 2011
#69
Amazonen har riktigt bra värme men ventilationen är verkligen riktigt jävla skitkass, absolut världssämsta skit jag har varit med om så vinterkörning med den är ingenting att hänga i granen. När man är framme har rutorna immat av liksom.

Forden däremot har förutom "snabbare" värme ett jäkligt bra ventilationssystem. Att stolsvärme fattas är egentligen inget problem då det blir Mojaveöknen-värme inne i kupén. Grym som vinterbil.smile


Forummoderator
18 326 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#70
Tynnerstroem skrev:
Amazonen har riktigt bra värme men ventilationen är verkligen riktigt jävla skitkass, absolut världssämsta skit jag har varit med om så vinterkörning med den är ingenting att hänga i granen. När man är framme har rutorna immat av liksom.

Forden däremot har förutom "snabbare" värme ett jäkligt bra ventilationssystem. Att stolsvärme fattas är egentligen inget problem då det blir Mojaveöknen-värme inne i kupén. Grym som vinterbil.smile

Märkligt med Amazonen. Kolla utsläppen (var de nu sitter) Haft tillgång till Amazoner genom flickvän förr (märkligt bilval av tjej på 90-talet) men grym värme & vent. Alla bilar har luftutsläpp för att värmeluften som sprutar in måste ha någonstans att ta vägen. Där bak runt bakrutan eller i kombifall ner mot baklamporna. Ingen cirkulation: Kass värme och immade rutor.

Mina:
Citroën CX GTi, Bäst
Mercedes 250 (6:a) W123 1979: helt sjukt bra
Fiat Uno Turbo: Väldigt bra.
Nuvarande Elantra: Klart godkänd men ingen "brännande" värme

Golf GLD -81: nja...
Opel Rekord 2.3 Diesel -84: nej.
Volvo 740 (flera): kanon, diesel mindre bra.
Mercedes E270 Cdi: Värdelös (import)
Hyndai i30 CRDI -08 (ny) Sådär.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 111 Inlägg
3 december 2011
#71
Nej, Amazonerna har inga luftutsläpp, och det är just där problemet sitter, det är tänkt att man ska åka med sidorutorna bak på glänt men vem gör det frivilligt i smällkalla vintern?


Smålänning
7 887 Inlägg
3 december 2011
#72
Bästa vindrutedefrostern jag provat i en bil är gamla Saab 900, Helt jävla skukt bra! Den immar inte igen alls om man startar fläkten mot rutan direkt smile

Sämsta är Audi A3, trafikfarlig dålig...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 december 2011
#73
Volvo544special65 skrev:
Nej, Amazonerna har inga luftutsläpp, och det är just där problemet sitter, det är tänkt att man ska åka med sidorutorna bak på glänt men vem gör det frivilligt i smällkalla vintern?

Detta löses genom ett hål i hatthyllan och den vid det här laget garanterat otäta listen till bagaget. Funkade skitbra på min -70 som jag hade 3 vintrar. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 326 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#74
Förra vintern hade jag en MB 300D W124 som batteriet en dag tog helt slut på. Kom inte från jobbet. Kablar på och körde hem (ca en timma). Väl hemma stängde jag av den och batteriet klarade ett halvt kolvslag sen dog innebelysningen... jagade rätt på en granne och bilen gick igen. Skulle till jobbet 0500 och jag var verkligen tvungen att vara i tid.

Bilen gick med full värme på hela natten med fläkten på 2:an hemma på parkeringen och nån varmare bil har jag nog inte satt mig i... Ett nytt batteri inhandlades på lunchen sen och allt var frid och fröjd. Den drog måttligt med sopp under natten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

187 Inlägg
3 december 2011
#75
Passaten tar ca 2 min utan bensinvärmaren...1min med,S2:an blir inte varm smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

1 412 Inlägg
4 december 2011
#76
Saab v4:an jag hade för ett par vintrar sedan blev varm snabbt och hade riktigt bra värme, även om den blev varm något långsammare på E85.

84 Inlägg
4 december 2011
#77
Hade en Ford Granada 2.8 för många år sen. Värmen kom otroligt snabbt i den. Strax under minuten skulle ja tippa på.

7 281 Inlägg
4 december 2011
#78
Det beror på hur kallt det är utanför.


Team Breehäng
1 623 Inlägg
18 februari 2012
#79
Dieselsmurfen skrev:
Många vet att jag kan sätta fjärrstart på mina bilar men är det startspärr (1998-) så klarar jag inte det.

Lite OT, men är de svårt att montera fjärrstart?

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Forummoderator
18 326 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#80
På 190:an? Nej, det är lätt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök