6166
Sök

Avställd bil - försvunnen

4 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Är nyregistrerad på forumet och kan inte kutym eller hur det ska se ut men behöver hjälp med ett problem.

Själv bor jag i Uppland men har haft en avställd bil ståendes hos en bekant till mig (egentligen en fd. vän till mitt ex) uppe i Värmlands trakterna. Den bekanta är inte från Sverige ursprungligen och kan inte alla regler om vad som gäller för bilar osv. men vi hade hennes tillåtelse att ha vår avställda bil uppe hos henne i ett garage och till min vetskap har den stått där uppe sedan 2008.

Jag och mitt ex separerade 2010 efter 1,5 sämre år och jag hade faktiskt ingen tanke på bilen förrän jag kom på fötter igen. Hursomhelst, jag kontaktade den kvinnliga bekanta som bor uppe i Värmland för att se till att bilen skulle skrotas. Det var ju liksom ingen mening med att låta den stå kvar där uppe.

och då berättade hon att hon låtit några komma och hämta bilen under 2009. Hon hade inte berättat något för varken mitt ex eller mig, inte för att vara elak utan för att hon inte visste att man behövde göra det. De som hämtade bilen har inte kontaktat mig, bilen står alltså avreggad på mig och enligt den bekanta skulle de använda den till reservdelar för rally(!) - jag har inte hört något som skulle motstrida dessa uppgifter, inte ett ljud har jag hört om från varken dem eller polis så den kanske har använts som reservedlar - problemet är att hon inte vet vem som kom och hämta den. Hon tog inget nummer eller någonting, hon var bara glad att bli av med bilen (man tycker ju att hon borde ha ringt mit ex.. eller mig) men i alla fall.

Vad ska jag göra? Ska jag ringa transportstyrelsen och säga som det är? Riskerar jag påföljder trots att jag egentligen inte har gjort något fel genom att låta en avställd bil stå i ett garage? Ska jag börja med att ringa skrotfirmor i trakterna?

Snälla hjälp mig!

/ sillen

KHRacing
28 november 2011
Eftersom DU inte kryssat i reghandlingarna under skrotning o skickat in dem, så kan inte fordonet vara avreggat.
Alltså står ditt fortfarande inreggade fordon hos nån du ej vet vem det är.

4 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Jag skrev fel på ett ställe i texten. Menar självklart att bilen är avställd och inte avregistrerad.

Osponsrad
1 631 Inlägg
28 november 2011
Jag hade anmält henne för medhjälp av stöld. Sen vad du får för det vet jag inte men du skall ju inte få några påföljder lagligt sett.   
Du har ju alltid en försäkring som går in vid stöld fast bilen är avställd, så har jag blivit upplärd iallafall. Samma sak vid sabotage och liknande. Man får alltid ngn ersättning för det. nu vet jag inte vad det är för bil men iochmed att du "glömt" den så har det ju inte varit en sprojlans ny Lexus du glömt i logen.

Hoppas ngn mer kunnig går in och hjälper dig i fallet.
Och angående att ringa till skroten, det är nog inte lönt med tanke på hur länge sen den "försvann". Den är nog i ngns skafferi nu och förvarar vita bönor eller liknande. Tyvärr.

Och är den i ngn annans ägo nu så har det ju skett en förfalskning av ditt namn och det är oxå anmälningsbart.
Senast redigerat av BudgetDunkaren (28 november 2011)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

4 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Budgetdunkaren:

Bilen står i mitt namn, men avställd. Ska jag alltså anmäla henne i det här fallet? Det känns ju inte bra alls när hon låtit bilen stå i hennes garage. Klart att hon kunde ha kontaktat mig, men hon visste ju inte hur det funkade. Okej, ovetskap är inte juridiskt försvarbart, men moraliskt känns det ju inget bra.

Men visst borde de andra betraktas som tjuvar? De har ju inte ordnat något med papper för ägarbevis, right? Så polisanmälan känns ganska givet, antar jag. Men vad händer därefter? Inte kan väl jag ställas till svars för vad som händer med bilen om jag anmäler den stulen?

KHRacing
28 november 2011
BudgetDunkaren skrev:
Jag hade anmält henne för medhjälp av stöld. Sen vad du får för det vet jag inte men du skall ju inte få några påföljder lagligt sett.   
Du har ju alltid en försäkring som går in vid stöld fast bilen är avställd, så har jag blivit upplärd iallafall. Samma sak vid sabotage och liknande. Man får alltid ngn ersättning för det. nu vet jag inte vad det är för bil men iochmed att du "glömt" den så har det ju inte varit en sprojlans ny Lexus du glömt i logen.

Hoppas ngn mer kunnig går in och hjälper dig i fallet.
Och angående att ringa till skroten, det är nog inte lönt med tanke på hur länge sen den "försvann". Den är nog i ngns skafferi nu och förvarar vita bönor eller liknande. Tyvärr.

Och är den i ngn annans ägo nu så har det ju skett en förfalskning av ditt namn och det är oxå anmälningsbart.

Vad är det för försäkrning ?

Aldrig hört talas om någonsin o har haft Kk sedan 1986
Är fordonet avställt så är det ju oförsäkrat, om maninte har en sk. garageförsäkring

Bilen kan ju endast ha bytt ägare om nu reghandlingarna legat i fordonet, annars hade de varit tvungna att beställa nya handlingar & då hade de skickats till den registrade ägaren.

Då tycker man att de som tatt hand om fordonet borde kontaktat ägaren själva.

KHRacing
28 november 2011
Sillen83 skrev:
Budgetdunkaren:

Bilen står i mitt namn, men avställd. Ska jag alltså anmäla henne i det här fallet? Det känns ju inte bra alls när hon låtit bilen stå i hennes garage. Klart att hon kunde ha kontaktat mig, men hon visste ju inte hur det funkade. Okej, ovetskap är inte juridiskt försvarbart, men moraliskt känns det ju inget bra.

Men visst borde de andra betraktas som tjuvar? De har ju inte ordnat något med papper för ägarbevis, right? Så polisanmälan känns ganska givet, antar jag. Men vad händer därefter? Inte kan väl jag ställas till svars för vad som händer med bilen om jag anmäler den stulen?

Fordonet är inte stulet enligt din text överst, detta innebär att du ej heller kan stöldanmäla det nu i efterhand.

Försummelse, egenmäktigt förfarande är det som slår mig att det skulle kunna funka vid en polisanmälan

4 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Pratade med någon på kundtjänst hos transportstyrelsen och berättade vad som hänt. Eftersom jag inte fått några P-böter eller liknande under de här två åren så tyckte hon att det var sannolikt att den faktiskt hade plockats isär som reservdelar till någon rallybils liknande grej. Hon sa att jag skulle kryssa i på regbeviset "övrigt" och bifoga brev samt förklara vad som hänt och menade att jag sedan får anmäla i fall det skulle dyka upp någonting nytt. Och att jag själv inte riskerade någonting genom att göra så.

Det här verkar som en lite för "enkel" lösning, kan det verkligen vara så?

Forummoderator
18 530 Inlägg
28 november 2011
Sillen83 skrev:
Pratade med någon på kundtjänst hos transportstyrelsen och berättade vad som hänt. Eftersom jag inte fått några P-böter eller liknande under de här två åren så tyckte hon att det var sannolikt att den faktiskt hade plockats isär som reservdelar till någon rallybils liknande grej. Hon sa att jag skulle kryssa i på regbeviset "övrigt" och bifoga brev samt förklara vad som hänt och menade att jag sedan får anmäla i fall det skulle dyka upp någonting nytt. Och att jag själv inte riskerade någonting genom att göra så.

Det här verkar som en lite för "enkel" lösning, kan det verkligen vara så?

Det stämmer nog. Avregistrara (Skrota alltså) den helt enkelt.

Sök