Rquired skrev:
Som kuriosa tänkte jag att en liten beskrivning utav hur xDrive fungerar hade varit intressant även om det inte riktigt hör till ämnet. BMW xDrive har tre olika lägen:
-
Standardläge:Aktivt antisladdsystem, "antispinn" och xDrive är aktivt. Det förstnämnda motverkar vid behov en sladd, om ett eller flera hjul spinner motverkas detta genom sänkt motoreffekt (Strypning) samt ingrepp med bromsarna och xDrive använder fortfarande bromsarna för att fördela kraften till det hjul som bäst behöver det. Om så 100% av kraften skall skickas till ett hjul.
-
DTC-läge, aktiveras genom ett enkelt tryck på knappen märkt "DTC". Aktivt antisladdsystem och xDrive är aktivt, men antisladdsystemet griper i detta läge in senare och då arbetar det dessutom "med" föraren istället för att bryskt försöka häva sladden. Detta läge är i mina ögon en av de stora fördelarna med BMW, här kan även en oerfaren förare köra ordentligt aktivt men om bilen bryter ut i för kraftig sladd hjälper elektroniken till. Även i standardläge uppträder en xDrive lätt bakhjulsdrivet men i DTC-läge understyr bilen knappt alls som de flesta 4WD-system gör, xDrive uppträder mycket likt en bakhjulsdriven bil i DTC-läge och BMW´s reklamflosk "Alla fördelarna med RWD finns kvar" innehåller faktiskt en liten gnutta sanning. Framhjulen driver fortfarande och hjälper till att få ner kraften i backen, men man märker inte av det.
-
Elektronisk hjälp avstängd, aktiveras genom att knappen märkt "DTC" hålls inne. I detta läge är endast xDrive aktivt, bilen begränsar aldrig hjulspinn med varken bromsar eller sänkt motoreffekt och bilen går aldrig in och försöker häva en sladd oavsett vad som händer. xDrive är fortfarande fullt aktivt och fördelar med hjälp utav bromsarna kraften till det hjul som systemet bedömer har störst behov utav det.
Kort och gott finns det inget läge på en modern fyrhjulsdriven BMW där bilen slutar reglera krafterna, en äldre BMW Xi kunde med bortkopplad elektronik bli ståendes med spinnande hjul men det kan i teorin aldrig ske med xDrive. Varken i fråga om framkomlighet genom exempelvis djup snö i låg fart, eller att kraften spinner bort vid kraftig kurvtagning.
I övrigt vill jag förtydliga vad jag menar med att inga större nackdelar funnits på xDrive. -Systemet kan inte ta skada av olika rullomkrets på det viset gamla Viscokopplingar kunde.
-Jag har endast hört talas om ett fall av defekt xDrive, en 330Xd med trasig ställmotor.
-Systemet kan (åtminstone i teorin) inte bli ståendes och skicka kraften till det hjul eller den axel med minst motstånd (Sämst grepp) vilket ett ospärrat system eller vissa varianter av quattro kan (Se filmer ovan).
-Systemet uppträder konsekvent lätt överstyrt till skillnad från många 4WD som kan växla kraftigt mellan över och understyrning.
-Systemet innebär självklart en högre drivlineförlust, men BMW´s modeller med 4WD lider inte utav en markant högre förbrukning varken enligt EU-körcykeln eller enligt test till skillnad från många 4WD bilar. Det finns till och med exempel på BMW modeller som åtminstone enligt EU-körcykeln dricker exakt lika mycket bränsle som motsvarande 2WD modell. I praktiken kan man dock tvivla på detta...
-Systemet har, trots att det använder sig utan bromsarna för att reglera kraften, inte visat sig slita ut bromsar i rasande rakt.
Jag kör själv en xDrive som kanske är lite underförstått, en X3 E83 av senare årsmodell med xDrive och DTC. Jag har prövat min bil i många förhållanden, allt från djup snö med tungt släp på kroken till att köra med ställ både på hal is och genom djupare snö, och åtminstone inte lyckats stressa systemet till att misslyckas än i vart fall.
Påståendet om att Audi lever på gamla meriter får den ansvarige stå för, jag kan bara konstatera att jag personligen upplever BMW xDrive som säkrare, mer kompetent och framför allt roligare än de 4WD Audi och Subaru jag kört och det har blivit en del modeller med åren. Jag vill ändå betona att jag aldrig upplevt varken någon Audi eller Subaru som annat än mycket kompetent.