240 GLT B23E, rusande tomgång & går orent?

AlBoner
6 december 2011 · 60 Inlägg

Har precis insförskaffat mig en 240 GLT -84 med B23E motorn. Bilen startade inte först när jag hade den men sedan vi satt tändkablarna i rätt tändföljd gick den igång. Dock går den riktigt orent, men ska byta tändkablar och fördelarlock etc. så kanske det går till sig. Dock är det ovanligt hög tomgång på den. Närmare 2500varv/min. Vad kan detta bero på?

alekzanderrr
6 december 2011 · 12 Inlägg

Skit i förgasarn kanske, heheh wink

Drönirettab
6 december 2011 · 21 761 Inlägg

AlBoner skrev:
Dock är det ovanligt hög tomgång på den. Närmare 2500varv/min. Vad kan detta bero på?

Kolla alla vakumslangar och tätningarna runt insprutningsmunstyckena, se även till att gasenreglaget (rullen) går tillbaka ordentligt och att vajern inte ligger fel. smile

Tändningen bör kollas och att kamremmen ligger rätt.

Senast redigerat av Drönirettab (6 december 2011)

AlBoner
6 december 2011 · 60 Inlägg

alekzanderrr skrev:
Skit i förgasarn kanske, heheh wink

Innan du börjar snacka skit kan du ju läsa på lite. Det är ingen förgasare. Elektronisk insprutning. Men du är ju så klen å köra bil så du behöver quattro för att kunna hålla dig på vägen wink

AlBoner
7 december 2011 · 60 Inlägg

Drönirettab skrev:

AlBoner skrev:
Dock är det ovanligt hög tomgång på den. Närmare 2500varv/min. Vad kan detta bero på?

Kolla alla vakumslangar och tätningarna runt insprutningsmunstyckena, se även till att gasenreglaget (rullen) går tillbaka ordentligt och att vajern inte ligger fel. smile

Tändningen bör kollas och att kamremmen ligger rätt.

Ok. Gasreglaget går tillbaks som det ska, och vajern ligger inte fel, kollade det tidigare idag. Däremot hittade jag en slang som bara är fäst i ena änden. Har markerat på bildlänken vart den sitter fast. Syns ju också vart den skall gå, men bilden är specifik just för B21F-Turbo. Men det mesta ser ju väldigt lika ut som på B23E så antar att det kanske är där den ska sitta? smile

http://imageshack.us/photo/my-images/82 … slang.jpg/

lakhea Leg. Bilplågare.
7 december 2011 · 218 Inlägg

Mekanisk insprutning är det väl?
Håller just på med en nu.
245-83 GLT.
Går som en påse nötter och dricker typ 2-3liter milen.
Kallstarten stängde inte.
Fördelaren var avbruten???
Se vad mer dom har hittat på.

AlBoner skrev:

alekzanderrr skrev:
Skit i förgasarn kanske, heheh wink

Innan du börjar snacka skit kan du ju läsa på lite. Det är ingen förgasare. Elektronisk insprutning. Men du är ju så klen å köra bil så du behöver quattro för att kunna hålla dig på vägen wink

lakhea Leg. Bilplågare.
7 december 2011 · 218 Inlägg

Hade ett likande fel du har på en sådan,var.......fan. haha
Kommer inte på vad det heter.  "vågen" kallas det för ibland..den kärvade plus luft bälgen satt inte helt rätt så den tjuvade lite.
Men ett tips,testa inte med startgas. smile
Gjorde det förut och det blev till att springa och hämta en kolsyresläckare och blåsa ur.
Brann lite.  Mysigt i vinter mörkret.
Garage mys kallas det väl.

AlBoner
7 december 2011 · 60 Inlägg

lakhea skrev:
Hade ett likande fel du har på en sådan,var.......fan. haha
Kommer inte på vad det heter.  "vågen" kallas det för ibland..den kärvade plus luft bälgen satt inte helt rätt så den tjuvade lite.
Men ett tips,testa inte med startgas. smile
Gjorde det förut och det blev till att springa och hämta en kolsyresläckare och blåsa ur.
Brann lite.  Mysigt i vinter mörkret.
Garage mys kallas det väl.

Haha, nja, startgas är jag inte heller riktigt bra vän med. "Vågen" är lite svår att kolla upp då jag inte riktigt förstår vad de är du syftar på, haha smile

AlBoner
7 december 2011 · 60 Inlägg

lakhea skrev:
Mekanisk insprutning är det väl?
Håller just på med en nu.
245-83 GLT.
Går som en påse nötter och dricker typ 2-3liter milen.
Kallstarten stängde inte.
Fördelaren var avbruten???
Se vad mer dom har hittat på.

AlBoner skrev:

alekzanderrr skrev:
Skit i förgasarn kanske, heheh wink

Innan du börjar snacka skit kan du ju läsa på lite. Det är ingen förgasare. Elektronisk insprutning. Men du är ju så klen å köra bil så du behöver quattro för att kunna hålla dig på vägen wink

Ok. Vart sitter kallstarten om man ska kolla den på dom då?

frasse4
7 december 2011 · 736 Inlägg

Länkar till Drönirettab  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=168068 eget inlägg. Sitter uppe på insuget.

Kolla också gummibälgen under insuget då den kan spricka...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Oves_Bror
7 december 2011 · 456 Inlägg

nån tidigare ägare kanske har justerat upp tomgången?
Har jag gjort på min eftersom den annars vill dö ibland på tomgång.
Gissar på att det är styrtrycksventilen som krånglar lite på min....

growing old is mandatory growing up is optional
Drönirettab
7 december 2011 · 21 761 Inlägg

AlBoner skrev:
Däremot hittade jag en slang som bara är fäst i ena änden. Har markerat på bildlänken vart den sitter fast.

Den slangen går ju till vakumregleringen som förställer tändningen vid gaspådrag, får inte den vakum så kan inte tändningen regleras som den ska. Kanske tidigare ägaren har vridit upp tändningen för att motorn ska funka på högre varv, möjligheten finns  nog. Kolla upp detta och kika hur tändningen står. smile

AlBoner skrev:
"Vågen" är lite svår att kolla upp då jag inte riktigt förstår vad de är du syftar på, haha smile

Han menar nog den som sitter i luftmängdmätaren, innanför "gummibälgen". Det finns en hävarm med en rund metallplatta på, den ska gå helt friktionsfritt att lyfta och metallplattan ska sitta helt centrerad i den koniska "skålen" i viloläget. Har själv inte skruvat så ruskigt mycket med dessa saker, andra får ge bättre råd.

lakhea Leg. Bilplågare.
7 december 2011 · 218 Inlägg

Helt rätt........  var lite för trött när jag skrev sist. smile
Jobbat i snart 2 dygn.
Fått sova 3tim nu.

Drönirettab skrev:

AlBoner skrev:
Däremot hittade jag en slang som bara är fäst i ena änden. Har markerat på bildlänken vart den sitter fast.

Den slangen går ju till vakumregleringen som förställer tändningen vid gaspådrag, får inte den vakum så kan inte tändningen regleras som den ska. Kanske tidigare ägaren har vridit upp tändningen för att motorn ska funka på högre varv, möjligheten finns  nog. Kolla upp detta och kika hur tändningen står. smile

AlBoner skrev:
"Vågen" är lite svår att kolla upp då jag inte riktigt förstår vad de är du syftar på, haha smile

Han menar nog den som sitter i luftmängdmätaren, innanför "gummibälgen". Det finns en hävarm med en rund metallplatta på, den ska gå helt friktionsfritt att lyfta och metallplattan ska sitta helt centrerad i den koniska "skålen" i viloläget. Har själv inte skruvat så ruskigt mycket med dessa saker, andra får ge bättre råd.

AlBoner
7 december 2011 · 60 Inlägg

Drönirettab skrev:

AlBoner skrev:
Däremot hittade jag en slang som bara är fäst i ena änden. Har markerat på bildlänken vart den sitter fast.

Den slangen går ju till vakumregleringen som förställer tändningen vid gaspådrag, får inte den vakum så kan inte tändningen regleras som den ska. Kanske tidigare ägaren har vridit upp tändningen för att motorn ska funka på högre varv, möjligheten finns  nog. Kolla upp detta och kika hur tändningen står. smile

AlBoner skrev:
"Vågen" är lite svår att kolla upp då jag inte riktigt förstår vad de är du syftar på, haha smile

Han menar nog den som sitter i luftmängdmätaren, innanför "gummibälgen". Det finns en hävarm med en rund metallplatta på, den ska gå helt friktionsfritt att lyfta och metallplattan ska sitta helt centrerad i den koniska "skålen" i viloläget. Har själv inte skruvat så ruskigt mycket med dessa saker, andra får ge bättre råd.

Aha, det var så det ante mig. Ska prångla dit vakuumslangen där han ska sitta & kolla upp metallplattan. Ska kolla hur tändningen står också. Så får vi hoppas att den går till sig efter detta. smile

AlBoner
9 december 2011 · 60 Inlägg

Nu har jag fått tillbaka vakuumslangen och försökt ställt tändningen men det vill inte ge sig. Tomgången har lugnat sig en aning, men han går fortfarande orent. Märkte dessutom att växellägena ligger fel. Där backväxeln egentligen skall vara är 1an, och där 1an ska vara ligger 3an & där 2an skall vara ligger 4an. Funderar på om det kan ha och göra med spärren för att få i backen men är inte säker. Några funderingar om vad det skulle kunna vara? smile

addek
11 december 2011 · 55 Inlägg

Får du inte till tomgången, men allt annat är okej så kan ju justera på co-skruven som sitter lååångt ner i messingröret på bränslehuvudet... Du behöver en låång insex-nyckel (kommer inte riktigt ihåg vilken storlek dock)

Jag hade en 240 GLT för många herrans år sedan som antingen hade lagom tomgång kall och svinhög tomgång varm (cirka 2500rpm) eller bra tomgång kall och ingen tomgång varm... Körde så något år eller så, störande så in i bängen... Till besiktningen året efter så sket jag i den obligatoriska T-spriten, men fick ändå ett värde på typ 0, så då var det inte så svårt att lista ut vart felet låg... smile

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003
Andreas34
11 december 2011 · 188 Inlägg

AlBoner skrev:
Nu har jag fått tillbaka vakuumslangen och försökt ställt tändningen men det vill inte ge sig. Tomgången har lugnat sig en aning, men han går fortfarande orent. Märkte dessutom att växellägena ligger fel. Där backväxeln egentligen skall vara är 1an, och där 1an ska vara ligger 3an & där 2an skall vara ligger 4an. Funderar på om det kan ha och göra med spärren för att få i backen men är inte säker. Några funderingar om vad det skulle kunna vara? smile

låter som att det är backspärren som är feljusterad, lyft på damasken och du ser ett "guldigt" plåtbläck som sitter med 2 skruvar med 8mm skalle. lägg i 1an och justera så du har ca 1mm tills bläcket tar i, gör likadant på 2an och nu ska växlarna ligga där dom ska. om det inte är något knas i bussningar för då kan lägen vara lite knepiga att hitta.

Den skruven för CO ställer du efter att du fått tändningen ställd efter lampa, brukar fungera att grovjustera "tomgången" på den och sen finställa på svarta plast ratten som sitter under insuget.
Det behövs en LÅNG 3mm insexsnyckel för att justera CO.

kolla så att slangar till tillsatsluftsliden är okej och inte läcker och att den är okej för dessa kan göra mycket skumt, fick själv byta den nyss efter att bilen tappa tomgången ibland och ibland rusade, lät även som den gick på 3 cylindrar på tomgång när den fanns.

Även så är dessa motor väldigt känsliga mot tjuvluft så ett tips är att gå lös med startgasen, och läste att du var lite rädd för den men den är din vän i felsökning wink bara spruta lite lite runt slangar så kommer du märka om det drar luft tongue

AlBoner
12 december 2011 · 60 Inlägg

Aha smile tänkte jag ska pröva med att byta bussningarna till spaken och se om det blir någon skillnad smile

Jo, tillsatsluftsliden har jag blivit rådd att kolla tidigare. Har dock inte en blekaste om var denna sitter, och har ingen Haynesbok heller (vilket är guld värd såna här tillfällen). Har även fått hört att vågplattan kan vara med och bidra till lite problem om den kärvar eller inte är centrerad som den ska?

Jo, tjuvluft är det inte omöjligt att han drar då det verkar vara 5 rullar eltejp runt varje luftslang från förra ägaren. Så dessa ska jag också byta & se om det blir någon skillnad.

Hur mycket jag än ogillar startgas så är den, precis som du säger, väldigt hjälpsam många gånger. Så ska kolla upp det jag kan nu. Får väl se om jag hittar igen tillsatsluftsliden smile

Drönirettab
12 december 2011 · 21 761 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/861146_fugfeb.jpg
Blå ring visar tillsatsluftsliden, röd ring visar kallstartsventilen. smile

Andreas34
12 december 2011 · 188 Inlägg

precis, och den slangen som går från ovansidan av tillsatsluftsliden går till undersidan av insuget. kan vara lite bökig att byta för det är lite trångt men använd mycket smörja och milt våld så går det, när du väl är där kan du kolla funktionen på den. det är bara att söka på google för guider, eller om du inte hittar eller är osäker så fråga bara tongue
finns även en slang under. den ser du vart den går om du kollar tongue

Gå över allt som har något med insug/luft att göra så du är säker på att den inte drar tjuvluft, alltså i princip allt som finns till höger om motorn när du står och kollar på den smile eller vänster som det heter egentligen för man beskriver alltid i bilen färdriktning tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang