240 GLT B23E, rusande tomgång & går orent?

AlBoner
13 december 2011 · 60 Inlägg

Aha! Då begrep jag plötsligt lite mer. Jo, när jag precis hade hämtat bilen satt slangen på ovansidan tillsatsluftsliden lös under insuget så den lyckades jag knixa det efter ett antal svartlistade ord från Sveriges ordlistor. Dock kollade jag inte om den läkte, vilket den mycket väl kan göra. Så får plocka lös & kontrollera det, vilket jag ska göra med alla andra slangar jag hittar också då. Får som sagt plocka fram startgasen och kolla av smile

AlBoner
15 december 2011 · 60 Inlägg

Nu har jag en fråga. Då i princip alla vakuumslangar var spruckna på flera ställen och drog tjuvluft tänkte jag som så att då plockar jag bort hela insuget och fräschar upp allt i kring när jag ändå håller på. Då när jag tog bort luftbälgen märkte jag att det ligger lite bensin i konen där vågen ligger. Ska det vara så eller är det något som tyder på ett extremare fel? Har ju som lite klen koll på dessa motorer så jag vänder mig hitåt med problemet smile

Andreas34
16 december 2011 · 188 Inlägg

är nog inget större fel, eftersom detta sitter i anslutning till insuget så bordet det vara okej tongue

AlBoner
23 december 2011 · 60 Inlägg

Alla vakuumslangar är bytta men problemet kvarstår. Har inte fått tag på någon ny tillsatsluftslid så därför har jag inte kunnat byta den. Men när jag startade bilen så drog jag lös kontakten som sitter på tillsatsluftsliden och det blev ingen skillnad alls gentemot hur det var med kontakten inkopplad. Gjorde samma sak med kallstarten, och där hände inte heller någonting. Tillsatsluftsliden skall jag byta, men antar att det är lika bra att byta kallstarten också då?

Andreas34
23 december 2011 · 188 Inlägg

AlBoner skrev:
Alla vakuumslangar är bytta men problemet kvarstår. Har inte fått tag på någon ny tillsatsluftslid så därför har jag inte kunnat byta den. Men när jag startade bilen så drog jag lös kontakten som sitter på tillsatsluftsliden och det blev ingen skillnad alls gentemot hur det var med kontakten inkopplad. Gjorde samma sak med kallstarten, och där hände inte heller någonting. Tillsatsluftsliden skall jag byta, men antar att det är lika bra att byta kallstarten också då?

Kallstarten är bara igång 3-9 sekunder efter du har startat har jag för mig, så tror nog den fungerar men för att testa så ta bort kallstartsventilen och sätt ner den i en flaska, sen kopplar du bort kabeln till tändspolen och kör på starten så ser du om det kommer soppa i flaskan. detta ska göras när motorn är KALL, för om motorn är över 30 grader så inaktiveras kallstarten. kallstarten styrs av en termotidgivare och sen har du även styrtrycksventilen som inverkar på hur lätt mängdskivan lyfter och detta ingår också i kallstart men tror inte den strular. är det så att kallstartsventilen inte fungerar och du vill mäta ström så finns bara ström när du kör på startmotorn och hur länge beroende på temperatur.

Kabeln som går till tillsatsluftsliden har inget med om den fungerar eller inte, kolla så att den inte kärvar eller om den inte öppnar och stänger som den ska. det är i princip en bimetall fjäder och den är max öppen vid -30 grader och stängd vid 70 grader.

Andreas34
23 december 2011 · 188 Inlägg

stirra dig inte blind på slangar bara för jag har haft lite problem med ett rör som går in i insuget, på undersidan och mot torpedväggen, denna har lossat och det har resulterat i en bil som beter sig hur som helst. kolla även sånt tongue

AlBoner
24 december 2011 · 60 Inlägg

Läste lite på internet och fick fram lite olika metoder för att kolla luftsliden. Tydligen ska den vara öppen redan vid rumstemperatur som jag fattade det? Och när jag plockade lös den och kollade genom den så var den knappt öppen alls, endast en liten glipa. Så jag kopplade på 12volts ström i 5 min men det blev ingen förändring av öppningen i den. Så antar att den är pajj då?

Andreas34
24 december 2011 · 188 Inlägg

den kan vara trasig då, den ska vara max öppen vid -30 grader och stängd vid 70 grader.

AlBoner
28 december 2011 · 60 Inlägg

Frågade förut angående mina extremt konstiga växellägen. Har nu bytt alla packningar/bussningar till växelspaken men problemet kvarstår. Känns fortfarande som friläge på alla växlar och för att få i backen behöver jag fortfarande dra spaken längst möjliga åt vänster. Vad kan de vara för knas?

Drönirettab
28 december 2011 · 21 761 Inlägg

Hur ser motorkuddarna och växellådskudden ut?

Kolla att de inte har "säckat ihop" eller att gummit har lossnat från fästplattorna.

AlBoner
28 december 2011 · 60 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur ser motorkuddarna och växellådskudden ut?

Kolla att de inte har "säckat ihop" eller att gummit har lossnat från fästplattorna.

Motorkuddarna är i bra skick, dom har inte säckat någonting. Däremot såg det lite sämre ut på växellådskudden. Den såg väl ut som en pressad apelsin ungefär och den såg ut att vara en aning på "sniskan".

Tomppi
11 augusti 2022 · 85 Inlägg

Kapar tråden lite, har en b23E som jag totalrenoverat, men har svårt att få upp tomgången, tomgångsskruven (svarta plastratten) är helt utskruvad, co skruven har jag försökt ställa till där den går bäst, varm får jag den att ligga på ca 7-800 varv, men kall går den knappt alls..? Har kollat kallstartsventilen och tillsatsluftsliden och det verkar fungera, inga vacuum läckor, gått igenom allt, tändningen rätt inställd, kamrem rätt inställd, börjar få idé torka, något mer man kan felsöka?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang