10155
Sök

Inristat "svin" i lacken på motorhuven

2 046 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Ja fan, nu e jag så jävla sur... Någon har ristat in "svin" i min morsas bil... De e så jäääävla onödigt och jag undrar om man ska lacka huven eller måste man slipa ner den och sånt skit?
Mvh

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Grafisk Designer
220 Inlägg
7 december 2011
Instämmer, jävligt onödigt gjort, förstår inte hur folk tänker.

Är det djupa repor? Om inte kan du ju börja med att prova polera den, kan hjälpa.

Om det är djupa repor lär du behöver slipa ner den och slänga på grundfärg/lack för att
få bra fason på den. Om du inte är så insatt i det så rekommenderar jag nog att du
lämnar in den hos lackerare och får det fixat.
Prata med ditt försäkringsbolag om det hela, det är ju sabotage och du bör kunna ta det
hela med försäkringsbolaget. Självrisken ligger på 1500kr (i vissa fall 2000) och då har du ju
ett garanterat pris på jobbet. Prata kanske först o främst med en lackerare och få ett prisförslag
som du sen kan berätta för bolaget om det visar sig att det kostar mer än 1500/2000.

Mvh

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily

2 046 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
fonziebear skrev:
Instämmer, jävligt onödigt gjort, förstår inte hur folk tänker.

Är det djupa repor? Om inte kan du ju börja med att prova polera den, kan hjälpa.

Om det är djupa repor lär du behöver slipa ner den och slänga på grundfärg/lack för att
få bra fason på den. Om du inte är så insatt i det så rekommenderar jag nog att du
lämnar in den hos lackerare och får det fixat.
Prata med ditt försäkringsbolag om det hela, det är ju sabotage och du bör kunna ta det
hela med försäkringsbolaget. Självrisken ligger på 1500kr (i vissa fall 2000) och då har du ju
ett garanterat pris på jobbet. Prata kanske först o främst med en lackerare och få ett prisförslag
som du sen kan berätta för bolaget om det visar sig att det kostar mer än 1500/2000.

Mvh

Jo de e rätt djupt, kolla i mitt fotoalbum.. Verkar dyrt, kanske borde göra de själv? bara på med biltema lack och sen några lager klarlack??

Grafisk Designer
220 Inlägg
7 december 2011
Aha..
Njäe biltemas färg är inte direkt känt för att vara av bra kvalité.
Du måste ha en färg med samma färgkod, tvekar på att biltema har detta.
Denna färgen är dessutom dyrare än vanlig färg.
Det krävs en hel del förarbete, massa slipande och grundandet gör mycket.
Du kan göra detta själv, självklart, men du behöver en del erfarenhet för att
kunna få bra resultat, det är extra svårt när man ska lackera något i kaross,
det bör ha samma färgnyans. Är du inte i stort behov av att få ett perfekt resultat
då är det bara att sätta igång att fixa själv, slipa ner ordentligt och grunda den jämnt,
på med färgen ex antal lager och avsluta med så många lager klarlack du behöver för att
få samma glans som övriga karossen.
Men som sagt, rekommenderar lackerare för att bli nöjd.

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av

2 046 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
fonziebear skrev:
Aha..
det bör ha samma färgnyans. Är du inte i stort behov av att få ett perfekt resultat
då är det bara att sätta igång att fixa själv, slipa ner ordentligt och grunda den jämnt,
på med färgen ex antal lager och avsluta med så många lager klarlack du behöver för att

Tänkte ta biltema svart, bara så att de inte står "svin" på motorhuven, då de är rätt störigt!

Grafisk Designer
220 Inlägg
7 december 2011
Förstår det..
Om du bara ska "täcka" över det räcker det att du slipar ner klarlacken så gott det går,
lackar över och slänger på 3-4 lager klarlack, det bör duga.

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av

Grafisk Designer
220 Inlägg
7 december 2011
Felplacerad skrev:
kannebanne skrev:
fonziebear skrev:
Aha..

Tänkte ta biltema svart, bara så att de inte står "svin" på motorhuven, då de är rätt störigt!

Om man inte är så noggrann med hur bilen ser ut för övrigt kan man ju sätta en dekal över det.

Dekal tvekar jag på, var ska man hitta en sån stor dekal och vad ska det vara för någon?
Lika bra att lacka över det lite isåfall, kräver inte för mycket jobb.

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av

2 046 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
fonziebear skrev:
Felplacerad skrev:
kannebanne skrev:

Om man inte är så noggrann med hur bilen ser ut för övrigt kan man ju sätta en dekal över det.

Dekal tvekar jag på, var ska man hitta en sån stor dekal och vad ska det vara för någon?

Drar bara på primer efter lite slip och sen svart sen några lager klarlack så håller de nog! smile

KHRacing
7 december 2011
fonziebear skrev:
Aha..
Njäe biltemas färg är inte direkt känt för att vara av bra kvalité...................

Biltemas färger tillverkas i Eket strax söder om Örkelljunga i Skåne, helt svensktillverkade & paketerade/tappade.

inga som helst fel på dem.

Den gamla leverantören dock , hade sämre kvalitet på färgen. leverantören byttes för cirka ett år sedan.

Grafisk Designer
220 Inlägg
7 december 2011
KHRacing skrev:
fonziebear skrev:
Aha..
Njäe biltemas färg är inte direkt känt för att vara av bra kvalité..

Biltemas färger tillverkas i Eket strax söder om Örkelljunga i Skåne, helt svensktillverkade & paketerade/tappade.

Den gamla leverantören dock , hade sämre kvalitet på färgen. leverantören byttes för cirka ett år sedan.

Okej det visste jag inte! Men har hört att man ska använda något som kallas 2k lack om man ska få bra resultat? Trodde det var viktigt när han skulle lacka en motorhuv men det hade mindre betydelse så då e det ju bara att köra på med biltemas färger då smile

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av

Grafisk Designer
220 Inlägg
7 december 2011
Felplacerad skrev:
fonziebear skrev:
Felplacerad skrev:

Nja vad som helst, kolla på Dekaltrim.nu.. Man kan ju designa egna med, designa en som täcker hela huven^^

Hehe man kunde ju folierat den, det är ju relativt billigt big_smile

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av

KHRacing
7 december 2011
fonziebear skrev:
KHRacing skrev:
fonziebear skrev:
Aha..
Njäe biltemas färg är inte direkt känt för att vara av bra kvalité..

Okej det visste jag inte! Men har hört att man ska använda något som kallas 2k lack om man ska få bra resultat? Trodde det var viktigt när han skulle lacka en motorhuv men det hade mindre betydelse så då e det ju bara att köra på med biltemas färger då smile

självklart skall man köra på riktigvattenbaserad billack på en fin motorhuv, inte sprayburk.

Men jag reflekterade bara över dit uttalande ovan :-)

Grafisk Designer
220 Inlägg
7 december 2011
Felplacerad skrev:
fonziebear skrev:
Felplacerad skrev:

Nja vad som helst, kolla på Dekaltrim.nu.. Man kan ju designa egna med, designa en som täcker hela huven^^

Hehe man kunde ju folierat den, det är ju relativt billigt big_smile

Ja precis smile Känns som att det där med lackering håller på att dö ut lite nu. Det är för dyrt i jämförelse.

Ja och valmöjligheterna är mycket större gällande foliering och blir du inte nöjd är det bara att slita väck igen.

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av

Grafisk Designer
220 Inlägg
7 december 2011
KHRacing skrev:
fonziebear skrev:
KHRacing skrev:

självklart skall man köra på riktigvattenbaserad billack på en fin motorhuv, inte sprayburk.

Men jag reflekterade bara över dit uttalande ovan :-)

Det jag syftade på, hade nog inte gett mig på att lackera en motorhuv själv men är resultatet mindre viktigt kan man ju göra ett försök smile

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av

2 046 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Herregud, de e en 5k kr bil?! tycker bara de är lite störigt att någon gör så! men de e billigare med biltema lack än att foilera?? kanske lägga 400-500 för att få motorhuven okej! inte tusenlappar.

KHRacing
7 december 2011
fonziebear skrev:
Det jag syftade på, hade nog inte gett mig på att lackera en motorhuv själv men är resultatet mindre viktigt kan man ju göra ett försök smile

hehe se min huv på Civic´n, den är rollad med hammarlack... :-)

Racebo
420 Inlägg
7 december 2011
Tyskstuka motorhuven är rätt fränt!!!
Då äre bara och slippa ner lacken plåt rent sån tvättan in vatten och salt på hela motorhuven där det är plåtrent, sen äre bara att låta den stå nån vecka kanske, sen när de  är lite rostig och fin så som du vill ha den så äre bara att gå lös med klarlacken wink tongue

Ett alternativ annars, nackdelen är att det tar långt tid bara...

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

2 046 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Racebo skrev:
Då äre bara och slippa ner lacken plåt rent sån tvättan in vatten och salt på hela motorhuven där det är plåtrent, sen äre bara att låta den stå nån vecka kanske, sen när de  är lite rostig och fin så som du vill ha den så äre bara att gå lös med klarlacken wink tongue

Hahaha inte på en gammal chrysler gv som är morsans...Skulle de vatt min så skulle hela vart upprostad:D

Racebo
420 Inlägg
7 december 2011
kannebanne skrev:
Racebo skrev:

Hahaha inte på en gammal chrysler gv som är morsans...Skulle de vatt min så skulle hela vart upprostad:D

okej, kanske lite fel bil att göra det på då ^^

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

2 046 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Jag som trodde de hade gått som värst.. Dom har punkat ena bakdäcket med kniv ca 5 cm brett och tagit sönder baklampan också.. Såg inte de förens nu när man ska köra till nässjö... Fan va jag blir less sad

Sök