Hur kommer det bli med reservdelar om saab går i konkurs

jorgen72
14 december 2011 ·

Jag är i stort behov av en annan bruksbil o då finns det en 9-3 tid 08 som är till salu här bilen är riktigt fin men jag har funderat lite på hur det kommer bli med reservdelar o kanske även andtahandsvärde om saab gör kk

matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 december 2011 · 2 972 Inlägg

De äldre bilarna lär det finnas till ett bra tag. På skroten, och sen tillverkas ju piratdelar och även originaldelar i många (alla?) fall av andra än Saab själva, så det är nog lugnt.
Värst är väl nya 9-5an som det finns få av, knappt några reservdelar osv. Den blir det värre med.

Om/när Saab kursar så kommer troligen beg-priserna droppa en liten stund, för att sen stiga igen när folk "slåss" om de billiga men bra bilarna.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
KHRacing
14 december 2011 ·

En biltillverkare är skyldig att hålla reserdelar till en bilmodell i 10år.

Men kursar de så försvinner detta !

Brådhis * Voff voff *
14 december 2011 · 10 280 Inlägg

Reservdelar lär väl finnas (iaf pirat) så länge behovet finns dvs så länge det finns en marknad för dom. Däremot är väl tyvärr risken stor att mer modellspecifika delar kan bli svåra att få tag på. Chansen att just t.ex. "den där lilla plastbiten till handskfacket" man söker finns som piratdel om 10 år är ju tyvärr liten...

Dock kommer det ju förstås finnas på skroten, men en vacker dag är dom bilarna slut oxå...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
discokapten Kapten på disco!
14 december 2011 · 1 729 Inlägg

KHRacing skrev:
En biltillverkare är skyldig att hålla reserdelar till en bilmodell i 10år.

Men kursar de så försvinner detta !

Är det verkligen så? Enligt vilken lag? För jag har också sett det på lite forum att det skulle vara så, men jag har aldrig sett någon lagtext för det, och vad är straffet om man inte gör så?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
KHRacing
14 december 2011 ·

discokapten skrev:

KHRacing skrev:
En biltillverkare är skyldig att hålla reserdelar till en bilmodell i 10år.

Men kursar de så försvinner detta !

Är det verkligen så? Enligt vilken lag? För jag har också sett det på lite forum att det skulle vara så, men jag har aldrig sett någon lagtext för det, och vad är straffet om man inte gör så?

Vet tyvärr ej vart du finner detta nerskrivet. men det spelar ingen roll vem du frågar som säljer bilar så svarar dem alla lika på denna frågan.

Kanske kan söka på ordet: biltillverkaransvar ?

Rquired Allmänt envis
14 december 2011 · 12 512 Inlägg

Som nämnts är en biltillverkare skyldig att hålla sina kunder med reservdelar, jag vet inte men tror inte att det är svensk lag utan om det är EU eller någon annan form av internationell bestämmelse? Genast lite krångligare att leta lagtexter tyvärr...

Om SAAB går i konkurs försvinner denna skyldighet och hur stor är sannolikheten att det företag som köper upp reservdelsverksamheten kommer hålla igång tillverkningen av olönsamma delar? Företag drivs av vinst, och tyvärr kommer troligen bara de vanligaste slitdelarna (Läs som; Mest lönsamma delarna) finnas tillgängliga i framtiden.

En annan tanke jag haft har varit elektronik, olika styrenheter och programmering. Om något av elsystemet ger upp på en modern bil är det idag sällan så att man bara kan ta en likadan del från en annan bil och montera, utan det krävs en installation för att denna del skall kommunicera med övriga system. Hur kommer detta och exempelvis kodning av nya nycklar fungera i framtiden utan någon tillverkare att vända sig till?

Med lite tur är modellerna såpass lika att en Opel/GM-verkstad kanske kan stå till tjänst?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
9Femma
14 december 2011 · 342 Inlägg

Nu är det faktiskt så att Saab Automobile Parts redovisade en nettovinst på 570 miljoner kronor för 2010.
Årsförsäljningen samma år för samma företag utgjorde 1,7 miljarder kronor.
Att sedan moderbolaget Saab redovisade brakförlust är en helt annan sak.

Så beskrivningen av reservdelssektorn Saab Automobile Parts som en totalt ointressant marknad med olönsamma delar är så fel den bara kan bli.
Den kommer i allra högsta grad att vara intressant, mer eller mindre i sin helhet, oberoende hur det går.

Saab situation är hopplös. Det håller jag med om.
Men man bör åtminstone hålla sig till fakta snarare än svammel även i en sådan situation.

Senast redigerat av 9Femma (14 december 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
azid Det som inte dödar gör ont
14 december 2011 · 2 668 Inlägg

9Femma skrev:
Nu är det faktiskt så att Saab Automobile Parts redovisade en nettovinst på 570 miljoner kronor för 2010.
Årsförsäljningen samma år för samma företag utgjorde 1,7 miljarder kronor.
Att sedan moderbolaget Saab redovisade brakförlust är en helt annan sak.

Så beskrivningen av reservdelssektorn Saab Automobile Parts som en totalt ointressant marknad med olönsamma delar är så fel den bara kan bli.
Den kommer i allra högsta grad att vara intressant, mer eller mindre i sin helhet, oberoende hur det går.

Saab situation är hopplös. Det håller jag med om.
Men man bör åtminstone hålla sig till fakta snarare än svammel även i en sådan situation.

Snälla du tryck upp en källa på detta i ansiktet på Saabhataren Rquired, som förövrigt alltid har nått negativt att säga om Saab. Uuuursh för dig.

Klart det finns stålar att tjäna på reservdelarna.

2slow
Rquired Allmänt envis
14 december 2011 · 12 512 Inlägg

9Femma skrev:
Nu är det faktiskt så att Saab Automobile Parts redovisade en nettovinst på 570 miljoner kronor för 2010.
Årsförsäljningen samma år för samma företag utgjorde 1,7 miljarder kronor.
Att sedan moderbolaget Saab redovisade brakförlust är en helt annan sak.

Så beskrivningen av reservdelssektorn Saab Automobile Parts som en totalt ointressant marknad med olönsamma delar är så fel den bara kan bli.
Den kommer i allra högsta grad att vara intressant, mer eller mindre i sin helhet, oberoende hur det går.

Saab situation är hopplös. Det håller jag med om.
Men man bör åtminstone hålla sig till fakta snarare än svammel även i en sådan situation.

Du förstår inte, Parts redovisade en vinst på 570 miljoner kronor trots att de är tvungna att tillhandahålla de olönsamma delarna (De reservdelar som inte säljs i ett tillräckligt antal för att generera vinst), om Parts enbart sålt delar som genererat vinst hade företaget tjänat mer pengar.

Eller du tror att en framtida ägare, utan skyldigheten att hålla dessa olönsamma delar tillgängliga, kommer nöja sig med 570 miljoner kronor i vinst när denne kunde tjänat så mycket mer? Chansen att någon SAAB-entusiast solidariskt kommer agera på det viset är minimal, money rules...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
14 december 2011 · 12 512 Inlägg

azid skrev:

9Femma skrev:
Nu är det faktiskt så att Saab Automobile Parts redovisade en nettovinst på 570 miljoner kronor för 2010.
Årsförsäljningen samma år för samma företag utgjorde 1,7 miljarder kronor.
Att sedan moderbolaget Saab redovisade brakförlust är en helt annan sak.

Så beskrivningen av reservdelssektorn Saab Automobile Parts som en totalt ointressant marknad med olönsamma delar är så fel den bara kan bli.
Den kommer i allra högsta grad att vara intressant, mer eller mindre i sin helhet, oberoende hur det går.

Saab situation är hopplös. Det håller jag med om.
Men man bör åtminstone hålla sig till fakta snarare än svammel även i en sådan situation.

Snälla du tryck upp en källa på detta i ansiktet på Saabhataren Rquired, som förövrigt alltid har nått negativt att säga om Saab. Uuuursh för dig.

Klart det finns stålar att tjäna på reservdelarna.

SAAB-hatare, det känner jag inte igen? Men jag är egentligen inte förvånad alls, antingen skall man älska SAAB till 100% och aldrig ens antyda att det finns något som kan mäta sig mot detta mirakel eller så är man en SAAB-hatare.

Att konstatera uppenbar fakta, som den att SAAB´s personbilstillverkning endast genererat vinst år 1984, att GM´s interndebitering handlat om småsummor jämfört med SAAB´s redovisade förlust (miljoner kontra miljarder) och att det finns egenskaper hos SAAB´s produkter som uppenbart gjort att dem inte sålt i tillräckligt antal för att generera vinst gör mig visst till en SAAB-hatare trots att jag aldrig vantrivts i en SAAB (Och aldrig påstått så heller) och trots att jag gärna ägt en äldre 99/900 Turbo.

På med skyggslapparna och tillbaka till SAABsunited med dig, där blir sådant otäckt folk som jag portade. smile

Senast redigerat av Rquired (14 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
saab_sonett Handledare
14 december 2011 · 1 481 Inlägg

Gamla 9-5:an borde väl gå att fixa delar till från Kina? Hela produktionslinen såldes ju dit. Dom ska väl tillverka den där.

OpelP1
14 december 2011 · 1 412 Inlägg

Det är något speciellt med saab-folk.

När jag hade en 96v4 för några år sedan så träffade man en hel del andra saab ägare ute på träffar och sånt.
Dom var jättetrevliga ända tills man råkade antyda något negativt om någon detalj på just 96 modellen som jag ägde, då surnade dom genast till och avslutade samtalet.

Inget saab relaterat får kritiseras, inte ens av en saab ägare tydligen.

Bjokka
14 december 2011 · 63 Inlägg

Det finns verkstäder redan idag som inte kan laga alla SAAB bilar, finns inga grejer och det som finns på marknaden är det som finns, Först till kvarn... Saab har ju inte pröjsat sina leverantörer...

Vet bara hur det var när jag köpte mugg hållare till min 855, Fanns 2 kvar i sverige och 1 finland!

Opel Vectra 2000 "dasset" (1990)
Volvo 855 T5R "T-Gul" (1995)
Rallyhalle
14 december 2011 · 4 299 Inlägg

OpelP1 skrev:
Det är något speciellt med saab-folk.

När jag hade en 96v4 för några år sedan så träffade man en hel del andra saab ägare ute på träffar och sånt.
Dom var jättetrevliga ända tills man råkade antyda något negativt om någon detalj på just 96 modellen som jag ägde, då surnade dom genast till och avslutade samtalet.

Inget saab relaterat får kritiseras, inte ens av en saab ägare tydligen.

Här drar vi alla över en o samma kant tongue

Förövrigt är inte de där specifikt för saab-entusiaster för den delen heller lol

Mattman Gammal och grinig
14 december 2011 · 362 Inlägg

Saab kommer säkert finnas kvar delar till ett bra tag. Självklart kommer det bli som med alla andra bilmärken som går in i väggen, om 10-20 år är det säkert dåligt med NIB delar... Men Saabar är ju inte direkt omöjliga att döda, så det lät ju finnas en hel del på skroten för den som verkligen behöver delar. Det är väll typ tändkasetter och vattenpumpar som kommer ta slut först..

thescorpio84
14 december 2011 · 53 Inlägg

Var inte orolig för det.
Själva Saab går konkurs men det finns många tillverkare som tillverkar Saab produkter.
T.e.x kolla på BMW, de har inte gått på konkurs men många reservdelar tillverkas av Bosch

Rquired Allmänt envis
14 december 2011 · 12 512 Inlägg

thescorpio84 skrev:
Var inte orolig för det.
Själva Saab går konkurs men det finns många tillverkare som tillverkar Saab produkter.
T.e.x kolla på BMW, de har inte gått på konkurs men många reservdelar tillverkas av Bosch

Rätta mig om jag har fel men den typen av licenstillverkning innebär väl att Bosch tillverkar dessa delar på BMWs beställning, kort och gott om BMW går omkull så slutar de beställa delar och Bosch upphör med tillverkningen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mattman Gammal och grinig
14 december 2011 · 362 Inlägg

Rquired skrev:

thescorpio84 skrev:
Var inte orolig för det.
Själva Saab går konkurs men det finns många tillverkare som tillverkar Saab produkter.
T.e.x kolla på BMW, de har inte gått på konkurs men många reservdelar tillverkas av Bosch

Rätta mig om jag har fel men den typen av licenstillverkning innebär väl att Bosch tillverkar dessa delar på BMWs beställning, kort och gott om BMW går omkull så slutar de beställa delar och Bosch upphör med tillverkningen?

Om inte Bosch får för sig att köpa licenserna till att tillverka delarna...

thescorpio84
14 december 2011 · 53 Inlägg

Rquired skrev:

thescorpio84 skrev:
Var inte orolig för det.
Själva Saab går konkurs men det finns många tillverkare som tillverkar Saab produkter.
T.e.x kolla på BMW, de har inte gått på konkurs men många reservdelar tillverkas av Bosch

Rätta mig om jag har fel men den typen av licenstillverkning innebär väl att Bosch tillverkar dessa delar på BMWs beställning, kort och gott om BMW går omkull så slutar de beställa delar och Bosch upphör med tillverkningen?

Ja du har rätt i men jag har bara gett ett exempel.
Och det jag menade med det är att det är inte bara själva Saab som tillverkar reservdelar till sina bilar, det finns säkert andra tillverkare som gör det också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang