Hur kommer det bli med reservdelar om saab går i konkurs

thescorpio84
14 december 2011 · 53 Inlägg

Mattman skrev:

Rquired skrev:

thescorpio84 skrev:
Var inte orolig för det.
Själva Saab går konkurs men det finns många tillverkare som tillverkar Saab produkter.
T.e.x kolla på BMW, de har inte gått på konkurs men många reservdelar tillverkas av Bosch

Rätta mig om jag har fel men den typen av licenstillverkning innebär väl att Bosch tillverkar dessa delar på BMWs beställning, kort och gott om BMW går omkull så slutar de beställa delar och Bosch upphör med tillverkningen?

Om inte Bosch får för sig att köpa licenserna till att tillverka delarna...

Ja det kan vara också

KHRacing
14 december 2011 ·

thescorpio84 skrev:
Var inte orolig för det.
Själva Saab går konkurs men det finns många tillverkare som tillverkar Saab produkter.
T.e.x kolla på BMW, de har inte gått på konkurs men många reservdelar tillverkas av Bosch

jo, men Bosch tillverkar inte takplåten, eller takluckan i glas, eller tanklocket, eller en bakre bärarm m.

Sådana saker som Saabfabriken själva tillverkat är vad folk kommer få svårt att hitta.

Rquired Allmänt envis
14 december 2011 · 12 512 Inlägg

Mattman: Självklart, men då är vi tillbaka på frågan om Bosch kommer att tillverka alla delar oavsett lönsamhet?

thescorpio84: Visst finns det, och rätta mig om jag har fel men kan man gå till t.ex Mekonomen och köpa samt programmera in en ny nyckel till sin bil? Eller en ny box för motorstyrningen?

För att förtydliga har jag aldrig påstått eller trott att det inte kommer finnas några delar till SAAB i framtiden utan endast att ovanligare delar riskerar att försvinna. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
thescorpio84
14 december 2011 · 53 Inlägg

KHRacing skrev:

thescorpio84 skrev:
Var inte orolig för det.
Själva Saab går konkurs men det finns många tillverkare som tillverkar Saab produkter.
T.e.x kolla på BMW, de har inte gått på konkurs men många reservdelar tillverkas av Bosch

jo, men Bosch tillverkar inte takplåten, eller takluckan i glas, eller tanklocket, eller en bakre bärarm m.

Sådana saker som Saabfabriken själva tillverkat är vad folk kommer få svårt att hitta.

Man kan hitta de på skrot.




Rquired skrev:
Mattman: Självklart, men då är vi tillbaka på frågan om Bosch kommer att tillverka alla delar oavsett lönsamhet?

thescorpio84: Visst finns det, och rätta mig om jag har fel men kan man gå till t.ex Mekonomen och köpa samt programmera in en ny nyckel till sin bil? Eller en ny box för motorstyrningen?

För att förtydliga har jag aldrig påstått eller trott att det inte kommer finnas några delar till SAAB i framtiden utan endast att ovanligare delar riskerar att försvinna. smile

Att programmera in en ny nyckel gör man inte det varje dag eller varje år. Det är sällan man tappar nycklar och om det händer så det finns många duktiga killar dom kan göra det, det är viktigaste de reservdelar som går sonder ofta T.e.x stötdämpare, fjäder,bromsar eller bromsror osv
Men det som jag tror att Saab ska aldrig gå på konkurs.
Saab ägare är inte så dum, bättre än att gå på konkurs så sälja Saaben till Kina

discokapten Kapten på disco!
14 december 2011 · 1 729 Inlägg

Rquired skrev:
Mattman: Självklart, men då är vi tillbaka på frågan om Bosch kommer att tillverka alla delar oavsett lönsamhet?

thescorpio84: Visst finns det, och rätta mig om jag har fel men kan man gå till t.ex Mekonomen och köpa samt programmera in en ny nyckel till sin bil? Eller en ny box för motorstyrningen?

För att förtydliga har jag aldrig påstått eller trott att det inte kommer finnas några delar till SAAB i framtiden utan endast att ovanligare delar riskerar att försvinna. smile

GM-Verkstäder kommer nog att tillhandahålla tech2 jobb mot en rimlig (hahah) penning även för Saabkunder i framtiden.

Sen köper jag inte ditt resonemang ang att tjäna pengar på reservdelar, om bosch tjänar, alltså gör vinst på 50 miljoner om året på att ha sina maskiner snurrandes för att bygga delar saab, då måste det in något som tjänar betydligt mer på, innan man börjar lägga om produktion.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Rquired Allmänt envis
14 december 2011 · 12 512 Inlägg

discokapten skrev:

Rquired skrev:
Mattman: Självklart, men då är vi tillbaka på frågan om Bosch kommer att tillverka alla delar oavsett lönsamhet?

thescorpio84: Visst finns det, och rätta mig om jag har fel men kan man gå till t.ex Mekonomen och köpa samt programmera in en ny nyckel till sin bil? Eller en ny box för motorstyrningen?

För att förtydliga har jag aldrig påstått eller trott att det inte kommer finnas några delar till SAAB i framtiden utan endast att ovanligare delar riskerar att försvinna. smile

GM-Verkstäder kommer nog att tillhandahålla tech2 jobb mot en rimlig (hahah) penning även för Saabkunder i framtiden.

Sen köper jag inte ditt resonemang ang att tjäna pengar på reservdelar, om bosch tjänar, alltså gör vinst på 50 miljoner om året på att ha sina maskiner snurrandes för att bygga delar saab, då måste det in något som tjänar betydligt mer på, innan man börjar lägga om produktion.

Det är just det, klart de har sin produktion uppe kring de populära delarna som går åt men alla de andra. Kommer Bosch hålla igång produktionen av alla andra delar som endast tillverkaren själv köpt i liten omfattning? Jag tror inte det, få företag håller kvar vid försäljning som inte är lönsam och om då tillverkaren går omkull...

Som thescorpio84 skriver ovan så byter man inte nycklar särskilt ofta, men det är inte det som är poängen utan vad som händer när man måste ha en ny nyckel. När man måste ha en ny styrbox? Och dessa delar eller tjänster inte finns tillgängliga längre?

Och thescorpio84, problemet är inte att SAABs nuvarande ägare hellre går i konkurs än att sälja verksamheten till Kina utan att GM inte tillåter en sådan affär. SAAB sitter för tillfället i vad som synbart verkar vara ett moment 22, det vill säga att de har inte ekonomin för att fortsätta på egen hand och en mängd avtal med GM hindrar en försäljning. smile

Senast redigerat av Rquired (14 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
thescorpio84
14 december 2011 · 53 Inlägg

Rquired skrev:

discokapten skrev:

Rquired skrev:
Mattman: Självklart, men då är vi tillbaka på frågan om Bosch kommer att tillverka alla delar oavsett lönsamhet?

thescorpio84: Visst finns det, och rätta mig om jag har fel men kan man gå till t.ex Mekonomen och köpa samt programmera in en ny nyckel till sin bil? Eller en ny box för motorstyrningen?

För att förtydliga har jag aldrig påstått eller trott att det inte kommer finnas några delar till SAAB i framtiden utan endast att ovanligare delar riskerar att försvinna. smile

GM-Verkstäder kommer nog att tillhandahålla tech2 jobb mot en rimlig (hahah) penning även för Saabkunder i framtiden.

Sen köper jag inte ditt resonemang ang att tjäna pengar på reservdelar, om bosch tjänar, alltså gör vinst på 50 miljoner om året på att ha sina maskiner snurrandes för att bygga delar saab, då måste det in något som tjänar betydligt mer på, innan man börjar lägga om produktion.

Det är just det, klart de har sin produktion uppe kring de populära delarna som går åt men alla de andra. Kommer Bosch hålla igång produktionen av alla andra delar som endast tillverkaren själv köpt i liten omfattning? Jag tror inte det, få företag håller kvar vid försäljning som inte är lönsam och om då tillverkaren går omkull...

Som thescorpio84 skriver ovan så byter man inte nycklar särskilt ofta, men det är inte det som är poängen utan vad som händer när man måste ha en ny nyckel. När man måste ha en ny styrbox? Och dessa delar eller tjänster inte finns tillgängliga längre?

hahaha du pratar som att Saab har gått konkurs.
Man kan hoppas på det bästa.
Jag har själv en Saab och jag hoppas på att de kommer klarar sig

Mattman Gammal och grinig
15 december 2011 · 362 Inlägg

Saab ägare är fantastiskt optemistiska, sist jag läste något om Saab så har företaget inte gått med någon total vinst sen dom slutade bygga 96'an, vet dock inte om källorna stämmer helt, men det skulle inte förvåna mig. Jag tycker bara synd om folket som får gå runt och vänta på pengar dom antagligen aldrig kommer få för arbetet dom utfört i trollhättan.

Rquired Allmänt envis
15 december 2011 · 12 512 Inlägg

thescorpio84 skrev:

Rquired skrev:

discokapten skrev:

GM-Verkstäder kommer nog att tillhandahålla tech2 jobb mot en rimlig (hahah) penning även för Saabkunder i framtiden.

Sen köper jag inte ditt resonemang ang att tjäna pengar på reservdelar, om bosch tjänar, alltså gör vinst på 50 miljoner om året på att ha sina maskiner snurrandes för att bygga delar saab, då måste det in något som tjänar betydligt mer på, innan man börjar lägga om produktion.

Det är just det, klart de har sin produktion uppe kring de populära delarna som går åt men alla de andra. Kommer Bosch hålla igång produktionen av alla andra delar som endast tillverkaren själv köpt i liten omfattning? Jag tror inte det, få företag håller kvar vid försäljning som inte är lönsam och om då tillverkaren går omkull...

Som thescorpio84 skriver ovan så byter man inte nycklar särskilt ofta, men det är inte det som är poängen utan vad som händer när man måste ha en ny nyckel. När man måste ha en ny styrbox? Och dessa delar eller tjänster inte finns tillgängliga längre?

hahaha du pratar som att Saab har gått konkurs.
Man kan hoppas på det bästa.
Jag har själv en Saab och jag hoppas på att de kommer klarar sig

Hur tolkar du texten på det viset? Det du citerat är ett exempel med BMW och Bosch vi har tagit, inget av de företagen är nära en konkurs.

Om inte SAAB säljs eller hittar en investerare så är konkurs det enda alternativet, det har ledning och VD själva sagt. Sedan kan man alltid hoppas att företaget lever vidare och att jobben blir kvar i Sverige.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
15 december 2011 · 12 512 Inlägg

Mattman skrev:
Saab ägare är fantastiskt optemistiska, sist jag läste något om Saab så har företaget inte gått med någon total vinst sen dom slutade bygga 96'an, vet dock inte om källorna stämmer helt, men det skulle inte förvåna mig. Jag tycker bara synd om folket som får gå runt och vänta på pengar dom antagligen aldrig kommer få för arbetet dom utfört i trollhättan.

SAAB har redovisat en vinst följande år:

-1984

-1994, inte på grund av sin biltillverkning utan för att General Motors gick in med pengar.

-2009, eftersom GM köpte upp och efterskänkte skulder på 8.9 miljarder SEK i samband med försäljningen till Spyker/Swedish Automobile NV.  smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
saab_sonett Handledare
15 december 2011 · 1 481 Inlägg

Hur är det med delar till Rover numera? Dom kursade ju för ett par år sedan.

Garfield
15 december 2011 · 1 019 Inlägg

Rquired skrev:

Mattman skrev:
Saab ägare är fantastiskt optemistiska, sist jag läste något om Saab så har företaget inte gått med någon total vinst sen dom slutade bygga 96'an, vet dock inte om källorna stämmer helt, men det skulle inte förvåna mig. Jag tycker bara synd om folket som får gå runt och vänta på pengar dom antagligen aldrig kommer få för arbetet dom utfört i trollhättan.

SAAB har redovisat en vinst följande år:

-1984

-1994, inte på grund av sin biltillverkning utan för att General Motors gick in med pengar.

-2009, eftersom GM köpte upp och efterskänkte skulder på 8.9 miljarder SEK i samband med försäljningen till Spyker/Swedish Automobile NV.  smile

Hur gick de 1995 och 1997?

Rquired Allmänt envis
15 december 2011 · 12 512 Inlägg

Garfield skrev:

Rquired skrev:

Mattman skrev:
Saab ägare är fantastiskt optemistiska, sist jag läste något om Saab så har företaget inte gått med någon total vinst sen dom slutade bygga 96'an, vet dock inte om källorna stämmer helt, men det skulle inte förvåna mig. Jag tycker bara synd om folket som får gå runt och vänta på pengar dom antagligen aldrig kommer få för arbetet dom utfört i trollhättan.

SAAB har redovisat en vinst följande år:

-1984

-1994, inte på grund av sin biltillverkning utan för att General Motors gick in med pengar.

-2009, eftersom GM köpte upp och efterskänkte skulder på 8.9 miljarder SEK i samband med försäljningen till Spyker/Swedish Automobile NV.  smile

Hur gick de 1995 och 1997?

1995 rapporterade Investor en förlust på 322m kr för SAAB Automobile, jag hittar däremot inget för år 1997...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Garfield
15 december 2011 · 1 019 Inlägg

Rquired skrev:

Garfield skrev:

Rquired skrev:

SAAB har redovisat en vinst följande år:

-1984

-1994, inte på grund av sin biltillverkning utan för att General Motors gick in med pengar.

-2009, eftersom GM köpte upp och efterskänkte skulder på 8.9 miljarder SEK i samband med försäljningen till Spyker/Swedish Automobile NV.  smile

Hur gick de 1995 och 1997?

1995 rapporterade Investor en förlust på 322m kr för SAAB Automobile, jag hittar däremot inget för år 1997...

Var har du hittat den infon?

saab_sonett Handledare
15 december 2011 · 1 481 Inlägg

2007
Omsättning, Mkr
21 722
Nettoresultat, Mkr
- 2 112
Antal sålda bilar, tusental
125 086
2006
24 208
Nettoresultat, Mkr
- 3 185
Antal sålda bilar, tusental
132 957
2005
Omsättning, Mkr
25 808
Nettoresultat, Mkr
- 4 218
Antal sålda bilar, tusental
126 401
2004
Omsättning, Mkr
26 418
Nettoresultat, Mkr
-3 395
Antal sålda bilar, tusental
127 541
2003
Omsättning, Mkr
28 159
Nettoresultat, Mkr
-4 428
Antal sålda bilar, tusental
131 641
2002
Omsättning, Mkr
28 653
Nettoresultat, Mkr
-4 558
Antal sålda bilar, tusental
120 800
2001
Omsättning, Mkr
28 195
Nettoresultat, Mkr
-322
Antal sålda bilar, tusental
126 058
2000
Omsättning, Mkr
30 453
Nettoresultat, Mkr
-337
Antal sålda bilar, tusental
132 291
1999
Omsättning, Mkr
29 758
Nettoresultat, Mkr
-469
Antal sålda bilar, tusental
131 240
1998
Omsättning, Mkr
28 418
Nettoresultat, Mkr
-620
Antal sålda bilar, tusental
118 581
1997
Omsättning, Mkr
22 390
Nettoresultat, Mkr
-1 906
Antal sålda bilar, tusental
100 277
Summa omsättning, Mkr
294 182
Summa nettoresultat, Mkr
-25 550
Summa sålda bilar, tusental
1 372 873

Rquired Allmänt envis
15 december 2011 · 12 512 Inlägg

Garfield skrev:

Rquired skrev:

Garfield skrev:

Hur gick de 1995 och 1997?

1995 rapporterade Investor en förlust på 322m kr för SAAB Automobile, jag hittar däremot inget för år 1997...

Var har du hittat den infon?

Investor´s årsredovisning som låg ute i PDF-format, någon för 1997 hittade jag dock inte men "saab_sonett" hade visst bättre lycka; Se ovan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Garfield
15 december 2011 · 1 019 Inlägg

Rquired skrev:

Garfield skrev:

Rquired skrev:
1995 rapporterade Investor en förlust på 322m kr för SAAB Automobile, jag hittar däremot inget för år 1997...

Var har du hittat den infon?

Investor´s årsredovisning som låg ute i PDF-format, någon för 1997 hittade jag dock inte men "saab_sonett" hade visst bättre lycka; Se ovan.

Hittade rapporterna på Investors hemsida. De redovisar vinst på 148 mkr för Saab Automobile 1995?
http://ir.investorab.com/files/press/in … -31-sv.pdf
(sidan 54 bland annat)

saab_sonett>>Var hittade du dina siffror?

saab_sonett Handledare
15 december 2011 · 1 481 Inlägg
Rquired Allmänt envis
15 december 2011 · 12 512 Inlägg

Garfield skrev:

Rquired skrev:

Garfield skrev:
Var har du hittat den infon?

Investor´s årsredovisning som låg ute i PDF-format, någon för 1997 hittade jag dock inte men "saab_sonett" hade visst bättre lycka; Se ovan.

Hittade rapporterna på Investors hemsida. De redovisar vinst på 148 mkr för Saab Automobile 1995?
http://ir.investorab.com/files/press/in … -31-sv.pdf
(sidan 54 bland annat)

saab_sonett>>Var hittade du dina siffror?

Jag är antingen för trött eller så har för mycket trillat bort för att kunna sätta mig in i siffrorna, men på sida 43 pratas det istället om ett nollresultat för år 1995. Ett tecken på det förstnämnda (Eller det sistnämnda, men då är det riktigt illa...) var att jag sökte efter en sak men läste delårsrapporten när jag skrev inlägget ovan. roll

I alla fall, där redovisades en förlust på 322mkr före skatt under årets första nio månader. Konstigt om det vände så kraftigt på tre månader, någon som orkar sätta sig in i det hela kanske finner en förklaring?
http://ir.investorab.com/files/press/in … -17-sv.pdf

Oavsett så känner jag att vi glider ifrån det viktiga i detta ämnet, det viktiga är inte om SAAB på svart och vitt gjort en vinst eller ej; Utan om SAAB har gjort en vinst de kunnat överleva på eller ej. 1994 års vinst (144mkr) är växelpengar för ett så stort bolag och oavsett om SAAB gjorde vinst även 1995 eller ej så kvarstår ett faktum: SAAB har aldrig varit kapabla att stå på egna ben, oavsett om det beror på kronisk förlust eller minimala vinster varje år.

Senast redigerat av Rquired (15 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
discokapten Kapten på disco!
15 december 2011 · 1 729 Inlägg

Rquired skrev:

Garfield skrev:

Rquired skrev:

Investor´s årsredovisning som låg ute i PDF-format, någon för 1997 hittade jag dock inte men "saab_sonett" hade visst bättre lycka; Se ovan.

Hittade rapporterna på Investors hemsida. De redovisar vinst på 148 mkr för Saab Automobile 1995?
http://ir.investorab.com/files/press/in … -31-sv.pdf
(sidan 54 bland annat)

saab_sonett>>Var hittade du dina siffror?

Jag är antingen för trött eller så har för mycket trillat bort för att kunna sätta mig in i siffrorna, men på sida 43 pratas det istället om ett nollresultat för år 1995. Ett tecken på det förstnämnda (Eller det sistnämnda, men då är det riktigt illa...) var att jag sökte efter en sak men läste delårsrapporten när jag skrev inlägget ovan. roll

I alla fall, där redovisades en förlust på 322mkr före skatt under årets första nio månader. Konstigt om det vände så kraftigt på tre månader, någon som orkar sätta sig in i det hela kanske finner en förklaring?
http://ir.investorab.com/files/press/in … -17-sv.pdf

Oavsett så känner jag att vi glider ifrån det viktiga i detta ämnet, det viktiga är inte om SAAB på svart och vitt gjort en vinst eller ej; Utan om SAAB har gjort en vinst de kunnat överleva på eller ej. 1994 års vinst (144mkr) är växelpengar för ett så stort bolag och oavsett om SAAB gjorde vinst även 1995 eller ej så kvarstår ett faktum: SAAB har aldrig varit kapabla att stå på egna ben, oavsett om det beror på kronisk förlust eller minimala vinster varje år.

Du har helt rätt, jag älskar Saab, jag gillar alla dessa fantastiska kluriga lösningar som är lite dorky men i mina ögon fungerar utmärkt, och de kan bygga bilar! det rullar fortfarande en relativt stor mängde v4:or och 99:or på våra vägar som bruksbilar.

Problemet är att de inte kan bygga bilar man tjänar pengar på, hur de någonsin kommer att lyckas med det, det vet jag inte. Men jag är helt övertygad om kinserna kommer att tjäna multum på att bygga OG9-5:an i kina...

Saab styrka verkar vara de som bygger bilarna, inte de som räknar på dem.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang