740 -90 blöddrar, startar inte... Felet hittat!

Sonnback
19 december 2011 · 502 Inlägg

Hej, i fredags när jag var påväg hem så märkte jag att om jag hade tex 3an i och åkte i ungefär 40 km och sedan gav fullgas så varvade motorn upp kanske 500 rpm innan den plötsligt blöddrade lite svagt i ca 1 sekund och sedan gick som vanligt, när jag tog bilen idag så gick den som vanligt tills jag kom till en korsning, ca 4 km hemifrån, efter korsningen så blöddrade den otroligt mycket och fick liksom ingen ork, jag stannade vid vägkanten och den gick bara sämre och sämre, kunde varva upp den om jag hade lite gas men gasade jag mer så sjönk varven. tillslut så gick den inte ens på tomgång.
När jag nu ett par timmar senare skulle ut och filma hur den låter så blöddrade den på, men jag gav ganska mycket gas och den gick bättre och bättre och tillslut så gick den rent helt plötsligt, jag körde en prov vända och nu beter den sig som den gjorde i fredags, alltså att den blöddrar någon sekund om jag ger fullgas.
Någon som vet vad det kan vara? Läste att katten kan sota igen och att LMM tror att det är för lite luft vilket gör att den pumpar i för mycket bränsle?

Ska också säga att det är något jordfel i bilen, krångel med lampor (hastighetsmätaren hoppar igång efter ett tag, instrumentbelysningen fungerar bara ibland osv) och för ett par veckor sedan så vägrade den starta, men det visade sig vara spridar relät som gått så jag böt det (bytte bara plats på den och den som satt bredvid då jag fick det som förslag)

Felet löst och jag hoppas att det kanske kan hjälpa någon med snarlikt problem  big_smile

Symptomen var att bilen började bluddra vid vissa varvtal och nästa dag när jag skulle köra med bilen så kom jag ca 5 km innan den började gå på 3 cylindrar och hacka otroligt mycket efter en korsning, när jag fick bilen hembogserad så gasade jag upp den och den gick bättre och bättre tills den gick som den ska men blev sämre efter ett tag.
Tillslut så tände inte ens bilen till utan var helt död.
Jag böt en rad olika delar och när jag väl skulle byta bränslefilter så såg jag att det inte kom fram bensin till filtret ens och eftersom huvudpumpen gick så borde den starta....
Felet var att förpumpen lagt av, därav att den bluddra och gick på 3 burkar, men sedan så var bränsle slangan mellan tank och huvudpumpen igentäpt så jag skruva loss slangen och körde med lufttryck genom slangen och sen startade bilen big_smile big_smile


Mvh Jonas:)

Senast redigerat av Haggan (5 februari 2012)

Micke181
20 december 2011 · 300 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=233766

Jag har liknande fel men har inte fått några svar tyvärr =/


Kan tillägga att efter jag rensade boxen på felkoder så går bilen bättre, hällde också i STP injection cleaner..

Senast redigerat av Micke181 (20 december 2011)

Sonnback
20 december 2011 · 502 Inlägg

var nyss ut igen till bilen och när jag började så blöddrar den riktigt mycket men jag varvade upp den ganska mycket och det blev någon avgasknall och sedan så gick den rent igen under ett litet litet tag innan den sakta men säkert blir värre och värre, det låter som att den inte går på alla cylindrar då hela bilen skakar riktigt mycket och låter allt annat än rent.

Men har två funderingar, kan det vara katalysatorn som är igentäppt varpå den går dåligt och när man "gasar ur den" så går den rent ett tag

Eller kan det vara LMM som krånglar (när jag kopplar ur den så går bilen sämre så den får ju någon typ av kontakt med LMM)


Mvh Jonas:D

Senast redigerat av Haggan (20 december 2011)

kiorf
21 december 2011 · 199 Inlägg

kolla tändstiften + kablar.. byt även soppafilter. !

Sonnback
21 december 2011 · 502 Inlägg

Var ut idag...igen och har bytt tändkablar, kollat tändstift som var svarta och lite vita på den runda delen där gnistan går, har också bytt LMM och det är ingen skillnad, ibland så går den bara på 3 cylindrar sen går den ganska bra men blöddrar på vissa varvtal för att börja gå dåligt och tillslut gå på 3 cylindrar igen.

Läste att man ska kika om lambdasounden kan vara trasig?
Kan katten vara igentäppt?
Och hur byter man fördelaren, något man bör tänka på när man byter den eller är det bara att skruva bort och skruva dit en ny? smile

Mvh Jonas

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
21 december 2011 · 744 Inlägg

tänk på hur tändkablarna satt, det kan inte vara så att kamremmen kan ha kuggat över någon kugg ?

kalle_kalle
21 december 2011 · 2 914 Inlägg

när tändstiften är svarta så får den troligtvis förmycket bensin, ingen koll på insprut. men kolla hur det ser ut i fördelaren. i vilken kondition rotor och fördelarlocket.

kalle_kalle
21 december 2011 · 2 914 Inlägg

Haggan skrev:
Japp, jag böt en och en smile Det hoppas jag verkligen inte, hur kollar jag det? skruvar jag bort platkåpan och ser där? tongue

japp. sedan vrider du och "nollar" motorn, finns några märken som ska stå mot varandra. har något av dessa hamnat en kugg fel så kan bilen börja gå dåligt. kan vara knepigt att se om du inte skruvar bort den stora remskivan som sitter på vevaxeln.

kalle_kalle
21 december 2011 · 2 914 Inlägg

hittade en fin sida där det finns fina bilder http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/

Micke181
23 december 2011 · 300 Inlägg

Vrid om nyckeln och banka på bränslepumpen samtidigt smile

Sonnback
23 december 2011 · 502 Inlägg

Tänkte att jag skulle kolla fördelaren idag men nu startar inte bilen i huvudtaget, det var igår som den bara gick på 3 cylindrar och sedan så dog den när jag inte gav nå gas och nu startar den inte.
Jag har gnista och jag provade med startgas och den gick igång så länge som jag hade gasen, för ett par veckor sedan så hade spridar relät gått sönder och jag provade att byta den nu men utan resultat.

Mvh Jonas

Micke181
24 december 2011 · 300 Inlägg

Provade du slå på pumpen medans du körde på startmotorn?

Sonnback
25 december 2011 · 502 Inlägg

Idag blev det garaget igen, och den här gången så kapa vi av avgasröret vid skarven till katalysatorn/lambdasounden och den går mycket bättre nu.
Den går ojämnt på tomgång, men det har väll med att lambdasounden är bortkopplad att göra, men jag tycker att den svarar bra på gas och låter som att den går på alla cylindrar, men det är svårt att höra med tanke på ljudnivån... big_smile

Så då funderar jag på två saker, katalysatorn som är igentäppt eller lambdasounden som är trasig?

Ska också säga att jag har inte fått någon tändning på den innan vi drog igång den, då gick den knappt men hosta till iallafall big_smile

Mvh Jonas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang