2273
Sök

Dämpa med bitumen 50-70

149 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
Tjenare,

Min far jobbar med att tillverkar bitumen 50-70 mestadels.

Funderar på ta hem 10-100liter kanske mer beroende på vad som behövs för att dämpa bilen?
Det blir ju hårt som en hockeypuck i plus 20grader

Om det blir nå mycket varmare än 20-30grader kan man uppleva att det klibbar lite om man petar på det.
Detta tänkte jag lösa med att lägga ett lager spånskivor över och skruva fast.

Tänkte värma upp det till ca 100-150grader så det är någorlunda flytande och göra bilen plåtren invändigt och sedan fylla reservjulsbalja, golv, dörrar mm..

Den enda nackdelen hitils är väl att det kommer lukta bitumen varma sommardagar i bilen men det är inget hinder.
Sedan väger det ju en del, men i 150grader väger det rätt mycket mindre än vatten, men kring 20 plus blir det ju stenhårt och då väger 1L ungefär lika mycket som 1L vatten.

Det bör väl ska funka?
Om man lägger ett lager på 2-4cm över hela golvet lär det ju bli helt stumt?
Det är väl det som är meningen med dämpningen att det ska bli stumt?
Ev lägger man någonsorts skumgummi mellan bitumen och spånskivorna?

Är det någon som prövat detta?
Några tips? Ideér?

EDIT: Ev kanske dörrar kan slå sig lite pga värmen men det kan jag nog lösa och jag är inte så noga bara det blir bra.
Senast redigerat av tung_man (22 december 2011)

200 Inlägg
23 december 2011
Att skruva spånskiva eller MDF på bitumen låter som en väldigt bra ide som även jag tänkt på måste jag erkänna. Det stoppar säkert mycket flex på ett enkelt sätt. Lukten kan bli ett problem som sagt. Du kan kanske testa med att limma på aluminiumfolie som luktspärr. Jag har alutejp på bitumenmattorna i min bil. Dom kanske inte torkar ut lika fort då heller, inte för att du skulle få det problemet.
Du kanske kan fixa lite åt mig med:)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

2 035 Inlägg
23 december 2011
Du menar att du ska pensla på flytande bitumen i bilen?

Bara det inte blir som biltemas bitumenplattor, som bara spricker när dem torkat.
Får du det gratis so why not.

Biljudsveteran sen 1984!

149 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
bosabengt skrev:
Du menar att du ska pensla på flytande bitumen i bilen?

Bara det inte blir som biltemas bitumenplattor, som bara spricker när dem torkat.
Får du det gratis so why not.

Precis, men har inte bestämt mig om jag ska pröva med 100-160 eller 50-70.

50-70 innebär att man testar bitumen i ca 20 grader sen har man en nål som ligger på ett visst tryck då åker den ner 50-70mm under en viss tid.

Alltså är 100-170 mycket mjukare i 20grader men det klibbar desto mer, men snackade med en kille på NCC han tyckte man skulle ta det lite mjukare och strö på lite sand för att det inte ska lukta och klibba lika mycket.

Ska pröva fylla reservjulsbaljan samt 2-3cm lager runt skuffen och skära ut en spånskiva och skruva fast på så det blir så stumt som möjligt.
Sen att lägga ett lager foile mellan skiva och bitumen låter som en bra idé.

Det bör ju plocka bort en hel del ljud.

Men de enda ja är lite osäker på, för att de ska flyta som sirap måste man värma det till ca 150-180grader, tänkte värma det med gasol och får man det nog varmt så flyter det ju ut och lägger sig själv då behöver man ju inte pensla troligtvis, men nackdelen är väl att dörrarna kan slå sig av värmen.
Men ska pröva i skuffen först.

Om man inte blir nöjd så är det inte så avancerat att ta bort heller, man hackar och tar lös det värsta sedan med diesel så blattnar de upp och blir som vatten nästan då är det bara torka bort.

Men då lär det ju lukta diesel i pärlan också lol

2 035 Inlägg
23 december 2011
Ja varsågod å börja klabba. Testa först å se hur det blir. Sen om man måste hålla på å värma kan man ju skada andra kablar. Vet inte vad du har för bil.

Jag köper färdiga mattor på BB och jag tror det är smidigast. Din idé funkar säkert och blir säkert bra för ljudet.

Men adu jag skulle inte orka klabba med sånt, skulle bli rasande.

Biljudsveteran sen 1984!

149 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
bosabengt skrev:
Ja varsågod å börja klabba. Testa först å se hur det blir. Sen om man måste hålla på å värma kan man ju skada andra kablar. Vet inte vad du har för bil.

Jag köper färdiga mattor på BB och jag tror det är smidigast. Din idé funkar säkert och blir säkert bra för ljudet.

Men adu jag skulle inte orka klabba med sånt, skulle bli rasande.

Jag tycker det är lite roligt o görm o dona lite smile

Det är en gammal golf 2a så det är minimalt med kablar i skuffen.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 december 2011
Saken är den att du kan inte ta bort vibrationer i plåten, bara omvandla energin. Vart skall energin ta vägen om du lägger på ett såpass tjockt lager bitumen? Vad omvandlar du energin till? Vart flyttar du den?

Men som sagt....testa o se big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

149 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
Saken är den att du kan inte ta bort vibrationer i plåten, bara omvandla energin. Vart skall energin ta vägen om du lägger på ett såpass tjockt lager bitumen? Vad omvandlar du energin till? Vart flyttar du den?

Ja det ska bli intressant och se hur det blir!

149 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
Jampa skrev:
Att skruva spånskiva eller MDF på bitumen låter som en väldigt bra ide som även jag tänkt på måste jag erkänna. Det stoppar säkert mycket flex på ett enkelt sätt. Lukten kan bli ett problem som sagt. Du kan kanske testa med att limma på aluminiumfolie som luktspärr. Jag har alutejp på bitumenmattorna i min bil. Dom kanske inte torkar ut lika fort då heller, inte för att du skulle få det problemet.

Du kan ju få en skvätt om du prövar först! lol

Vart finns du?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 december 2011
Om du har tillgång till vägfärg så funkar det wink

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_40_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_21_full.jpg
Senast redigerat av ExtraKim (23 december 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

6 851 Inlägg
23 december 2011
tung_man skrev:
Sedan väger det ju en del, men i 150grader väger det rätt mycket mindre än vatten, men kring 20 plus blir det ju stenhårt och då väger 1L ungefär lika mycket som 1L vatten.

Hur kan något väga mindre när det blir varmt, för att sedan väga mera när det blir kallt?
Menar du att det suger åt sig vatten, eller fukt när det kallnar?
Annars ser ja inte hur en materia kan bli tyngre bara för det blir kallt. Något måste ju tillsättas för att det ska väga mera.

Det är ju som klassikern, vad väger mest, ett kilo bly, eller ett kilo bomull..?

149 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
I 150 grader väger det ca 0,8kg per liter.
Då det stelnar väger det ca 0,95kg per liter.

Fråga mig inte varför men så är det.

Ev kanske man får tag på lite vägfärg ska kolla upp det. Tack för tipset!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 december 2011
Ett annat tips kan ju vara att målaöver bitumenlagret när det stelnat så slipper du doften. 2cm känns dock som over kill och du kommer inte kunna tävla i dB Drag med bilen i någon annan klass än Extreme.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 035 Inlägg
23 december 2011
ExtraKim skrev:
Ett annat tips kan ju vara att målaöver bitumenlagret när det stelnat så slipper du doften. 2cm känns dock som over kill och du kommer inte kunna tävla i dB Drag med bilen i någon annan klass än Extreme.

DET är ju typiskt BSF. Får man inte dämpa bilen i dem andra klasserna eller vad menar du?

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 december 2011
bosabengt skrev:
ExtraKim skrev:

DET är ju typiskt BSF. Får man inte dämpa bilen i dem andra klasserna eller vad menar du?

Eh nej det är inte enbart BSF du... Det är även db-drag...
JO du får dämpa, dock inte hur mkt som helst.
Just kring db-klasserna har jag inte full koll på vad som gäller för de olika klasserna, men du kan ju söka efter infon. Såvida inte Kim svarar lite irriterat wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

200 Inlägg
23 december 2011
tung_man skrev:
Jampa skrev:

Du kan ju få en skvätt om du prövar först! lol

Vart finns du?

Jag har inte så bråttom men bor i Stockholm annars:D

Overpower it!

6 851 Inlägg
23 december 2011
ja har kanske missat det, men vart står det att han ska tävla? Han kanske bara vill göra det för att det är kul att testa olika saker?

200 Inlägg
23 december 2011
Lonefox skrev:

Han vill nog ha kvar energin i kupén;)

Overpower it!

2 035 Inlägg
23 december 2011
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
ExtraKim skrev:

Just kring db-klasserna har jag inte full koll på vad som gäller för de olika klasserna, men du kan ju söka efter infon. Såvida inte Kim svarar lite irriterat wink

Så det är skillnad på BSF och db drag?? Jag tävlade med Easca vilket var smidigt och rättvist.

Och hur mycket får man dämpa? Ett eller två eller tre lager? skumma relger.
Men dem som tävlar i det verkar inte tycka det dock. Bara man lär sig reglerna så..

Biljudsveteran sen 1984!

6 851 Inlägg
23 december 2011
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Så det är skillnad på BSF och db drag?? Jag tävlade med Easca vilket var smidigt och rättvist.

Och hur mycket får man dämpa? Ett eller två eller tre lager? skumma relger.
Men dem som tävlar i det verkar inte tycka det dock. Bara man lär sig reglerna så..

Men vad räknas som ett lager? går dem på tjocklek med då? För annars är det ju lite konstigt..
Ett lager kan ju vara allt från 1-10mm, beroende på vad för material man dämpar med?
*har inte läst reglerna på lääänge nu*

Sök