2485
Sök

Bilkrock - Vem är vållande?

6 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
Tråd från 2011 /mod

Hej,

Jag undrar om det finns någon här som känner till trafikreglerna och hur försäkringsbolagen tar besluten.

För ca två veckor sedan var det en bil som backade in i min stillastående bil vid ett rött trafikljus och försäkringsbolaget anser att jag är vållande trots att jag stod stilla.

Jag skulle komma ut från en parkeringsplats och svänga till vänster för att köra ut till "huvudleden". Eftersom det var rött stannade bilen på min högra sida och lät mig komma ut från parkeringen.

Framför mig fanns det en bil som blockerade en liten väg (det var en bil som skulle köra ut från en parkering från motsatta hållet och korsa vägen) och bestämde sig därför att backa så att bilen skulle kunna köra igenom. Det som hände var att bilen framför mig backade in i mig trots att jag stod ca 5 meter ifrån, stilla i ca 20 sekunder. Hon backade ouppmärksamt i ganska hög hastighet och bad om ursäkt när vi väl körde vid sidan och sa att hon trodde att hon hade backat in i en trottoar från början och inte min bil.

Vi har samma försäkringsbolag och de anser att jag är vållande eftersom jag kom ut från en "parkeringsplats". Min bil stod lite snett och inte i filen till 100%.
Deras förklaring var att eftersom hon var i huvudled har hon rätt att köra både fram och bak och trots att hon backade in i mig anser de att det är mitt fel för att min bil stod där.

För mig var det en självklarhet att eftersom jag stod stilla och motparten backade in i min bil skulle personen i fråga ta skulden.

Är det någon här som känner till vad som gäller när man kommer ut från en parkeringsplats och blir man skyldig oavsett om man blir påkörd när man inte står i filen till 100%? Handläggaren var inte så mycket till hjälp då hon vägrade förstå och tyckte att jag skulle överklaga om jag inte var nöjd med deras beslut.

Enda informationen jag har hittat är:

Backning

Statistiken visar att det är farligt att backa. Cirka 15% av alla olyckor uppstår vid backning.

Trafikregler
Förare får backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.

Praxis
Förare som backar får oftast ensam eller till största delen bära skulden. Det ligger i sakens natur att den som backar har väjningsplikt mot andra trafikanter

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 december 2011
Överklaga, generelt är den som backar alltid skyldig att visa företräde.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

KHRacing
22 december 2011
Har du påpekat att du stått stilla i 20sekunder innan smällen ?

Då anser iaf inte jag att du precis kommit ut från parkeringen.

finns inget som säger att man måste stå exakt i sin fil.   den som flyttar sin bil o orsakar en olycka är ju skyldig

spelar nästan ingen som heslt roll hur du stått still i väntan på grönt ljus.. ger inte henne nån rätt att backa in i dig - ouppmärksamhet heter det

Muttley
22 december 2011
Jo i med du kom från en parkering och inte stod helt i huvudleden så känns de som du åker på det. Men de kan ju vara värt att fortsätta överklaga, men i med de vet du kom från parkeringen så kan de bli svårt.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 december 2011
tkd_rille skrev:
Jo i med du kom från en parkering och inte stod helt i huvudleden så känns de som du åker på det. Men de kan ju vara värt att fortsätta överklaga, men i med de vet du kom från parkeringen så kan de bli svårt.

Men du får inte backa in i folk, oavsett om de har kommit ut ifrån en parkeringsplats.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Muttley
22 december 2011
discokapten skrev:
tkd_rille skrev:

Men du får inte backa in i folk, oavsett om de har kommit ut ifrån en parkeringsplats.

Nej, men som jag uppfatta de så stod inte han med lyktorna mot henne. Svårt och se i mörker och kanske stressad. De är nog delade meningar på det.

613 Inlägg
22 december 2011
tkd_rille skrev:
discokapten skrev:
tkd_rille skrev:

Nej, men som jag uppfatta de så stod inte han med lyktorna mot henne. Svårt och se i mörker och kanske stressad. De är nog delade meningar på det.

vem fan bryr sig om personen i den backande bilen är stressad? blir man stressad eller är stressad när man kör bil ska man nog överväga att cykla eller åka buss

Muttley
22 december 2011
Anderholm skrev:
tkd_rille skrev:
discokapten skrev:

vem fan bryr sig om personen i den backande bilen är stressad? blir man stressad eller är stressad när man kör bil ska man nog överväga att cykla eller åka buss

Om man inte kan köra ut helt i vägbanan så ska man faktiskt vänta tills de finns plats. Måste man överreagera för den sakens skull? Tanten verkade ju ledsen för olyckan.

6 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
Jag erkänner att min bil inte stod helt rakt, men använder man backspeglarna korrekt så kan man inte missa min bil, dessutom använde jag helljus och tutade men det var tydligen försent för hon körde in i mig i ganska hög hastighet ändå (för att backa vid trafikljus)

Jag misstänker att trots att den andra föraren bad om ursäkt och "låtsades" vara jätte ledsen på plats skrev en  helt annan historia då hon skickade in skadeanmälan.
Handläggaren fick inte avslöja vad hon skrev då jag frågade men hon nämnde bara att den andra föraren erkände att hon backade men att jag samtidigt körde in i henne så den andra föraren ansåg att det var bara mitt fel trots att hon bad om ursäkt för att hon inte såg mig när vi på plats.

Handläggaren sa även att de inte tog beslutet enligt hennes historia (dvs att hon backade och jag körde in i henne samtidigt) utan eftersom jag inte var i filen helt och hållet så är det mitt fel, oavsett om hon backade in i mig.

KHRacing
22 december 2011
Hmm först säger du att dus tått stilla i 20 sekunder.... o nu säger du att du rullade.

vad är nästa grej.. att en alien landade på din kofångare..

Ne. jag har tappat lusten över att försäka hjälpa dig.

6 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
Jag stod stilla i 20 sekunder.

Motparten skrev i hennes skadeanmälan att hon backade hennes bil och att jag samtidigt som hon backade körde in i henne. dvs att vi både rullade när vi krockade. Alltså en lögn för att jag ska bli skyldig.

KHRacing
22 december 2011
ok.-.- Bilen bakom dig borde lätt kunnat intyga att du stod stilla.

samt - man skriver alltid skadeanmälan tillsammans för att undvika sånt här :-)

6 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
tyvärr hann jag inte stoppa bilen bakom mig, dels för att jag var helt "lost" den stunden samtidigt som jag gick ut för att se vad som har hänt, för jag trodde att hela fronten hade gått av efter smällen.

samtidigt som jag försökte se vad som hänt med min bil skrev jag hennes regnr för hon stannade inte bilen utan körde fram..... vet inte om hon försökte smita men det var fortfarande rött så till slut var hon tvungen att kliva ur bilen och börja med hennes teater om att hon var så himla ledsen och chockad osv osv.....

Hon bad om ursäkt på plats, jag trodde det var en ärlig person då hon gav mig visitkortet och hennes körkort osv. Det jag aldrig trodde var att hon skulle anklaga mig och ge mig skulden.
Har tyvärr inte fått veta vad hon har skrivit än förutom att hon anser att det är mitt fel.

beslutet har tagits och de anser mig skyldig, men jag väntar på ett skriftligt beslut för att överklaga och även se vad den andra föraren har anklagat mig för så att jag vet hur jag ska agera.

326 Inlägg
23 december 2011
Det ju vid såna här tillfällen man ska ha en kamera fast monterad i bilen. Jag har fått många tokstollar på minneskortet i min.
Har f.ö. precis beställt en till, som ska sitta riktad bakåt. Man kan ju bli påkörd bakifrån också.
Nu har jag inte råkat ut för nån olycka än, men smäller det och det är motpartens fel, så har jag i alla fall möjlighet att bevisa att jag är oskyldig.
En billig försäkring mot folk som ljuger när dom kontaktar försäkringsbolaget.

Meldem
4 137 Inlägg
23 december 2011
Man vet aldrig hur försäkringsbolaget dömer, så ta inte ut nåt i förskott.. Det gör jag lite också, men mest för att jag är 110% säker på att det är hans fel..
För jag är också i en tvist med en lastbilschaufför som körde in i mig och drog med mig ut ur rondellen..
Och han anser att det är mitt fel av någon konstig anledning..

Fri fart för ett fritt folk!
14 627 Inlägg
23 december 2011
blev påbackad av en merca modell fet för några år sen
man är jhu totalt chanslös mot sånna där idioter
tur att skadorna på hennes fina mersa vart rejäla mot min golf smile

så sjukt att folk inte varken ser eller hör något stog och tutade en bra stund och endå lyckas dom köra rakt in i bilen

man borde spela in allt

Kör fort så hinner inget hända...

1 353 Inlägg
23 december 2011
får börja med att ursäkta mig eftersom att de ja snart skriver kommer säkert tolkas fel som vanligt här...

garaget, försäkringsbolat och alla andra skiter fullständigt i om du kom från en parkering för att du köpt smör eller mjölk..

Det enda som är relevant i detta fallet är följande:

DU STOD BAKOM KÄRRINGEN... HON BACKADE PÅ DIG.. och thats it.. BACKAR man på vägen så ser man till att kolla bakåt FÖRST och UNDER HELA BACKNINGEN för att hålla uppsikt, kunde likaväl varit en cyklist eller ett barn, skulle de va någon annans fel då än hennes som backade ouppmärksamt?

vad jag har förstått av din berättelse gick de till såhär??:
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79430/79430-a6747f39af045b5de9317552e8dbbc72.jpg

om det går till som jag fattat de så har du all rätt o överklaga, du måste ha sagt nåt fel i skaderapporten, du kunde skippat och ens nämna att du svängde ut från parkeringen, för det är inte relevant i fallet, det som är relevant att hon backade och orsakade en olycka, spelar inte roll om hon backat på dig, trottoaren, stolpe barn eller en cykel, allt är hennes fel så stå på dig..

6 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
Hej Crille,

riktigt så gick det inte utan jag svängde in på första filen eftersom båda går mot samma riktning. däremot stod jag inte helt rakt så försäkringsbolaget anser att jag inte är "en del av huvudleden" eftersom bakdelen av bilen inte är i filen till 100%..... och då är min fråga, får man backa i andras bilar hur som helst och dessutom ge dom skulden? Det kunde inte handläggaren svara på utan sa bara att jag inte var en del av huvudleden, därför är jag vållande. Till slut var jag tvungen att lägga på då vår diskussion inte ledde någonstans.

Testar nedan att bifoga en bild för att lättare beskriva

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=172614&image=1495460

Gick nog inte så bra med bilden tongue men finns i fotoalbumet
Senast redigerat av dimman_7 (23 december 2011)

1 353 Inlägg
23 december 2011
din bild är värdelös desvärre, fattar inte ett skit sad
men men, hoppas iaf att allt kommer lösa sig till slut..

Fri fart för ett fritt folk!
14 627 Inlägg
23 december 2011
Crille88 skrev:
din bild är värdelös desvärre, fattar inte ett skit sad
men men, hoppas iaf att allt kommer lösa sig till slut..

titta på den och instämmer...

Kör fort så hinner inget hända...

Sök