Basen gick sönder efter ynka 2 veckor.

Denzig
25 december 2011 · 248 Inlägg

tja, var och köpte mig nya basar, dunkade på fint tills 2 veckor efteråt då jag sköt spolen. köpte dessa hos känt företag... driver dom med samma slutsteg som jag drev ett par basar innan. dessa basar hade hälften utav effekten som dom nuvarande har. saken är den nu att jag VERKLIGEN spelade in dessa nya basar, samt ställde in Subsonicfilter så att basarna inte ska ta stryk. ändå så fjångade spolen iväg? hade ett par kicker som jag bara matade på. dunkade jävel i 4månader! utan korrekt inställd slutsteg!

kan jag använda detta som argument ifall distributör ifråga sätter min kunskap samt inställning utav basarna? jag menar jävligt knäppt ifall 2st basar säger godnatt efter 2 veckor, när 2st andra utav hälften effekten lägger hej då 4månader efteråt när slutsteg var osjysterat?

obs att jag frågar om garantin täcker, även att det är samma slutsteg till alla 4 basar....

Senast redigerat av Denzig (27 december 2011)

Frippe_L Gladen Audio
25 december 2011 · 2 388 Inlägg

Vad för försäkring har du skaffat då? Täcker den brända talspolar så får du ju nya basar.

Att du spelat in basarna och haft subsonic-filter på är väl ok och är nåt många missar, men det räddar inte basarna mot att du spelar högre än dom orkar med och blir varma så spolen går sönder.
Vad för basar var det som paja nu och vilket steg har du använt ?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Expoze
25 december 2011 · 2 024 Inlägg

Med tanke på vad du skrivit i dina senaste trådar, är du helt säker på att de här basarna passade bra i din låda?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Rickard-v
25 december 2011 · 2 665 Inlägg

Spelar man sönder basar beror det nästan alltid på handhavande fel. Det täcker inte garantin. Om du inte kan bevisa att det var något materialfel på båda basarna.

Eller så är det steget som är fel på. Om det skickar ut likspänning så pajjar du vilken bas som helst.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Nitromast Dr. Scanner
26 december 2011 · 2 167 Inlägg

Tycker det skulle ha varit lustigt om båda 2 vart fel från fabrik. Möjligheten finns ju. Dock är det som sagts större risk att du själv bränt spolarna och då täcker ingen försäkring alls förutom möjligen din egen drulleförsäkring!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2011 · 13 744 Inlägg

vad var det för basar och steg..
dom mesta tror att man eldar basar pga för mycket effekt verkligheten brukar se tvärsom ut

när en högtalare bottnar mekansikt hör alla men dom mesta hör inte när steget börjar mata ut likspänning rakt ut i högtalaren och då bräns spolen ganska omgående

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
volvo_245_racing
26 december 2011 · 667 Inlägg

Drulle garanti skall täcka allt! Dem frågade mig om jag ville ha drulle på mina rockford basar på "BRL" Det skulle kostat 499kr st basarna kostade 998kr st Såg ingen mening i att ha det. kommer aldrig mer teckna någon extra försäkring på något jag köper har drulle på hemförsäkringen så där av anledning. Nu till saken det dem sa på BRL var att det inte gick på drullen om jag skulle tävla i billjud och då skulle spräcka/Spränga basen. "Vad heter det då drulle för?"

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
Landstrom
26 december 2011 · 451 Inlägg

Jag tror att ditt steg var för klent för dina nya basar.

Nu säger jag inte att du gör det, men man ser allt för ofta folk som köper feta basar men sen har dom inte ett slutsteg som klarar att driva dom. Och vad gör dom sen, jo vrider upp gainen lite till och även bassboost och bränner basarna med oren effekt och sen skyller på att det var basarna som var felet.

Denzig
26 december 2011 · 248 Inlägg

jag gillar när jag postar trådar i fyllan..

slusteget drev på jäkla fint, vred gainern tills jag hörde att basarna distade. sen vred jag ned gainern lite, så gainern ligger väl på hälften nu typ.- bass boost på noll- subsonic filter på 30hz.

TT-Avant
26 december 2011 · 6 851 Inlägg

vad har du dem i för låda? samma som till dina gamla basar? Det är ju svårt att veta om det är SBS då du inte skriver vad för låda, kabel till steget, basar eller steg du har. ska man gissa sig till allt?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Denzig
26 december 2011 · 248 Inlägg

kicker comp låda till spl dynamics v300, 35mm2 ström & jordkabel, infinity reference 611A sluttseg

TT-Avant
26 december 2011 · 6 851 Inlägg

Hur många liter va då comp lådan på? kan vara så att du haft fel låda till basarna eller om man vänder det, rätt låda till fel basar wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Denzig
26 december 2011 · 248 Inlägg

ja vad ligger den på? 100-120 liter kanske?

myran Foto/Bilnörd
26 december 2011 · 1 541 Inlägg

Landstrom skrev:
Jag tror att ditt steg var för klent för dina nya basar.

Nu säger jag inte att du gör det, men man ser allt för ofta folk som köper feta basar men sen har dom inte ett slutsteg som klarar att driva dom. Och vad gör dom sen, jo vrider upp gainen lite till och även bassboost och bränner basarna med oren effekt och sen skyller på att det var basarna som var felet.

Glöm inte alla som har för lite batteri eller för klena kablar.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2011 · 13 744 Inlägg

myran skrev:

Landstrom skrev:
Jag tror att ditt steg var för klent för dina nya basar.

Nu säger jag inte att du gör det, men man ser allt för ofta folk som köper feta basar men sen har dom inte ett slutsteg som klarar att driva dom. Och vad gör dom sen, jo vrider upp gainen lite till och även bassboost och bränner basarna med oren effekt och sen skyller på att det var basarna som var felet.

Glöm inte alla som har för lite batteri eller för klena kablar.

mm ruskigt när folk drar en 8kvadratare till ett cad15steg smile idiotförklarade polarn för ett tag sen smile

frågade om han gillade att elda steg smile

fast steget är nog för klent hur som helst oavsätt strömkablar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TT-Avant
26 december 2011 · 6 851 Inlägg

myran skrev:

Landstrom skrev:
Jag tror att ditt steg var för klent för dina nya basar.

Nu säger jag inte att du gör det, men man ser allt för ofta folk som köper feta basar men sen har dom inte ett slutsteg som klarar att driva dom. Och vad gör dom sen, jo vrider upp gainen lite till och även bassboost och bränner basarna med oren effekt och sen skyller på att det var basarna som var felet.

Glöm inte alla som har för lite batteri eller för klena kablar.

Och dem som har fel avstämning på sin låda till sina basar.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
evilaudio
26 december 2011 · 16 195 Inlägg

Denzig skrev:
ja vad ligger den på? 100-120 liter kanske?

den är på ca 70 liter netto.


de vettigaste du kan göra e ju att ta kontakt med företaget du köpt dom ifrån.


att saker går sönder beror ofta på handhavandefel.

troligtvis är lådan på tok för djupt avstämd..


har själv 2 såna basar i min bil å de funkar HUR bra som helst å driver dom med ett ICE 150.4.

du får gärna komma förbi å lyssna va dessa basar KAN prestera om man bygger rätt big_smile

Senast redigerat av evilaudio (26 december 2011)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rickard-v
27 december 2011 · 2 665 Inlägg

evilaudio skrev:
troligtvis är lådan på tok för djupt avstämd..

Men det gör ju inte att de går sönder lättare. Men det var kanske inte så du menade....

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Denzig
27 december 2011 · 248 Inlägg

evilaudio skrev:

Denzig skrev:
ja vad ligger den på? 100-120 liter kanske?

den är på ca 70 liter netto.


de vettigaste du kan göra e ju att ta kontakt med företaget du köpt dom ifrån.


att saker går sönder beror ofta på handhavandefel.

troligtvis är lådan på tok för djupt avstämd..


har själv 2 såna basar i min bil å de funkar HUR bra som helst å driver dom med ett ICE 150.4.

du får gärna komma förbi å lyssna va dessa basar KAN prestera om man bygger rätt big_smile

hahaha blir en jäkla bit att åka bara för att lyssna på basar! wink hade nog gjort det om jag hade haft privatflyg.

Rigan
30 december 2011 · 451 Inlägg

myran skrev:
Glöm inte alla som har för lite batteri eller för klena kablar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/25353/973307_codp8x.jpg

Edit: Gainen är rolig när man är full roll

Senast redigerat av Rigan (30 december 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang