6076
Sök

Tappat bort mitt körkort, gjort förlustanmälan. vad händer nu?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
ja som rubriken avslöjar så har ja slarvat bort mitt körkort tongue gjorde alldeles nyss en förlustanmälan och ska tydligen få en blankett hemskickad för att ansöka om ett nytt.

men frågan är, vad innebär det? måste jag åka in och ta ny bild och betala en jävla massa avgifter? hmm
om jag blir stannad i en kontroll medans jag är utan kortet, ser polisen i sin dator att jag har förlustanmält det? logiskt sett så borde dom väl det? måste jag ha någon annan legitimation med mig när jag kör ifall jag skulle bli stannad?

tacksam för svar

MVH

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
28 december 2011
Och ja, dom kan såklart se i datorn att ditt körkort är förlustanmält.

Du kan också komma att få "problem" om du vill handla på avbetalning, lösa abonnemang på något osv, för när dom slår in ditt personnummer kommer det upp att du har ett förlustanmält körkort. Av säkerhetsskäl dubbel och trippelkollar dom då så att det inte är någon som hittat ditt körkort som vill hämta ut ett par/tio iPhone 4S med abonnemang som du sen får betala för smile
Detta ligger kvar ett bra tag efter du fått nytt körkort såklart, för ingen vet ju var det gamla är smile
Senast redigerat av matteeee (28 december 2011)

/Mattias

1 903 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
matteeee skrev:
Och ja, dom kan såklart se i datorn att ditt körkort är förlustanmält.

Du kan också komma att få "problem" om du vill handla på avbetalning, lösa abonnemang på något osv, för när dom slår in ditt personnummer kommer det upp att du har ett förlustanmält körkort. Av säkerhetsskäl dubbel och trippelkollar dom då så att det inte är någon som hittat ditt körkort som vill hämta ut ett par/tio iPhone 4S med abonnemang som du sen får betala för smile
Detta ligger kvar ett bra tag efter du fått nytt körkort såklart, för ingen vet ju var det gamla är smile

okej smile

ofan! det är iofs inte något större problem för mig. handlar i princip aldrig på avbetalning, har hänt en gång i mitt 20åriga liv så smile

men frågan om avgifterna kvarstår dock hmm klarar jag mig undan med den hundralapp det brukar kosta att tillverka ett nytt eller har jag mer att vänta? hmm

MVH

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
28 december 2011
Inte bara avbetalning. Allt med "krediter". TV, mobil, bredband - allt som har abonnemang. Lån till hus, lägenhet, bil osv..
Vet inte hur länge "spärren" ligger där och spökar, men minst 6 månader, troligen 12 iallafall?!

Vet inte med kostnader, men gissar på vanlig kostnad för ett nytt körkort och nytt foto kanske.

/Mattias

1 903 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
matteeee skrev:
Inte bara avbetalning. Allt med "krediter". TV, mobil, bredband - allt som har abonnemang. Lån till hus, lägenhet, bil osv..
Vet inte hur länge "spärren" ligger där och spökar, men minst 6 månader, troligen 12 iallafall?!

Vet inte med kostnader, men gissar på vanlig kostnad för ett nytt körkort och nytt foto kanske.

även handla på faktura? hmm

aa okej hmm får hoppas de löser sig.

MVH

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 december 2011
Tillverkning av körkortet 150 kr 
Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr  "kan bli dyrare / biligare om du går till en riktig fotograf" "passfoto"

1 903 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
MrEricsson skrev:
Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr  "kan bli dyrare / biligare om du går till en riktig fotograf" "passfoto"

tack för svar!

hade hoppats på att dom kunde använda den gamla bilden, är trots allt bara 2 år gammal tongue menmen!

MVH

5 650 Inlägg
28 december 2011
FreddeLi skrev:
MrEricsson skrev:

tack för svar!

hade hoppats på att dom kunde använda den gamla bilden, är trots allt bara 2 år gammal tongue menmen!

MVH

mjo men få funkar de tyvär inte när jag tog lastbils korten va de bara några månader mellan utbyte av körkorten. nya kort varje gång frågade dom varför fick som svar bara är så

1 903 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
MrEricsson skrev:
FreddeLi skrev:
MrEricsson skrev:

tack för svar!

MVH

mjo men få funkar de tyvär inte när jag tog lastbils korten va de bara några månader mellan utbyte av körkorten. nya kort varje gång frågade dom varför fick som svar bara är så

ofan! får väl bita i det sura äpplet då och ta det, även om de blir lite omständigt hmm

MVH

463 Inlägg
28 december 2011
Om du har en skrivare hemma kan du ta en bild själv och ladda upp på fotoautomaten.se så får du hjälp att fixa storleken på bilden. Sen är bara skriva ut, helst på fotopapper. Så gjorde jag med mitt nya kort, fungerade utmärkt.

1 903 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
Fick precis ett samtal från bensinstationen där jag hyrde släp häromdagen! dom hade hittat mitt körkort vid sitt tangentbord, så tolkade jag damen i telefonen rätt så hade deras expedit glömt ge tillbaka kortet till mig efter att ha antecknad mitt personnr tongue och stressad som ja var så reflekterade jag inte över detta tongue

slutet gott, allting gott! smile

MVH

5 650 Inlägg
29 december 2011
FreddeLi skrev:
Fick precis ett samtal från bensinstationen där jag hyrde släp häromdagen! dom hade hittat mitt körkort vid sitt tangentbord, så tolkade jag damen i telefonen rätt så hade deras expedit glömt ge tillbaka kortet till mig efter att ha antecknad mitt personnr tongue och stressad som ja var så reflekterade jag inte över detta tongue

MVH

men om du redan har förlust anmält de så äre vell redan kört?

1 903 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
MrEricsson skrev:
FreddeLi skrev:

MVH

men om du redan har förlust anmält de så äre vell redan kört?

tanken har slagit mig med, men i rimlighetens namn så borde jag väl kunna slå en signal till myndigheterna och uppge mitt personnummer och återkalla anmälan?

MVH

Sök