Akrylatbensin.

zovix Maskinbefäl
30 december 2011 · 1 038 Inlägg

Hej undar kort och gott om någon har erfarenhet av akrylatbensin?

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
TIC88b
30 december 2011 · 155 Inlägg

Menar du Alkylatbensin?
Sådant man har till gräsklippare och röjsågar?

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!
zovix Maskinbefäl
30 december 2011 · 1 038 Inlägg

Japp precis sådan, den avsedd för fyrtaktare då... Finns sådan på pump häromkring men vet ingen som kör bil på den, har en massa idootiska/galna/tokiga ideer som vanligt

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Streeetkadett Volvotrimmare
30 december 2011 · 323 Inlägg

jag körde på sån soppa i min gamla 740 förut när jag jobbade så jag fick tag på sånt hehe, gick som vanligt

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
Volvo 240 V8 "Polestar" (1980)
TIC88b
30 december 2011 · 155 Inlägg

Kan inte säga med 100% säkerhet.
MEN jag har för mig att den inte ska vara särskilt bra för nyare insprutningsmotorer.

Har aldrig testat själv då den är för dyr för det. ;P

Men visst borde det funka.

Va e det för "galna" idéer du har då?

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2011 · 13 757 Inlägg

allt som är miljövänligt är skräp kort och gott!

och eftersom akrylatbensin säljs som ett miljöbränsle så är det bara inse att det är skit

ungefär som miljö avfettning
priusar och annat miljövänligt skräp smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
discokapten Kapten på disco!
31 december 2011 · 1 729 Inlägg

Growe skrev:
allt som är miljövänligt är skräp kort och gott!

och eftersom akrylatbensin säljs som ett miljöbränsle så är det bara inse att det är skit

ungefär som miljö avfettning
priusar och annat miljövänligt skräp smile

Alkylatbensin är en sorts motorbränsle. Det innehåller relativt lite av bensen, aromater, polyaromater och olefiner. I motorer med avgasrening är dock nyttan för miljön minimal jämfört med andra sorters bränsle. Det huvudsakliga användningsområdet är gräsklippare och andra motorredskap som saknar avgasrening.
För en äldre utombordare av 2-takts-typ kan de skadliga utsläppen minskas med 80–90 %.[1] Miljövinsten med alkylatbensin är extra stor i vikar och grunda vatten där ekosystemet är särskilt känsligt.
Alkylatbensin tillverkas genom att återförvätska bensinångor som har förångats under raffineringsprocessen. Tack vare att endast ångorna används som "råvara", försvinner de biprodukter som medföljer när man tillverkar "vanlig" bensin.

Vad är det som är dåligt med det?

Senast redigerat av discokapten (31 december 2011)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
KHRacing
1 januari 2012 ·

45kr/l = DÅLIGT

Nybergrobin
1 januari 2012 · 2 383 Inlägg

KHRacing skrev:
45kr/l = DÅLIGT

men om den kostar 45kr/l och tydligen ska den vara otroligt mycket renare så kanske vissa kan tjäna på detta ändå wink tex om man har problem med avgasvärden på bilen borde väll detta rent teoretiskt kunna få bilen genom besiktningen utan någon form av reparation? Och då är tex 5l akrylatbensin väldigt billigt

gamlingen
1 januari 2012 · 5 198 Inlägg

Nybergrobin skrev:

KHRacing skrev:
45kr/l = DÅLIGT

men om den kostar 45kr/l och tydligen ska den vara otroligt mycket renare så kanske vissa kan tjäna på detta ändå wink tex om man har problem med avgasvärden på bilen borde väll detta rent teoretiskt kunna få bilen genom besiktningen utan någon form av reparation? Och då är tex 5l akrylatbensin väldigt billigt

men du har fortfarande inte lagat bilen så felet är ju kvar.

TS_quattro fyrkrafsare
1 januari 2012 · 1 443 Inlägg

Visst alkylatbensin är dyr, störst skillnad gör den dock för de som jobbar med motor/röjsågar 8h om dagen, skillnaden mellan att gå med konstant huvudvärk varje dag pga orenade avgaser eller att helt slippa dem tack vare att utrustningen drivs med alkylat är kort sagt enorm. Dessutom hur nyttigt är det att i längden gå runt i ett blått moln av 2T-avgaser om man bortser från huvudvärken som den ger?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
JLilja med lem
1 januari 2012 · 63 Inlägg

TS_quattro skrev:
Visst alkylatbensin är dyr, störst skillnad gör den dock för de som jobbar med motor/röjsågar 8h om dagen, skillnaden mellan att gå med konstant huvudvärk varje dag pga orenade avgaser eller att helt slippa dem tack vare att utrustningen drivs med alkylat är kort sagt enorm. Dessutom hur nyttigt är det att i längden gå runt i ett blått moln av 2T-avgaser om man bortser från huvudvärken som den ger?

själv så får jag huvudvärk av alkylatbensinen :S

Volvo 244 GL "Renovering pågår" (1988)
Aern
1 januari 2012 · 457 Inlägg

Growe skrev:
allt som är miljövänligt är skräp kort och gott!

och eftersom akrylatbensin säljs som ett miljöbränsle så är det bara inse att det är skit

ungefär som miljö avfettning
priusar och annat miljövänligt skräp smile

Har du själv sett testet märket "Aspen" har tagit fram?

Det är en liten vink om hur mycket skit det finns i vanlig bensin och deras egna "Aspen" akrylatbensin.

Det är två koppar fyllda med bensin, en med vanlig bensin och en med Aspen bensin. I vardera kopp ligger det två stycken "frigolit" bitar (Såna där som följer med i stora paket, som många brukar tugga på) Efter några dagar ser du skillnad. I den kopp där det varit vanlig bensin i existerar inte frigolit bitarna längre. Däremot i den kopp det varit Aspen i, är bitarna något förstörda, men hela, inte helt borta i en stor gegga som i den andra koppen.

Med andra ord, vanlig bensin innehåller mycket, på ren svenska, mycket skit!

Tål att funderas på innan man säger att allt är skit med miljöstämpel på.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 januari 2012 · 13 757 Inlägg

Aern skrev:

Growe skrev:
allt som är miljövänligt är skräp kort och gott!

och eftersom akrylatbensin säljs som ett miljöbränsle så är det bara inse att det är skit

ungefär som miljö avfettning
priusar och annat miljövänligt skräp smile

Har du själv sett testet märket "Aspen" har tagit fram?

Det är en liten vink om hur mycket skit det finns i vanlig bensin och deras egna "Aspen" akrylatbensin.

Det är två koppar fyllda med bensin, en med vanlig bensin och en med Aspen bensin. I vardera kopp ligger det två stycken "frigolit" bitar (Såna där som följer med i stora paket, som många brukar tugga på) Efter några dagar ser du skillnad. I den kopp där det varit vanlig bensin i existerar inte frigolit bitarna längre. Däremot i den kopp det varit Aspen i, är bitarna något förstörda, men hela, inte helt borta i en stor gegga som i den andra koppen.

Med andra ord, vanlig bensin innehåller mycket, på ren svenska, mycket skit!

Tål att funderas på innan man säger att allt är skit med miljöstämpel på.

åfan så om jag ska fylla min frigolit tank så ska jag välja akrylat bensin kan vara bra att veta ?! smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Aern
1 januari 2012 · 457 Inlägg

Growe skrev:

Aern skrev:

Growe skrev:
allt som är miljövänligt är skräp kort och gott!

och eftersom akrylatbensin säljs som ett miljöbränsle så är det bara inse att det är skit

ungefär som miljö avfettning
priusar och annat miljövänligt skräp smile

Har du själv sett testet märket "Aspen" har tagit fram?

Det är en liten vink om hur mycket skit det finns i vanlig bensin och deras egna "Aspen" akrylatbensin.

Det är två koppar fyllda med bensin, en med vanlig bensin och en med Aspen bensin. I vardera kopp ligger det två stycken "frigolit" bitar (Såna där som följer med i stora paket, som många brukar tugga på) Efter några dagar ser du skillnad. I den kopp där det varit vanlig bensin i existerar inte frigolit bitarna längre. Däremot i den kopp det varit Aspen i, är bitarna något förstörda, men hela, inte helt borta i en stor gegga som i den andra koppen.

Med andra ord, vanlig bensin innehåller mycket, på ren svenska, mycket skit!

Tål att funderas på innan man säger att allt är skit med miljöstämpel på.

åfan så om jag ska fylla min frigolit tank så ska jag välja akrylat bensin kan vara bra att veta ?! smile

Haha, 1+, Ja det är en klok tanke! big_smile Nej men, testet visar ju hur mycket vanlig bensin faktiskt fräter, eller fungerar ypperligt som lösningsmedel...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 januari 2012 · 13 757 Inlägg

Aern skrev:

Growe skrev:

Aern skrev:

Har du själv sett testet märket "Aspen" har tagit fram?

Det är en liten vink om hur mycket skit det finns i vanlig bensin och deras egna "Aspen" akrylatbensin.

Det är två koppar fyllda med bensin, en med vanlig bensin och en med Aspen bensin. I vardera kopp ligger det två stycken "frigolit" bitar (Såna där som följer med i stora paket, som många brukar tugga på) Efter några dagar ser du skillnad. I den kopp där det varit vanlig bensin i existerar inte frigolit bitarna längre. Däremot i den kopp det varit Aspen i, är bitarna något förstörda, men hela, inte helt borta i en stor gegga som i den andra koppen.

Med andra ord, vanlig bensin innehåller mycket, på ren svenska, mycket skit!

Tål att funderas på innan man säger att allt är skit med miljöstämpel på.

åfan så om jag ska fylla min frigolit tank så ska jag välja akrylat bensin kan vara bra att veta ?! smile

Haha, 1+, Ja det är en klok tanke! big_smile Nej men, testet visar ju hur mycket vanlig bensin faktiskt fräter, eller fungerar ypperligt som lösningsmedel...

klart jag förstår syftet med akrylatbensin..men vanlig bensin är nog det bästa i en bil motor

vet inte hur gamla alla är men tror att många upplevt mycket miljöskit som värdelöst mot det gamla hedliga smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Aern
1 januari 2012 · 457 Inlägg

Klart när det gäller avfettning, då är det ju bara det gamla hederliga petroleumbaserade som gäller, det är ju bara det som "biter"!

svempus
1 januari 2012 · 409 Inlägg

Aern skrev:

Growe skrev:
allt som är miljövänligt är skräp kort och gott!

och eftersom akrylatbensin säljs som ett miljöbränsle så är det bara inse att det är skit

ungefär som miljö avfettning
priusar och annat miljövänligt skräp smile

Har du själv sett testet märket "Aspen" har tagit fram?

Det är en liten vink om hur mycket skit det finns i vanlig bensin och deras egna "Aspen" akrylatbensin.

Det är två koppar fyllda med bensin, en med vanlig bensin och en med Aspen bensin. I vardera kopp ligger det två stycken "frigolit" bitar (Såna där som följer med i stora paket, som många brukar tugga på) Efter några dagar ser du skillnad. I den kopp där det varit vanlig bensin i existerar inte frigolit bitarna längre. Däremot i den kopp det varit Aspen i, är bitarna något förstörda, men hela, inte helt borta i en stor gegga som i den andra koppen.

Med andra ord, vanlig bensin innehåller mycket, på ren svenska, mycket skit!

Tål att funderas på innan man säger att allt är skit med miljöstämpel på.

det tar inte dagar går snabbare än det för frigolit bitarna att lösas upp i bensinen har sett det själv på en skogsmässa. i Aspen soppan ligger dom bara kvar och flyter runt...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang