6210
Sök

Återställa bilen till nästan original inför en eventuell försäljning. Värt jobbet?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
Tjena!

Har länge gått i tankarna att skaffa ny bil, mest för att få lite ombyte. Tankarna har stärks ytterligare sedan jag köpte mercan och nu funderar jag ganska stark på att sälja saaben och isåfall åka mercedes till vardags.

Med tanke på att det är en familjebil i grund och botten så funderar jag lite på om man skulle försöka återställa så mycket de går (och är rimligt kostnadsmässigt) innan man lägger ut på annons. Det jag syftar på är i huvudsak stereoanläggningen, mätare, effektbelysningen i blinkersen, plocka bort diverse dekaler osv.

även om man lägger ut bilen på annons och skriver att tex stereon inte följer med så kanske det avskräcker en eventuell spekulant om denne kommer och kollar på bilen?

alla delarna som ja isåfall plockar bort har jag inget behov av att göra mig av med utan de kan få tjänstgöra i en annan bil smile

hade vart intressant att få höra någon annans åsikt. Om det varit du som letat efter en billig familjebil, hade du reagerat och valt bort min pga ovan nämnda saker? smile

MVH

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 december 2011
Såhär tycker jag att det verkar vara iaf;

Om du har en bil som det sitter typ trim och styling på, då minskar ju gruppen eventuella köpare. För att alla kanske inte är intersserad utav en bil som är ändrad på

MEN

Om man skulle råka leta just en sån bil som du har, och hade tänkt trimma den och fixa, då är dom nog villig att betala mera, för då har ju du redan fixat ngt som dom själva tänkt göra.

Då får man tänka till sin målgrupp, vilken typ av människor kan tänkas vilja ha en sånhär bil?
Är det pensionärer? Bara barnfamiljer? Eller är den lite sportigare så den drar till sej ungdomar?
Pensionärerna vill nog inte ha sin Saab trimmad, men ungdomarna har nog inget imot det.
Senast redigerat av LeafBox (30 december 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 903 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
LeafBox skrev:
Såhär tycker jag att det verkar vara iaf;

Om du har en bil som det sitter typ trim och styling på, då minskar ju gruppen eventuella köpare. För att alla kanske inte är intersserad utav en bil som är ändrad på

MEN

Om man skulle råka leta just en sån bil som du har, och hade tänkt trimma den och fixa, då är dom nog villig att betala mera, för då har ju du redan fixat ngt som dom själva tänkt göra.

Då får man tänka till sin målgrupp, vilken typ av människor kan tänkas vilja ha en sånhär bil?
Är det pensionärer? Bara barnfamiljer? Eller är den lite sportigare så den drar till sej ungdomar?
Pensionärerna vill nog inte ha sin Saab trimmad, men ungdomarna har nog inget imot det.

Jag tänker ungefär i samma banor. Trimmet i sig tror ja många ser som en fördel i det här fallet, körde aldrig bilen så billigt när den var original som nu tongue

Men hur som helst, jag för min del tror att målgruppen blir bredare om bilen inte ser allt för "ungdomlig" ut. Jag personligen skulle hellre valt en bil som var 100% original än en som var smått stylad och trimmad. Även om det kostat mig några tusenlappar extra. Men det är ju för att jag gärna vill ha stenkoll på vad som är gjort och inte gjort. Vet ju inte alls hur andra tänker, därav denna tråd smile

MVH

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 december 2011
FreddeLi skrev:
Jag tänker ungefär i samma banor. Trimmet i sig tror ja många ser som en fördel i det här fallet, körde aldrig bilen så billigt när den var original som nu tongue

Men hur som helst, jag för min del tror att målgruppen blir bredare om bilen inte ser allt för "ungdomlig" ut. Jag personligen skulle hellre valt en bil som var 100% original än en som var smått stylad och trimmad. Även om det kostat mig några tusenlappar extra. Men det är ju för att jag gärna vill ha stenkoll på vad som är gjort och inte gjort. Vet ju inte alls hur andra tänker, därav denna tråd smile

MVH

Stylingen är ju tex en extremt personlig åsikt.
Och personligen skulle jag ju alla dagar i veckan hellre köpa en orginalbil än en stylad.
Såvida det inte var ngt som föll mej i smaken dvs, men då har ju den personen lyckats träffa samma estetiska punkt som jag gillar, satt. Då är vi ju liks tillbaka till samma argument
Senast redigerat av LeafBox (30 december 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

144 Inlägg
31 december 2011
Beror ju lite på hur du skriver annonsen. Jag säger inte att du behöver ljuga alltså. Nu var inte min Saab 9-5 direkt stylad, men den var trimmad med lite mer än bara chip och ändå ringde det mest 40+ på bilen och den såldes även till en man i 40-års åldern.

Men massa extramätare och dekaler är nog tyvärr lite avtändande för vissa. Stereoanläggning kan vara negativt(iaf feta baslådan i containern) och det tjänar du nog mest på att behålla själv då de flesta inte betalar extra för det.
Senast redigerat av werik (31 december 2011)

1 903 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
werik skrev:
Beror ju lite på hur du skriver annonsen. Jag säger inte att du behöver ljuga alltså. Nu var inte min Saab 9-5 direkt stylad, men den var trimmad med lite mer än bara chip och ändå ringde det mest 40+ på bilen och den såldes även till en man i 40-års åldern.

Men massa extramätare och dekaler är nog tyvärr lite avtändande för vissa. Stereoanläggning kan vara negativt(iaf feta baslådan i containern) och det tjänar du nog mest på att behålla själv då de flesta inte betalar extra för det.

okej smile lutar nog åt att stereon och mätarna åtminstone får lämna bilen då innan det är dags smile

MVH

Offroad Racing
3 123 Inlägg
31 december 2011
Ska man behålla huvudenheten så är det bättre att sätta i nåt gammalt (men ändå fungerande) istället. Ser mycket bättre ut bara det sitter en där, oavsett skick än att det bara är ett tomt hål.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 903 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Ska man behålla huvudenheten så är det bättre att sätta i nåt gammalt (men ändå fungerande) istället. Ser mycket bättre ut bara det sitter en där, oavsett skick än att det bara är ett tomt hål.

har komplett originalstereo kvar smile både huvudenhet och högtalare smile

MVH

BMW entusiast
579 Inlägg
31 december 2011
Dekaler, mätarna och belysningen i blinkersen tycker jag att du ska ta bort, då ser ju bilen original ut iallafall vilket tilltalar fler eventuella köpare. Sätt gärna tillbaka originalgrillen om du har kvar den.
Trimmet kan nog ganska många uppskatta då det inte är några extrema effektökningar och förbrukningen minskar.

Ska du ha kvar ljudbygget så ska du inte förvänta några stora pengar för det så det kan vara värt att slänga i originalsystemet och behålla dina saker till nästa bil.

Lycka till!

1 903 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
dfine skrev:
Dekaler, mätarna och belysningen i blinkersen tycker jag att du ska ta bort, då ser ju bilen original ut iallafall vilket tilltalar fler eventuella köpare. Sätt gärna tillbaka originalgrillen om du har kvar den.
Trimmet kan nog ganska många uppskatta då det inte är några extrema effektökningar och förbrukningen minskar.

Ska du ha kvar ljudbygget så ska du inte förvänta några stora pengar för det så det kan vara värt att slänga i originalsystemet och behålla dina saker till nästa bil.

Lycka till!

okej! någon annan grill har jag tyvärr inte hmm

tack för svar! smile

MVH

Sök