Köpråd: XC90 vs. Santa Fe vs. Kia Sorento

666_Beast
1 januari 2012 · 1 863 Inlägg

Har bestämt mig för att införskaffa mig en SUV och i dagsläget väljer jag mellan XC90 och Santa Fe. Har även börjat spana på Kia Sorento. Berätta allt ni kan/vet om dessa bilar, både positivt och negativt.
Vad jag har förstått så är ingen av dessa bilar rent 4-hjulsdrivna?
Årsmodeller det handlar om är 05-08 på XC och 07-09 på Santan och 07-08 på Sorenton.

Senast redigerat av 666_Beast (29 januari 2012)

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Rquired Allmänt envis
1 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Hur menar du med "rent fyrhjulsdrivna"? Både Santa Fé och XC90 är permanent fyrhjulsdrivna och det finns inget läge där man kör på endast 2WD men kan välja att koppla in 4WD som till exempel en Suzuki Vitara har. Sedan är varken Volvo eller Hyundai något du obehindrat kan köra ut i terrängen och vara säker på att inte köra fast med, men bägge modellerna tar sig fram helt ok även om Volvo med Haldex bör vara något vassare.

Jag hade valt XC90 av dessa bägge, den klart bekvämaste och stadigaste bilen att köra med en helt annan kvalitétskänsla än Hyundai. Se upp för elfel och glapp i framvagnen bara! Dricker en del gör den tyvärr med, även som diesel. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Niklas1987 NO
1 januari 2012 · 2 182 Inlägg

XC90 känns mer robust å har bättre andrahandsvärde, Volvon är nog dyrare å äga. Vet inte riktigt vad delar kostar till någon av bilarna eller servicekostnader.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Muttley
1 januari 2012 ·

ska du tänka säkerhet så välj bort santa fe direkt. De skulle visst vara lite av en dödsfälla vi krock.

volvo284
1 januari 2012 · 98 Inlägg

min erfarenhet av volvo xc90 är mer än bra. farfar köpte en ny 05. med D5 (163hk ?) rullade 30k mil med den på 4 år. sen tog farsan över den. och har idag rullat cirka 35k mil. aldrig något problem.. endast service och allt vad det innebär. sist jag kollade låg snitt förbrukningen på 7.8l / 100km och det tycker jag är ganska bra. och vad gäller fyrhjulsdriften tycker jag att den är helt okej.. plöjer fram utan problem i djup snö osv. har även dragit upp DIV bilar ur diken med den och det går fin fint. jag skulle välja xc90 alla dagar i veckan !

666_Beast
2 januari 2012 · 1 863 Inlägg

Tackar för svaren. Ska ju ha den som familjebil samt pendlarbil, så säkert vill man ju åka. Ang XC90n, är det samma kvalitet på den som V70? Den jag har nu är jag grymt nöjd med.
Det jag menade med rent 4-hjulsdrivna är om dom är 2-hjuls drivna tills man börjar spinna med framhjulen och först då blir 4-hjuls drivna.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
volvo284
3 januari 2012 · 98 Inlägg

minst lika bra kvalitet på xc90 som en v70..farsans är ju helt fullsmetat med utr.. och man åker ju som en gud !

Knotvillage Transportbranschen
8 januari 2012 · 46 Inlägg

Xc90 är framhjulsdriven till däcken snurrar med olika hastighet, 1/7 varv. Då bygger en motor upp ett tryck som för över kraften bakåt. 2006 böt XC90 till haldex gen. 3 med Pre-Charge, dvs motorn behöver inte bygga upp trycket, annars hinner hjulet kanske snurra 1 varv innan den driver på alla 4.

Men jag har haft en V8 -05 i två veckor nu och man hinner precis höra att det krafsar fram sen skjuter den på.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!
iswal
8 januari 2012 · 681 Inlägg

Du kan ju låsa 4wd i Santa fe

Joakim-S Hobby Fotograf
8 januari 2012 · 650 Inlägg

Old KnotVillage skrev:
Xc90 är framhjulsdriven till däcken snurrar med olika hastighet, 1/7 varv. Då bygger en motor upp ett tryck som för över kraften bakåt. 2006 böt XC90 till haldex gen. 3 med Pre-Charge, dvs motorn behöver inte bygga upp trycket, annars hinner hjulet kanske snurra 1 varv innan den driver på alla 4.

Men jag har haft en V8 -05 i två veckor nu och man hinner precis höra att det krafsar fram sen skjuter den på.

På haldex Gen2 så brukar det vara att däcken hinner snurra 1/7 varv innan bakhjulen knuffar på.
Som du säger på Gen3 så kom det "Instant Traction" och det betyder att det tar 150 millisekunder för kraften att hoppa till bakhjulen.

Kanske va det du skrev men förstod inte riktigt vad du menade med att nått hjul skulle snurra 1 varv innan den driver på alla fyra hjul. Vad jag vet så är det bara första Volvo AWD som är så seg..

MG e-HS (2021)
666_Beast
8 januari 2012 · 1 863 Inlägg

Det var d jag hade för mig att det var att framhjulen måste släppa fästet innan bakhjulen tar i.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Knotvillage Transportbranschen
8 januari 2012 · 46 Inlägg

ProXem skrev:

Old KnotVillage skrev:
Xc90 är framhjulsdriven till däcken snurrar med olika hastighet, 1/7 varv. Då bygger en motor upp ett tryck som för över kraften bakåt. 2006 böt XC90 till haldex gen. 3 med Pre-Charge, dvs motorn behöver inte bygga upp trycket, annars hinner hjulet kanske snurra 1 varv innan den driver på alla 4.

Men jag har haft en V8 -05 i två veckor nu och man hinner precis höra att det krafsar fram sen skjuter den på.

På haldex Gen2 så brukar det vara att däcken hinner snurra 1/7 varv innan bakhjulen knuffar på.
Som du säger på Gen3 så kom det "Instant Traction" och det betyder att det tar 150 millisekunder för kraften att hoppa till bakhjulen.

Kanske va det du skrev men förstod inte riktigt vad du menade med att nått hjul skulle snurra 1 varv innan den driver på alla fyra hjul. Vad jag vet så är det bara första Volvo AWD som är så seg..

Efter 1/7 different mellan hjulen så griper AWD in, då hinner hjulen snurra ytterligare innan pumpen har byggt upp trycket. Efter 06- så är trycket redan uppbyggt.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!
Danne_gg KTH Ingenjör;)
8 januari 2012 · 391 Inlägg

Farsan har en Santa Fe av senaste generationen med diesel och automat så här kommer lite intryck från den.
Fyrhjulsdriften på Santan kan nog jämföras med haldex utan förtryck på diffen. Framhjulen hinner spinna till något innan det greppar till bak.
Men mittdiffen går att låsa manuellt till 40km/h och låser automatiskt under acceleration osv. Inget o klaga på där inte.

Ang Säkerheten så har bilen blivit märkt som "säkrast i klassen" av Folksam eller vad nu deras märkning heter för bilar som klarat sig riktigt bra i verkliga olyckor. Så att säga att säkerheten är skräp så vet man inte vad man pratar om. Bilen är F.ö väldigt hyllad i USA.

Annars skulle jag väll säga att detaljkvalitén inte går att jämföra med tyskarna men den är absolut inte dålig (ingen verklig erfarenhet av XC90) men driftsäkerheten skulle jag nog sätta högre i en Santa Fe än XC90! Visst det är färre saker som kan gå sönder men det är verkligen inga dåliga bilar!

Men visst XC90 är nog en finare bil men kan nog bli rejält mycke dyrare att äga. Själv skulle jag försöka köpa en X5 om budgeten tillåter... men den lirar ju i en annan division än både xc90 och Santa Fe, både prismässigt och klassmässigt.

Four rings to rule them all!
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 januari 2012 · 10 427 Inlägg

Kan flika in att det är äldre Hyundai Santa Fe 2000-2005 som har sämre säkerhet. Senaste varianten från 2006
har Folksam märkt med "Säkrast val i sin klass"  http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.57836

666_Beast
8 januari 2012 · 1 863 Inlägg

Den första generationen körde jag när den kom och den var inte mycket att hänga i julgranen. Där var det bara skit.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
666_Beast
8 januari 2012 · 1 863 Inlägg

Då jag vill ha diesel och automatlåda, vilken är bäst då? Volvons vet jag hur den är men hur är det med Hyundaiens?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
666_Beast
13 januari 2012 · 1 863 Inlägg

Hallå hej, här var det dött. Hade jag frågat om nån Bmw eller Audi hade svaren öst in, nån måste ju ha info om dessa bilar jag undrar om.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Danne_gg KTH Ingenjör;)
13 januari 2012 · 391 Inlägg

Kan svara lite ang lådan. Många biltidningar påstår att det är en 4växlad automat utan lockup. det stämmer på första årgången av bensindare. Men deiseln har 5växlad med lockup, riktigt trevlig låda. och från hösten 09 fick dem nya dieseln med 6växlad automat, bilen i övrigt fick lite facelift uppdateringar och denna modellen är att föredra!
Nya dieseln är bra mycke piggare och snålare!

xc90 har jag ingen aning om så det låter jag vara osagt.

Four rings to rule them all!
666_Beast
13 januari 2012 · 1 863 Inlägg

Tack för ditt svar.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Peter_5565
13 januari 2012 · 326 Inlägg

Det som talar emot Santa Fe är att den är så förbannat ful. Den är alltså ful på riktigt, inte bara så där konstigt udda.
Men jag antar att det finns folk som står ut med utseendet bara för att dom är billiga.

Så min röst går till Volvon, den ser i alla fall bra ut.

Hur kvaliteten är på dom två vet jag inte, och bryr mig inte heller, eftersom det är en biltyp jag undviker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang