Köpråd: XC90 vs. Santa Fe vs. Kia Sorento

Danne_gg KTH Ingenjör;)
13 januari 2012 · 391 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Det som talar emot Santa Fe är att den är så förbannat ful. Den är alltså ful på riktigt, inte bara så där konstigt udda.
Men jag antar att det finns folk som står ut med utseendet bara för att dom är billiga.

Så min röst går till Volvon, den ser i alla fall bra ut.

Hur kvaliteten är på dom två vet jag inte, och bryr mig inte heller, eftersom det är en biltyp jag undviker.

Tänker du på gamla Satan nu? Tycker att den nya med en liten ljusramp med 3st extraljus så är den helt okej!

http://www.carprices24.com/cars/hyundai/2008_hyundai_santa_fe/2008_hyundai_santa_fe_2.jpg

Four rings to rule them all!
666_Beast
13 januari 2012 · 1 863 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Det som talar emot Santa Fe är att den är så förbannat ful. Den är alltså ful på riktigt, inte bara så där konstigt udda.
Men jag antar att det finns folk som står ut med utseendet bara för att dom är billiga.

Så min röst går till Volvon, den ser i alla fall bra ut.

Hur kvaliteten är på dom två vet jag inte, och bryr mig inte heller, eftersom det är en biltyp jag undviker.

Det är såna "svar" jag vill undvika, tillförde inte nånting.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
666_Beast
17 januari 2012 · 1 863 Inlägg

Hur mycket kostar service osv på en Santa? Och en dum fråga kanske, men går dessa typer av bilar in i ett vanligt hyresgarage?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
666_Beast
29 januari 2012 · 1 863 Inlägg

Nu har jag en till suv att jämföra, Kia Sorento 07-09. Hur är dom då i jämförelse med dom andra?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
666_Beast
30 januari 2012 · 1 863 Inlägg

Ingen?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Ellertz Norrlänning
1 februari 2012 · 1 453 Inlägg

Jag jobbar visserligen som KIA-försäljare så jag förespråkar KIAN alla dagar i veckan av förståeliga skäl. Men jag kan säga såhär, ingen av mina kunder som köpt en Sorento är missnöjd på något sätt. Kvalitén är bra mycket bättre än vad folk tror, det är sällan jag har hört någon som haft några problem med dom. 2010 kom det en "ny" modell som naturligtvis är bättre än föregångaren. From 1 januari 2010 så fick ALLA KIA 7 Års nybilsgaranti vilket bäddar för relativt billigt bilägande utan oförutsedda överraskningar.

Så mitt råd är att satsa på en KIA Sorento 2,2 CRDi - 2010, gärna med Premium Package. Finns på privatmarknaden för runt 230 och uppåt, handlare vill ha ca 260 och uppåt.

Lycka till! smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
ISpeed
1 februari 2012 · 135 Inlägg

Ellertz skrev:
Jag jobbar visserligen som KIA-försäljare så jag förespråkar KIAN alla dagar i veckan av förståeliga skäl. Men jag kan säga såhär, ingen av mina kunder som köpt en Sorento är missnöjd på något sätt. Kvalitén är bra mycket bättre än vad folk tror, det är sällan jag har hört någon som haft några problem med dom. 2010 kom det en "ny" modell som naturligtvis är bättre än föregångaren. From 1 januari 2010 så fick ALLA KIA 7 Års nybilsgaranti vilket bäddar för relativt billigt bilägande utan oförutsedda överraskningar.

Så mitt råd är att satsa på en KIA Sorento 2,2 CRDi - 2010, gärna med Premium Package. Finns på privatmarknaden för runt 230 och uppåt, handlare vill ha ca 260 och uppåt.

Lycka till! smile

Såna här ska man akta sig för, de som jobbar som återförsäljare av ett märke, men kör några helt andra bilar

(speciellt när han "förespråkar KIAN alla dagar i veckan")

Bara säljknep

varför är alla så dryga?
666_Beast
2 februari 2012 · 1 863 Inlägg

ISpeed skrev:

Ellertz skrev:
Jag jobbar visserligen som KIA-försäljare så jag förespråkar KIAN alla dagar i veckan av förståeliga skäl. Men jag kan säga såhär, ingen av mina kunder som köpt en Sorento är missnöjd på något sätt. Kvalitén är bra mycket bättre än vad folk tror, det är sällan jag har hört någon som haft några problem med dom. 2010 kom det en "ny" modell som naturligtvis är bättre än föregångaren. From 1 januari 2010 så fick ALLA KIA 7 Års nybilsgaranti vilket bäddar för relativt billigt bilägande utan oförutsedda överraskningar.

Så mitt råd är att satsa på en KIA Sorento 2,2 CRDi - 2010, gärna med Premium Package. Finns på privatmarknaden för runt 230 och uppåt, handlare vill ha ca 260 och uppåt.

Lycka till! smile

Såna här ska man akta sig för, de som jobbar som återförsäljare av ett märke, men kör några helt andra bilar

(speciellt när han "förespråkar KIAN alla dagar i veckan")

Bara säljknep

Om han nu läste vad jag skrev så skulle han se att det var runt -07or jag var intresserad av. Kändes oxå som att han ville sälja bil direkt till mig. Har sagt det förr och säger det igen, bilnasare är ett släkte för sig.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Ellertz Norrlänning
8 februari 2012 · 1 453 Inlägg

ISpeed skrev:

Ellertz skrev:
Jag jobbar visserligen som KIA-försäljare så jag förespråkar KIAN alla dagar i veckan av förståeliga skäl. Men jag kan säga såhär, ingen av mina kunder som köpt en Sorento är missnöjd på något sätt. Kvalitén är bra mycket bättre än vad folk tror, det är sällan jag har hört någon som haft några problem med dom. 2010 kom det en "ny" modell som naturligtvis är bättre än föregångaren. From 1 januari 2010 så fick ALLA KIA 7 Års nybilsgaranti vilket bäddar för relativt billigt bilägande utan oförutsedda överraskningar.

Så mitt råd är att satsa på en KIA Sorento 2,2 CRDi - 2010, gärna med Premium Package. Finns på privatmarknaden för runt 230 och uppåt, handlare vill ha ca 260 och uppåt.

Lycka till! smile

Såna här ska man akta sig för, de som jobbar som återförsäljare av ett märke, men kör några helt andra bilar

(speciellt när han "förespråkar KIAN alla dagar i veckan")

Bara säljknep

Är du helt dum i huvudet? Skaffa dej lite mer info innan du uttalar dej negativt om en annan människa... Jag har precis fått min tjänstebil så jag kör KIA varje dag nu, saab:en har jag precis sålt, och audin är avställd i väntan på att bli såld!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
8 februari 2012 · 1 453 Inlägg

666_Beast skrev:

ISpeed skrev:

Ellertz skrev:
Jag jobbar visserligen som KIA-försäljare så jag förespråkar KIAN alla dagar i veckan av förståeliga skäl. Men jag kan säga såhär, ingen av mina kunder som köpt en Sorento är missnöjd på något sätt. Kvalitén är bra mycket bättre än vad folk tror, det är sällan jag har hört någon som haft några problem med dom. 2010 kom det en "ny" modell som naturligtvis är bättre än föregångaren. From 1 januari 2010 så fick ALLA KIA 7 Års nybilsgaranti vilket bäddar för relativt billigt bilägande utan oförutsedda överraskningar.

Så mitt råd är att satsa på en KIA Sorento 2,2 CRDi - 2010, gärna med Premium Package. Finns på privatmarknaden för runt 230 och uppåt, handlare vill ha ca 260 och uppåt.

Lycka till! smile

Såna här ska man akta sig för, de som jobbar som återförsäljare av ett märke, men kör några helt andra bilar

(speciellt när han "förespråkar KIAN alla dagar i veckan")

Bara säljknep

Om han nu läste vad jag skrev så skulle han se att det var runt -07or jag var intresserad av. Kändes oxå som att han ville sälja bil direkt till mig. Har sagt det förr och säger det igen, bilnasare är ett släkte för sig.

Tacksam du verkade vara för att jag försökte hjälpa dig! Bilhandlare är som vilka andra människor som helst, vi säljer en vara som en kunsument efterfrågar..  Mitt jobb handlar om att hjälpa kunden hittta den bil som uppfyller dennes behov. Jag tvingar ingen att handla av mig. Försök att fatta skillnaden mellan bilhandlare och bilskojjare...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
ISpeed
9 februari 2012 · 135 Inlägg

Ellertz skrev:
Är du helt dum i huvudet?

Svar: Ja

då har vi alla lärt oss att inte handla KIA i Sundsvall

varför är alla så dryga?
careau
9 februari 2012 · 1 624 Inlägg

Jävla dagis det här.

Masquerade Aldrig nöjd
9 februari 2012 · 804 Inlägg

Personligen hade jag köpt en Mercedes ML, men nu var det inte det du frågade om. Volvon hade jag uteslutit i och med att Volvo med XC90 i spetsen varit frekvent återkommande på Bilprovningens statistik över bilarna med flest fel (exempel: http://www.teknikensvarld.se/2011/05/27 … ngen-2010/ ).

Kan tyvärr inte tillföra något vettigt råd om de andra bilarna, Kia eller Hyundai känns lite som bilvärldens pest eller kolera.

Livet är för kort för att äga Volvo.
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
9 februari 2012 · 1 778 Inlägg

Har inga större erfarenheter av bilarna, mer är att man åker jäkligt bra i xc90n, och att kvalitets känslan är lite bättre.
Grannen där emot har en Kia sorento, ser honom nästan varje dag när han försöker komma upp för backen till huset.
Står o spinner på ett bakhjul, sen ett framhjul, sen ett fram och ett bak, sen lite på båda fram, ja o så håller det på en stund innan han ger upp och kommer och ber mig dra upp honom med silveradon.
Men han kanske har nåt fel på sin drivning, ingen aning men han tar sig inte fram iallafall.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Munkis
10 februari 2012 · 1 636 Inlägg

Masquerade skrev:
Personligen hade jag köpt en Mercedes ML, men nu var det inte det du frågade om. Volvon hade jag uteslutit i och med att Volvo med XC90 i spetsen varit frekvent återkommande på Bilprovningens statistik över bilarna med flest fel (exempel: http://www.teknikensvarld.se/2011/05/27 … ngen-2010/ ).

Kan tyvärr inte tillföra något vettigt råd om de andra bilarna, Kia eller Hyundai känns lite som bilvärldens pest eller kolera.

Vette fasen om den där listan är trovärdig hmm Kolla t.ex BMW 5-serie. Dessa har väl fått god kritik? Men enligt listan så är den Sveriges 5:e sämsta bil neutral

Rquired Allmänt envis
10 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Munkis skrev:

Masquerade skrev:
Personligen hade jag köpt en Mercedes ML, men nu var det inte det du frågade om. Volvon hade jag uteslutit i och med att Volvo med XC90 i spetsen varit frekvent återkommande på Bilprovningens statistik över bilarna med flest fel (exempel: http://www.teknikensvarld.se/2011/05/27 … ngen-2010/ ).

Kan tyvärr inte tillföra något vettigt råd om de andra bilarna, Kia eller Hyundai känns lite som bilvärldens pest eller kolera.

Vette fasen om den där listan är trovärdig hmm Kolla t.ex BMW 5-serie. Dessa har väl fått god kritik? Men enligt listan så är den Sveriges 5:e sämsta bil neutral

Den listan är nog korrekt tyvärr, visst är 5-serie E61 en bil med nöjda ägare och som fått bra kritik men ett problem med glapp och dylikt i framvagnen finns. Däremot skall man inte lägga för mycket vikt vid resultatet, SBP listar endast fel och inte hur allvarliga dem är: Jag tror inte att dessa 12.4% av BMW 5-ägarna har börjat hata sin bil bara för att det vibrerar lite när man ställer sig på bromsen eller liknande.

Detsamma gäller säkert XC90 i ovanstående länk, även den har haft mycket problem med underredet men i praktiken är det inget som hindrar en från att köra A-B med bilen... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
aha_100
10 februari 2012 · 535 Inlägg

Är denna bil utrustad med haldex före 2006 alltså?

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

I vilket fall skulle jag själv skulle jag aldrig köpa en 4 hjulsdriven volvo..

Hört många berättat om fantasisummor när dom gått sönder vilket vad jag förstått är vanligt att dom gör.

Senast redigerat av aha_100 (10 februari 2012)

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
10 februari 2012 · 1 778 Inlägg

aha_100 skrev:
Är denna bil utrustad med haldex före 2006 alltså?

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

I vilket fall skulle jag själv skulle jag aldrig köpa en 4 hjulsdriven volvo..

Hört många berättat om fantasisummor när dom gått sönder vilket vad jag förstått är vanligt att dom gör.

Ja d där såg ju ut som en klockrent fungerande fyrhjulsdrift, pinsamt är nog de rätta ordet. Borde inte ens få kallad fyrhjulsdrift.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Masquerade Aldrig nöjd
10 februari 2012 · 804 Inlägg

Rquired skrev:
Däremot skall man inte lägga för mycket vikt vid resultatet, SBP listar endast fel och inte hur allvarliga dem är: Jag tror inte att dessa 12.4% av BMW 5-ägarna har börjat hata sin bil bara för att det vibrerar lite när man ställer sig på bromsen eller liknande.

Detsamma gäller säkert XC90 i ovanstående länk, även den har haft mycket problem med underredet men i praktiken är det inget som hindrar en från att köra A-B med bilen... smile

Det vet jag inte, till skillnad från 5-serien så har XC90 varit återkommande genom åren. Enligt http://www.automotorsport.se/artiklar/n … en/?page=1 så underkändes 11% av alla tre år gamla Volvo XC90 (2006-2007) för glappande spindelled, någonting som för de allra flesta innebär ett besök till ockrande as till otrevliga mekaniker. Enligt bilpriser.se (http://www.bilpriser.se/begagnade-bilar … volvo/xc90 ) så är även elfel vanliga och så länge det inte handlar om ett relä så innebär det verkstadsbesök för gemene man.

Livet är för kort för att äga Volvo.
BOLIN_
10 februari 2012 · 2 763 Inlägg

aha_100 skrev:
Är denna bil utrustad med haldex före 2006 alltså?

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

I vilket fall skulle jag själv skulle jag aldrig köpa en 4 hjulsdriven volvo..

Hört många berättat om fantasisummor när dom gått sönder vilket vad jag förstått är vanligt att dom gör.

Nej, den Volvon är utrustad med en så kallad viskokoppling, likadan som är på min V70XC. Haldex är en annan sorts AWD som bygger upp tryck med en pump för att bakhjulen ska driva, ett system som används av många olika märken, t.ex. VW, Audi, Skoda, Saab, Volvo etc etc. Haldex är ett känt bra fyrhjulssystem som funar utmärkt, dock finns det märken som sätter i låsbara fiffar i fram- och bakaxel för bättre framkomlighet. Det kan jag uttala mig om då jag körde fast med min Volvo. Jag stod och spann på båda hjulen bak och ett fram. Varför? Jo för att jag har en differential som låses automatiskt upp till 30km/h i bakaxeln. Man kan därför inte säga att ett AWD-system är dåligt eftersom att det är differentialerna som bestämmer vilka hjul som driver!

Mvh Christoffer

Senast redigerat av BOLIN_ (10 februari 2012)

Volvo - For Life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang