Köpråd: XC90 vs. Santa Fe vs. Kia Sorento

666_Beast
10 februari 2012 · 1 863 Inlägg

jonnielahti skrev:
Chevrolet Captiva? jag tycker att den är helt okej!

Nån info om den modellen. Har bara sett den på bild, inge mer än så.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Rquired Allmänt envis
10 februari 2012 · 12 512 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

aha_100 skrev:
Är denna bil utrustad med haldex före 2006 alltså?

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

I vilket fall skulle jag själv skulle jag aldrig köpa en 4 hjulsdriven volvo..

Hört många berättat om fantasisummor när dom gått sönder vilket vad jag förstått är vanligt att dom gör.

Ja d där såg ju ut som en klockrent fungerande fyrhjulsdrift, pinsamt är nog de rätta ordet. Borde inte ens få kallad fyrhjulsdrift.

Det är som nämnts inte ett Haldex-system utan Volvo´s äldre variant, som också är känd för att vara helt hopplöst även om en del ägare hävdar motsatsen. Jag har dock själv stått med exakt samma bil (V70 XC Automat) som grävt ner sig helt med framhjulen utan att bakhjulen ryckte till överhuvudtaget när en båt skulle ur vattnet. Känns som om att man lika gärna kan köpa en framhjulsdriven Volvo istället...

Masquerade: Det kanske är korrekt, jag tänkte mest bekräfta att även 5-serie diesel faktiskt haft oproportionerligt mycket problem med framvagnen. Vilket säkert till en viss del kan skyllas på tung dieselmotor och en lång genomsnittlig körsträcka, men 12.4% känns trots det som en hög siffra. Tur att modellen synbart klarar sig väl i övrigt...

Ellertz: Tycker att du fick dig en oförtjänt smäll, jag upplevde absolut inte ditt inlägg som om du försökte sälja en bil utan du svarade på de frågor han ställde om Sorento. Hade "Ispeed" en dålig dag kanske?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ellertz Norrlänning
10 februari 2012 · 1 453 Inlägg

Rquired skrev:

marwin_of_sweden skrev:

aha_100 skrev:
Är denna bil utrustad med haldex före 2006 alltså?

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

I vilket fall skulle jag själv skulle jag aldrig köpa en 4 hjulsdriven volvo..

Hört många berättat om fantasisummor när dom gått sönder vilket vad jag förstått är vanligt att dom gör.

Ja d där såg ju ut som en klockrent fungerande fyrhjulsdrift, pinsamt är nog de rätta ordet. Borde inte ens få kallad fyrhjulsdrift.

Det är som nämnts inte ett Haldex-system utan Volvo´s äldre variant, som också är känd för att vara helt hopplöst även om en del ägare hävdar motsatsen. Jag har dock själv stått med exakt samma bil (V70 XC Automat) som grävt ner sig helt med framhjulen utan att bakhjulen ryckte till överhuvudtaget när en båt skulle ur vattnet. Känns som om att man lika gärna kan köpa en framhjulsdriven Volvo istället...

Masquerade: Det kanske är korrekt, jag tänkte mest bekräfta att även 5-serie diesel faktiskt haft oproportionerligt mycket problem med framvagnen. Vilket säkert till en viss del kan skyllas på tung dieselmotor och en lång genomsnittlig körsträcka, men 12.4% känns trots det som en hög siffra. Tur att modellen synbart klarar sig väl i övrigt...

Ellertz: Tycker att du fick dig en oförtjänt smäll, jag upplevde absolut inte ditt inlägg som om du försökte sälja en bil utan du svarade på de frågor han ställde om Sorento. Hade "Ispeed" en dålig dag kanske?

Tack Rquired! Troligen, men men, jag är inte den som inte förlåter... alla kan ha dåliga dagar smile Skulle jag velat sålt en bil så skulle jag definitivt inte tala om att dom finns för 20-30 billigare på privatmarknaden..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Masquerade Aldrig nöjd
10 februari 2012 · 804 Inlägg

BOLIN_ skrev:

aha_100 skrev:
Är denna bil utrustad med haldex före 2006 alltså?

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

I vilket fall skulle jag själv skulle jag aldrig köpa en 4 hjulsdriven volvo..

Hört många berättat om fantasisummor när dom gått sönder vilket vad jag förstått är vanligt att dom gör.

Nej, den Volvon är utrustad med en så kallad viskokoppling, likadan som är på min V70XC. Haldex är en annan sorts AWD som bygger upp tryck med en pump för att bakhjulen ska driva, ett system som används av många olika märken, t.ex. VW, Audi, Skoda, Saab, Volvo etc etc. Haldex är ett känt bra fyrhjulssystem som funar utmärkt, dock finns det märken som sätter i låsbara fiffar i fram- och bakaxel för bättre framkomlighet. Det kan jag uttala mig om då jag körde fast med min Volvo. Jag stod och spann på båda hjulen bak och ett fram. Varför? Jo för att jag har en differential som låses automatiskt upp till 30km/h i bakaxeln. Man kan därför inte säga att ett AWD-system är dåligt eftersom att det är differentialerna som bestämmer vilka hjul som driver!

Mvh Christoffer

Fast Haldex är väl knappast någonting att hänga i julgranen ändå? Finns ett flertal tester som visar att Volvos med Haldex har stora problem off-road, t.ex:
http://www.youtube.com/watch?v=i-17TFNzw-0
http://www.youtube.com/watch?v=jjus00fcmms
http://www.youtube.com/watch?v=Cvg7CNf_ … re=related

Livet är för kort för att äga Volvo.
Ellertz Norrlänning
11 februari 2012 · 1 453 Inlägg

Masquerade skrev:

BOLIN_ skrev:

aha_100 skrev:
Är denna bil utrustad med haldex före 2006 alltså?

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

I vilket fall skulle jag själv skulle jag aldrig köpa en 4 hjulsdriven volvo..

Hört många berättat om fantasisummor när dom gått sönder vilket vad jag förstått är vanligt att dom gör.

Nej, den Volvon är utrustad med en så kallad viskokoppling, likadan som är på min V70XC. Haldex är en annan sorts AWD som bygger upp tryck med en pump för att bakhjulen ska driva, ett system som används av många olika märken, t.ex. VW, Audi, Skoda, Saab, Volvo etc etc. Haldex är ett känt bra fyrhjulssystem som funar utmärkt, dock finns det märken som sätter i låsbara fiffar i fram- och bakaxel för bättre framkomlighet. Det kan jag uttala mig om då jag körde fast med min Volvo. Jag stod och spann på båda hjulen bak och ett fram. Varför? Jo för att jag har en differential som låses automatiskt upp till 30km/h i bakaxeln. Man kan därför inte säga att ett AWD-system är dåligt eftersom att det är differentialerna som bestämmer vilka hjul som driver!

Mvh Christoffer

Fast Haldex är väl knappast någonting att hänga i julgranen ändå? Finns ett flertal tester som visar att Volvos med Haldex har stora problem off-road, t.ex:
http://www.youtube.com/watch?v=i-17TFNzw-0
http://www.youtube.com/watch?v=jjus00fcmms
http://www.youtube.com/watch?v=Cvg7CNf_ … re=related

Haldex är ju grymt! Är ingen slump att fler och fler använder det...

Film1: Föraren verkar inte veta hur han ska köra eftersom han kommer upp tillslut? Däcken?
Film2: Funkar ju klockrent, alla däcken spinner vilket bevisar att haldex funkar som de ska.. Alla bilar har problen i djupsnön, jag kommer inte fram bätttre med min Q7.
Film3: Den där bilen har fel på sin fyrhjulsdrift. Bakhjulen driver inte alls.

Jag har haft flera bilar med haldex bland annat V70R -04 som sista filmer, och min funkade klockrent. Man han aldrig känna att framhjulet släppte innan baken började trycka på!

Nyare passat 4 motion 06 - har haldex och den tar sig fram som en pansarvagn överallt!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Munkis
11 februari 2012 · 1 635 Inlägg

Ellertz skrev:

Masquerade skrev:

BOLIN_ skrev:

Nej, den Volvon är utrustad med en så kallad viskokoppling, likadan som är på min V70XC. Haldex är en annan sorts AWD som bygger upp tryck med en pump för att bakhjulen ska driva, ett system som används av många olika märken, t.ex. VW, Audi, Skoda, Saab, Volvo etc etc. Haldex är ett känt bra fyrhjulssystem som funar utmärkt, dock finns det märken som sätter i låsbara fiffar i fram- och bakaxel för bättre framkomlighet. Det kan jag uttala mig om då jag körde fast med min Volvo. Jag stod och spann på båda hjulen bak och ett fram. Varför? Jo för att jag har en differential som låses automatiskt upp till 30km/h i bakaxeln. Man kan därför inte säga att ett AWD-system är dåligt eftersom att det är differentialerna som bestämmer vilka hjul som driver!

Mvh Christoffer

Fast Haldex är väl knappast någonting att hänga i julgranen ändå? Finns ett flertal tester som visar att Volvos med Haldex har stora problem off-road, t.ex:
http://www.youtube.com/watch?v=i-17TFNzw-0
http://www.youtube.com/watch?v=jjus00fcmms
http://www.youtube.com/watch?v=Cvg7CNf_ … re=related

Haldex är ju grymt! Är ingen slump att fler och fler använder det...

Film1: Föraren verkar inte veta hur han ska köra eftersom han kommer upp tillslut? Däcken?
Film2: Funkar ju klockrent, alla däcken spinner vilket bevisar att haldex funkar som de ska.. Alla bilar har problen i djupsnön, jag kommer inte fram bätttre med min Q7.
Film3: Den där bilen har fel på sin fyrhjulsdrift. Bakhjulen driver inte alls.

Jag har haft flera bilar med haldex bland annat V70R -04 som sista filmer, och min funkade klockrent. Man han aldrig känna att framhjulet släppte innan baken började trycka på!

Nyare passat 4 motion 06 - har haldex och den tar sig fram som en pansarvagn överallt!

Skoj med ett inlägg från en med erfarenhet av prylarna! smile Annars brukar det vara självutnämnda experter som på sin höjd sett en video på youtube, men ändå vet att det bara är skit.

Rquired Allmänt envis
11 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Ellertz skrev:

Masquerade skrev:

BOLIN_ skrev:

Nej, den Volvon är utrustad med en så kallad viskokoppling, likadan som är på min V70XC. Haldex är en annan sorts AWD som bygger upp tryck med en pump för att bakhjulen ska driva, ett system som används av många olika märken, t.ex. VW, Audi, Skoda, Saab, Volvo etc etc. Haldex är ett känt bra fyrhjulssystem som funar utmärkt, dock finns det märken som sätter i låsbara fiffar i fram- och bakaxel för bättre framkomlighet. Det kan jag uttala mig om då jag körde fast med min Volvo. Jag stod och spann på båda hjulen bak och ett fram. Varför? Jo för att jag har en differential som låses automatiskt upp till 30km/h i bakaxeln. Man kan därför inte säga att ett AWD-system är dåligt eftersom att det är differentialerna som bestämmer vilka hjul som driver!

Mvh Christoffer

Fast Haldex är väl knappast någonting att hänga i julgranen ändå? Finns ett flertal tester som visar att Volvos med Haldex har stora problem off-road, t.ex:
http://www.youtube.com/watch?v=i-17TFNzw-0
http://www.youtube.com/watch?v=jjus00fcmms
http://www.youtube.com/watch?v=Cvg7CNf_ … re=related

Haldex är ju grymt! Är ingen slump att fler och fler använder det...

Film1: Föraren verkar inte veta hur han ska köra eftersom han kommer upp tillslut? Däcken?
Film2: Funkar ju klockrent, alla däcken spinner vilket bevisar att haldex funkar som de ska.. Alla bilar har problen i djupsnön, jag kommer inte fram bätttre med min Q7.
Film3: Den där bilen har fel på sin fyrhjulsdrift. Bakhjulen driver inte alls.

Jag har haft flera bilar med haldex bland annat V70R -04 som sista filmer, och min funkade klockrent. Man han aldrig känna att framhjulet släppte innan baken började trycka på!

Nyare passat 4 motion 06 - har haldex och den tar sig fram som en pansarvagn överallt!

Håller med, framför allt film 2 visar ju tvärt om på ett bra fungerande Haldex. Han ställer trots allt bilen på underredet, men lyckas trots det ta sig loss en gång (framåt) innan han backar tillbaka. Frågan är om den inte kunnat ta sig loss ännu en gång, men han försöker inte och klippet tar slut...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BOLIN_
11 februari 2012 · 2 763 Inlägg

Rquired skrev:

Ellertz skrev:

Masquerade skrev:
Fast Haldex är väl knappast någonting att hänga i julgranen ändå? Finns ett flertal tester som visar att Volvos med Haldex har stora problem off-road, t.ex:
http://www.youtube.com/watch?v=i-17TFNzw-0
http://www.youtube.com/watch?v=jjus00fcmms
http://www.youtube.com/watch?v=Cvg7CNf_ … re=related

Haldex är ju grymt! Är ingen slump att fler och fler använder det...

Film1: Föraren verkar inte veta hur han ska köra eftersom han kommer upp tillslut? Däcken?
Film2: Funkar ju klockrent, alla däcken spinner vilket bevisar att haldex funkar som de ska.. Alla bilar har problen i djupsnön, jag kommer inte fram bätttre med min Q7.
Film3: Den där bilen har fel på sin fyrhjulsdrift. Bakhjulen driver inte alls.

Jag har haft flera bilar med haldex bland annat V70R -04 som sista filmer, och min funkade klockrent. Man han aldrig känna att framhjulet släppte innan baken började trycka på!

Nyare passat 4 motion 06 - har haldex och den tar sig fram som en pansarvagn överallt!

Håller med, framför allt film 2 visar ju tvärt om på ett bra fungerande Haldex. Han ställer trots allt bilen på underredet, men lyckas trots det ta sig loss en gång (framåt) innan han backar tillbaka. Frågan är om den inte kunnat ta sig loss ännu en gång, men han försöker inte och klippet tar slut...

Precis, sen har ju Volvo inga differentialer som låser varken fram eller bak på AWD med Haldex, det hade endast den första modellerna, S70/V70/V70XC AWD (då i bakaxeln).

Håller jag med Ellertz, det är ingen slump att fler och fler använder Haldex då det är ett riktigt bra fyrhjulsdriftsystem som är hållbart!

Sen Viskosystemet som några pratade om, för mig har det funkat varje gång, nu driver min alltid bak pga låst visko men innan dess funkade min AWD klockrent. Testade den i blöta gräsbackar med släp bak och jag hade inga problem att ta mig upp utan hjulspinn, det inger enligt mig trygghet att veta att bilen funkar! Rquired, den V70XC lär viskon på något sätt ha gått sönder innan ni skulle dra upp båten, mycket tråkigt för jag och många andra har inte haft några problem med våra AWD:er, jag har ca 1400 mil på nacken med min och den har funkat utmärkt sommar som vinter!

Mvh Christoffer

Senast redigerat av BOLIN_ (11 februari 2012)

Volvo - For Life
Rquired Allmänt envis
11 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Den Volvon var inte många dagar gammal när den skulle dra upp båten, vore ytterst knepigt om systemet är så känsligt att det redan varit trasigt. Det roliga med det tillfället var dock att Teknikens Värld gjorde exakt samma test med en likadan V70XC (Samma färg tom!) med exakt samma resultat. Och även i andra sammanhang, bland annat testet som länkades till ovan, kom dom fram till samma resultat.

Har alla dessa nya Volvo varit trasiga, hur stor är chansen och hur klent är inte Volvo´s system i så fall?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BOLIN_
11 februari 2012 · 2 763 Inlägg

Rquired skrev:
Den Volvon var inte många dagar gammal när den skulle dra upp båten, vore ytterst knepigt om systemet är så känsligt att det redan varit trasigt. Det roliga med det tillfället var dock att Teknikens Värld gjorde exakt samma test med en likadan V70XC (Samma färg tom!) med exakt samma resultat. Och även i andra sammanhang, bland annat testet som länkades till ovan, kom dom fram till samma resultat.

Har alla dessa nya Volvo varit trasiga, hur stor är chansen och hur klent är inte Volvo´s system i så fall?

Tycker det låter märkligt hmm Dock ska de tydligen inte vara samma förspänningar på alla viskosystem, det kan tydligen skilja en hel del, vilket gör att vissa AWD:er kommer igång direkt och andra senare, detta borde dock inte göra så att den XC du åkte inte skulle komma upp. När jag har kört min så har jag mest använt dragläget och inte gasat på som fan, jag har ändå haft drivning på alla fyra!

Volvo - For Life
Masquerade Aldrig nöjd
11 februari 2012 · 804 Inlägg

Ellertz skrev:
Haldex är ju grymt! Är ingen slump att fler och fler använder det...

Film1: Föraren verkar inte veta hur han ska köra eftersom han kommer upp tillslut? Däcken?
Film2: Funkar ju klockrent, alla däcken spinner vilket bevisar att haldex funkar som de ska.. Alla bilar har problen i djupsnön, jag kommer inte fram bätttre med min Q7.
Film3: Den där bilen har fel på sin fyrhjulsdrift. Bakhjulen driver inte alls.

Jag har haft flera bilar med haldex bland annat V70R -04 som sista filmer, och min funkade klockrent. Man han aldrig känna att framhjulet släppte innan baken började trycka på!

Nyare passat 4 motion 06 - har haldex och den tar sig fram som en pansarvagn överallt!

Att fler och fler använder det skulle snarare antyda att det är en billig lösning för att erbjuda någonting som marknaden vill ha; Fyrhjulsdrift.

Jag tror knappast att det är en slump att båda haldex-bilarna har svåra problem i det första klippet. Volvon tar sig upp efter många om och men medan Forden inte tar sig upp alls. Fast när man ser ett resultat man inte gillar får man väl förutsätta att alla andra hade dubbade offroad-däck medan haldex-bilarna hade slicks? Ford Kuga med sitt Haldex presterar ett minst lika dåligt resultat i flera andra test, bland annat i det här amatörtestet: http://www.youtube.com/watch?v=xcnJBTH2J0s

Det andra klippet visar snarare på svåra problem i 5-10cm snö, knappast djupsnö och heller inte blötsnö som tenderar packas till en isliknande yta. De senaste två vintrarna hade vi mer snö än så här nere i Västsverige och jag upplevde färre problem med en framhjulsdriven liten Fiat. Inte heller min far upplevde sådant beteende med sin 4matic-GLK.  Föraren skall inte behöva hämta fart för att kunna plöja sig fram i lite snö på en parkeringsplats eller uppfart.

Min erfarenhet av Haldex sträcker sig till min fars fabriksnya Passat som han hade under två års tid från 2008, vilket är rekordkort för honom. Den efterträdde en L200 och erbjöd fyrhjulsdrift som var en besvikelse redan på löst grus. Inte idealiskt om man ämnar köra tunga hästsläp med bilen året runt. Men visst, det är endast en bil och långt ifrån alla stöter på liknande terräng med sina fyrhjulsdrivna bilar. Jag tänker dock aldrig rekommendera Haldex för en välfungerande fyrhjulsdrift.

Livet är för kort för att äga Volvo.
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
11 februari 2012 · 1 778 Inlägg

Slutsats: xc90 köper man för att använda på vägar. Vill man ta sig fram i djup snö och andra ställen köper man bil med riktig 4x4.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
BOLIN_
11 februari 2012 · 2 763 Inlägg

Men sen är ju varken XC90, X5, X3, GLK 4-Matic, Santa Fe, Sorento eller liknande bilar gjorda för offroad och de är ej heller reklamförda som det utan som stadssuvar som funkar i stan och på landet, eller har jag fel?

Volvo - For Life
Rquired Allmänt envis
11 februari 2012 · 12 512 Inlägg

En XC60 och en XC90 finns i bekantskapskretsen, ingen av dem har problem med att ta sig fram utan Haldex duger uppenbarligen till att dra tunga släp genom djup snö en bra bit. Detsamma kan jag säga om Mercedes ML och GLK, och min lille X3 har än så länge aldrig stött på något som stoppat den; Att dessa bilar endast är till för användning på vägar känns inte korrekt för fem öre!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BOLIN_
11 februari 2012 · 2 763 Inlägg

Rquired skrev:
En XC60 och en XC90 finns i bekantskapskretsen, ingen av dem har problem med att ta sig fram utan Haldex duger uppenbarligen till att dra tunga släp genom djup snö en bra bit. Detsamma kan jag säga om Mercedes ML och GLK, och min lille X3 har än så länge aldrig stött på något som stoppat den; Att dessa bilar endast är till för användning på vägar känns inte korrekt för fem öre!

Nej, att de inte funkar utanför vägen är fel, men de är inga offroadbilar som många verkar tro i denna tråd, eller?

Volvo - For Life
Rquired Allmänt envis
11 februari 2012 · 12 512 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Rquired skrev:
En XC60 och en XC90 finns i bekantskapskretsen, ingen av dem har problem med att ta sig fram utan Haldex duger uppenbarligen till att dra tunga släp genom djup snö en bra bit. Detsamma kan jag säga om Mercedes ML och GLK, och min lille X3 har än så länge aldrig stött på något som stoppat den; Att dessa bilar endast är till för användning på vägar känns inte korrekt för fem öre!

Nej, att de inte funkar utanför vägen är fel, men de är inga offroadbilar som många verkar tro i denna tråd, eller?

Jag tycker faktiskt dom klarar sig godkänt även där, det har varit skog, hästhagar och mycket djup snö. Det är klart dom inte är några Defender-konkurrenter, men eftersom biltypen blivit så populär så uppfyller dom uppenbarligen de flestas krav?

Jag tycker dock inte det finns några skäl att kalla dem östermalms-traktorer som så många gör, det finns en ökad funktion och för många förare väger den upp nackdelarna i form av högre driftkostnader. Och tänk efter, inte är det mer ekonomiskt att äga en 3-serie, A4, S60 eller C-klass och en Land Rover eller likande?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BOLIN_
11 februari 2012 · 2 763 Inlägg

Rquired skrev:

BOLIN_ skrev:

Rquired skrev:
En XC60 och en XC90 finns i bekantskapskretsen, ingen av dem har problem med att ta sig fram utan Haldex duger uppenbarligen till att dra tunga släp genom djup snö en bra bit. Detsamma kan jag säga om Mercedes ML och GLK, och min lille X3 har än så länge aldrig stött på något som stoppat den; Att dessa bilar endast är till för användning på vägar känns inte korrekt för fem öre!

Nej, att de inte funkar utanför vägen är fel, men de är inga offroadbilar som många verkar tro i denna tråd, eller?

Jag tycker faktiskt dom klarar sig godkänt även där, det har varit skog, hästhagar och mycket djup snö. Det är klart dom inte är några Defender-konkurrenter, men eftersom biltypen blivit så populär så uppfyller dom uppenbarligen de flestas krav?

Jag tycker dock inte det finns några skäl att kalla dem östermalms-traktorer som så många gör, det finns en ökad funktion och för många förare väger den upp nackdelarna i form av högre driftkostnader. Och tänk efter, inte är det mer ekonomiskt att äga en 3-serie, A4, S60 eller C-klass och en Land Rover eller likande?

På den fösrta frågan, jo, visst klarar de sig bra och de uppfyller definitivt kraven för många! Men några i tråden tror ju att dessa stadsjeepar ska ta sig igenom allt lika bra som land rover och vissa andra gör... Det jag ville komma fram till var att de tar sig fram där vanligt folk kör och att köra ut i skogen eller köra i snö, det är inga problem, de klarar det utan problem, oftast! Jag är själv intresserad av denna typ av bilar och därför blev min första bil (med körkort) en XC då denna biltyp faller mig i smaken, precis som du gillar X3/X5, förstår du vad jag menar? smile

Volvo - For Life
aha_100
12 februari 2012 · 535 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Nej, att de inte funkar utanför vägen är fel, men de är inga offroadbilar som många verkar tro i denna tråd, eller?

Du skulle bli förvånad vad många stadsjeepar faktiskt klarar av om du hade åkt något annat än volvos haldex


http://www.youtube.com/watch?v=ewoD04aSlUQ

Senast redigerat av aha_100 (12 februari 2012)

aha_100
12 februari 2012 · 535 Inlägg

jonnielahti skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU&feature=related säger något om att q5an inte klarar av kraven? en både xc70 och xc60 klarar av de, till och med Peugeot 4007

Volvon hade inte ens behövt gasa iomed den farten han kom med. Hade varit kul att se vad som hänt ifall volvon stannat i den ställningen dock..

aha_100
12 februari 2012 · 535 Inlägg

jonnielahti skrev:

aha_100 skrev:

jonnielahti skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU&feature=related säger något om att q5an inte klarar av kraven? en både xc70 och xc60 klarar av de, till och med Peugeot 4007

Volvon hade inte ens behövt gasa iomed den farten han kom med. Hade varit kul att se vad som hänt ifall volvon stannat i den ställningen dock..

du ser ju helt klart att den står med ett hjul utan fäste när han stannar med xc70. och att diffen låser detta hjul, vilket den inte gjorde på audin.

Om den itne hade kommit ner med ett hjul i luften och 3 med fäste så hade det ju varit minst sagt skamligt.

Det är påväg upp i rampen när två hjul är utan fäste haldex bilarna har problem, kolla tester mot tex bmw xdrive mot olika haldex bilar får du se att haldex inte lirar i samma liga.

Senast redigerat av aha_100 (12 februari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang