Hur pass hållbar är Audis 2.3E 5 cylindriga motor?

Johanness
2 januari 2012 · 853 Inlägg

Som topic lyder:

Hur hållarbar är Audi Coupens 5 cylindriga 2.3E motor? (1990)

Min motor har gått 25 000 mil nu och går som en dröm. Den har service bok fram till 12 00 mil, sen ett glapp till 20 000 mil. Sen har jag gjort så gott kan.

Men hur länge går dessa motorer? (Ingen kan svara på det exakt, men är det bra motorer överlag?)

smile

linkiboy
2 januari 2012 · 36 Inlägg

Min är ifrån -89. Har komplett service framtill 17.000, sen en stämpel på 23k. När jag köpte den hade den gått 25.800 mil. Nu har den snart gått 27.000. Går fortfarande lika fint, trycker inte ut eller drar knappt någon olja alls. Helt torr undertill!

Jag ser det iaf som en bra motor, högre effekt hade väl varit önskvärt men det duger ju helt klart.

Team-Adolfsson Gödseldräng
2 januari 2012 · 4 529 Inlägg

jag fick en sån bil som jag verkligen plågade skiten ur typ varvstopp i 5 min på varje växel ungefär
körde 1000 mil me den o sen sålde jag den o nu rullar den fortfarande och har gått igenom bes yikes
den hade rullat 32.000 har jag för mig
så sjukt hållbara motorer kan jag påstå att det är big_smile

kenth66
2 januari 2012 · 1 212 Inlägg

nästan som ett rödblock, men gör man oljebyte ca var tusende mil samt spiller på lite under tiden håller de lika länge. det som slits är framvagnsdetaljer, som måste bytas/kontrolleras ofta pga tyngden fram.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Johanness
2 januari 2012 · 853 Inlägg

kenth66 skrev:
nästan som ett rödblock, men gör man oljebyte ca var tusende mil samt spiller på lite under tiden håller de lika länge. det som slits är framvagnsdetaljer, som måste bytas/kontrolleras ofta pga tyngden fram.

Ang. framvagnsdetaljer har jag börjat märkt av lite nu på senaste tiden. Några motorbussningar måste nog bytas strax. Men vad menar du med rödblock?

kenth66
2 januari 2012 · 1 212 Inlägg

VOLVO SPISAR.. spindelleder/framvagnsbussningar/damasker och krängningshämmar bussningar tar mkt stryk   

Johanness skrev:

kenth66 skrev:
nästan som ett rödblock, men gör man oljebyte ca var tusende mil samt spiller på lite under tiden håller de lika länge. det som slits är framvagnsdetaljer, som måste bytas/kontrolleras ofta pga tyngden fram.

Ang. framvagnsdetaljer har jag börjat märkt av lite nu på senaste tiden. Några motorbussningar måste nog bytas strax. Men vad menar du med rödblock?

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
linkiboy
2 januari 2012 · 36 Inlägg

Alla motorblock (på Volvo) av gjutjärnsmotorer kallas rödblock för enkelhets skull därför att blocken är rödlackerade. Senare är dock topplocken av alluminium.
Senare motorer vilka är helt av alluminium för enkelhels skull kallas vitmotorer.

RD_87 Skrotsamlare
2 januari 2012 · 4 031 Inlägg

Exets 2,0 femma har rullat 40K++, mätaren stannade på 39900. Den går fortfarande fint så jag antar att det är som de säger. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
geraldgee
17 januari 2012 · 21 Inlägg

Min Audi 100 Avant kombi 2.3E 91 som jag köpte i höstas kommer nu på fredag att rulla över 37.000 mils strecket. Och den går fint. Har inte märkt att den dricker mycket olja, så att. Serva den väl så kan den rulla ännu längre. Jag behöver dock se över tändningen och tempgivaren på min. Har lite ojämn tomgång. Men mycket kraft i den motorn ändå. Talade med en gammal Audi mekaniker som sa att detta är en av de bästa motorer Audi har gjort. "Brukade va slagsmål i verkstan om vem som skulle får skruva när en sådan kom in" har han sagt.

Trots dess helgalvade kaross så har min ett par rostfläckar som borde ses över. Annars är den riktigt fräsh invändigt med fungerande klimatanläggning av riktigt retro stuk. Fin att köra. Kult-bil nästan!

Ska slänga upp lite bilhandlar bilder på den.

Audi 100 AVANT 2,3 E CD "Autobahn-kryssare" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang