SAAB 9-5 Aero goes 2,5L gaträser

Målet för 2013 är att få igång en trevlig gat/banbil med lite sleeperstuk.
  • 48 Följare
  • 48 687 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2013
AxlSam
2 januari 2012 · 1 497 Inlägg

DAGSAKTUELLA UPPDATERINGAR SENARE I TRÅDEN wink

Klipper från min projekttråd från STCS:

Efter ett tråkigt avslut för min 9000 så får man ta sig i kragen och ge sig på något annat.
Förhoppningsvis har jag lärt mig att inte börja med allt samtidigt.
Många oavslutade projekt och rost som började dyka upp överallt så tappade jag motivationen och lade ner banräsertankarna.

Jag satte ut en köpeannons och fick napp efter några dagar.
Efter lite förhandlade så åkte jag hem med en steelgrey SAAB 9-5 Aero -02 för 22 000kr.
Nästintill fullutrustad med: AS3 stereo, svart skinninredning mm..
"Defekter" fanns såsom små rostfläckar på hundbenen, baklucka, huv mm.
Vänster blinkers hade även lossat på motorvägen och slagit småbucklor i vänster framskärm samt huv. Höger hjullager behövde bytas samt nivågivarna för Xenon:et behövde ses över.

Bilen fick gå en vecka med standardprogram innan jag fick ett BP på mailen från Mackan.
Efter ett par tankar på E85 så tjuter soppapumpen lite illavarslande så ett byte där är nog aktuellt.

En mycket potent motor från min 9000 blev ju helt plötsligt stående så planerna skenade ju snabbt iväg. Motorn skall numera byte kostym och hängas i 9-5:an.
Och specen blir då följande.

Motor:
B206i uppborrat till 93mm, 2,3 vev, modifierat för kolvkylningsmunstycken.
ARP bultar till Ramlageröverfall
EXD:s "Arp-bultar" till topplocket
Smidda H-Profil stakar samt JE smidda kolvar
9-5 tråg med AN10 för oljeretur
Allting viktat samt balanserat
O-ringat block
Hemmaportad T5 topp med T16 kammar samt Volvo ventilfjädrar
TD05H BIG20G-8#

Transmisson:
Aerolåda med Quaife diffbroms, uppdateringssats samt stum stålhylsa.
Sachs RCS200 tvåskivig sinterkoppling.

Bränsle/avgas:
3" egenbyggd DP med en 100 CPSI racekatalysator.
KL-racing halvsats i rostfritt.
Siemens DEKA 875cc spridare med en AN8 hemmasnickrad fuelrail.
AN6 matning och retur.
3bar BTR från en 9000 2,3i.
340LPH prestandapump från tunelab.

Bromsar fram kommer även att bytas då jag sitter på ett par Mercedes CLS550 4-kolv OK. Audi A6 330mm skivor är påväg hem från Tyskland.

Mycket av motorplanerna hänger på den dåliga begagnatmarknaden och om man
får sålt lite gamla delar från min 9000.

Lite bilder skall ni också få.
https://www1.garaget.org/archive/60/59737/258123/258123-2442295.jpg

https://www1.garaget.org/archive/60/59737/258123/258123-2442287.jpg

https://www1.garaget.org/archive/60/59737/258123/258123-2442291.jpg

https://www1.garaget.org/archive/60/59737/258123/258123-2442292.jpg

Senast redigerat av AxlSam (9 januari 2013)

AxlSam
2 januari 2012 · 1 497 Inlägg

Mera klipp:
I väntan på bättre tider så får man väl slänga in en liten bild på det senaste ebayklippet.
Jag har som tidigare nämnts haft två 4-kolv mercedesok liggande.
Fick hem ett fynd från tyska ebay som gjorde "kitet" komplett. smile
Adaptrar skall det börja måttas på i nästa vecka var det tänkt.
Skivorna sitter original på någon Audi A6 med 330mm skivor. Bultcirkeln är 5/112 på audi, men Audi har istället 14mm hjulbult så det går bra ändå. Centrum behöver dock svarvas upp någon millimeter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-937c13e62196e79909ae374cfe3f7533.jpg

Då ingen verkar vara intresserad av mina Nissan OK så får jag väl göra något åt dem med.
Så planen just för tillfället är att de åker på originalskivorna bak smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/861259_l8ub4g.jpg

Har även fått hem ett nytt hjullager och nya belägg fram. Så nästa vecka skall jag få ett litet utlåtande från bilprovningen.

AxlSam
2 januari 2012 · 1 497 Inlägg

Ännu mera klipp:
Ett stycke koppling damp ner på posten!
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-0b21a05c0ed8e42f446f389074f08092.jpg

Modifierat 9-5 svänghjul. Har aldrig sett ett sådant tidigare. Blev förvånad över tjockleken.
Den yttre kanten med styrpiggarna är väl helt onödig nu?
Borde jag väl kunna svarva bort något kilo på?
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-3c5e0d23c605931c084f0c6399fdc1db.jpg

Lite tråkigt med bara bilder på delar. Bilen rullas förhoppningsvis in i garaget i veckan.
Då börjar det roliga  :cooldude1:

AxlSam
2 januari 2012 · 1 497 Inlägg

In och kommentera lite nu smile

AxlSam
3 januari 2012 · 1 497 Inlägg

Lite kort uppdatering om vad som hänt under juletiderna.

Köpte mig en liten julklapp i form av ett rostfritt avgassystem samt en hårdare avlastningsventil från KL-racing.
Bilen har även tvättats och körts in i garaget. Förberedelser för motorlyftet är också påbörjat smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-041e0f3272f48262a9ab94a7ac3b1acc.jpg

AxlSam
3 januari 2012 · 1 497 Inlägg

Avgassystemet kom i byggsats med två små ljuddämpare.
Så tanken var att hänga upp det. Punkta ihop och sedan helsvetsa löst.
Har en v-bandsklämma som nog åker dit också.

Motorlyftet sker nog på fredag. Trevligt med röda dagar :€

AxlSam
8 januari 2012 · 1 497 Inlägg

Långhelg och garagemys på både fredag och lördag.
Subframe nedhängd, diverse kylare bortplockade och hjulhusen fram rensade på axlar, leder, spindelhus mm. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-673dbb7ea4a929d9eadb1be54dcae763.jpg

Aerodämpare runtom om det finns någon intresserad?
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-15f584a5d3b589d11425908146a6747b.jpg

Läskigt AC/IC paket bortplockat. AC:n slopas som jag skrivit tidigare i tråden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-d828c6f1fa2fd2b5e9d9b0e66847de66.jpg

Ställbara topplagringar (chamber/caster) från XYZ. Dessa är till BMW E36 men skall borras om för 9-5 bultdelning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-63dd526d40427567490f048543cd7649.jpg

Maskin rensad från 9000 delar wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-12ca0c16b427849cedb1a756c3a5d4df.jpg

AxlSam
8 januari 2012 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Snyggt jobbat! smile
Tar du motorn ovanifrån eller under?

Alltid lika kul o följa din tråd med tanke på att du inte direkt köper enbart det som finns till tex 9-5. Utan anpassar delar från andra modeller så det passar dig smile

Tack! Kul att det uppskattas smile
Jag tar motorn neråt. Plockade motor och låda på en 9-5 för ett par veckor sedan.
Gjorde det uppåt då. Gör aldrig om det igen wink Visserligen en automat då som är lite "fetare".

AxlSam
11 januari 2012 · 1 497 Inlägg

Igår vart det en tur ner till Göteborg. Fälgarna var färdiga och kopplingen lämnades in för balansering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-b3528970edafb6ad705964541bbc9d0d.jpg

Och idag vart det lite terapi i garaget efter jobbet smile

Motorn lyfter ur, avgassystemet hängdes ner, AC:n revs bort och började rensa gamla bränsleledningar.

Fick lyfta bilen rätt högt för att rulla ut motorn. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-8b34a998a95bda61071bce84fa38b4d2.jpg

Lite rör och slangar till vänster försvinner med tanke på att AC:n ryker.
Förövrigt skall det torkas ur med avfettning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-3989dde16bc60c83b50e89e18af12969.jpg

Hela systemet nere utan att behöva nyttja vinkelslipen en ända gång!
Snacka om att jag blev förvånad. smile
Har köpt mig en till Aero som vinterbil med dåligt avgassystem.
Så att detta var såpass friskt var bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-55a64729f9be3374506810f1a92f620a.jpg

AxlSam
12 januari 2012 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Härligt! Fälgarna såg ju inte fy skam ut smile

Hur gör du med gasen i AC-systemet? Funderar på o slita ut AC:n i min med eftersom den inte ens lyckas prestera fisljummen luft... tongue Men det där med gasen gör ju att man inte vill göra det hur som helst.

Kyler den dåligt så har du antagligen ingen gas kvar i systemet.
Mitt var tomt. Bara att skruva bort smile

/Axel

AxlSam
14 januari 2012 · 1 497 Inlägg

Vart hos i Sjuntorp och krängt om lite däck idag på förmiddagen.
Detta blir "fortåka" setup:en. DCorsa 7,5x17". Men Hankook Z212 215/40-17" Semi-R.
Fick även med mig ett nytt T7 insug som skall modifieras för T5 topp.
Lite för ljust när jag tog bilderna wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-4a7d3ca268bc7a128a55a1910143133c.jpg

Bagaget blev fyllt med delar innan jag åkte hem från garaget också.
Motordetaljer som skall blästras, bromsskivor som skall modifieras och spindlar som skall plockas isär. Tur att man har mycket maskiner på jobbet smile

AxlSam
15 januari 2012 · 1 497 Inlägg

Lite verkstadsjobb idag. Skruvade isär spindelhus/drivaxlar.
Började såga lite i insugen också. Stötte dessvärre på bekymmer med 9000 insuget då rören från detta böjer sig lite jämfört med 9-5 insuget. Så det blir fel läge på rören.
900 insug på gång från Hyvens.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-09dfe8e92969c05f01a2a9dfc10cf7d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-2060ff03cff4bbe1fe1cc7370fd04df4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-8bd12cdce167cdd36790be0ab74a4ce8.jpg

Funderade lite på vad det är som ställer till det med T7 insug på T5 topp?
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-5915d0f40ee354e98c763f23f6d2b9be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-db7f1c00e9413d0af738bee901b53a5b.jpg

Är man en äkta Saabnörd tro? wink
Räknade lite snabbt förut på hur många Saabar man hunnit avverka under körkortstiden (5år). Blev lite förvånad själv.
5st 9-5:or, 10st 9000 och en OG900.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-fa99ee8961e2ea63c2208422b9ed0a4d.jpg

AxlSam
1 februari 2012 · 1 497 Inlägg

Klistrar lite från min tråd på STCS wink

Blev ett par timmar i garaget idag också. Får hålla igång lite mer nu när det är minusgrader wink
Började med att skrota det gamla soppasystemet. Hängde ner allt framifrån och bak.
När jag kom till filtret blev jag förvånad hur skrämmande dåligt det var. Såg ju bättre ut på min gamla 9000 från -92  :confused:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-ee2df3d2cf985675baf6b6234e480551.jpg

Våldade sedan ur lite subframebussningar. Likaså dessa var skrämmande dåliga.
Nya i aluminium skall vevas till i veckan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-8be298ff1891e78934fa5a6fdeba9420.jpg

Stannade kvar en liten stund efter jobbet idag.
Behöver ju ett nytt lock till pumparmaturen. Så varför inte göra det ordentligt. smile

Hade en 15mm aluplåt liggandes som jag kapade ur en kvadrat på 150X150.
Ritsade sedan ut en cirkel på Ø145mm. Som sedan sågades till så gott det gick i bandsågen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-786877d4e2435e39b68dd87550ac33ec.jpg

Uppspänt i svarven för att svarvas helt runt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-69403de34ac3cd3b173b402b67eb99f4.jpg

Numera helt rund och planad på ena sidan wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-40f9a6c6a53411f5c4516f38bb9f38a2.jpg

AxlSam
3 januari 2013 · 1 497 Inlägg

Kan väl göra en liten uppdatering här igen. smile

Mycket har hänt sedan sist. Bilen har körts ca 5 mil i sommar. Fem problemfyllda mil dock.
Skenande laddtryck, bogseringar och annat strul. Motorn hängdes ur igen i höstas och plockades sedan ner för att upptäcka detta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-2a25f40f4f7b4d6e7765e02eaa2d39c0.jpg

Något som gått riktigt illa i cylinder 1.

Så nya JE 93.5mm kolvar har beställts hem, blocket har bearbetats, portad topp med ställbara drev och Enem 276 kammar har inhandlats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-07e96875124750d528295bb2c819f34f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-761eca48a611f5356b60527e2d22ca44.jpg

Ny större turbo och extraktorgrenrör och hittat hem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-b2374f09bb04f158ad25021617c66917.jpg

Fuel rail har byggts om för att inte krocka med motorfästet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-06fec4293ccde08a00bb18dfc9e8430a.jpg

Nya coilovers fram har anpassats för att passa 9-5 02-

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-3fb628df15a8dba2701b25a89b797481.jpg

En uppsättning "bolt on" bromsar har köpts. Allt för billigt dessutom smile

360mm, 6-kolv fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-ad665692789eec7b2941cc72a3c0ce44.jpg

332mm, 4-kolv bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-7b57521c9c9dc3a9c79a3c968f749420.jpg

Köpt en lös bakvagn som blästrats och lackats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-91199416f058658bafebd6577f5841e7.jpg

Ursäkta ett rörigt inlägg wink

Senast redigerat av AxlSam (3 januari 2013)

AxlSam
3 januari 2013 · 1 497 Inlägg

Fortsätter att skruva motor.

Lagerspel uppmätta för vev och ramlager (inom tolerans). Kolvringsgap inslipade:
1:a ring 0.4mm, 2:a ring 0.5mm, oljeringar 1.4mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-a201d2ca57a53a50cbbb66ccf2c8f579.jpg

Topplockspackning urklippt för skärringarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-6635ae04fd8d293d01e9556b02b5dba1.jpg

Topplock tillfälligt monterat med modellera på kolvarna. För att mäta frigång för ventilerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-3ad4d4f4f42c673219b360e860647135.jpg

/ Axel

AxlSam
5 januari 2013 · 1 497 Inlägg

pontiacen skrev:
Trevligt att skruva ihop nya fina grejer, blev det nåt av snålbilsprojektet? smile

Rena prylar gör det så mycket roligare.
Snålbilsprojektet drar igång så fort räsern rullar. Den får brukas som vardagsbil ett tag under tiden motorbytet sker i den röda. smile


Nollning av vev och montering av kamdrev idag. Imorgon skall kammarna klockas in och veven dras runt för kontroll av frigång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-448de3d7c31785e12127185b5afbda0a.jpg

AxlSam
5 januari 2013 · 1 497 Inlägg

Juvakka skrev:
Får hoppas det lirar nu så bilen kommer ut lite i sommar smile

Var det kralligare fjädrar i toppen också?

Ja, vet inte vad för några bara. Lägger väl varvstopp runt 7200 smile

AxlSam
9 januari 2013 · 1 497 Inlägg

Kammar inklockade och frigång mellan ventiler och kolvar är bra.
Bröst- och transmissionskåpor är monterade samt grenrör och turbo "dithängt" för att se hur mycket plats man har över. Kan korta ner någon centimeter på kompressorhuset. Ligger lite väl nära vattenpumpen som det är nu.
Såg även att WG-porten behöver portas upp rejält.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-807821b4cddcbc9eb7de56fc77fec51c.jpg

AxlSam
25 januari 2013 · 1 497 Inlägg

pontiacen skrev:
Fått ihop motorn än eller? smile

I princip!

Kändes inte nödvändigt med en projekttråd när jag är den ända som skriver wink

AxlSam
30 januari 2013 · 1 497 Inlägg

pontiacen skrev:

AxlSam skrev:

pontiacen skrev:
Fått ihop motorn än eller? smile

I princip!

Kändes inte nödvändigt med en projekttråd när jag är den ända som skriver wink

Ne, monologer är aldrig kul hmm

Med lite flyt så är motorn på plats i helgen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang