3364
Sök

BMW E30 327 Turbo "-Liket Racing-" Uppdaterad 12/2

74 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#1
Tänkte göra en ”summering-tråd” ifall någon är intresserad av mitt BMW E30 bygge som jag påbörjade sensommaren 2009, och som som fortskrider i V.2 nu i skrivande stund.

Planen var från början att ”snik konvertera” en E30 325 för att ha som läroprojekt samt busbil.

Jag hittade inga lämpliga utgångsobjekt för vettiga pengar, tills jag en sen kväll snubblade över en 2 dörrars E30 320, av 1984årsmodell på nätet. Bilen hade råkat ut för en motorbrand tidigare, men skulle vara fin i karossen för att vara en gammal E30.Det ingick en komplett 325 drivlina och motor till bilen, vilket gjorde den högintressant.
Åkte och kollade på bilen som var ett skapligt objekt tyckte jag då(som senare skulle visa sig vara ett riktigt "lik")

Efter att ha funderat i en veckas så togs den hem på släp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-c19902f629d981848a47cc2704479a85.jpg

Bilen fixades i ordning och besiktigades innan den ställdes in i föräldrarnas garage.

Här kommer första delen av mitt projekt

DEL 1

Tanken var att fixa till utsidan lite lagom oseriöst under vintern, fuskrostlagning, rolla mattsvart och sedan inrikta sig på att fixa i ordning motorn och stoppa dit 325 bakvagnen som var skivbromsad.
Men så vart det inte…

Märkte att golvmattan var misstänksamt fuktig så genast så slets inredningen ut för att syna golv och trösklar
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-72120c257751d902165b010c7ddca628.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-925e0de747150c9766f14f3b70c8bf1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-95c1b3bce3d2b2233a8ec43132cc1402.jpg
Fanns rost lite här och där, så var bara att börja laga upp golvet. När mattan ändå var ur så skrapades asfaltmattor bort också.  Någonstans här så dök tanken om helt rensad inredning upp, race-stolar samt sportigare ratt

Golvet lagades upp, ena framskärmen byttes ut, den andra skärmen lagades upp, huven byttes ut, ena hjulhuset bak och ett hjulhus fram fick lite ny plåt med.
Min far som är duktig på plåtjobb hjälpte mig att laga upp hela bilen, samtidigt som jag lärde mig hur man ska göra för att få till snygga resultat på samma gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-8251373419ba90c16aa99676c91c65d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-d9f941c5d318d99dfdf12c0031d539b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-45278094a087a3b4563a5c6bf65e1987.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-646a2af6846d4d177af777c46c81d919.jpg


Takluckan som läckte in svetsades igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-9b2b4d4832f2090efc40eba29713284d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-2b315ce95f64ee1ab46270ae893d76c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-57ca4498ff18c4e1310d1a7d7f574235.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-6a40f3deb3341fd39776e6cd6fe6b792.jpg
Passade på att flytta batteriet till bagaget när vi ändå kapade och svetsade för fullt
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-4bb2abcfcbfc93b19b09bed8a86dbc19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-f079a4cede16034d6840779a4d5428a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-8056087a69b8c3534b75fee23802027e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-c4075bd615388ce99513310154fe8d68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-be564891d5b5088193fefdfbf455db89.jpg




Hela bilen lagades nu upp, invändigt målades bilen svart, race stolar monterades och tanken på en skabbig utsida spolades bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-fea67cf5812748ce46a6d8539b4c889a.jpg
Kablar gömdes i plastslang, ny matning drogs ifrån bagaget, huvudbrytare monterades mm..
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-ec7653743121ac8ff4eed2d99089138a.jpg

Märkte när jag körde bilen till och från besiktningen att fjädringen samt chassi verkligen passerat bäst föredatum..
Hittade K-sport coilovers under vintern som beställdes hem och monterades i 51mm fjäderbenen jag fick med till bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-02154fd1388a81a82a4bf31a46082eff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-d1c82c335f77a33cfa2183ca6279f8af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-c28aae4e201a5dd70c95f94248427c2d.jpg

Så här såg motorrummet ut efter den tidigare branden
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-db66bd7e95f1f53858f8d8dd26e4ca57.jpg

Nu har vi tagit oss fram till Februari skulle jag tro.

Kommer fler uppdateringar när jag har sorterat lite bland bilder och minnen smile
Senast redigerat av aerojonas (12 februari 2012)

Skam den som ger sig!

2 Inlägg
7 januari 2012
#2
ser bra ut jonas.
alltid kul för sin egen skull om inte annat att kolla tillbaks på.
jag har dåligt med bygg bilder från början på s2an och saknar det.
man glömmer lätt hur många timmar man lagt på bilen.

http://www.garaget.org/?car=139748 Audi s2 Coupe kolfiber widebody med monster maskin

74 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#3
ThE_HooD skrev:
ser bra ut jonas.
alltid kul för sin egen skull om inte annat att kolla tillbaks på.
jag har dåligt med bygg bilder från början på s2an och saknar det.
man glömmer lätt hur många timmar man lagt på bilen.

Är rätt skrämmande när man sitter och bläddrar bland byggbilderna vad tid man lagt ner, och framförallt vad idéer och planer som ändrats under byggets gång.
Men är jäkligt kul att se förvandlingen som varit, inte minst för sin egen skull.

Då får ta och göra en "ego-tråd" du med Adde!

Skam den som ger sig!

74 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#4
Del2
Under tiden jag monterade coiloversena så kollade jag över bussningarna i framvagnen och bakvagnen. ”Ruttna” var nog en ganska snäll beskrivning av de flesta, och efter att ha letat på ebay en stund så handlade jag ett komplett powerflex-kit, med excentriska bussningar till länkarmarna för att få mer caster vinkel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-8efa45db8e15422e2f1b1a1d72354191.jpg
När jag ändå monterade bussningarna fram så passade jag på att snygga till länkarmar och krängningshämmaren.  https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-744df01703d37cbb4655cbb92883a8e6.jpg
Växellägena var katastrof, så beställde nya hårda bussningar av specialsvarv i samma veva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-5574f79e389b0d17893c995c3ea3c6db.jpg

Ändrade planer!

Under vintern så dök det upp en annons på PPF:s forum som satte myror på mig, och som sedan ledde till att det blev som det vart smile
Kom ut en komplett seriöst byggd M20B25 som var strokad med m21 vev, Saenz 136mm smidda stakar, cp kolvar med uppflyttad lovbult, ordentligt portad topp, PPF retainers, egenbyggt grenrör med precision sc6162 turbo, PPF:s 60mm wastegate, intercooler med 3” anslutnigar, PPF 50mm dumpventil, och tillhörande Autronic sm4 sprut och MSD tändsteg/spole.
Efter ett par dagars och mailade med killen som hade motorn och funderande så bestämde jag mig för att detta vill jag ha. Nästkommande helg hämtades motorn som fanns 20 mil bort av mig och en kompis.
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-9267006b5da980439b4f498dff881b9e.jpg
Killen som hade motorn arbetade som svetsare, vilket syntes på grenrörsbygget smile https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-d564213cfa4393468323ae64452d6ba9.jpg
60mm wastegaten är rejäl.. https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-302a48a1d575479ca0187d89950cb87b.jpg
Nya motorstyrningen samt MSD tändningen som skulle användas https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-33d88a2e784643c570edecfd593ec6dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-ae1abfe599fb283ac56197f94da8b9c0.jpg
Kabelhärvan var klippt och skarvad i all hast då tidigareägaren haft problem med triggersignalen under bänkningen av motorn tidigare. Visade sig vara Autronic som inte klarar VR givare och 60-2hjul ihop med fördelare. 
Här har jag mätt upp härvan och märkt på vad som är vad https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-1b52d8ebbf3ed742990f6e120d9bbf9f.jpg
Efter att ha provmonterat intercoolerns så kapades frontplåten upp för att sälja mer luft, men intercoolern var fortfarande för tjock så plåten gjordes om helt för att hamna längre fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-d4b0c715cfbb7c75a207819c718d6e28.jpg
Hade läst att många hade problem med att deras m20b25 motorer ville gå varma, och efter lite forskning så verkade det som om att saab 900/9-3 turbo kylare borde passa mellan rambenen. Min standardkylare byttes därför bort för att ersättas av Saab varianten. https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-a62139e9dbc7f65e83c41f07d624a102.jpg
Fick göra nya fästen till kylaren innan den passade perfekt.
Senast redigerat av aerojonas (8 januari 2012)

Skam den som ger sig!

1 513 Inlägg
8 januari 2012
#5
detta kan ju bli nice


42 Inlägg
8 januari 2012
#6
ser bra ut smile kommer att följas

killar med smak kör brett med flak

597 Inlägg
8 januari 2012
#7
ser bra ut de där:)  hoppas den blir klar till sommaren så man kanske ses på banan med min e30:) tråden kommer följas:)

#silence i kill you#

695 Inlägg
8 januari 2012
#8
Härligt, ännu en bmw som får nytt välförtjänt liv.. Keep upp the god work;)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

3 Inlägg
8 januari 2012
#9
Kul att du lägger upp en tråd om projektets start! Det va verkligen ingen pärla där i början men kul såhär efteråt kan jag tänka mig smile.


74 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#10
Tirkedal skrev:
ser bra ut de där:)  hoppas den blir klar till sommaren så man kanske ses på banan med min e30:) tråden kommer följas:)

Det kommer vi säkert göra
Till sommaren ska den allt vara klar, håller på för fullt smile


pbergstrom skrev:
Kul att du lägger upp en tråd om projektets start! Det va verkligen ingen pärla där i början men kul såhär efteråt kan jag tänka mig smile.

Det var/är ju en hel del jobb mer än jag tänkt mig.. Men värt det när man får åka smile
Hur går det för dig Per? Du behöver inte någon 260 låda och främre 325 kardan i reserv? Har en hög överblivna "reservdelar" liggande wink

Skam den som ger sig!

74 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#11
Del 3

Under våren så slipades den gamla fula lacken ner, alla små bulor och skador fixades till innan det var dags för den tänkta lackeringen. Min far som lackerat några bilar som ung ville nu lackera bmw:n i någon ”ordentligt kulör”, istället för mattsvart.

Efter att ha kollat runt lite på hur andras E30 såg ut så hade jag nästan bestämt mig att den skulle bli väldigt stål/mörkgrå.. Skulle få låna en lackeringsbox av bekanta som hade den som förvaring för tillfället. Då det drog ut på tiden innan vi skulle få komma åt boxen så grundmålades bilen inne i garaget en tidig vårdag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-0e734886de20cb14f64b75bc86cf7dbe.jpg

Grundad och nerslipad
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-e863f20930793261b03e7883e743cd4d.jpg

Färgvalet då? Under våren så hade BMW lanserat den nya ”X1” på tv, i en snygg brun färg som skiftade mellan guld-brun och väldigt mörk, beroende på ljus. Tänkte nästan på direkten att den där skulle nog kunna se bra ut på en gammal E30 roll
Senast redigerat av aerojonas (12 januari 2012)

Skam den som ger sig!

3 Inlägg
13 januari 2012
#12
Ja det blir ju det.
Jo det går bra för mig, ska nog kunna köra lite i sommar iaf smile
Jag va och varmkörde i garaget idag och monterade 50mm blackline dumpen.

Kan nog behöva en låda och kardan i reserv. Om du har dom kvar om någon månad tar jag dom, det är ju inte prio 1 för att kunna provköra i vår.


74 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#13
pbergstrom skrev:
Ja det blir ju det.
Jo det går bra för mig, ska nog kunna köra lite i sommar iaf smile
Jag va och varmkörde i garaget idag och monterade 50mm blackline dumpen.

Kan nog behöva en låda och kardan i reserv. Om du har dom kvar om någon månad tar jag dom, det är ju inte prio 1 för att kunna provköra i vår.

Bara ut och gasa nu då! Är ju torrt och fint på vägarna igen big_smile

Skam den som ger sig!

3 Inlägg
14 januari 2012
#14
aerojonas skrev:
pbergstrom skrev:
Ja det blir ju det.
Jo det går bra för mig, ska nog kunna köra lite i sommar iaf smile
Jag va och varmkörde i garaget idag och monterade 50mm blackline dumpen.

Kan nog behöva en låda och kardan i reserv. Om du har dom kvar om någon månad tar jag dom, det är ju inte prio 1 för att kunna provköra i vår.

Bara ut och gasa nu då! Är ju torrt och fint på vägarna igen big_smile

Har inga bromsar, körde helt utan bromsar i somras ca 15-20 mil men nu vågar jag inte tongue. Har plockat bort abs-enheten och skarvat rören samt bytt lite slangangar och rör och huvudcylinder. Måste lufta mera och kolla över skiten mera..
Den tappar tryck när jag luftar hela tiden..


74 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#15
Del 4
I väntan på att få komma in i lackeringsboxen…
Då det drog ut på tiden ordentligt innan lackeringsboxen skulle finnas till förfogade så passade vi på att kolla om grenrör och turbo skulle få plats i motorrummet utan att behöva ta fram kapen..

Var riktigt trångt mot rambenet, men visst fick det platts:) https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-1ac20d690a4010ba2b407a0284b8a2a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-152c1f2a6920bfe466cf6af9af12153a.jpg

Efter detta så lyftes motorn ur och onödiga fästen och hål i motorrummet kapades bort/svetsades igen. Passade på att göra lite mer plats mot rambenet då det förmodligen skulle ha bli väl tajt där när motorn ev rör sig under full-last. https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-b266723b507122181de40fe773a8536e.jpg


Under försommaren så dök det upp en BMW Z3M bakvagn på annons. Den hade suttit i en av de värre E30:isarna som rullat på Stockholms gator sommaren innan.  Bakvagnen var ombyggd med ”stora 210” diffen, som återfinns på bland annat Bmw E28 M5. Slutväxeln hade fått en solid spole tillverkad av Sellholm, innerknutarna och hubbarna var ombyggda till 535/M5, men tyvärr så var en drivaxel avkörd.  Med sviktstålsaxlar så skulle denna bakvagn förmodligen klara mina effektmål med råge, så därför köptes denna in, och planerna på en upprustad 325 E30 bakvagn slopades.
Tyvärr så var det 5/120 i bultdelning på nya bakvagnen, medan E30 har 4/100 som standard. Detta skulle dock gå att borra om för att få samma bultdelning bak som fram big_smile

”210 diffen” https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-09f67a35c72a51935c78d0d78f9eda0a.jpg
Sellholm spolen https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-ac8851ae1b5a355ef7e84d98a02f462f.jpg

Efter att ha letat runt efter färdiga sviktstålsaxlar till Z3M bakvagnen utan resultat så fick jag ett tipps om att Mannerfeldts mekaniska i Uppland hade gjort sviktstålsaxlar åt en annan kille. Efter att ha vart i kontakt med dem så skickades den sönderköra axeln upp till dem som mall.
3 veckor senare kom dessa skönheter på posten https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-a5c8850a1af24708228ed2c07454cea5.jpg
Riktigt rejäla krabater som ska kunna vrida sig MINST 1,5 varv innan de går av.

För att få ordentligt fäste med en lätt E30 så ska bakhjulen ha så nära 0-camber som möjligt enligt flera "fort-åkar" bmw chaufförer.

Hittade detta kitt hos millway som löser detta. https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-b5e9220b8107ed8ee0ef0635fe5aebad.jpg

Lagom när alla grejor till bakvagnen hade ramlat in så stod lackeringsboxen äntligen tom big_smile
Senast redigerat av aerojonas (22 januari 2012)

Skam den som ger sig!

309 Inlägg
22 januari 2012
#16
fyfan så fint!

''low is a lifestyle''

74 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#17
Del 5
Efter en kvälls felsökning på lackeringsboxen, som hade vägrade att starta fläktarna, så var det tillslut dags för ny färg. Gamla trasiga tempvakter i luftkanaler är svåra att finna utan kretsscheman… 

Maskerad och slipad en sista gång. https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-7a1e3f409b455b00a19d44c107bc15bc.jpg

I bagage, motorrum och dörrgångarna så lägger vi ingen klarlack på färgen https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-3a9399c3b0b2e5b271f541c24b33b9a3.jpg

Innan klarlack https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-ca8d1343c4362fc9b80ef3a8c10200ff.jpg

Efter 3 eller om det vart 4 lager klarlack https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-7efc88c4b896149d7def8b6a74e5ff36.jpg


Dagen efter utanför lackboxen för att kolla in slutresultatet i ”solgasset”  https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-29b8401c27d111d89bf2efe3cac17ddc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51745/51745-e004a10459ad0d13b2ddae768eab3d86.jpg

Vart snuskigt nöjd med resultatet
Ett stort tack till min far som höll i färgsprutan!
Senast redigerat av aerojonas (29 januari 2012)

Skam den som ger sig!

309 Inlägg
29 januari 2012
#18
oj j****r vilken snygg färg!

''low is a lifestyle''

3 714 Inlägg
29 januari 2012
#19
J*vligt snygg färg smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

74 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#20
Färgen skiftar faktiskt förjäkla fint i solskenet, när det är mörkare ute blir den nästan svart istället. Är helnöjd fortfarande smile
Senast redigerat av aerojonas (29 januari 2012)

Skam den som ger sig!


Sök