Sälja bilen och köpa tillbaka för att slippa försäkringen?

Ljepone * Studerande *
9 januari 2012 · 563 Inlägg

Vettemannen skrev:

Ljepone skrev:
Om du tycker att det är jobbigt kan du bara ställa av fordonet ikväll (försäkringen uppsagd) & ställa på fordonet imorgon (Ringa F.bolaget du vill byta till).


Transportstyrelsen.se

Jag tror inte det är så enkelt. Jag vill inte vara negativ men när jag bytt bolag har ändringarna trätt i kraft just vid huvudförfallodagen.

/Benny

Funkade för mig. Ställde av fordonet vid TS (01.12.2011) & dagen efter meddelade Folksam att försäkringen upphört (dvs. tidpunkten då jag meddelat TS & TS meddelat Folksam- samma tidsperiod > 01.12.2011).  Betalade fakturan kvartalsvis.


Men kommer troligtvis åter ha Folksom vid påställning nu efter vinterperioden.smile

Niklas1987 NO
9 januari 2012 · 2 182 Inlägg

jimmzzan skrev:
Jag betalar månadsvis, och det är bara o ringa in/ställa av bilen så är jag har jag ingen försäkring längre.
Och om du har årsvis så får du ju tillbaka det du har betalat utav resterande pengar!
Ring in imorgon o säg upp försäkringen.

Exakt så är det, betalar halvår på min å fick då tebaks pengar från gamla f-bolaget, de räkna till och med ut den exakta summan med dagar å inte månader. smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
KÅGEBO165
10 januari 2012 · 23 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Kan man göra det eller är det någon som kommer att bli förbannad? Jag har en försäkring på bilen nu, men det är rena ockerpremien, och jag har fått fatt i en annan premie som är 40% billigare men är helförsäkring istället för halv.

Så återigen, kan jag skriva över bilen till t.ex. farsan under ett par dagar, och sedan skriva tillbaka till mig, utan att mitt nuvarande försäkringsbolag får cp-ryck?

Man kan ju alltid hitta på vettiga ursäkter, men det vore ju mindre kul om det skulle bli rättsliga åtgärder...

Jag har hotat att skriva över bilen/bilarna på frua då det har visat sig att det skulle vara billigare och då har vi kommit sams om en sänkning av premien, och då gäller detta i samma bolag

Men ska du byta bolag så måste du skriva över bilen , byta ägare ett tag, men är det samma pris för bägge där?

Du kan också ställa av bilen en vecka och avsäga din försäkring och byta bolag när du ställer på den igen men då kostar det några kronor beroende på skatt och dylikt påställningsavgift 50 kr

Det finns inga rätsliga åtgärder som kan bli aktuella , byt du ägare i några dagar och sedan "köper" du tillbaka bilen
ock teknar i det bolag du vill som är billigast, men du måste hela tiden betala försäkringen i bägge bolagen medan du ändrar om den är i trafik
KÅGEBO165

Volvo 164E
Bensinskallen P o r s c h e
11 januari 2012 · 1 700 Inlägg

KÅGEBO165 skrev:

Bensinskallen skrev:
Kan man göra det eller är det någon som kommer att bli förbannad? Jag har en försäkring på bilen nu, men det är rena ockerpremien, och jag har fått fatt i en annan premie som är 40% billigare men är helförsäkring istället för halv.

Så återigen, kan jag skriva över bilen till t.ex. farsan under ett par dagar, och sedan skriva tillbaka till mig, utan att mitt nuvarande försäkringsbolag får cp-ryck?

Man kan ju alltid hitta på vettiga ursäkter, men det vore ju mindre kul om det skulle bli rättsliga åtgärder...

Jag har hotat att skriva över bilen/bilarna på frua då det har visat sig att det skulle vara billigare och då har vi kommit sams om en sänkning av premien, och då gäller detta i samma bolag

Men ska du byta bolag så måste du skriva över bilen , byta ägare ett tag, men är det samma pris för bägge där?

Du kan också ställa av bilen en vecka och avsäga din försäkring och byta bolag när du ställer på den igen men då kostar det några kronor beroende på skatt och dylikt påställningsavgift 50 kr

Det finns inga rätsliga åtgärder som kan bli aktuella , byt du ägare i några dagar och sedan "köper" du tillbaka bilen
ock teknar i det bolag du vill som är billigast, men du måste hela tiden betala försäkringen i bägge bolagen medan du ändrar om den är i trafik
KÅGEBO165

Ja jag tror nog att jag ska försöka skriva över på farsan en sväng, har inte tid att ställa av bilen då jag använder den hela tiden.

Nuvarande försäkringen 1100/ mån halv, den jag sneglat på är 700/ mån hel roll

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Tomten Tomten
11 januari 2012 · 1 065 Inlägg

KHRacing skrev:

Vettemannen skrev:

Ljepone skrev:
Om du tycker att det är jobbigt kan du bara ställa av fordonet ikväll (försäkringen uppsagd) & ställa på fordonet imorgon (Ringa F.bolaget du vill byta till).


Transportstyrelsen.se

Jag tror inte det är så enkelt. Jag vill inte vara negativ men när jag bytt bolag har ändringarna trätt i kraft just vid huvudförfallodagen.

/Benny

Ställ av bilen o meddela ditt f-bolag att du inte vill ha garageförsäkrning - saken klar.

ställ på bilen nåndag senare o försäkra via annat bolag - saken klar :-)

Så har jag gjort och det funkar

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 januari 2012 · 6 170 Inlägg

Eller så skiter man i att strula och tecknar bara en ny försäkring på ett nytt bolag och säger till det gamla att den dagen som den nya börjar gälla ska den gamla avslutas...

Har du betalt i förväg så får du ju tillbaka dom dagarna du inte kommer använda.


Fattar faktiskt inte varför du ska krångla till det....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Peter_5565
11 januari 2012 · 326 Inlägg

Jag har just varit i samma situation. Upptäckte att ett annat bolag var mycket billigare, och förfallodagen på det gamla bolaget var i somras.
Gav då bort bilen till en kompis. Då upphörde försäkringen att gälla och polaren tecknade en trafikförsäkring på sin "nya "bil.
Efter några dagar kom polaren på att han inte ville han en gammal BMW, så jag fick tillbaka den. Tecknade försäkring i det billigare bolaget när jag fick tillbaka den.

Snäll som han var, kompisen, så fick jag använda hans bil under tiden han ägde den.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 januari 2012 · 6 170 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Jag har just varit i samma situation. Upptäckte att ett annat bolag var mycket billigare, och förfallodagen på det gamla bolaget var i somras.
Gav då bort bilen till en kompis. Då upphörde försäkringen att gälla och polaren tecknade en trafikförsäkring på sin "nya "bil.
Efter några dagar kom polaren på att han inte ville han en gammal BMW, så jag fick tillbaka den. Tecknade försäkring i det billigare bolaget när jag fick tillbaka den.

Snäll som han var, kompisen, så fick jag använda hans bil under tiden han ägde den.

Man måste ju inte vänta tills försäkringen löper ut innan man kan byta bolag, det är inget telefonabbonnemang det handlar om med bindningstid och skit.

Det är inget som säger att man inte kan teckna en försäkring på försäkringsbolaget A i början av månaden och sen byta efter en månad även om man tex betalt för ett halvår. Dom dagarna man betalt för mycket får man ju tillbaka pengarna för och säger man upp försäkringen om det tex är en förlängning på en gammal period så får man en sluträkning på dom dagarna man har haft försäkring men inte ännu betalat, resten av perioden går ju bort eftersom du inte har försäkringen längre...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Bensinskallen P o r s c h e
11 januari 2012 · 1 700 Inlägg

Hmm.

Ja jag tror fortfarande att man inte kan säga upp försäkringen hur som helst, men jag ringer imorgon och försöker då så får vi se va de säger

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
charlie_hansson
11 januari 2012 · 50 Inlägg

Annars räcker det att du ställer av bilen 2-3 veckor och sedan ställer på den och byter försäkrings bolag. Det har jag gjort flera gånger big_smile

Kollan
11 januari 2012 · 618 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Peter_5565 skrev:
Jag har just varit i samma situation. Upptäckte att ett annat bolag var mycket billigare, och förfallodagen på det gamla bolaget var i somras.
Gav då bort bilen till en kompis. Då upphörde försäkringen att gälla och polaren tecknade en trafikförsäkring på sin "nya "bil.
Efter några dagar kom polaren på att han inte ville han en gammal BMW, så jag fick tillbaka den. Tecknade försäkring i det billigare bolaget när jag fick tillbaka den.

Snäll som han var, kompisen, så fick jag använda hans bil under tiden han ägde den.

Man måste ju inte vänta tills försäkringen löper ut innan man kan byta bolag, det är inget telefonabbonnemang det handlar om med bindningstid och skit.

Det är inget som säger att man inte kan teckna en försäkring på försäkringsbolaget A i början av månaden och sen byta efter en månad även om man tex betalt för ett halvår. Dom dagarna man betalt för mycket får man ju tillbaka pengarna för och säger man upp försäkringen om det tex är en förlängning på en gammal period så får man en sluträkning på dom dagarna man har haft försäkring men inte ännu betalat, resten av perioden går ju bort eftersom du inte har försäkringen längre...

Det är precis det det är.
Jg ringde själv ett försäkringsbolag och sa att jag ville ha en försäkring. Då sa han att man binder sig alltid 12 månader för att folk inte ska byta fram och tilbaka.... Vem vet, han kanske ljögsmile

eferm
11 januari 2012 · 245 Inlägg

Kollan skrev:

TBOC_Razor skrev:

Peter_5565 skrev:
Jag har just varit i samma situation. Upptäckte att ett annat bolag var mycket billigare, och förfallodagen på det gamla bolaget var i somras.
Gav då bort bilen till en kompis. Då upphörde försäkringen att gälla och polaren tecknade en trafikförsäkring på sin "nya "bil.
Efter några dagar kom polaren på att han inte ville han en gammal BMW, så jag fick tillbaka den. Tecknade försäkring i det billigare bolaget när jag fick tillbaka den.

Snäll som han var, kompisen, så fick jag använda hans bil under tiden han ägde den.

Man måste ju inte vänta tills försäkringen löper ut innan man kan byta bolag, det är inget telefonabbonnemang det handlar om med bindningstid och skit.

Det är inget som säger att man inte kan teckna en försäkring på försäkringsbolaget A i början av månaden och sen byta efter en månad även om man tex betalt för ett halvår. Dom dagarna man betalt för mycket får man ju tillbaka pengarna för och säger man upp försäkringen om det tex är en förlängning på en gammal period så får man en sluträkning på dom dagarna man har haft försäkring men inte ännu betalat, resten av perioden går ju bort eftersom du inte har försäkringen längre...

Det är precis det det är.
Jg ringde själv ett försäkringsbolag och sa att jag ville ha en försäkring. Då sa han att man binder sig alltid 12 månader för att folk inte ska byta fram och tilbaka.... Vem vet, han kanske ljögsmile

Antagligen gjorde han det ;-)
Jag har aldrig haft problem att säga upp försäkring på varken bil eller mc, ring å fråga, det blir säkert olika resultat beroende på vem man får prata med!
Nödlösningen är ju som sagt att sälja och köpa tillbaks bilen, eller säga att man har plockat isär bilen i molekyler och ska ställa av den ett bra tag å inte vill ha nån försäkring. Låt fantasin flöda.

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 januari 2012 · 6 170 Inlägg

Kollan skrev:

TBOC_Razor skrev:

Peter_5565 skrev:
Jag har just varit i samma situation. Upptäckte att ett annat bolag var mycket billigare, och förfallodagen på det gamla bolaget var i somras.
Gav då bort bilen till en kompis. Då upphörde försäkringen att gälla och polaren tecknade en trafikförsäkring på sin "nya "bil.
Efter några dagar kom polaren på att han inte ville han en gammal BMW, så jag fick tillbaka den. Tecknade försäkring i det billigare bolaget när jag fick tillbaka den.

Snäll som han var, kompisen, så fick jag använda hans bil under tiden han ägde den.

Man måste ju inte vänta tills försäkringen löper ut innan man kan byta bolag, det är inget telefonabbonnemang det handlar om med bindningstid och skit.

Det är inget som säger att man inte kan teckna en försäkring på försäkringsbolaget A i början av månaden och sen byta efter en månad även om man tex betalt för ett halvår. Dom dagarna man betalt för mycket får man ju tillbaka pengarna för och säger man upp försäkringen om det tex är en förlängning på en gammal period så får man en sluträkning på dom dagarna man har haft försäkring men inte ännu betalat, resten av perioden går ju bort eftersom du inte har försäkringen längre...

Det är precis det det är.
Jg ringde själv ett försäkringsbolag och sa att jag ville ha en försäkring. Då sa han att man binder sig alltid 12 månader för att folk inte ska byta fram och tilbaka.... Vem vet, han kanske ljögsmile

Då undrar jag vad faen du hade för bolag, var det LF ??

För dom asen ljuger sig blåa om man frågar dom något och dom tror att man är lättlurad...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Pellefax
11 januari 2012 · 644 Inlägg

Konstigt vad många det är här som inte vet hur en bilförsäkring funkar,är det bara blåbär på denna sidan..?  smile

http://www.bilforsakringen.se/byta-bilf … kring.aspx

Kollan
11 januari 2012 · 618 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Kollan skrev:

TBOC_Razor skrev:

Man måste ju inte vänta tills försäkringen löper ut innan man kan byta bolag, det är inget telefonabbonnemang det handlar om med bindningstid och skit.

Det är inget som säger att man inte kan teckna en försäkring på försäkringsbolaget A i början av månaden och sen byta efter en månad även om man tex betalt för ett halvår. Dom dagarna man betalt för mycket får man ju tillbaka pengarna för och säger man upp försäkringen om det tex är en förlängning på en gammal period så får man en sluträkning på dom dagarna man har haft försäkring men inte ännu betalat, resten av perioden går ju bort eftersom du inte har försäkringen längre...

Det är precis det det är.
Jg ringde själv ett försäkringsbolag och sa att jag ville ha en försäkring. Då sa han att man binder sig alltid 12 månader för att folk inte ska byta fram och tilbaka.... Vem vet, han kanske ljögsmile

Då undrar jag vad faen du hade för bolag, var det LF ??

För dom asen ljuger sig blåa om man frågar dom något och dom tror att man är lättlurad...

If...

Busgrabb Rejsa ?
11 januari 2012 · 2 959 Inlägg

Pellefax skrev:
Konstigt vad många det är här som inte vet hur en bilförsäkring funkar,är det bara blåbär på denna sidan..?  smile

http://www.bilforsakringen.se/byta-bilf … kring.aspx

Precis! Förstår faktiskt inte att bilintresserade här har så dålig koll på hur det fungerar.
Men tecknar sig typ alltid ett år när man tar en fordonsförsäkring oavsett om det är trafik, halv eller helförsäkring.
Tecknar man trafik tex kan man alltid uppgradera under löpetiden men inte nedgradera och inte säga upp försäkringen innan förfallodagen.
Man kan ställa av bilen och få tillbaka pengarna men har man halv eller helförsäkring så går försäkringen automatiskt över till en såkallad garageförsäkring som gäller för stöld, brand etc på sin parkering eller garage.

Ska man byta bolag eller bli av med försäkringen så gör man som TS är inne på och även andra har nämnt att man säljer eller ger bort bilen till en polare eller förälder förslagsvis.
Sedan köper/tar man tillbaka bilen och tecknar den typ av försäkring man vill ha hos valfritt bolag.
Det är inte olagligt på något sätt.

smile

Autotech
BMW 335D (2008)
zoopåse
11 januari 2012 · 1 171 Inlägg

Om du ska byta bolag inom en försäkringsperiod är det bara att ställa av bilen på nätet, ringa till försäkringsbolaget och säga upp försäkringen samma dag. Nästa dag tecknar du den nya försäkringen och ställer sedan på bilen igen. Det kostar 50kr i registreringsavgift eller något sådant och du kommer få några brev hem varav ett innehåller ditt nya registreringsbevis ett annat en bekräftelse på din avställning och ett tredje ett besked att du får tillbaka på skatten och det fjärde med en räkning på en ny årsskatt.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 januari 2012 · 6 170 Inlägg

zoopåse skrev:
Om du ska byta bolag inom en försäkringsperiod är det bara att ställa av bilen på nätet, ringa till försäkringsbolaget och säga upp försäkringen samma dag. Nästa dag tecknar du den nya försäkringen och ställer sedan på bilen igen. Det kostar 50kr i registreringsavgift eller något sådant och du kommer få några brev hem varav ett innehåller ditt nya registreringsbevis ett annat en bekräftelse på din avställning och ett tredje ett besked att du får tillbaka på skatten och det fjärde med en räkning på en ny årsskatt.

Inte får man väl nytt regbevis för att man ställer på sin bil....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Kollan
11 januari 2012 · 618 Inlägg

Tboc_razor kolla länken över..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang