745 går ojämt.

Civic_racing_91
10 januari 2012 · 149 Inlägg

Tja har en 745 från91. undrar kan ett kass bränslerälä kan göra så bilen går ojämt och bluddrar ibland? pumpen får inte ström ibland så tror  att rälät är as kasst, ( pumpen är ny ).. men går rent om man drar plattan i mattan..

och sen undrar jag måste man justera bränsletrycket om man byter till en vassare kam? typ vx/vx3? har 530 topp nu och en b200f. MVH smile

GasGlad1337
10 januari 2012 · 460 Inlägg

AntonVolvo745 skrev:
Tja har en 745 från91. undrar kan ett kass bränslerälä kan göra så bilen går ojämt och bluddrar ibland? pumpen får inte ström ibland så tror  att rälät är as kasst, ( pumpen är ny ).. men går rent om man drar plattan i mattan..

och sen undrar jag måste man justera bränsletrycket om man byter till en vassare kam? typ vx/vx3? har 530 topp nu och en b200f. MVH smile

är bränslerelät dåligt startar inte bilen, tror mer på att filtret kann vara täppt. nej det måste du inte göra smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Civic_racing_91
10 januari 2012 · 149 Inlägg

oj glömmde filtret är med nytt. vad kan de då va:/ haft strul med bränsle systemet så skulle inte förvånna mig om det va nått mer strul med det.. tryket eller nå, hur kollar men lättast de?

GasGlad1337
10 januari 2012 · 460 Inlägg

AntonVolvo745 skrev:
oj glömmde filtret är med nytt. vad kan de då va:/ haft strul med bränsle systemet så skulle inte förvånna mig om det va nått mer strul med det.. tryket eller nå, hur kollar men lättast de?

trycket ska ju inte ändras av sig själv? men om du mätt upp pumpen och säger att den ibland inte får någon ström så verkar det konstigt... men är relät trasigt startar inte bilen alls (får varken soppa eller gnista). provat med att byta luftmassemätare?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Civic_racing_91
10 januari 2012 · 149 Inlägg

men såg nu att ett stift på bränsle rälät är bränt men den går endå.. så funderade om det kunde orsaka glapp,, drog ut kabeln till lmm om vart mkt sämre.. så tror inte att det är fel på den.. inte 10 av 10 gånger den blubbrar o dummar sig:P

GasGlad1337
10 januari 2012 · 460 Inlägg

AntonVolvo745 skrev:
men såg nu att ett stift på bränsle rälät är bränt men den går endå.. så funderade om det kunde orsaka glapp,, drog ut kabeln till lmm om vart mkt sämre.. så tror inte att det är fel på den.. inte 10 av 10 gånger den blubbrar o dummar sig:P

kan nog vara värt att byta relät ändå då.. smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Civic_racing_91
10 januari 2012 · 149 Inlägg

ja för det har gått ner sig totalt:D.. men andra frågan då vad blir bäst? vx eller vx3? tänkte ta en kam på skroten vx kamen sitter orgenal i 940 92 - 93 o uppot va?smile

Civic_racing_91
10 januari 2012 · 149 Inlägg

m

tjKZify
11 januari 2012 · 33 Inlägg

Vx3 sitter orginal på 940 års 92-93 kombinerat med en 531 topp, V kam har lite roligare register så skulle häldre leta upp en sådan. smile

Civic_racing_91
11 januari 2012 · 149 Inlägg

ja okej, men en vx3 kam går väl in i en 530 topp med? men har andra problem med bilen nu.. tomgången är fin men när jag gasar så bluddrar den och låter som förgasarsmällar om det kan göra på crossar typ.. i några sekunder sen går det jämt ( vid full pådrag ) nåra förslag över vad det kan bero på? mvh

GasGlad1337
11 januari 2012 · 460 Inlägg

AntonVolvo745 skrev:
ja okej, men en vx3 kam går väl in i en 530 topp med? men har andra problem med bilen nu.. tomgången är fin men när jag gasar så bluddrar den och låter som förgasarsmällar om det kan göra på crossar typ.. i några sekunder sen går det jämt ( vid full pådrag ) nåra förslag över vad det kan bero på? mvh

vad har du gjort som resulterade i att tomgången är bra? när dom bluddrar brukar det ju vara luftmassemätaren men kan ju även vara dålig gnista eller dåligt inställd gnista.

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Civic_racing_91
11 januari 2012 · 149 Inlägg

inte gjort nått.. detta har kommit smygande men när jag åkte hem från jobbet idag så va det mycket värre en vanligt, och om jag inte inbillar mig så luktar det bensin om bilen med,, ( läcker ej )

tjKZify
11 januari 2012 · 33 Inlägg

Ha bilen igång på tomgång och ryck ur luftmassemätaren och se om den går bättre eller sämre för isf äre ett tecken på att den är sönder ifall den går bättre.

Civic_racing_91
11 januari 2012 · 149 Inlägg

redan gjort:P den går mkt sämre med kabel ur:P haft bilen bara nån vecka hitta att jag har felsöknings dosa:D men vetifan hur de funkar^^ vet du?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
11 januari 2012 · 1 899 Inlägg

Att bilen bakskjuter i avgassystemet beror troligen på att du har problem med bränsle och luftblandningen. Kan du ta ut felkoder på bilen så gör det gärna och återkom.

Annars tyder ju orolig eller pendlande tomgång på att den tar tjuvluft någonstans. Kan ju också vara LMM som är på väg att ge upp men då brukar bilen vilja tvärdö efter det att tråden blivit uppvärmd. De brukar gå att köra, men de brukar vara ett rent helvete med en massa tjuvryck. Brukar vara svårt att hålla dem igång om man inte håller spjället helt öppet.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
tjKZify
11 januari 2012 · 33 Inlägg

Snor lite från något jag googla fram.

700- och 900-serien mellan årsmodellerna 88b och -95.
Vid vänster (sett från bilens färdriktning) fjäderbenstorn sitter en box (vissa senare modeller har två boxar A & B).

*Lyft på locket. I locket sitter ett stift med en kabel. Sätt stiftet i det uttag du vill göra diagnos.

Uttagens adresser:
Box A (har man bara en box så blir denna box A). Denna box har en kabel med stift instucken i locket.
Hål 1 = Växelstyrning.
Hål 2 = Motorstyrning (LH2.4 bränsleinsprutning).
Hål 3 = ABS.
Hål 5 = ?
Hål 6 = Elektronisk tändsystem (EZ116K).
Hål 7 = Kombinationsinstrument.

Box B (om finnes)
Hål 1 = Värme/Klimatanläggning.
Hål 2 = Tempomat.
Hål 3 = ?
Hål 5 = SRS.
Hål 6 = Stolinställning.
Hål 7 = ?

*Vrid på tändningen till läge 2 (Varningslampor i instrumentet tänds).
*Tryck ner knappen en gång (en sekund) på diagnosboxen (lampan lyser när knappen är nertryckt).
*Nu börjar lampan blinka en kod. Typ: * * --- * * * --- * * vilket motsv. 2-3-2.

Läs ur felkoderna igen genom att trycka en gång (en sekund) på diagnosboxens knapp. När samma kod(er) återkommer, finns ej flera att utläsa.
Koden 1-1-1 = Inga fel loggade i systemet.

Hoppas det hjälper dig skickar även med koderna som kan bli :

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Styrenhet eller kortsluten lambdasond
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare


Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)


Är oftast bara 2 och 6 man brukar testa.

Hoppas det hjälper! smile

Civic_racing_91
11 januari 2012 · 149 Inlägg

okej tack så mycket! ska ut och titta lite snabbt nu! får se om bilen ger nån fel kod.. ibland går den ju och ibland dampar den.. kanske måste leta felkod när den är på damp humör? för den ska hitta nå,, men ska gå ut och kolla. brb tack för koderna:)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
11 januari 2012 · 1 899 Inlägg

Den lagrar dem och de försvinner inte, upp till 3. Du nollar dem genom att rycka säkring nummer 1.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Civic_racing_91
11 januari 2012 · 149 Inlägg

felsökt nu.. hål nr 6 (tändnigen ) =1-1-1= inget fel.. hål nr 2 (bränslesystemet) fick jag 1-11-1 testa flera gånger så ska se vad det är nu dåtongue

tjKZify
11 januari 2012 · 33 Inlägg

Det är alltså luftmassemätaren  för antar att det är 1-2-1 kan vara så enkelt så att kabeln till luftmassemätaren glappar, hade samma fel på min förra 740. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang