5542
Sök

Vafan har hänt med mitt slutsteg. [FIXAT]

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Tjenare Garaget. 

Häromdagen (Onsdags) så var jag och far min ute och sladdade lite med bilen som ledde till att vi åkte av bilen med en rätt saftig kollision mot vägdiket, basen och slutsteget slungades iväg mot sidan av skuffen (en volvo 740) och basen gjorde en stor buckla och slutsteget fastnade i väggen med sina 2 piggar. (Nej, jag hade inte skruvat fast något...) Iallafall, +12v från batteriet hade flygit av i farten för det är den enda korta sladden, alltså från kabelskon.

However, twinnade kablarna igen och satte in i samma kabelsko och klämde åt igen, sen när jag skulle skruva in skiten igen (idag) så först när jag satte han emot plus så blixtrade det lite. (ingen koppar som spretade eller dyligt.) Och när jag säger lite så får ni gärna läsa extremt mycket. Var typ som svetsstänk. Iallafall, blixtrade bara nån halv sekund sen slutade det (en liten burst bara alltså). Sen när jag håller på att skruva på 12voltarn ser jag hur steget börjar RYKA och då är jag snabb som fan på att dra ur 12volt, kom ungefär lika mycket rök som från en cigg som glöder.

Någon som har en aning om vad som hänt med mitt kära steg? Är ett Philips DAP 300 power amplifier 2/1 - channel versatility som jag har bryggat. 

All input accepted hmm
Senast redigerat av DanneSundin (16 januari 2012)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 januari 2012
Mest troligt så har ju nått pajjat i det vid krocken så att det har blitt kortis i det.

Har du inte säkrat plussen ?? Å så fall skall du ju va glad att din bil inte brunnit up..

Steget e i vilket fall slut.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

206 Inlägg
14 januari 2012
Låter som något har gått sönder inne i det när smällen blev, dom brukar vara vänliga att skruva upp, ta o pröva det o se om allt är som det ska inne i det, har tyvärr inget bättre råd, men skruva själv på ett av mina steg i förrgår på det viset o lagade det, så det funka igen. smile

Rub Dub a Dubstep

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Kabeln är säkrad precis efter batteriet, men osäkert hur många Ampere. På vilket sätt skulle det kunna brinna menar du? 

Går det att öppna steget och fixa något? Var ett trevligt slutsteg.

edit;

Dark-red, vilken ordning ska jag koppla ifrån resterande kablar? roll
Senast redigerat av DanneSundin (14 januari 2012)

206 Inlägg
14 januari 2012
Ja brukar vara stjärnskruv, öppnas oftast underifrån, för kylflänsarna brukar vara som ett "skal" ovanpå steget

Är plus borta så är det hur man vill, ingen ordning så, smile
Senast redigerat av Dark-Red (14 januari 2012)

Rub Dub a Dubstep

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 januari 2012
DanneSundin skrev:
Kabeln är säkrad precis efter batteriet, men osäkert hur många Ampere. På vilket sätt skulle det kunna brinna menar du? 

Går det att öppna steget och fixa något? Var ett trevligt slutsteg.

edit;

Dark-red, vilken ordning ska jag koppla ifrån resterande kablar? roll

Om det gnistrar uta hell så e det kraftig kortois å då borde säkringen gå sönder. Om det inte e säkrat så blir det brand.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
http://imageshack.us/photo/my-images/9/img0557uo.jpg/

Har öppnat det här och en bild på innehållet, någon som ser något fel? 

Hmm, ja det gnistrade... fast inte i steget utan utanför. Såg nu att plus12an var lite spretig, Kan den ha nuddat Jorden eller något liknande? Vad hände isåfall?

edit: Kan det ha varit en kondensator som smällt? Ser ingen trasig, är sån där grå smet överallt.
Senast redigerat av DanneSundin (14 januari 2012)

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Aha! Försöker fixa lite mer bilder nu!

206 Inlägg
14 januari 2012
Svårt att se på liten bild, men tycker det ser lite fishy ut högst upp på höger sida, 2 kondensatorer som är mer bruna än svarta, pröva lukta dig fram om det luktar bränt, var så jag hittade felet på mitt steg, åtminstone vet man nått så när på vart felet är om det inte är en stor skada smile

Rub Dub a Dubstep

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Skickade upp lite mer bilder, Säg vad ni vill ha bild på mer!

först ut, kondensatorerna längst upp till höger på första bilden!

http://imageshack.us/photo/my-images/542/img0559h.jpg/

Näste man är mitt på slutsteget på alla "smågrejer" som sitter där. 

http://imageshack.us/photo/my-images/818/img0560zr.jpg/

Näste man blir: kontakterna nertill med diverse nummer och annat. 

http://imageshack.us/photo/my-images/849/img0561ri.jpg/

sen: Något som jag inte tycker ser så bra ut. är brun smet runt den där jäveln som ni ser på sidan!

http://imageshack.us/photo/my-images/151/img0562k.jpg/

Sista är samtliga ut/ingångar som visar att säkringen inte gått (okej det syntes inte så bra..)

http://imageshack.us/photo/my-images/714/img0563gh.jpg/

Luktar bara "el-lukt" över hela slutsteget, inget bränt..

206 Inlägg
14 januari 2012
DanneSundin skrev:

Hm fan va svårt i så fall, men det är inget fel på kablarna fram till steget o runt där, har du kollat det i bilen?

Rub Dub a Dubstep

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Dark-Red skrev:
DanneSundin skrev:

Hm fan va svårt i så fall, men det är inget fel på kablarna fram till steget o runt där, har du kollat det i bilen?

Faktiskt inte, ioch med att det började ryka så antog jag att det var steget, kan något annat orsaka det? Dålig jordning?? Har inte kollat om jordkabeln inte sitter ordentligt jordad än!

206 Inlägg
14 januari 2012
DanneSundin skrev:
Dark-Red skrev:
DanneSundin skrev:

Faktiskt inte, ioch med att det började ryka så antog jag att det var steget, kan något annat orsaka det? Dålig jordning?? Har inte kollat om jordkabeln inte sitter ordentligt jordad än!

Dålig jordning kan blixtra som fan o göra satans värme, pröva o kolla där dude, inte fel o veta från grunden hur det ligger till så kan du koncentrera dig på steget sen om det inte är kablarna från bilen smile
Senast redigerat av Dark-Red (14 januari 2012)

Rub Dub a Dubstep

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Har du kollat på undersidan av kortet hur foliebanorna ser ut? Komponenter som blivit varma brukar också kunna ge 'avtryck' i form av en mörkare färg på kortet.

Inte gjort, lite osäker hur jag lyfter ut hela kortet...?

Dark-Red ska göra det direkt efter jag käkat!

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Finns lite annat jag vill ha svar på här så är ni gosiga!

står "Input sensitivity control"

ett vred "0.1v " på ena sidan och "2v" på andra. Sen till höger om detta en snevridbar grej som det står "adjustable på" längst till vänster och Philips 0.630v längst till höger. Den står åt vänster på adjustable och den andra på 2v TROR JAG.  Sen står det Filter mode och där är ju lowpassfiltret på. Till höger om det står det "input mode" och jag har två st RCA kontakter men ägaren innan mig har "mono" inställt istället för "stereo" eller "mono L+R "   

Jordningen såg bra ut förresten.. hmm

206 Inlägg
14 januari 2012
Jorden såg bra ut ja, och plus kabeln med hela vägen? Men i så fall är det steget vet vi då, Bara att börja leta i det, smile

Rub Dub a Dubstep

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Pluskabeln såg bra ut hela vägen.. Fast sitter skarvad med en annan blå kabel nära batteriet med en stor jävla genomskinlig "avlång och rund" som en cylinder korvgrej. Ingen aning om vad detta kan vara.

206 Inlägg
14 januari 2012
DanneSundin skrev:
Pluskabeln såg bra ut hela vägen.. Fast sitter skarvad med en annan blå kabel nära batteriet med en stor jävla genomskinlig "avlång och rund" som en cylinder korvgrej. Ingen aning om vad detta kan vara.

Låter som en säkrings hållare men de brukar vara genomskinliga.

Rub Dub a Dubstep

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Dark-Red skrev:
DanneSundin skrev:

Hmm, kan det vara. Har inte hittat säkringen annars som skulle ha funnits nära batteriet.. 

Om +12v skulle röra jorden, skulle det blixtra då?

206 Inlägg
14 januari 2012
DanneSundin skrev:
Dark-Red skrev:
DanneSundin skrev:

Hmm, kan det vara. Har inte hittat säkringen annars som skulle ha funnits nära batteriet.. 

Om +12v skulle röra jorden, skulle det blixtra då?

Aa då blir det kortis mellan polarna,

Rub Dub a Dubstep

Sök