5537
Sök

Vafan har hänt med mitt slutsteg. [FIXAT]

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Dark-Red skrev:
DanneSundin skrev:
Dark-Red skrev:

Låter som en säkrings hållare men de brukar vara genomskinliga.

Hmm, kan det vara. Har inte hittat säkringen annars som skulle ha funnits nära batteriet.. 

Om +12v skulle röra jorden, skulle det blixtra då?

Aa då blir det kortis mellan polarna,

Kan vara att lite koppar spretade ut på jordens kontakt, för såg nu att jag inte hade gjort bästa jobbet med kabelskon... Vad kan ha hänt om den nuddade ground? Är slutsteget kaputt?

206 Inlägg
14 januari 2012
DanneSundin skrev:
Dark-Red skrev:
DanneSundin skrev:

Hmm, kan det vara. Har inte hittat säkringen annars som skulle ha funnits nära batteriet.. 

Om +12v skulle röra jorden, skulle det blixtra då?

Kan vara att lite koppar spretade ut på jordens kontakt, för såg nu att jag inte hade gjort bästa jobbet med kabelskon... Vad kan ha hänt om den nuddade ground? Är slutsteget kaputt?

Nej inte alls, det går bara sönder när nått har bränts sönder med tiden, kan ta upp mot 5-7 sekunder, i så fall prova lite snabbt o sätta i steget igen, om du nu inte tycker det syns något konstigt på steget, o prova, du behöver ju inte sätta dit locket igen heller, förens du vet att det funkar. smile

Rub Dub a Dubstep

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Dark-Red skrev:
DanneSundin skrev:
Dark-Red skrev:

Nej inte alls, det går bara sönder när nått har bränts sönder med tiden, kan ta upp mot 5-7 sekunder, i så fall prova lite snabbt o sätta i steget igen, om du nu inte tycker det syns något konstigt på steget, o prova, du behöver ju inte sätta dit locket igen heller, förens du vet att det funkar. smile

I vilken ordning borde jag sätta dit allt? Tycker det är lite otäckt att pilla på strömkablarna, Haha.

2 024 Inlägg
14 januari 2012
Jorden är det första man monterar och det sista man tar bort, resten är inte lika viktigt. Varför skulle det vara otäckt att pilla på strömkablarna?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Jorden är det första man monterar och det sista man tar bort, resten är inte lika viktigt. Varför skulle det vara otäckt att pilla på strömkablarna?

Vet inte, har fobi för att pilla på elen, för många tändkablar under moppetiden som man fick stötar av, och det är inte så skönt direkt. 

Skriv gärna en dummyguide hur DU hade kopplat in ett slutsteg, vissa säger jorden sist osv.. Skriv även om det är någonting från t.ex. batteri man ska pilla bort.

(P.s stog med brorsan och velade i kanske 10 minuter om vi vågade peta på röda +kabeln för att få in den i kabelskon roll )

16 197 Inlägg
14 januari 2012
FÖRST jord-sen plus-sen remote å sist lågnivån.. å sen när man plockar bort så e de tvärtom.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
FÖRST jord-sen plus-sen remote å sist lågnivån.. å sen när man plockar bort så e de tvärtom.

Tackar, så när jag kopplar in basen spelar alltså ingen roll? smile

16 197 Inlägg
14 januari 2012
DanneSundin skrev:
evilaudio skrev:

inte direkt..

682 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
DanneSundin skrev:
evilaudio skrev:

inte direkt..

Tackar för svaret!

P.S schysst jävla ljudbygge du hade!

2 024 Inlägg
15 januari 2012
Du kan pilla på dina 12v kablar så mycket du vill, du känner det inte alls, tändkablar är något helt annat, där har du flera tusen volt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

682 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Tjenare, uppdate nu. Plockade ur hela "kretskortet" och kollade under, lite lödningar som jag fick bättra på. Även ovansidan fick jag bättra på lite lödningar under det mindre kopparskyddet med kopparfärgat hölje ovanpå. Kan tyvärr inte testa slutsteget idag då kabelskon vägrar gå på och jag kommer då fan inte på hur jag ska öppna den igen, så måste köpa en ny kabelsko till 96mm2 kabel....

Uppdate imorgon på hur det gick, kommer även ha med mig pulversläckare för säkerhetsskull.

(lödklumpen hade liksom 'runnit ut' om man säger så, så att den inte fick kontakt och fick kontakt med vissa andra delar innuti. )

3 187 Inlägg
15 januari 2012
DanneSundin skrev:
Tjenare, uppdate nu. Plockade ur hela "kretskortet" och kollade under, lite lödningar som jag fick bättra på. Även ovansidan fick jag bättra på lite lödningar under det mindre kopparskyddet med kopparfärgat hölje ovanpå. Kan tyvärr inte testa slutsteget idag då kabelskon vägrar gå på och jag kommer då fan inte på hur jag ska öppna den igen, så måste köpa en ny kabelsko till 96mm2 kabel....

Uppdate imorgon på hur det gick, kommer även ha med mig pulversläckare för säkerhetsskull.

(lödklumpen hade liksom 'runnit ut' om man säger så, så att den inte fick kontakt och fick kontakt med vissa andra delar innuti. )

vad ska du ha 96mm2 kabel sko till?..

682 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Det är det som skiten sitter med. Eller så var det 56. Riktig fet jävel som är omöjlig att få in i den gamla...

3 187 Inlägg
15 januari 2012
DanneSundin skrev:
Det är det som skiten sitter med. Eller så var det 56. Riktig fet jävel som är omöjlig att få in i den gamla...

ytterst tveksam till att du har 96mm2 kablar..

682 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
DanneSundin skrev:

ytterst tveksam till att du har 96mm2 kablar..

Då är det nog 56. big_smile 

Tillräckligt stor för att ställa till med utrymmesproblem med jordkabeln så man får böja bägge utåt. Men du har säkert rätt, jag bara drog till med nåt. cool

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
15 januari 2012
Du skruvar väl fast grejorna nästa gång antar jag? smile

682 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:

Alltså, det var kabeln som var utryckt ur där man klämmer fast kabeln i kabelskon.. så själva skon satt fast i steget men kabeln var lös!

Och vi sladdade ju inte av så långsamt.. lol

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
15 januari 2012
DanneSundin skrev:
Nitromast skrev:

Alltså, det var kabeln som var utryckt ur där man klämmer fast kabeln i kabelskon.. så själva skon satt fast i steget men kabeln var lös!

Har du kollat så att säkringen är hel? Att du har 12V mellan +kabeln o -?

16 197 Inlägg
15 januari 2012
DanneSundin skrev:
Nitromast skrev:

köp en riktigt kabelskotång då så e problemet löst-

3 187 Inlägg
15 januari 2012
DanneSundin skrev:
Nitromast skrev:

dock så ska lådan sitta fast..

Sök