7040
Sök

Vafan har hänt med mitt slutsteg. [FIXAT]

Jägermeister
910 Inlägg
15 januari 2012
Jag brukar klämma åt kabelskorna och sen löder jag ännu på det så att kabeln och kabelskon verkligen sitter som typ en enda enhet, blir omöjlig att slita loss då, sen på med krympslang så att inget kommer åt att kortslutas.

Baslådan har jag fast spänd i golvets fästöglor och har skruvat fast dragöglor i själva baslådan med tjocka skruvar och satt såna där mindre spännband mellan baslådan och dragöglorna i golvet så allt sitter stumt och bra.
Slutsteget har jag fastskruvat i ryggstödet, är ju lika att du gör allt ordentligt så slipper du trasiga grejer, det lönar sig i längden.
Det finns även klämmor i massa olika storlekar, med mindre anslutningar och mindre gafflar så dom slipper trängas och ta i varandra vid slutstegets kopplingsplint.

En gång när jag var yngre hade jag en bil jag krockade eller egentligen hoppade med över en flera meter hög grushög så att slutsteget som satt monterat på baslådan slog i hatthyllan, själva kretskortet sprack och det syntes inte riktigt förrän vid ordentlig felsökning, var tvungen att löda bryggor på kopparskenorna på kretskortet där sprickorna fans.
Senast redigerat av gemini78 (15 januari 2012)

En gång är ingen gång...

682 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Säkring hel. smile

evilaudio: Jo, om man endå hade sånt så.. wink 

big-jepp Japp, men kommer inte på något bra ställe att sätta fast den på, och tidigare ägare hade inte gjort det. Plus jag vet inte riktigt vilket håll jag ska ha den åt, blir mer tryck bakom högtalaren liksom, bakom magneten.. Där allt tryck i öronen kommer.   

Och man får väl lära sig av sina misstag..

gemini78: Tackar! Smart idé att ha steget fastskruvat på basen? +/- ? Krympslang = "heatshrink" , eller? Man trär på den och värmer så krymper den ihop och sitter tight?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
15 januari 2012
Va!? Mer tryck bakom magneten? Är det inte en låda du har?

682 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Va!? Mer tryck bakom magneten? Är det inte en låda du har?

Jo, men liksom det hållet magneten är åt. Ditåt går det mesta "trycket i öronen" om man säger så.

682 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Liten personlig uppdate här !

problemet är LÖST, och tänkte dela med mig. 

Moddad kabelsko fick bli lösningen. Plattstift + avbitare och polygrip blev en bra blandning.

http://imageshack.us/photo/my-images/214/img0581bv.jpg/

Här redo att testas om det ska brinna eller inte wink

http://imageshack.us/photo/my-images/577/img0582s.jpg/

Hey, det funkade!

http://imageshack.us/photo/my-images/683/img0584ir.jpg/

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 januari 2012
skruva nu fast det ordentligt wink

682 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Hm, just det!

Har du något tips på vart man ska köpa för material - samt vad - för fästningsanordningen? Berätta gärna lite om tips vart jag ska sätta den, är en volvo 740-883 GL från 88. (Någon som vet vad fan 740-883 står för förresten? Är det att den är gjord 88 månad 3 eller vad fasiken betyder det?! )

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 januari 2012
DanneSundin skrev:
Hm, just det!

Har du något tips på vart man ska köpa för material - samt vad - för fästningsanordningen? Berätta gärna lite om tips vart jag ska sätta den, är en volvo 740-883 GL från 88. (Någon som vet vad fan 740-883 står för förresten? Är det att den är gjord 88 månad 3 eller vad fasiken betyder det?! )

Skruva fast det i baslådan, skruva fast baslådan i hatthyllan, eller så drar du fast det i ryggstödet. Beror lite på hur du har baslådan.

682 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
DanneSundin skrev:
Hm, just det!

Skruva fast det i baslådan, skruva fast baslådan i hatthyllan, eller så drar du fast det i ryggstödet. Beror lite på hur du har baslådan.

Blir ett jävla bök om man ska skruva fast hela lådan. (inte för att den är så stor men endå. roll )

Har inte kikat något vidare men finns det inte som någon "metallpinne" som går upp som ungefär vid framsäterna? Som man skulle kunna dra ett spännband genom, genom ut till basen skruva fast det där och sen göra likadant på andra sidan basen? Eller är jag på gång med en dum plan? neutral

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 januari 2012
DanneSundin skrev:
Nitromast skrev:
DanneSundin skrev:
Hm, just det!

Blir ett jävla bök om man ska skruva fast hela lådan. (inte för att den är så stor men endå. roll )

Har inte kikat något vidare men finns det inte som någon "metallpinne" som går upp som ungefär vid framsäterna? Som man skulle kunna dra ett spännband genom, genom ut till basen skruva fast det där och sen göra likadant på andra sidan basen? Eller är jag på gång med en dum plan? neutral

Du kommer märka en betydlig skillnad om du skruvar/spänner fast lådan, är inte med på vad du menar riktigt.

682 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
DanneSundin skrev:
Nitromast skrev:

Du kommer märka en betydlig skillnad om du skruvar/spänner fast lådan, är inte med på vad du menar riktigt.

Ska försöka mig på lite flum-flum här wink

Om vi säger att det sitter sånna här /--------\ liksom med ett fritt utrymme under -'en så att man skulle kunna föra igenom ett spännband där och det satt fast (förslagsvis på höger och vänster sida någonstans vid säterna eller nära.)  dessa sitter alltså paralellt med färdriktningen, så man bara skulle se ett | om man tittade bakifrån. 

Tänk dig då att vi har skuffen såhär:

|_(pinne här)______ *baslåda*_____(pinne här)_| 

| = där skuffen tar slut.

Tänk dig nu att vi för 2 st spännband ifrån bägge "Pinne här" och spänner således fast baslådan centrerad och fasthållen med hjälp av dessa två spännband, som ska ha individuell spänning alltså två stycken olika, sen t.ex. säkra detta genom skruvning på kortsidorna av basen så att det sitter fast.

Förstår du eller vill du höra på mer lull-lull, kan göra en bild i paint om du vill. smile

1 071 Inlägg
16 januari 2012
Kan garantera dig att du inte har 56mm2 ström utan mer åt 8mm2 hållet

Onödigt inlägg^^

Sök