Om jag kör på is med en automatväxlad bil, har en fast växel, och hela tiden håller varvet mellan ca. 2000 och max, sliter jag på kopplingen då? Hur lågt i varv behöver jag sjunka för att kopplingen ska börja slira? Det skiljer sig kanske mellan bilar, men generellt sett?
En automatlåda har inte en traditionell koppling - någon får rätta mig om jag har fel?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Ok, sliter jag på motsvarande grejer, då? Har varit med om att det luktat bränd koppling/momentomvandlare när jag varit ute och lekt med en automatare. Vad är det som luktar?
Alltså, som #2 skriver så har inte en automatlåda någon koppling på samma sätt som en manuell. Istället har den en turbin, som göra att bilen inte driver när du lägger i växeln och motorn går på tomgång. Inte förrän motorn får ett visst varvtal, hur mycket beror på turbinens konstruktion, överför den kraft till växellådan och bilen driver framåt (eller bakåt om man har den växeln i). Det blir alltid en viss slirning i turbinen, för att undvika det kan man ha en lockup-funktion som låser turbinen i högre farter för mindre förluster.
Du har ju fortfarande lamell-paket som låser dom olika växlarna fast dessa slirar inte vid normal körning alls utan bara om du skulle ha så pass mycket effekt att dom inte orkar låsa växlarna.
Det som ska motsvara kopplingen som ska slira är ju som åvan nämns turbinen.
Det som har hänt är förmodligen att oljan i växelådan gått för varm. Vilket är är någon höjdare för då blir oljan för lättflytande och turbinen håller inte trycket så du får en effekt som liknar en slirande koppling. Blir trycket för lågt kan det även bli så att lådan inte klarar av att låsa växlarna korrekt.
Sker detta bör man genast låta låda svalna för undvika skador. (bränd olja i ventiler och slirande lameller pga förlorat oljetryck är ingen höjdare.)