5595
Sök

Monteringsram dubbel DIN Saab 900ng

658 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Vart hittar jag en sån till bra pris, nån som har nån ide eller tips kanske? Jag vill sätta i min vanliga JVC och vill gärna ha ett fack nedan eller ovanför så det inte blir ett hål där. Men svindyra på dom ställen jag kikat på för en plastbit  sad

16 197 Inlägg
14 januari 2012
Fear38 skrev:
Vart hittar jag en sån till bra pris, nån som har nån ide eller tips kanske? Jag vill sätta i min vanliga JVC och vill gärna ha ett fack nedan eller ovanför så det inte blir ett hål där. Men svindyra på dom ställen jag kikat på för en plastbit  sad

har inte 900an 1,5" din?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

658 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
Fear38 skrev:

har inte 900an 1,5" din?

dubbel din är det stort jäklars hål blir det  wink

16 197 Inlägg
14 januari 2012
Fear38 skrev:
evilaudio skrev:
Fear38 skrev:

har inte 900an 1,5" din?

dubbel din är det stort jäklars hål blir det  wink

jo fast de blir de av 1,5 din oxå..

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=460

658 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
aha ja jo kanske det blir, vet inte exakt va de e för storlek så bara att jag måste ha en ram om jag skall få i min jvc och sen få ett fack där typ

318 Inlägg
14 januari 2012
Är det facket du är ute efter så finns det hos Saab! vad jag har hört så ska det bara kosta ngn hundring smile jag hittade på skroten så jag gav nästan inget:)

860 Inlägg
14 januari 2012
hmm ja tog bort dubbeldins original stereon i min saab 900 och satte i en pioneer stereo men ja åkte bara till saab o köpte ett fack som passar mellan stereon o SID datorn o de funkar utan massa ramar o plast bitar....

318 Inlägg
14 januari 2012
Jag tror det är det facket som han vill ha. Sen så är det inte dubbeldin tongue utan som Evilaudio skrev ca 1.5din smile

860 Inlägg
14 januari 2012
facket där orginal stereon sitter är ett DUBBELDINS FACK men att de funkar att ha en 1.5 dins stereo med.. har själv hafe en dubbeldins dvd stereo med skärm där innan så ja vet att det passar med en dubbeldin där... sen kan man köpa ett fack på saab som passar mellan vanlig enkel dins stereo o SID datorn.... men ja vet att de funkar me dubbeldin där och orginal stereon som sitter i från början är en dubbeldin stereo för den är lika stor som en vanlig dubbeldins stereo man köper idag...

658 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
mikael_86 skrev:
hmm ja tog bort dubbeldins original stereon i min saab 900 och satte i en pioneer stereo men ja åkte bara till saab o köpte ett fack som passar mellan stereon o SID datorn o de funkar utan massa ramar o plast bitar....

jaha oki för där jag har kollat på olika bilstereobutiker så tar dom ju upp till minst 300+ kronor, alldeles åt helsikes dyrt juh....  så man behöver inte massa ramar o sånt, trodde man var tvungen o ha ramen för att få dit ett fack o så....

860 Inlägg
15 januari 2012
nej du behöver inte n¨n sketen rak... ta ut orginal stereon och använd den nya stereons ram som sitter runt den bara o tryck ut dom där piggarna som är för att göra fast ramen i en vanlig bil... det är allt du behöver ha o sen sätter du facker  mellan stereon o sid datorn bara... jag har iaf inte köpt nån special ram till mitt o mitt sitter redigt bra i bilen o allt funkar bra... bara sätta i din vanliga stereo med dens egna ram i de hålet

658 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
aha fan va bra ju tack för hjälpen juh,  får man fråga hur du gjort med ISO kablarna? Kör du med original kablarna från ISON eller har du kapat o skarvat dit grövre kablar? Jag frågade Backe om det blev nån försämring att köra originalhögtalarkablar o slippa krångla byta allt  De gjorde man ju förr drog rejäla saker till allting  wink. Men nu börjar man bli gammal o för bekväm att riva under mattor o dyligt  haha..... Men som sagt Backe sa att det funkar bra om man skall köra typ original eller lite uppdatera andra högtalare med lite mer kräm. Men ström och jodkabel är ju inte fel att köra 8 kvadrat på typ. Hur har du gjort?  Alltid bra med tips....

860 Inlägg
15 januari 2012
ja du jag gjorde de lättaste o billigaste att ja åkte till en bil affär o köpte universal iso kabel kontakt o lite sockerbitar o sen kapar du original kontakten o kollar dig fram till vilken som är plus minus o hägtalare det hade ja gjort om ja va du för saab har sina egna kopplingar som inte passar i en vanlig stereo.... hade kunnat gått ner i min bil o kollat vilka sladdar som går till vad o så om de va ljust ute.... kan kolla de till i morron o ta lite bilder på hur ja har gjort så ser du själv hur ja har satt dit det.... men jag har själv klippt original kontakten o sen kopplat eget det va lättast.... nackdelen är att du har ett eget slutsteg som dörrhögtalar basarna är kopplade till som du måste koppla ur o dra om sladden till... iaf om du har stora stereo paketet i din 900.... de slutsteget sitter vid foten bakom en plastkopa på passagerarsidan vid mittkonsollen och är kopplat till stereon för basarna i dörrarna drar lite extra kraft....

16 197 Inlägg
15 januari 2012
Fear38 skrev:
aha fan va bra ju tack för hjälpen juh,  får man fråga hur du gjort med ISO kablarna? Kör du med original kablarna från ISON eller har du kapat o skarvat dit grövre kablar? Jag frågade Backe om det blev nån försämring att köra originalhögtalarkablar o slippa krångla byta allt  De gjorde man ju förr drog rejäla saker till allting  wink. Men nu börjar man bli gammal o för bekväm att riva under mattor o dyligt  haha..... Men som sagt Backe sa att det funkar bra om man skall köra typ original eller lite uppdatera andra högtalare med lite mer kräm. Men ström och jodkabel är ju inte fel att köra 8 kvadrat på typ. Hur har du gjort?  Alltid bra med tips....

8mm2 till stereo?

2,5mm2 räcker utan problem.

å klipp inga kablar utan köp ISOkabel.
Senast redigerat av evilaudio (15 januari 2012)

860 Inlägg
15 januari 2012
det räcker med vanlig liten högtalar kabel som el kabel till själva stereon igenntligen...

man måste dock koppla förbi slutsteget som sitter i bilen ja har själv fått gjort de på en del saabar för dom har samma koppling som du har till en extern cd-växlare annars o de funkar inte till din jvc cd spelare...
Senast redigerat av mikael_86 (15 januari 2012)

16 197 Inlägg
15 januari 2012
mikael_86 skrev:
det räcker med vanlig liten högtalar kabel som el kabel till själva stereon igenntligen...

man måste dock koppla förbi slutsteget som sitter i bilen ja har själv fått gjort de på en del saabar för dom har samma koppling som du har till en extern cd-växlare annars o de funkar inte till din jvc cd spelare...

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318031  en sån kabel behöver man då så använder man stereons lågnivåutgång.

860 Inlägg
15 januari 2012
jo klart men som ja sa det sitter ett slutsteg i bilen som är kopplad mellan orginal stereon och fram dörr högtalare... och den är kopplad med en sån rca addapter som du la till länk om men hur ska du få signalen från hans JVC stereo med RCA lågnivå ut till en cd växlad kontakt på de slutsteget... och sen är dock de slutsteget iaf bara på 2x50Watt så då kan man lika gärna koppla dörrhögtalarna direkt till bilstereon för dagens bilstereo är på 4x50Watt va jag vet om..... saab 900 original stereo är på typ 20watt.....

plus varför köpa massa som kostar en jävla massa pengar istället för o lättast bara klippa orginal kontakten o köpa en universal ISO kontakt som passar stereon o koppla allt till den som ja gjort spara mkt pengar på det iaf

16 197 Inlägg
15 januari 2012
mikael_86 skrev:
jo klart men som ja sa det sitter ett slutsteg i bilen som är kopplad mellan orginal stereon och fram dörr högtalare... och den är kopplad med en sån rca addapter som du la till länk om men hur ska du få signalen från hans JVC stereo med RCA lågnivå ut till en cd växlad kontakt på de slutsteget... och sen är dock de slutsteget iaf bara på 2x50Watt så då kan man lika gärna koppla dörrhögtalarna direkt till bilstereon för dagens bilstereo är på 4x50Watt va jag vet om..... saab 900 original stereo är på typ 20watt.....

plus varför köpa massa som kostar en jävla massa pengar istället för o lättast bara klippa orginal kontakten o köpa en universal ISO kontakt som passar stereon o koppla allt till den som ja gjort spara mkt pengar på det iaf

de finns INGEN stereo som lämnar 4*50 riktigt watt.. titta på storleken på en stereo å sen tittar du på storleken på ett slutsteg som lämnar 4*50 watt så kan man ju räkna ut resten själv.

själv föredrar jag att INTE klippa sönder bilens orginal elsystem om de finns kontarker som passar rakt av..

860 Inlägg
15 januari 2012
jo visst men har du sätt orginal slutsteget som är inkopplat det är skit... ja föredrar mkt hällre att koppla in allt till stereon lr kolla allt till ett redigt 4kanals slutsteg istället för orginal steget.....

sen varför lägga massa onödiga pengar på o köpa massa små kontakter för flera hundra när man kan koppla eget o de blir presic så som man vill ha det.... är inte direkt as många kablar man får ta av lr sånt... o sen ska man ju gärna ha dörr högtalarna ihop med  dom uppe på instrument panelen så de blir ett framsystem... typ om du har en cd spelare med bara en lågnivå utgång o vill ha baslåda så får du välja på o koppla in dörr högtalarna på det för o få orginal slutsteget till dom på 2x50watt att funka lr att ha baslåda i bilen men att vara utan fram dörr högtalare... då tror ja nog att man vill koppla ihop dörrhögtalarna i högtalarna i instrumentpanelen så de blir ett gemensamt system istället för ett 2 delat framsystem.... plus man slipper en jävla massa utgifter.. men men du kanske jobbar på dbakuten då förstår ja varför du tycker man ska köpa kontakter hit o dit.... hehehehe

men sen självklart alla tycker vi olika här i världen så...

16 197 Inlägg
15 januari 2012
mikael_86 skrev:
jo visst men har du sätt orginal slutsteget som är inkopplat det är skit... ja föredrar mkt hällre att koppla in allt till stereon lr kolla allt till ett redigt 4kanals slutsteg istället för orginal steget.....

sen varför lägga massa onödiga pengar på o köpa massa små kontakter för flera hundra när man kan koppla eget o de blir presic så som man vill ha det.... är inte direkt as många kablar man får ta av lr sånt... o sen ska man ju gärna ha dörr högtalarna ihop med  dom uppe på instrument panelen så de blir ett framsystem... typ om du har en cd spelare med bara en lågnivå utgång o vill ha baslåda så får du välja på o koppla in dörr högtalarna på det för o få orginal slutsteget till dom på 2x50watt att funka lr att ha baslåda i bilen men att vara utan fram dörr högtalare... då tror ja nog att man vill koppla ihop dörrhögtalarna i högtalarna i instrumentpanelen så de blir ett gemensamt system istället för ett 2 delat framsystem.... plus man slipper en jävla massa utgifter.. men men du kanske jobbar på dbakuten då förstår ja varför du tycker man ska köpa kontakter hit o dit.... hehehehe

men sen självklart alla tycker vi olika här i världen så...

nej jag jobbar inte på dbakuten MEN har pysslat med bilstereo sen slutet av 1995 å har även jobbat som montör.

men gör du på ditt vis så länge du e nöjd.. inget jag skulle göra iaf.

Sök