5687
Sök

Monteringsram dubbel DIN Saab 900ng

860 Inlägg
15 januari 2012
#21
hehehe ja precis man gör som man gör... visst de e praktiskt att köpa massa kontakter o så men då gäller de o ha pengar o så med... lr så lägger man bara nån timme på o koppla om det själv istället... men men


16 197 Inlägg
15 januari 2012
#22
mikael_86 skrev:
hehehe ja precis man gör som man gör... visst de e praktiskt att köpa massa kontakter o så men då gäller de o ha pengar o så med... lr så lägger man bara nån timme på o koppla om det själv istället... men men

koplar man fel så kan de bli MYCKE dyrare än va kontakten kostar..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

860 Inlägg
15 januari 2012
#23
heheh har kan kopplat mkt i bil så vet man va man ska koppla... amatörer kan köpa kontakter isf


16 197 Inlägg
15 januari 2012
#24
mikael_86 skrev:
heheh har kan kopplat mkt i bil så vet man va man ska koppla... amatörer kan köpa kontakter isf

ska man göra de SERIÖST så köper man kontakter.   


finns inget värre än att ta hand om en bil där nån försökt vara "duktigt å smart".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
15 januari 2012
#25
Swedenrockers skrev:
evilaudio skrev:
mikael_86 skrev:
heheh har kan kopplat mkt i bil så vet man va man ska koppla... amatörer kan köpa kontakter isf

ska man göra de SERIÖST så köper man kontakter.   


finns inget värre än att ta hand om en bil där nån försökt vara "duktigt å smart".

Lustigt det där, vi som har jobbat som montörer och har satt hundratals HU:s rekommenderar Iso-adaptrar i tråd efter tråd medans många andra säger klipp klipp klipp.
Och så fort man rekommenderar nån att köpa nåt för att underlätta så tror de att man gör det för att tjäna pengar.

jo för att en kontakt som är GJORD för endamålet kan väl inte vra bra?

de e ju bättre att klippa sänder bilens orginalsystem å sätta sockerbitar eller tejpa..  eller va de inte så?? 


SUCK!

"Testar man inte så får man aldrig veta"

658 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#26
evilaudio skrev:
Fear38 skrev:
aha fan va bra ju tack för hjälpen juh,  får man fråga hur du gjort med ISO kablarna? Kör du med original kablarna från ISON eller har du kapat o skarvat dit grövre kablar? Jag frågade Backe om det blev nån försämring att köra originalhögtalarkablar o slippa krångla byta allt  De gjorde man ju förr drog rejäla saker till allting  wink. Men nu börjar man bli gammal o för bekväm att riva under mattor o dyligt  haha..... Men som sagt Backe sa att det funkar bra om man skall köra typ original eller lite uppdatera andra högtalare med lite mer kräm. Men ström och jodkabel är ju inte fel att köra 8 kvadrat på typ. Hur har du gjort?  Alltid bra med tips....

8mm2 till stereo?


2,5mm2 räcker utan problem.

å klipp inga kablar utan köp ISOkabel.

man kan aldrig få för mycke strömmatning till bilstereon wink  Nja har inte klipp några ännu eller jo jag gjorde det på JVC ISO i min vectra jag hade o drog alla kablar på nytt i den. Men jag köpte en ny 16 pins JVC ISO från ebay för 20:- så jag har en till sån nu en hel ifall hur jag nu än gör.....


16 197 Inlägg
15 januari 2012
#27
Fear38 skrev:
evilaudio skrev:
Fear38 skrev:
aha fan va bra ju tack för hjälpen juh,  får man fråga hur du gjort med ISO kablarna? Kör du med original kablarna från ISON eller har du kapat o skarvat dit grövre kablar? Jag frågade Backe om det blev nån försämring att köra originalhögtalarkablar o slippa krångla byta allt  De gjorde man ju förr drog rejäla saker till allting  wink. Men nu börjar man bli gammal o för bekväm att riva under mattor o dyligt  haha..... Men som sagt Backe sa att det funkar bra om man skall köra typ original eller lite uppdatera andra högtalare med lite mer kräm. Men ström och jodkabel är ju inte fel att köra 8 kvadrat på typ. Hur har du gjort?  Alltid bra med tips....

8mm2 till stereo?


2,5mm2 räcker utan problem.

å klipp inga kablar utan köp ISOkabel.

man kan aldrig få för mycke strömmatning till bilstereon wink  Nja har inte klipp några ännu eller jo jag gjorde det på JVC ISO i min vectra jag hade o drog alla kablar på nytt i den. Men jag köpte en ny 16 pins JVC ISO från ebay för 20:- så jag har en till sån nu en hel ifall hur jag nu än gör.....

visst e de så men 2,5mm2 räcker utan problem.


va du än gör så klipp INTE i bilen när de finns färdiga kontakter.
Senast redigerat av evilaudio (15 januari 2012)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

658 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#28
evilaudio skrev:
Fear38 skrev:
evilaudio skrev:

8mm2 till stereo?


2,5mm2 räcker utan problem.

å klipp inga kablar utan köp ISOkabel.

man kan aldrig få för mycke strömmatning till bilstereon wink  Nja har inte klipp några ännu eller jo jag gjorde det på JVC ISO i min vectra jag hade o drog alla kablar på nytt i den. Men jag köpte en ny 16 pins JVC ISO från ebay för 20:- så jag har en till sån nu en hel ifall hur jag nu än gör.....

visst e de så men 2,5mm2 räcker utan problem.


va du än gör så klipp INTE i bilen när de finns färdiga kontakter.

Men iso är ju en isp det är ju standard som skall passa juh eller?  hmm... menade att jag köpte en ny till min JVC som sitter på baksidan in direkt i min huvudenhet o sen går den ju ut till 2 kontakter en för alla högtalare o en för dom andra en svart o en brun. Dom passar väl in i dom iso som sitter i bilen dragna fram som sitter i originalet nu. Är väl därför det är ISO som standard....  eller ?


Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 januari 2012
#29
Förstår inte det här med att klippa orginal kontakten i SAAB för att kunna koppla in egen iso istället?

Min SAAB 900 från -97 var det bara att koppla in CD-spelarens kontakter direkt i orginalkontakterna då det sitter ISO-kontakter där från fabrik.

Känns rätt korkat att klippa en kontakt och sen koppla in en likadan kontakt igen?

Prylfacket i 0,5DIN storlek köpte jag på SAAB för typ 125kr eller nåt.

( Örjan hade rätt i början när han skrev det är 1,5DIN storlek på orginalstereon, inte 2DIN...)
Senast redigerat av Frippe_L (15 januari 2012)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

658 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#30
Frippe_L skrev:
Förstår inte det här med att klippa orginal kontakten i SAAB för att kunna koppla in egen iso istället?

Min SAAB 900 från -97 var det bara att koppla in CD-spelarens kontakter direkt i orginalkontakterna då det sitter ISO-kontakter där från fabrik.

Känns rätt korkat att klippa en kontakt och sen koppla in en likadan kontakt igen?

Prylfacket i 0,5DIN storlek köpte jag på SAAB för typ 125kr eller nåt.

( Örjan hade rätt i början när han skrev det är 1,5DIN storlek på orginalstereon, inte 2DIN...)

Hmm... njaaa inte riktigt så jag/vi menar kanske, jag antar att du oxå inte kör med originalkablar till dina högtalare o ström o sådant om du tävlar i billjud. Jag klippte kablarna tidigare bil o många andra före det framför själva kontakten som går in direkt i min enhet. Bara för att jag ville köra 4kv på höhtalarkablar och ville ha småtrådiga superböjliga och sen ström rejält för att minska när man spelar högt att enheten tappar ström o blinkar typ ja sånt e ju viktigt för er som tävlar....


Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 januari 2012
#31
Fear38 skrev:
Frippe_L skrev:
Förstår inte det här med att klippa orginal kontakten i SAAB för att kunna koppla in egen iso istället?

Min SAAB 900 från -97 var det bara att koppla in CD-spelarens kontakter direkt i orginalkontakterna då det sitter ISO-kontakter där från fabrik.

Känns rätt korkat att klippa en kontakt och sen koppla in en likadan kontakt igen?

Prylfacket i 0,5DIN storlek köpte jag på SAAB för typ 125kr eller nåt.

( Örjan hade rätt i början när han skrev det är 1,5DIN storlek på orginalstereon, inte 2DIN...)

Hmm... njaaa inte riktigt så jag/vi menar kanske, jag antar att du oxå inte kör med originalkablar till dina högtalare o ström o sådant om du tävlar i billjud. Jag klippte kablarna tidigare bil o många andra före det framför själva kontakten som går in direkt i min enhet. Bara för att jag ville köra 4kv på höhtalarkablar och ville ha småtrådiga superböjliga och sen ström rejält för att minska när man spelar högt att enheten tappar ström o blinkar typ ja sånt e ju viktigt för er som tävlar....

Jag har inte klippt nån originalkabel även om ja tävlar i billjud, eller kanske just därför.

Jag kör alla Saabens högtalare på slutsteg monterade i bagaget, så därifrån har jag dragit nya 2,5mm2 och 1,5mm2 kablar in i dörrar till 6,5" och upp till brädans 3,5".

Att köra med 4mm2 kablar från CD-spelaren är rätt meningslöst då de kablar som sitter där räcker gott o väl till den lilla effekten som man får ut från den förstärkaren.

Mina spelare har aldrig blinkat och de har de små strömkablar som suttit i bilen sen de lämnade fabrik, men jag använder ju inte det inbyggda slutsteget så det drar ju ingen ström därifrån.
Senast redigerat av Frippe_L (15 januari 2012)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

5 852 Inlägg
15 januari 2012
#32
Fear38 skrev:
Frippe_L skrev:
Förstår inte det här med att klippa orginal kontakten i SAAB för att kunna koppla in egen iso istället?

Min SAAB 900 från -97 var det bara att koppla in CD-spelarens kontakter direkt i orginalkontakterna då det sitter ISO-kontakter där från fabrik.

Känns rätt korkat att klippa en kontakt och sen koppla in en likadan kontakt igen?

Prylfacket i 0,5DIN storlek köpte jag på SAAB för typ 125kr eller nåt.

( Örjan hade rätt i början när han skrev det är 1,5DIN storlek på orginalstereon, inte 2DIN...)

Hmm... njaaa inte riktigt så jag/vi menar kanske, jag antar att du oxå inte kör med originalkablar till dina högtalare o ström o sådant om du tävlar i billjud. Jag klippte kablarna tidigare bil o många andra före det framför själva kontakten som går in direkt i min enhet. Bara för att jag ville köra 4kv på höhtalarkablar och ville ha småtrådiga superböjliga och sen ström rejält för att minska när man spelar högt att enheten tappar ström o blinkar typ ja sånt e ju viktigt för er som tävlar....

Det frippe säger stämmer och klippa av dem kablarna blir lite effekten "sätta ett plåster på ett brutet ben" , helt enkelt blir det poänglöst.

Vill du ha allt att funka precis som det ska och dessutom väldigt enkelt så köp dem kontakter som behövs och så kommer allt funka smärtfritt och bra.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

860 Inlägg
15 januari 2012
#33
i min saab 900 2,0T Talladega så satt det DOCK inte vanliga ISO kontakter som man bara kunde plugga in till vanliga stereon utan de satt en special enkel stor kontakt som satt fast i original stereon..... men som sagt allt hänger på vad man har för STEREO PAKET från början i bilen... vissa saabar har inte basar i fram dörrarna o vissa har det... o vissa har inget original slutsteg kopplat till stereon o vissa har det.... jag valde att klippa min standard saab iso kontakt för att den helt enkelt inte passade till den nya stereons iso kontakt och jag har inte direkt massa pengar till o köpa mellan kontakter o skit.... sen så hade jag först en dubbeldins dvd spelare i min bil innan ja köpte min pioneer.... jag glömde bort att orginal stereon hade en liten sketen plast list mellan stereon o SID displayen så det blev 1.5 din på stereon o sen mellan rums plast biten....

sen är det oxå kul o se dom som bygger tävlings ljud tänker bara mest på hur dom själva bygger o så.... dom kanske har fett med pengar eller får saker från sponsorer typ slutsteg o sånt då förstår ja att man kan koppla ALLA högtalare till slutstegen som är de bästa att göra det hade ja själv gjort om ja hade pengar lr sponsorer för stereon klarar inte at att ge den fulla efekten som ett slutsteg gör.... men vem fan har råd med sånt alltid???

min stereo blinkar inte och ja använder original + - och minnes kabel som satt från början då stereon iaf inte drar så mkt.... + att ja får att stereon dör när ja vrider av tänningen vilket är som ja tycker de skönaste istället för o behöva stänga av den manuellt hela tiden...


Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 januari 2012
#34
mikael_86 skrev:
i min saab 900 2,0T Talladega så satt det DOCK inte vanliga ISO kontakter som man bara kunde plugga in till vanliga stereon utan de satt en special enkel stor kontakt som satt fast i original stereon..... men som sagt allt hänger på vad man har för STEREO PAKET från början i bilen... vissa saabar har inte basar i fram dörrarna o vissa har det... o vissa har inget original slutsteg kopplat till stereon o vissa har det.... jag valde att klippa min standard saab iso kontakt för att den helt enkelt inte passade till den nya stereons iso kontakt och jag har inte direkt massa pengar till o köpa mellan kontakter o skit.... sen så hade jag först en dubbeldins dvd spelare i min bil innan ja köpte min pioneer.... jag glömde bort att orginal stereon hade en liten sketen plast list mellan stereon o SID displayen så det blev 1.5 din på stereon o sen mellan rums plast biten....

sen är det oxå kul o se dom som bygger tävlings ljud tänker bara mest på hur dom själva bygger o så.... dom kanske har fett med pengar eller får saker från sponsorer typ slutsteg o sånt då förstår ja att man kan koppla ALLA högtalare till slutstegen som är de bästa att göra det hade ja själv gjort om ja hade pengar lr sponsorer för stereon klarar inte at att ge den fulla efekten som ett slutsteg gör.... men vem fan har råd med sånt alltid???

min stereo blinkar inte och ja använder original + - och minnes kabel som satt från början då stereon iaf inte drar så mkt.... + att ja får att stereon dör när ja vrider av tänningen vilket är som ja tycker de skönaste istället för o behöva stänga av den manuellt hela tiden...

Jag har jobb, jobbet betalar mig för utfört arbete, de pengarna som blir över efter alla räkningar tillåter mig att köpa slutsteg o basar o högtalare osv.

Förstår inte vad ditt argument om sponsorer hit o dit har med att köpa ett slutsteg o göra, det måste inte kosta en förmögenhet om man inte vill det ska göra det. Begagnat är ju vettigt o köpa om man inte tvunget vill ha nya saker.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

5 852 Inlägg
15 januari 2012
#35
mikael_86 skrev:
i min saab 900 2,0T Talladega så satt det DOCK inte vanliga ISO kontakter som man bara kunde plugga in till vanliga stereon utan de satt en special enkel stor kontakt som satt fast i original stereon..... men som sagt allt hänger på vad man har för STEREO PAKET från början i bilen... vissa saabar har inte basar i fram dörrarna o vissa har det... o vissa har inget original slutsteg kopplat till stereon o vissa har det.... jag valde att klippa min standard saab iso kontakt för att den helt enkelt inte passade till den nya stereons iso kontakt och jag har inte direkt massa pengar till o köpa mellan kontakter o skit.... sen så hade jag först en dubbeldins dvd spelare i min bil innan ja köpte min pioneer.... jag glömde bort att orginal stereon hade en liten sketen plast list mellan stereon o SID displayen så det blev 1.5 din på stereon o sen mellan rums plast biten....

sen är det oxå kul o se dom som bygger tävlings ljud tänker bara mest på hur dom själva bygger o så.... dom kanske har fett med pengar eller får saker från sponsorer typ slutsteg o sånt då förstår ja att man kan koppla ALLA högtalare till slutstegen som är de bästa att göra det hade ja själv gjort om ja hade pengar lr sponsorer för stereon klarar inte at att ge den fulla efekten som ett slutsteg gör.... men vem fan har råd med sånt alltid???

min stereo blinkar inte och ja använder original + - och minnes kabel som satt från början då stereon iaf inte drar så mkt.... + att ja får att stereon dör när ja vrider av tänningen vilket är som ja tycker de skönaste istället för o behöva stänga av den manuellt hela tiden...

Okej, då var du regeln som bekräftar undantaget. Vad jag förstår så det du hänger upp dig på är att dem som är "sponsrade" skriver i tråden och föreslår en kontakt för 295:- är nästan hemska för detta?

Om man nu skulle göra fel med förslaget du har kan det bli väldigt mycket dyrare än så och det finns ingen "sponsor" i hela världen som rättar till detta?

Tycker det är kanon att denna variant funkat för dig dock finns inte alla som har denna kunskap därav att jag tycker det är kanon att det finns båda delar.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

860 Inlägg
15 januari 2012
#36
hahaha har man inte kunskaper om o koppla stereo i bilar så ska man inte ens göra det själv utan lämna in de till en bil ljud firma.... har många som bygger bil ljud i bilar o dom gör samma sak som jag gör.... bara för man kopplar själv behöver de inte gå åt helvete... finns liksom google.com där man kan söka på vad som är vad på kablarna på alla saabar o så.... sen visst de kan vara mkt enklare att bara köpa en mellan kontakt de håller ja med om... men om de nu finns dom som vill koppla allt själva o så LÅT DOM FÅ KOPPLA ALLT SJÄLVA UTAN ATT ALLA LJUD BYGGARE LR FÖRETAG SKA KLANKA NER PÅ DOM O SÄGA ATT DOM GÖR SI O SÅ MKT FEL O ATT DE BLIR SKIT AV DET..... sverige är ett fritt land vad ja vet o alla gör vi va vi vill med våra bilar.... den som inte vet att det är en risk för o göra fel med elen i bilen ska inte koppla själv liksom


16 197 Inlägg
15 januari 2012
#37
mikael_86 skrev:
hahaha har man inte kunskaper om o koppla stereo i bilar så ska man inte ens göra det själv utan lämna in de till en bil ljud firma.... har många som bygger bil ljud i bilar o dom gör samma sak som jag gör.... bara för man kopplar själv behöver de inte gå åt helvete... finns liksom google.com där man kan söka på vad som är vad på kablarna på alla saabar o så.... sen visst de kan vara mkt enklare att bara köpa en mellan kontakt de håller ja med om... men om de nu finns dom som vill koppla allt själva o så LÅT DOM FÅ KOPPLA ALLT SJÄLVA UTAN ATT ALLA LJUD BYGGARE LR FÖRETAG SKA KLANKA NER PÅ DOM O SÄGA ATT DOM GÖR SI O SÅ MKT FEL O ATT DE BLIR SKIT AV DET..... sverige är ett fritt land vad ja vet o alla gör vi va vi vill med våra bilar.... den som inte vet att det är en risk för o göra fel med elen i bilen ska inte koppla själv liksom

men herregud..     killen ville ha hjälp om hur kan skulle gå till väga i sin bil å de fick han på ett seriöst å riktigt vis..


klippa å klistra är inte rätt även fast de går.


sen vill jag gärna veta va du har för kunskaper om bilstereo..
Senast redigerat av evilaudio (15 januari 2012)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

860 Inlägg
15 januari 2012
#38
ja du va ja har för kunskaper och inte spelar ingen roll... har varit med o byggt ljud i bilar mkt förut och gör nu med o det här funkat as bra.... sen skit samma hur man gör om man klipper o så lr om man kör med mellan kontakter... det är ju upp till var o en hur dom vill göra liksom..... ALLA GÖR PÅ SITT SÄTT!!!!!!


16 197 Inlägg
15 januari 2012
#39
mikael_86 skrev:
ja du va ja har för kunskaper och inte spelar ingen roll... har varit med o byggt ljud i bilar mkt förut och gör nu med o det här funkat as bra.... sen skit samma hur man gör om man klipper o så lr om man kör med mellan kontakter... det är ju upp till var o en hur dom vill göra liksom..... ALLA GÖR PÅ SITT SÄTT!!!!!!

fast man ska göra på RÄTT sätt..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

860 Inlägg
15 januari 2012
#40
ja du tycker det ja..... LÅT FOLK GÖRA HUR DOM VILL LIKSOM!!!!! alla gör vi olika.... skit samma nu hur han gör det lr hur kungen gör det lr du lr ja gör det alla gör vi olika.... DEAL WITH IT...



Sök