5969
Sök

Någon här som kör på frityrolja?

den enda som e som jag
274 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
Finns det någon galen jäkel här på garaget som kör sin egna bil på frityrolja? Vill bara veta hur bra de går.
Tänkte nämligen köpa mig en gammal cheva pickup i sommar som man kan ha och köra med.
Någon som verkligen vet (inte tror) om det räcker med att späda ut en tank "50L frityrolja"  med en 5L dunk diesel eller måste de värmas ordentligt på sommaren eller räcker det med vanlig lufttemperatur?

Din dröm är min verklighet

564 Inlägg
20 januari 2012
Oljan behöver renas och du behöver två tankar då du startar och varmkör motorn på diesel. Oljan behöver värmas upp till ca 60-70 grader vilket man gör med motorns kylvatten. Googla på det, finns mycket information på nätet.

den enda som e som jag
274 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
sverkera skrev:
Oljan behöver renas och du behöver två tankar då du startar och varmkör motorn på diesel. Oljan behöver värmas upp till ca 60-70 grader vilket man gör med motorns kylvatten. Googla på det, finns mycket information på nätet.

Mmm jag har nog kollat varenda film på youtube om det och det är de som gör mig diffus för många gör på olika sätt.
Att de måste renas är ju självklart men de finns ju dom som inte värmer oljan äns så länge man då kör på sommaren, men om man blandar tycke jag att de borde starta så man slipper dubbel tank.
Har du provat?

Din dröm är min verklighet

Sök