2557
Sök

Hur smart och köpa en Skyline etc med min budjet?

187 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Jag är väldigt sugen på en Skyline, Evo ,impreza eller liknande bilar. Men just nu är bor jag hemma och arbetslös då jag har ett säsongsjobb så jag börjar i maj igen.

Men jag har väl lite pengar på kontot som räcker till en av dessa bilar + att jag ska sälja min nuvarande bil. Men jag vet inte vad man ska ha för pengar för att "äga" en av dessa bilar. Är det helt onödigt för mig att köpa en och bör jag vänta? Eller vad säger ni?

1 196 Inlägg
24 januari 2012
Vill du ha en köp en, men du får leva därefter

1 853 Inlägg
24 januari 2012
(1) Kolla upp vad det kostar att försäkra bilen.
(2) I Överkalix antar jag att det ä omöjligt att köra en skyline på vintern så du måste ju ha råd med vinter bil också eller ?. Men Evo och Impreza är ju gjorda för att köras på vintern med så de passar ju bättre enligt mig då...

(3) Så fort du flyttar hemifrån så blir ju allt mycket dyrare och du kan inte spara undan pengar på samma sätt osv osv...

Men samtidigt om du ordnar ett "vanligt jobb" satt säga så rullar ju pengarna in mer regelbundet. Men sedan om du har undan lagda pengar och kan cash den direkt så kostar de ju inte mycket att ha dem avställda om du har garage och fortfarande bor hemma.

Men surra med mor och far.

Värsta som kan hända är att du får sälja den billigt för att bli av med den om det inte går ihop...

Lycka till! smile

/mvh soyd

7 281 Inlägg
24 januari 2012
Det är gamla hårt körda bilar. Dom kan hålla i flera tusen mil eller rasa i morgon.
Allt beror på hur dom har blivit omhändertagna. Men rent generellt så är dom väldigt dyra i drift.

Arg Snickare
875 Inlägg
24 januari 2012
gör inte samma misstag som alla andra(dom flesta unga). vänta tills du har råd att äga en sådan bil. saker kommer gå sönder och då är det bra att ha en buffert. visst allt beror väl på ditt körsätt men det är inte som att köpa en volvo 70 från 2005.

mitt råd: avstå att köpa en sådan bil. vänta åtminstone tills du har ett jobb/ordentlig inkomst.

2 230 Inlägg
24 januari 2012
börja att köpa dig en billig bil att skutsa runt arslet i då du inte har ett jobb ännu smile finns billiga bilar som är roliga med ^^
sen när du har ett jobb och råd kan man börja fundera på att köpa en imprea, skyline osv

så kan det vara då det inte blev som det skulle

5 111 Inlägg
24 januari 2012
http://www.blocket.se/ostergotland/Suba … _7&w=3

En Impreza kan du nog klämma in i din budget tror jag. wink

2 230 Inlägg
24 januari 2012
Volvo544special65 skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Subaru_impreza_37887635.htm?ca=1_7&w=3

haha sant sant tongue TS sa ju inte vilken impreza så du har ju helt rätt tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle

187 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Tack för svaren, men är fortfarande bra sugen, men svårt och välja =/ vill ju ha nåt fräscht till sommarn och åka i

Rojpen skrev:
Volvo544special65 skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Subaru_impreza_37887635.htm?ca=1_7&w=3

haha sant sant tongue TS sa ju inte vilken impreza så du har ju helt rätt tongue

Hehe givetvis menar jag GT eller STi smile

187 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Men om vi säger såhär, att budjeten ligger runt 60-70000. Är det ändå lika dumt?

7 281 Inlägg
24 januari 2012
baluba skrev:
Men om vi säger såhär, att budjeten ligger runt 60-70000. Är det ändå lika dumt?

Om något annat än bilen ska ingå, t ex bensin, rep kostnader, bensin etc, så är det väldigt dumt.

Jag föreslår att du väntar iaf. Det är verkligen ingen bil man vill äga utan en inkosmt.
Senast redigerat av Brains (24 januari 2012)

1 624 Inlägg
24 januari 2012
kan någon som äger en "sån" bil berätta vad ni betalar i försäkring, vart ni bor och hur gamla ni är?

7 281 Inlägg
24 januari 2012
careau skrev:
kan någon som äger en "sån" bil berätta vad ni betalar i försäkring, vart ni bor och hur gamla ni är?

Min skyline kostar typ 15,000/år i helförsäkring. 23år och bor i Gävle.

9 Inlägg
24 januari 2012
Börja med att räkna på bränslet... En sån där bil är svår att köra lugnt med, så 1,5-2 liter/mil? Gånger 14:50+...
Hur långt kör man i Överkalix? En tur till Haparanda, Kalix eller kanske Luleå? Billlligt... :-)

342 Inlägg
24 januari 2012
Det är en sak att ha råd att köpa bilen.
En helt annan att ha råd att äga den.
Vad får en bil kosta dig per månad? Och vad har du för inkomst per månad (ja, jag såg att du var arbetslös just nu)?

Det är nog svar på dessa två sistnämnda frågor som är mest intressant att veta innan man svarar på din fråga om det är en dum idé eller inte.

Tänk på att du varje månad ska klara försäkring, bränsle, skatt, övrigt drift/underhåll/reparartioner.
Det ticker på snabbt, inte minst för en sådan typ av bil.
Senast redigerat av 9Femma (24 januari 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

187 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Jo , blir att vänta med den ett tag.. Men att köpa en bil för 40-50000 är det lika dumt? Om jag får 20 för min nuvarande bil?

1 624 Inlägg
24 januari 2012
är du arbetslös så köp dig en "A till B" bil, när du fått fast anställning med en OK inkomst kan du börja tänka på bilar i högre prisklasser. Så ser jag det.

353 Inlägg
24 januari 2012
subarun 3500:- hel i försäkring dock 28 år och boende på landet,

är du 20 år så räknar minst med 15-20k på en gt för det är var du får för dom pengarna med en del rost eller något högerstyrt lik

4 824 Inlägg
24 januari 2012
min subaru kostar ca 900:-/månad i helförsäkring (föruton nu då den är avställd, då är den betydligt billigare smile ) är lite över 30år och bor i GBG.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Arg Snickare
875 Inlägg
24 januari 2012
min audi 26,000kr om året på mig. jiha!

Sök