Problem med E85 bränslet?

J_W
29 januari 2012 · 74 Inlägg

Jag undrar bara om någon fler här än jag som fått skumma problem med E85 bränslet
innan vintern kom?

Min bil började gå riktigt surt innan vintern och jag misstänker att dom gjort
nåt med bränslet då den går som vanligt med vanlig bensin.

Jag läste nåt om att volvo fått in bilar på service där e85 bränslet stökat till det, med igensatta spridare
och filter. Dom sa även att kvalitén varierar skarpt upp och ner!?

Dom påstod att e85 inte är certifierat bränsle och att det kan finnas med lite av varje i den....

Det hela låter vansinne i mina öron, och om det ska vara på detta sätt finns det ju
ingen mening med det hela??

Vad säger ni?

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
ajonasson
29 januari 2012 · 583 Inlägg

Ahar aldrig hört något dåligt om E85. Förutom att det tål högre kompression och får ut mer effekt. Enda nackdelen är att man ej hör om motorn spikar och riskerar att smälta kolvarna ifall den börjar spika.

Jag tror du har något fel på bilen och det ej är fel på något bränsle. Endast min egna teori.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
J_Ottosson
29 januari 2012 · 44 Inlägg

mer bly i bensinen smile

Nissan 300zx "US-Spec" (1991)
BMW 1802 "30års present från farmor" (1973)
twin_cam Smålänning
29 januari 2012 · 7 877 Inlägg

Inget bly i bensinen.

E85 innehåller ett spårämne som blir som en rosa gegga, det sätter igen spridare m.m.

Visst är bolagen smarta som har i sånt?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Marlboroman
29 januari 2012 · 8 229 Inlägg

Ett problem med etanolen är ju att halten av etamol varierar beroende på årstid och världsmarknadspriser. Tittade du på pumparna i somras så stog det E85, nu står det antagligen E75 då man byter blandning på vintern för att etanolbuilarna ska starta lättare. Så etanolhalten varierar mellan ytterligheterna 72 och 87%. Sen beror det ju lite på vart oljebolagen köper etanolen med, det är ju viss skillnad där också. Dem bilarna volvo fick in som geggat igen hade råkat ut för det dels pga högt svavelinnehåll och sen på grund av färgämnet som blandas i E85 så får man en beläggning i insug / topp. Sen reagerar e85 gärna med aluminium så man bör inte ha en alu-tank.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kastell
29 januari 2012 · 74 Inlägg

Det är E75 nu på vintern så därför kan man få bilen att gå lite snålare nu på vintern och man har en moddad bil iallfall som inte är safe mappad.

Dream Came True .......... But will it Last.......
J_W
29 januari 2012 · 74 Inlägg

Ok, det låter troligt. Jag börjar bli lite skeptisk ändå till det hela.

Dom sa att man kunde tanka med bensin lite oftare så skulle det inte bli några problem ....

Jag tror jag tömmer ut skiten i tanken och kör vanligt bränsle ett tag får vi se vad som händer.

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
Webrex
29 januari 2012 · 379 Inlägg

Beror helt på vart man köper E85en. Shell tex, deras E85 är lika rosa som hallonsoda, alltså mängder med äckligt jävla färgämne. Denna soppan luktar dessutom riktigt illa rötet! Kör man på ST1 så får man en fin ren ljusljus rosa E85. Som vi aldrig haft problem med.

De är lite myter om de där med E85 har jag märkt, När byter dom till E75, och när tillbax till E85 osv.

Vissa säger att de är E100 i tankerna och att de blandas med bensin i pumparna. (Detta låter mycket mycket osannorlikt i mina öron). Vissa säger att E75 har en annan färg osv.
Jag har då iaf kör på E85 i flera av mina bilar länge nu, å det finns inga definitiva svar. Soppan har alltid haft en svag rosa färg, även på vintern när jag tankat. (Har tankat många genomskinliga 25L dunkar inför banträffar, så ja har koll tongue)

KHRacing
30 januari 2012 ·

har kört E85 i alla bilarna sedan det typ introducerades i Sverige (Civicen undantagen)  aldrig haft problem

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
30 januari 2012 · 839 Inlägg

Problemen varierar väl dessutom beroende på bil. Saab hade massiva problem på sina biopower modeller, medans vi som etanolkonverterat vanliga bensinare haft väldigt lite problem.
Saab biopower spridare höll inte måttet och sattes igen av etanolen. "bensin" spridarna funkar dock utmärkt.
Det tipsas om att tanka var femte tank bensin om det är möjligt.
Det löser de flesta flesta problemen.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Xuri One Man Clan
30 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Webrex skrev:
Beror helt på vart man köper E85en. Shell tex, deras E85 är lika rosa som hallonsoda, alltså mängder med äckligt jävla färgämne. Denna soppan luktar dessutom riktigt illa rötet! Kör man på ST1 så får man en fin ren ljusljus rosa E85. Som vi aldrig haft problem med.

De är lite myter om de där med E85 har jag märkt, När byter dom till E75, och när tillbax till E85 osv.

Vissa säger att de är E100 i tankerna och att de blandas med bensin i pumparna. (Detta låter mycket mycket osannorlikt i mina öron). Vissa säger att E75 har en annan färg osv.
Jag har då iaf kör på E85 i flera av mina bilar länge nu, å det finns inga definitiva svar. Soppan har alltid haft en svag rosa färg, även på vintern när jag tankat. (Har tankat många genomskinliga 25L dunkar inför banträffar, så ja har koll tongue)

ST1 har ju köpt alla shell mackar i sverige, så varför deras shellstationer kör på annan soppa än deras ursprungliga mackar låtar skumt...väldigt skumt.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
PorscheJezzica
30 januari 2012 · 415 Inlägg

Helt korrekt att man kan bli lurad. Under vinter månaderna (höst-vår troligen) så byts E85 ut till E75 vilket kan medföra problem med igensatta spridare osv.

E85 fick även en rejäl granskning förra året då flera tusen bilar, (i speciellt östra Svealand) tankades med felaktig E85 vilket medförde massa problem.
Läs mer på: http://www.zatzy.com/allmaent/366933-fe … torer.html

Senast redigerat av SupraJEZZICA (30 januari 2012)

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
30 januari 2012 · 839 Inlägg

SupraJEZZICA skrev:
Helt korrekt att man kan bli lurad. Under vinter månaderna (höst-vår troligen) så byts E85 ut till E75 vilket kan medföra problem med igensatta spridare osv.

E85 fick även en rejäl granskning förra året då flera tusen bilar, (i speciellt östra Svealand) tankades med felaktig E85 vilket medförde massa problem.
Läs mer på: http://www.zatzy.com/allmaent/366933-fe … torer.html

Fast i just det fallet så är E75 bättre. Det innehåller mer bensin och tenderar att inte fastna i spridarna lika snabbt.
Det som beskrivs i länken är något helt annat och var inte alls bra för varken motor eller plånbok.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
PorscheJezzica
30 januari 2012 · 415 Inlägg

UhrJr skrev:

SupraJEZZICA skrev:
Helt korrekt att man kan bli lurad. Under vinter månaderna (höst-vår troligen) så byts E85 ut till E75 vilket kan medföra problem med igensatta spridare osv.

E85 fick även en rejäl granskning förra året då flera tusen bilar, (i speciellt östra Svealand) tankades med felaktig E85 vilket medförde massa problem.
Läs mer på: http://www.zatzy.com/allmaent/366933-fe … torer.html

Fast i just det fallet så är E75 bättre. Det innehåller mer bensin och tenderar att inte fastna i spridarna lika snabbt.
Det som beskrivs i länken är något helt annat och var inte alls bra för varken motor eller plånbok.

Helt rätt. Blev lite fel där i all hast.
Dem byter ut till E75 varje höst-vår vilket inte är bra för moddade sportbilar som är mappade till E85!
Dem går sönder om dem då får mer bensin i istället för just etanolen som dem behöver.

Jag skrev att E85 även fick en rejäl granskning förra året då bränslet fått i sig nåt skit som hamnade i flera tusen bilar kring östra svealand.
smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
30 januari 2012 · 839 Inlägg

SupraJEZZICA skrev:

UhrJr skrev:

SupraJEZZICA skrev:
Helt korrekt att man kan bli lurad. Under vinter månaderna (höst-vår troligen) så byts E85 ut till E75 vilket kan medföra problem med igensatta spridare osv.

E85 fick även en rejäl granskning förra året då flera tusen bilar, (i speciellt östra Svealand) tankades med felaktig E85 vilket medförde massa problem.
Läs mer på: http://www.zatzy.com/allmaent/366933-fe … torer.html

Fast i just det fallet så är E75 bättre. Det innehåller mer bensin och tenderar att inte fastna i spridarna lika snabbt.
Det som beskrivs i länken är något helt annat och var inte alls bra för varken motor eller plånbok.

Helt rätt. Blev lite fel där i all hast.
Dem byter ut till E75 varje höst-vår vilket inte är bra för moddade sportbilar som är mappade till E85!
Dem går sönder om dem då får mer bensin i istället för just etanolen som dem behöver.

Jag skrev att E85 även fick en rejäl granskning förra året då bränslet fått i sig nåt skit som hamnade i flera tusen bilar kring östra svealand.
smile

Då ser det bättre ut smile.

Rent generellt brukar jag säga såhär till kunder. Kör man mycket längdkörningar så lönar det sig att åka på etanol.
Korta körningar med kall motor genererar bara hål i plånboken och tillslut även hål i motorn om man inte sköter servicearna som man bör. Detta gäller ju Saab nu med sina klockrena bränslesnåla motorer som b2x5 roll. Kompression läcker ner i vevhuset och drar med sig etanol som innehåller vatten, vilket till slut leder till skottade lager. Om inte det är redan hål i kolvarna tills dess.

Det är väl samma sak som gäller för bilen som för oss. Sprit är riktigt trevligt, men i för stora mängder har den ihjäl oss om vi inte är försiktiga med hälsan. lol

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Tomas_H
30 januari 2012 · 486 Inlägg

Sist jag tankade upp E85 i dunk var i september och då reagerade jag på att den var inte var genomskinlig. Den var nästan som mjölk fast med rosa färgämne i. Jag var och körde på Rudskogen hela helgen och hade bytt motorolja precis innan, och efter träffen var oljan väldigt röd. Nog för att den alltid blir det tillslut ändå, men jag brukar kunna köra iallafall en månad innan det är dags att byta.
Min slutsats är att det var något mysko med den etanolen. Förmycket färgämne i eller nått sånt.
Men jag får poängtera att bilen gick precis som den skulle. Ingen skillnad förutom att jag fick byta olja igen när jag kom hem smile.

Jag är ganska säker på att jag tankade den på Preem.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
J_W
30 januari 2012 · 74 Inlägg

Det är ju det jag säger. Det jag läste om var ju att E85 inte är ett Certifierat bränsle och därmed verkar kunna
vara lite hipp som happ.

E85 verkar vara rena busgroggen som bolagen verkar kunna göra som de vill med
lite hit och dit för att tjäna sin krona på det hela, och nogranhet är det inte tal om.

Kanske funkar i en standardbil man fraktar röven till jobbet i osv, men häller man det i sin trimmade tunerbil så
är det klart att man märker skillnad om kvalitén skulle variera.....

E85 får tummen ner av mig. Jag är en racer, jag pajar motorn med för mycket trim
och inte ett skitbränsle som knappt duger att elda med.

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
Darkus
30 januari 2012 ·

Är inte bara E85:en som är rena busgroggen.hmm

PRatade med 2 representat från 2 stora motortillverkare. Båda sa att dom gjort tester på 95 oktanig bensin på lite olika bensinstationer.
Dom hadde mätt upp till 20% etanol i 95 Oktaniga bensinen. Den som bensinbolagen hävdar att dom har 5 % etanol i bara.
Allt för att tjäna pengar.


J_W skrev:
Det är ju det jag säger. Det jag läste om var ju att E85 inte är ett Certifierat bränsle och därmed verkar kunna
vara lite hipp som happ.

E85 verkar vara rena busgroggen som bolagen verkar kunna göra som de vill med
lite hit och dit för att tjäna sin krona på det hela, och nogranhet är det inte tal om.

Kanske funkar i en standardbil man fraktar röven till jobbet i osv, men häller man det i sin trimmade tunerbil så
är det klart att man märker skillnad om kvalitén skulle variera.....

E85 får tummen ner av mig. Jag är en racer, jag pajar motorn med för mycket trim
och inte ett skitbränsle som knappt duger att elda med.

Senast redigerat av Darkus (30 januari 2012)

J_W
30 januari 2012 · 74 Inlägg

Ja du ser... Jag har på senare tid tyckt att macksoppan inte är vad den varit heller.
Den luktar ju bokstavligt talat sprit ju.

Det är inte som på den tiden man meckade moppe och konstant  stank bensin.

Kolla dieseln med...  Den har dom ändrat på också.

Dieseln var förr som eldningsoljan för villorna är idag.

Darkus skrev:
Är inte bara E85:en som är rena busgroggen.hmm

PRatade med 2 representat från 2 stora motortillverkare. Båda sa att dom gjort tester på 95 oktanig bensin på lite olika bensinstationer.
Dom hadde mätt upp till 20% etanol i 95 Oktaniga bensinen. Den som bensinbolagen hävdar att dom har 5 % etanol i bara.
Allt för att tjäna pengar.


J_W skrev:
Det är ju det jag säger. Det jag läste om var ju att E85 inte är ett Certifierat bränsle och därmed verkar kunna
vara lite hipp som happ.

E85 verkar vara rena busgroggen som bolagen verkar kunna göra som de vill med
lite hit och dit för att tjäna sin krona på det hela, och nogranhet är det inte tal om.

Kanske funkar i en standardbil man fraktar röven till jobbet i osv, men häller man det i sin trimmade tunerbil så
är det klart att man märker skillnad om kvalitén skulle variera.....

E85 får tummen ner av mig. Jag är en racer, jag pajar motorn med för mycket trim
och inte ett skitbränsle som knappt duger att elda med.

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
Webrex
30 januari 2012 · 379 Inlägg

Xuri skrev:

Webrex skrev:
Beror helt på vart man köper E85en. Shell tex, deras E85 är lika rosa som hallonsoda, alltså mängder med äckligt jävla färgämne. Denna soppan luktar dessutom riktigt illa rötet! Kör man på ST1 så får man en fin ren ljusljus rosa E85. Som vi aldrig haft problem med.

De är lite myter om de där med E85 har jag märkt, När byter dom till E75, och när tillbax till E85 osv.

Vissa säger att de är E100 i tankerna och att de blandas med bensin i pumparna. (Detta låter mycket mycket osannorlikt i mina öron). Vissa säger att E75 har en annan färg osv.
Jag har då iaf kör på E85 i flera av mina bilar länge nu, å det finns inga definitiva svar. Soppan har alltid haft en svag rosa färg, även på vintern när jag tankat. (Har tankat många genomskinliga 25L dunkar inför banträffar, så ja har koll tongue)

ST1 har ju köpt alla shell mackar i sverige, så varför deras shellstationer kör på annan soppa än deras ursprungliga mackar låtar skumt...väldigt skumt.

Vaa? Då kankse det är preem som har den super rosa soppan! Vet att vi stod så sent som i september på gatebil rudskogen och jämförde dunkar. Å då hade en kompis köpt annan soppa än på ST1, och hans va som sagt väldigt röd.
Har stark för mig han alltid tankar Shell, men de kan va preem oxå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang