3821
Sök

Hur tjock ska isen vara innan man vågar köra ut med massa bilar ?

1 813 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
som rubiken lyder.
när vågar man köra ut ca 10 bilar på isen? vilken tjocklek bör det vara då ? 15 cm ?

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Smålänning
7 887 Inlägg
29 januari 2012
Sikta på minst 20 cm så slipper ni tråkigheter.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

695 Inlägg
29 januari 2012
vi körde 4 bilar på 10cm tjock is en gång, de knakade bra men gick alldeles ypperligt, och med tanke på att man sällan eller inte alls punktbelastar isen med tio bilars tryck utan att vikten blir otroligt brett belastat mot isen skulle man nog klara sig på 15cm kanske tom mindre, men som ovanstående skrev, sikta på 20cm så behöver ni inte ha problem med försäkringsbolaget tongue

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

1 813 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
okej smile hade vattnet varit varmt så hade ja inte haft problem att låta bilen sjukna te botten men fan nu vill man inte bada när det e kalt tongue

men siktar på minst 20 innan ja ger mig ut då big_smile tack

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 januari 2012
Och kolla ffs tjockleken på flera ställen i flera områden. Tex tre-fyra vid strand eller vad det kan vara, lika många en liten bit ut och sen ett par till där det är tänkt att ni ska köra (för det är väl en bit ut ?).

Och håll koll så att det inte är en massa skit under isen som tex stenar osv för där brukar isen bli tunnare...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 813 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
jadå så smart e jag oxå tongue

vet inte alls hur sjön ser ut under dom brukar köra där varje år .
men dom säger att det blir lite lek där nu till helgen men isen e ju inte så tjock här i Halland ännu bara varit minus i lite mer än en vecka å det pendlar mellan 0,8 - 6 minus under dagarna så det e ju inte så det fryser på jätte mkt hela tiden.

isen e ju inte riktigt att leka med nu i början )=

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 januari 2012
nesum skrev:
vi körde 4 bilar på 10cm tjock is en gång, de knakade bra men gick alldeles ypperligt, och med tanke på att man sällan eller inte alls punktbelastar isen med tio bilars tryck utan att vikten blir otroligt brett belastat mot isen skulle man nog klara sig på 15cm kanske tom mindre, men som ovanstående skrev, sikta på 20cm så behöver ni inte ha problem med försäkringsbolaget tongue

vilka försäkringsbolag täcker iskörning?

Darkus
29 januari 2012
Skull ju tro inget bolag alls.tongue

Xuri skrev:
nesum skrev:

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 januari 2012
Darkus skrev:

Xuri skrev:
nesum skrev:

haha jag med, ville dock ha en bra förklaring tongue

me tanke på de han förklarade lät lite  som

"om du har mer än 4mm mönsterdjup på däcken så täcker din försäkring alla skador som sker vid banracing"

210 Inlägg
30 januari 2012
Tror inte det finns nåt försäkringsbolag som pungar ut pengar om du smäller ute på isen..

Förra året, eller om det för förra igen, så smällde en kille sin flickväns farsas nya Toyota (tror jag att det var) på en sjö utanför falkenberg.. dom var ju inte speciellt glada, tjejen var helt knäckt..

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!

12 086 Inlägg
30 januari 2012
Xqsme skrev:
Tror inte det finns nåt försäkringsbolag som pungar ut pengar om du smäller ute på isen..

Förra året, eller om det för förra igen, så smällde en kille sin flickväns farsas nya Toyota (tror jag att det var) på en sjö utanför falkenberg.. dom var ju inte speciellt glada, tjejen var helt knäckt..

Min morsas expojkväns halvbror körde på isen på atlanten, sen skönk bilen 11km va ingen ide att bärga, han va också knäckt!

1 213 Inlägg
30 januari 2012
Xuri skrev:
nesum skrev:

Vid lek eller inte godkända isvägar då gäller inga försäkringar om det skulle hända nåt

Isvägar som blir godkända har strikta säkerhetskrav, t.ex får köra max i 30km/h för att försäkringen skall gälla.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

695 Inlägg
30 januari 2012
Xuri skrev:
Darkus skrev:

Xuri skrev:

"om du har mer än 4mm mönsterdjup på däcken så täcker din försäkring alla skador som sker vid banracing"

Hoppsan svamp bob, och vart står de att försäkringen skulle gälla? du tror inte att min anstiftan till "problem" skulle vara just de att den inte täcker?.. Föreslår att du läser en gång till, sakta..

Och bara för skoj skull fick jag plocka fram den här:  https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169130/169130-0506bc0a2b66943ddff088c02220f040_tn.jpg

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 januari 2012
nesum skrev:
Xuri skrev:
Darkus skrev:

Hoppsan svamp bob, och vart står de att försäkringen skulle gälla? du tror inte att min anstiftan till "problem" skulle vara just de att den inte täcker?.. Föreslår att du läser en gång till, sakta..

Och bara för skoj skull fick jag plocka fram den här:  http://www1.garaget.org/gallery/images/170/169130/169130-0506bc0a2b66943ddff088c02220f040_tn.jpg

jag sa inte att du skrev att den täcker. men folk som inte förstår bättre tror de dom läst på internet. därför som jag drog ett liknande exempel med glimten i ögat...
Å de handlari nte bara om tjockleken på isen och försäkringsfrågor.... jag undrar hur många bilar å olika viljor de funnits på olika isar runt om i sverige som har krockat med varandra.....

bästa att ge fan i isen om man vill undvika alla problem.... blir en jävligt dyr affär å hämta en bil på botten om olyckan är framme.

564 Inlägg
31 januari 2012
Appropå köra på isen, så här kan det gå om man har otur. Volvoraggaren Anders berättar vid 1:40 wink

http://youtu.be/XzDTe-hjtiA
Senast redigerat av sverkera (31 januari 2012)

Sök