5450
Sök

Bygge av glasfiber baslåda 2 x 15 " Kicker

37 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Hej som sagt så har jag tänkte bygga en låda i glasfiber till ett par kicker 15 " men jag vet ej vilken bas jag ska välja http://dbakuten.se/detail-item_id-318962 eller http://dbakuten.se/detail-item_id-10108

compen har jag hört talas om och den spelar tydligen på jävligt bra men dom kan man bara koppla ned till 2 ohm och hade egentligen vela köpa ES 15" då den har dubbla talspolar så man kan koppla ned båda till 2 ohm styck sen till en anslutningspanel så det blir 1 ohm så man kan mata in ett kraftigt 1 ohms stabilt slutsteg.

sen var det att beräkna ut lådans storlek och porten vilket jag inte har den blekaste aning om hur man gör det men jag är ute efter väldigt djupa bas toner så hela bilen rubbas tongue

tack på förhand.

3 466 Inlägg
30 januari 2012
Varför så insnöad på just kicker?

Finns ju betydligt billigare 15".. http://www.autohifi.se/?category_id=252 … _id=T1-154

Vad har du för bil?
Du är beredd på att det blir en ganska stor låda till 2st 15"?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 024 Inlägg
30 januari 2012
Varför bygga i glasfiber? Tänker mest på att lådan lär bli stor och det lär krävas en hel del lager glasfiber för att få det stabilt då.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

37 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Varför så insnöad på just kicker?

Finns ju betydligt billigare 15".. http://www.autohifi.se/?category_id=252 … _id=T1-154

Vad har du för bil?
Du är beredd på att det blir en ganska stor låda till 2st 15"?

har en V40, kicker är kvalitet rakt igenom det vet jag så därför vill jag ha kicker.

37 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Varför bygga i glasfiber? Tänker mest på att lådan lär bli stor och det lär krävas en hel del lager glasfiber för att få det stabilt då.

jo jag vet en ca 4-5 lager ungefär men har aldrig byggt nå större saker med glasfiber och hade vart skoj och testa för det blir så satans snyggt smile

2 024 Inlägg
30 januari 2012
Något som är rätt vanligt annars är att man bygger sin låda som vanligt och sen gör en cover i glasfiber som man sätter över lådan. Det hade jag satsat på.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

37 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Något som är rätt vanligt annars är att man bygger sin låda som vanligt och sen gör en cover i glasfiber som man sätter över lådan. Det hade jag satsat på.

mjo jag har faktiskt tänkt på det smile men vet fortfarande inte hur stor den ska vara hmm

2 024 Inlägg
30 januari 2012
Börja med att bestämma dig för bas, sen kan man räkna fram låda. Vänder du dig till en seriös handlare så hjälper han dig med lådberäkning oxå. Björn på db-akuten är garanterat duktig på detta.

Samarbetspartners:

37 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Börja med att bestämma dig för bas, sen kan man räkna fram låda. Vänder du dig till en seriös handlare så hjälper han dig med lådberäkning oxå. Björn på db-akuten är garanterat duktig på detta.

kanon tack! smile

37 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:

men vad hade du tagit för bass? kicker eller något annat märke t.ex. jbl, jl, mds osv

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 januari 2012
skreddan skrev:
Expoze skrev:

men vad hade du tagit för bass? kicker eller något annat märke t.ex. jbl, jl, mds osv

Kicker är ett bra märke med god kvalite med inriktning på att spela högt/kraftfullt.
JL är ett märke med god kvalite med inrikting på att spela fint.
JBL, MDS är inte heller några dåliga märken, men inget som finns i min arsenal.

Då du verkar relativt grön på detta område, ta kontakt med björn på Db-akuten eller någon annan där de kan hjälpa dig o få fram vad du egentligen vill ha.
Det är inte bara fläska in ett par 15" i bagageutrymmet o tro att de blir bra!

37 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
skreddan skrev:
Expoze skrev:

Kicker är ett bra märke med god kvalite med inriktning på att spela högt/kraftfullt.
JL är ett märke med god kvalite med inrikting på att spela fint.
JBL, MDS är inte heller några dåliga märken, men inget som finns i min arsenal.

Då du verkar relativt grön på detta område, ta kontakt med björn på Db-akuten eller någon annan där de kan hjälpa dig o få fram vad du egentligen vill ha.
Det är inte bara fläska in ett par 15" i bagageutrymmet o tro att de blir bra!

Jo jag ska göra det smile

2 024 Inlägg
30 januari 2012
skreddan skrev:
Expoze skrev:

Jag vill inte ge några raka tips på det då din och min smak kanske skiljer sig, men som sagt, en seriös handlare har lättare för att ge dig bra tips då de inte gör mycket annat än hjälper folk dagarna i ända.

Samarbetspartners:

37 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
skreddan skrev:
Expoze skrev:

Jag vill inte ge några raka tips på det då din och min smak kanske skiljer sig, men som sagt, en seriös handlare har lättare för att ge dig bra tips då de inte gör mycket annat än hjälper folk dagarna i ända.

okej jag tänkte bara för min polare har 2 x kicker 12 " och han spelar nästan skiten ur mina  2 x 12 " jbl på 500 w och han har bara 300 w till sina basar så tänkte att ett par kicker 15 " på 1200 w bör nog spela på jävligt bra om man bygger lådan bra smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 januari 2012
skreddan skrev:
Expoze skrev:
skreddan skrev:

okej jag tänkte bara för min polare har 2 x kicker 12 " och han spelar nästan skiten ur mina  2 x 12 " jbl på 500 w och han har bara 300 w till sina basar så tänkte att ett par kicker 15 " på 1200 w bör nog spela på jävligt bra om man bygger lådan bra smile

Tänk på att du behöver ett ordentligt slutsteg också..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

37 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Tokken skrev:
skreddan skrev:
Expoze skrev:

grejen är det att jag åkte på böter för 2 veckor sedan och var tvungen att sälja mina jbl 12'er så jag fick över en slant så tänkte börja med att köpa basarna och bygga lådan och sen spela in basarna med mitt 300 w slutsteg som jag har nu och medans jag "spelar in" basarna så hade jag tänkt spara till ett spl 1500.1 slutsteg på 1500 rms w

3 466 Inlägg
30 januari 2012
Det finns 12" som smiskar skiten ur 15", det har med såå mycke annat o göra än just konarea.
Sen kan vi ju tänka som såhär: många märken använder samma motor(spole, magnet, spiders) i både 12" och 15", nu har ju en 15" ca 35% större konarea, vilket innebär en högre belastning på motorn. Detta gör den betydligt känsligare för ex distorsion. Med andra ord är det ofta lättare att bränna en 15" än en 12" ur samma serie.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

AULARENSET
30 januari 2012
skreddan skrev:
Tokken skrev:
skreddan skrev:

grejen är det att jag åkte på böter för 2 veckor sedan och var tvungen att sälja mina jbl 12'er så jag fick över en slant så tänkte börja med att köpa basarna och bygga lådan och sen spela in basarna med mitt 300 w slutsteg som jag har nu och medans jag "spelar in" basarna så hade jag tänkt spara till ett spl 1500.1 slutsteg på 1500 rms w

för det första, har du egna erfarenheter av kicker?
och för det andra, ska du driva 2 stycken 15" basar på ett steg som lämnar 300w?

tänk om, gör rätt

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 januari 2012
AULARENSET skrev:
skreddan skrev:
Tokken skrev:

för det första, har du egna erfarenheter av kicker?
och för det andra, ska du driva 2 stycken 15" basar på ett steg som lämnar 300w?

tänk om, gör rätt

Fast... som man brukar säga, det MINST effektiva är att öka effekten smile

s0l0m0n
1 februari 2012
Tokken skrev:
skreddan skrev:
Expoze skrev:

Och kanske även extra batteri om man ska kräma på ordentligt. Man brukar väl säga 1000w per batteri om jag inte minns fel?

Sök