Vågar man köpa en bil i 9 000 kronorsklassen?

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

MaulinR93 skrev:

Rquired skrev:

MaulinR93 skrev:

Sen när handlar det om att köra FÖRSIKTIGT? det handlar om att köra "rätt" isåfall, skulle vara mer passande smile
Vad tjänar du mest på, smyga upp i 110 och sega på varje växel (och då köra försiktigt som du säger) eller acca bestämt? Som jag sa, handlar om att köra rätt.

Jag skrev inte att man skall köra försiktigt, jag skrev att det är välkänt att många bilar inte klarar av uppgiven förbrukning hur försiktigt man än kör. Att leka stoppkloss i trafiken kan knappast klassas som att köra försiktigt, så att smyga upp i 110km/h är inte aktuellt.

En Volvo 740, även känd i folkmun som "bensinbolagens favorit", dricker inte 2dl/mil mindre än vad Volvo angav för drygt 20år sedan bara för att man kör "rätt". Tror du att Volvo medvetet kör "fel" när de skall deklarera en modells förbrukning, och tror du att du har mer kunskap om hur man kör "rätt" än vad Volvo´s tekniker hade på den tiden?

Tyvärr, så gör min det. Finns nog flertalet som drar under litern även fast du inte vill inse det smile Vill du fortsätta prata kan du skriva PM, OT nu!

Ni får fortsätta diskutera detta i tråden. Det är intressant.

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

twin_cam skrev:

Rquired skrev:

MaulinR93 skrev:

Sen när handlar det om att köra FÖRSIKTIGT? det handlar om att köra "rätt" isåfall, skulle vara mer passande smile
Vad tjänar du mest på, smyga upp i 110 och sega på varje växel (och då köra försiktigt som du säger) eller acca bestämt? Som jag sa, handlar om att köra rätt.

Jag skrev inte att man skall köra försiktigt, jag skrev att det är välkänt att många bilar inte klarar av uppgiven förbrukning hur försiktigt man än kör. Att leka stoppkloss i trafiken kan knappast klassas som att köra försiktigt, så att smyga upp i 110km/h är inte aktuellt.

En Volvo 740, även känd i folkmun som "bensinbolagens favorit", dricker inte 2dl/mil mindre än vad Volvo angav för drygt 20år sedan bara för att man kör "rätt". Tror du att Volvo medvetet kör "fel" när de skall deklarera en modells förbrukning, och tror du att du har mer kunskap om hur man kör "rätt" än vad Volvo´s tekniker hade på den tiden?

Inge bråk.
Volvo anger 0,7 liter/mil för 740 landsvägskörning. Mycket möjligt det handlar om övervägande landsvägskörning, dessutom har kombin bättre aerodynamik och drar därför mindre. Sen brukar bilarna bli en aning snålare efter några tusen mil när allt har släppt lite i maskin och börjar gå lätt.

Var hittar man källa på sånt?

twin_cam Smålänning
2 februari 2012 · 7 877 Inlägg

Volvo 940 turbo blandat 1,1 stad 1,3 landsväg 0,9.

Min går på 0,98, 60% landsväg.

Pretty damn close to spec...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
twin_cam Smålänning
2 februari 2012 · 7 877 Inlägg

Vagafraga skrev:

twin_cam skrev:

Rquired skrev:

Jag skrev inte att man skall köra försiktigt, jag skrev att det är välkänt att många bilar inte klarar av uppgiven förbrukning hur försiktigt man än kör. Att leka stoppkloss i trafiken kan knappast klassas som att köra försiktigt, så att smyga upp i 110km/h är inte aktuellt.

En Volvo 740, även känd i folkmun som "bensinbolagens favorit", dricker inte 2dl/mil mindre än vad Volvo angav för drygt 20år sedan bara för att man kör "rätt". Tror du att Volvo medvetet kör "fel" när de skall deklarera en modells förbrukning, och tror du att du har mer kunskap om hur man kör "rätt" än vad Volvo´s tekniker hade på den tiden?

Inge bråk.
Volvo anger 0,7 liter/mil för 740 landsvägskörning. Mycket möjligt det handlar om övervägande landsvägskörning, dessutom har kombin bättre aerodynamik och drar därför mindre. Sen brukar bilarna bli en aning snålare efter några tusen mil när allt har släppt lite i maskin och börjar gå lätt.

Var hittar man källa på sånt?

Instruktionsboken för Volvo 740 1989-1992 smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rquired Allmänt envis
2 februari 2012 · 12 512 Inlägg

twin_cam skrev:

Rquired skrev:

MaulinR93 skrev:

Sen när handlar det om att köra FÖRSIKTIGT? det handlar om att köra "rätt" isåfall, skulle vara mer passande smile
Vad tjänar du mest på, smyga upp i 110 och sega på varje växel (och då köra försiktigt som du säger) eller acca bestämt? Som jag sa, handlar om att köra rätt.

Jag skrev inte att man skall köra försiktigt, jag skrev att det är välkänt att många bilar inte klarar av uppgiven förbrukning hur försiktigt man än kör. Att leka stoppkloss i trafiken kan knappast klassas som att köra försiktigt, så att smyga upp i 110km/h är inte aktuellt.

En Volvo 740, även känd i folkmun som "bensinbolagens favorit", dricker inte 2dl/mil mindre än vad Volvo angav för drygt 20år sedan bara för att man kör "rätt". Tror du att Volvo medvetet kör "fel" när de skall deklarera en modells förbrukning, och tror du att du har mer kunskap om hur man kör "rätt" än vad Volvo´s tekniker hade på den tiden?

Inge bråk.
Volvo anger 0,7 liter/mil för 740 landsvägskörning. Mycket möjligt det handlar om övervägande landsvägskörning, dessutom har kombin bättre aerodynamik och drar därför mindre. Sen brukar bilarna bli en aning snålare efter några tusen mil när allt har släppt lite i maskin och börjar gå lätt.

Hon hävdar bestämt att det handlar om blandad körning och inte ren landsvägskörning, och det är självklart inte att en 22år gammal bil dricker lika mycket vid blandad körning som den drack vid landsvägskörning som ny.

Särskilt inte en modell som är känd för att kunna dricka en del bränsle.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Matte92
2 februari 2012 · 45 Inlägg

Hade en volvo 745 från 92 den drog bara 0.8-0.9 liter/milen, mest stadskörning med den också ska tilläggas. drog släp med den låg typ 0.9-0.95 liter/milen 740in jag har nu drar 1 liter/mil ovsett hur mycket jag gasar eller inte. Volvo delar får man tag billigt på skroten och lätt och hitta saker till. billigare i försäkring och sköna att köra tycker jag: smile finns fina 240:in 740:in och 940:in för 9000 kr

Grabber Dagdrömmare
2 februari 2012 · 2 836 Inlägg

Vagafraga skrev:
Var hittar man källa på sånt?

http://www.carfolio.com/specifications/
http://www.ultimatespecs.com/
http://www.automobile-catalog.com/

Senast redigerat av Grabber (2 februari 2012)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

Grabber skrev:

Vagafraga skrev:
Var hittar man källa på sånt?

http://www.carfolio.com/specifications/

Står ju ingenting på "fuel consumption" tongue

Grabber Dagdrömmare
2 februari 2012 · 2 836 Inlägg

Kolla dom 2 andra jag lagt till.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Navkapsel
2 februari 2012 · 4 637 Inlägg

Instämmer med steifan.

740 GL B230F tar enligt de jag känner som kör/kört dem runt 0,9l/mil blandad körning.
I köpguider brukar det stå 0,88l/mil blandad k.
Man kör ju aldrig som en tok hela tiden...
Kan nog fixa länkar!

Senast redigerat av Navkapsel (2 februari 2012)

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

Navkapsel skrev:
Instämmer med steifan.

740 GL B230F tar enligt de jag känner som kör/kört dem runt 0,9l/mil blandad körning.
I köpguider brukar det stå 0,88l/mil blandad k.

Kan nog fixa länkar!

Jag har en 940 på g! Ser ut att vara i bra skick. Funderar på att köpa den, så jag vill gärna ha information om 940!

92:ans årsmodell, 2.3 L mootor.

Navkapsel
2 februari 2012 · 4 637 Inlägg

Vagafraga skrev:

Navkapsel skrev:
Instämmer med steifan.

740 GL B230F tar enligt de jag känner som kör/kört dem runt 0,9l/mil blandad körning.
I köpguider brukar det stå 0,88l/mil blandad k.

Kan nog fixa länkar!

Jag har en 940 på g! Ser ut att vara i bra skick. Funderar på att köpa den, så jag vill gärna ha information om 940!

92:ans årsmodell, 2.3 L mootor.

Toppenbil! kan fixa länkar till några skojj köpguider senare...
940 GL dricker lite mer än 740 GL men är tyngre och har mer effekt.
(men min bror fick visserligen ner sin 940 GL -91 till riktigt låg förbrukning förra vintern trots påliggande broms, släpkärra mm. och bilen är ingen lågmilare!
förövrigt illa skött bil men aldrig anmärkning på bes. 21 år gammal bil smile och de är kända för att klara sig overkligt bra. kvalitet!

Senast redigerat av Navkapsel (2 februari 2012)

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

Navkapsel skrev:

Vagafraga skrev:

Navkapsel skrev:
Instämmer med steifan.

740 GL B230F tar enligt de jag känner som kör/kört dem runt 0,9l/mil blandad körning.
I köpguider brukar det stå 0,88l/mil blandad k.

Kan nog fixa länkar!

Jag har en 940 på g! Ser ut att vara i bra skick. Funderar på att köpa den, så jag vill gärna ha information om 940!

92:ans årsmodell, 2.3 L mootor.

Toppenbil! kan fixa länkar till några skojj köpguider senare...
940 GL dricker lite mer än 740 GL men är tyngre och har mer effekt.

Ja, gärna!

Är det så att allt mellan 91-95 räknas som GL?

Navkapsel
2 februari 2012 · 4 637 Inlägg

Vagafraga skrev:

Navkapsel skrev:

Vagafraga skrev:

Jag har en 940 på g! Ser ut att vara i bra skick. Funderar på att köpa den, så jag vill gärna ha information om 940!

92:ans årsmodell, 2.3 L mootor.

Toppenbil! kan fixa länkar till några skojj köpguider senare...
940 GL dricker lite mer än 740 GL men är tyngre och har mer effekt.

Ja, gärna!

Är det så att allt mellan 91-95 räknas som GL?

nej. redigerade förövrigt mitt inlägg lite smile

Navkapsel
2 februari 2012 · 4 637 Inlägg

MaulinR93 skrev:

Nybergrobin skrev:

Vagafraga skrev:
Jo, vovlo 940 är snygga, men bensinpriset bekymrar mig. 0.8 L / mil klarar jag väl mig på, men jag har hört att de flesta volvos drar ca 1 L / mil.

1l/mil och mera är väldigt vanligt att dem drar.  En mercedes 190e 1,8-2,3 drar betydligt mindre och går bättre (tycker jag iaf)

Ganska intressant att folk drar alla Volvos över en kant sådär.
Min drar ungefär 0.7 blandad, det tycker jag är ganska okej för en bil som ändå är 22 år gammal.
Det handlar dels om hur man kör och hur omhändertagen bilen är. Oftast hjälper en service ganska mycket, och hur svårt/dyrt är det att göra på en gammal Volvo?

0,7 blandat? Nedtrimmad golfmotor och lättad 1000 kg eller???

Senast redigerat av Navkapsel (2 februari 2012)

Navkapsel
2 februari 2012 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:

MaulinR93 skrev:

Nybergrobin skrev:
1l/mil och mera är väldigt vanligt att dem drar.  En mercedes 190e 1,8-2,3 drar betydligt mindre och går bättre (tycker jag iaf)

Ganska intressant att folk drar alla Volvos över en kant sådär.
Min drar ungefär 0.7 blandad, det tycker jag är ganska okej för en bil som ändå är 22 år gammal.
Det handlar dels om hur man kör och hur omhändertagen bilen är. Oftast hjälper en service ganska mycket, och hur svårt/dyrt är det att göra på en gammal Volvo?

Imponerande hur en service kan få bilen att dricka i alla fall närmre 2dl mindre per mil än Volvo angav för 22år sedan! Var bilarna tveksamt skötta från fabrik eller? wink

745 gl 1988 0,89 enligt volvo

Senast redigerat av Navkapsel (2 februari 2012)

Jimmy_N Makaronborrare
2 februari 2012 · 993 Inlägg

Fattar inte hur lugnt man måste köra för att få en 740 att dricka under litern wink Jag har aldrig lyckats iaf. Men sen är det ju inga direkta lågmilare jag haft heller. 

Men hitta en gammal gubbkörd GL så tror jag att du kommer få ett ganska problemfritt ägande iaf smile

Rquired Allmänt envis
2 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Navkapsel skrev:

Rquired skrev:

MaulinR93 skrev:

Ganska intressant att folk drar alla Volvos över en kant sådär.
Min drar ungefär 0.7 blandad, det tycker jag är ganska okej för en bil som ändå är 22 år gammal.
Det handlar dels om hur man kör och hur omhändertagen bilen är. Oftast hjälper en service ganska mycket, och hur svårt/dyrt är det att göra på en gammal Volvo?

Imponerande hur en service kan få bilen att dricka i alla fall närmre 2dl mindre per mil än Volvo angav för 22år sedan! Var bilarna tveksamt skötta från fabrik eller? wink

745 gl 1988 0,89 enligt volvo

0.89-0.7=0.19L/mil eller 1.9dl/mil, kan väl påstås vara "närmre 2dl mindre per mil"? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
2 februari 2012 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:

Navkapsel skrev:

Rquired skrev:
Imponerande hur en service kan få bilen att dricka i alla fall närmre 2dl mindre per mil än Volvo angav för 22år sedan! Var bilarna tveksamt skötta från fabrik eller? wink

745 gl 1988 0,89 enligt volvo

0.89-0.7=0.19L/mil eller 1.9dl/mil, kan väl påstås vara "närmre 2dl mindre per mil"? wink

Haha, orkar inte tänka för tillfället... du har helt rätt!

Senast redigerat av Navkapsel (2 februari 2012)

twin_cam Smålänning
3 februari 2012 · 7 877 Inlägg

Nä för att dom ska va snåla vill det ju till att dom inte gått för långt...

Min 740 drog 0,9 och 940:in drar 0,98

740:in hade bara gått 50k och 940:in är nästan ny, bara 34k...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang