Vågar man köpa en bil i 9 000 kronorsklassen?

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

Hej,

Börjar fundera på att köpa bil nu, men då min budget inte är så hög så måste jag köpa en bil för under 10 000 kr.

Jag undrar om man måste ha god kunskap om bilar för att köpa bilar i denna prisklass då risken är så hög att bilen har något stort fel som blir dyrt att laga.

Jag är kille och vet hur en bil funkar, har även läst igenom bilköpsguiden här på Gorg, men jag måste ändå fråga.

Mina kompisar tycker att jag ska köpa en dyr bil, för då vet jag att jag får en bra bil som fungerar felfritt i flera år framåt.

Jag vet att volvo håller länge, men de drar så enormt mycket bensin. Jag funderar på att köpa en BMW. Bakhjulsdrift är ett måste.

kannebanne
2 februari 2012 · 2 046 Inlägg

Skulle jag vatt dig skulle jag sparat ihop lite... Finns nog mycket dolda fel på bilen isf

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

kannebanne skrev:
Skulle jag vatt dig skulle jag sparat ihop lite... Finns nog mycket dolda fel på bilen isf

Tror du det även fast det är en gammal 740 från -92?

Har bara tänkt köpa en 18-årsbil som jag kan ta mig fram med på sommaren och sladda med på vintern. smile

Den ska hålla också!

Senast redigerat av Vagafraga (2 februari 2012)

kannebanne
2 februari 2012 · 2 046 Inlägg

Vagafraga skrev:

kannebanne skrev:
Skulle jag vatt dig skulle jag sparat ihop lite... Finns nog mycket dolda fel på bilen isf

Tror du det även fast det är en gammal 740 från -92?

Har bara tänkt köpa en 18-årsbil som jag kan ta mig fram med på sommaren och sladda med på vintern. smile

Den ska hålla också!

740 e ju en påligtlig bil enligt många men den dricker också skit mycket! Skulle nog sparat lite och köpt en ordentlig 520/525 eller en 190e!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
scorpan6662
2 februari 2012 · 177 Inlägg

Personligen ser jag inget större fel med att köpa en bil i den prisklassen. Tex 740/940 är ju inte direkt svåra att skruva med ifall det skulle dyka upp något "dolt" fel. Förövrigt är väll dom några av dom mer hållbara bilarna som rullar på svenska vägar fortfarande. En verkstads handbok är ju även ett säkert kort ifall man råkar på något som man är osäker på.

discokapten Kapten på disco!
2 februari 2012 · 1 729 Inlägg

Vagafraga skrev:
Hej,

Börjar fundera på att köpa bil nu, men då min budget inte är så hög så måste jag köpa en bil för under 10 000 kr.

Jag undrar om man måste ha god kunskap om bilar för att köpa bilar i denna prisklass då risken är så hög att bilen har något stort fel som blir dyrt att laga.

Jag är kille och vet hur en bil funkar, har även läst igenom bilköpsguiden här på Gorg, men jag måste ändå fråga.

Mina kompisar tycker att jag ska köpa en dyr bil, för då vet jag att jag får en bra bil som fungerar felfritt i flera år framåt.

Jag vet att volvo håller länge, men de drar så enormt mycket bensin. Jag funderar på att köpa en BMW. Bakhjulsdrift är ett måste.

Allting går sönder, förr eller senare.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
TurboAnton Team VeboTrim
2 februari 2012 · 322 Inlägg

kannebanne skrev:

Vagafraga skrev:

kannebanne skrev:
Skulle jag vatt dig skulle jag sparat ihop lite... Finns nog mycket dolda fel på bilen isf

Tror du det även fast det är en gammal 740 från -92?

Har bara tänkt köpa en 18-årsbil som jag kan ta mig fram med på sommaren och sladda med på vintern. smile

Den ska hålla också!

740 e ju en påligtlig bil enligt många men den dricker också skit mycket! Skulle nog sparat lite och köpt en ordentlig 520/525 eller en 190e!

Jaa asså visst dricker en 740 soppa men "skit mycket!" är väll lite i överkant. 520/525 är väll inte heller några 0.5L milen bilar. smile

Team VeboTrim @ Facebook
Wicca
2 februari 2012 · 886 Inlägg

Gamla volvos är ju relativt enkla att meka med, med en verkstadshandbok och verktyg kommer du väldigt långt. Däremot är det inte kul att meka på parkeringen med verktygssatsen från Ikea.

En sak jag tänkt på är att det lär vara bättre att köpa en tråkig bil om man ska köpa billigt. Tråkig = mindre risk för sönderlekt. Då går ju tyvärr allt bakhjulsdrivet bort. Det är en prioritering du måste göra.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
saab_sonett Handledare
2 februari 2012 · 1 481 Inlägg

Köp du en billig bil. Finns inget som säger att en dyrare bil skulle hålla bättre. Det är ett lotteri vilket som.
Volvo är väl kända för att vara slitvargar men törstiga.  MB 190 kanske? Du får en hyfsad för 10000:- och dom går snålt. Minst lika hållbara som en 740.

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

M_Broberg skrev:
Fast varför köpa BMW eller Volvo när du har så lite pengar ?  2 bilmärken som har Högt andrahandsvärde = du får mindre bil för pengarna.
Ska du göra ett riktigt fynd så köp en Saab för dom pengarna. 9000 eller 900 (gamla modellen)

För äldre BMWs och Volvo är snygga som fan. Känner att de passar mig! (Är inte det minsta drag mot WT)

Jag har sån hemsk beslutsångest.

10 000 kr är inte så mycket nä, men sen när försäkring, skatt och allt skit tillkommer så blir det en hel del. Därför vill man  ha en bil som inte kommer att kosta mer än vad man köpte den för bara för att den börjar falla sönder.

Jag tycker att det är ganska kul att skruva (när det går bra). Men om jag hamnar på att göra jobbiga jobb som har med maskinen att göra (som är dyra) så är det mindre kul.

Senast redigerat av Vagafraga (2 februari 2012)

Navkapsel
2 februari 2012 · 4 637 Inlägg

740 GL B230F runt 0,88l/mil blandat. Inte så farligt med tanke på ålder/storlek, övriga ägandekostander som är låga osv osv

Nyare bilar är dyra att köpa och äga går även de sönder och är svindyra att laga (delar och jobb) och svårt att fixa själv men det mesta går väl tack och lov på nybilsgarantin...
Ju nyare bil destor dyrare att laga generellt.

Till dig kan jag rekommendera MB 190 1,8 eller 2,0. Bakhjulsdriven, hög kvalitet, snygg och skapligt snål.

Senast redigerat av Navkapsel (2 februari 2012)

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

Navkapsel skrev:
740 GL B230F runt 0,88l/mil blandat. Inte så farligt med tanke på ålder/storlek, övriga ägandekostander som är låga osv osv

Nyare bilar är dyra att köpa och äga går även de sönder och är svindyra att laga (delar och jobb) och svårt att fixa själv men det mesta går väl tack och lov på nybilsgarantin...
Ju nyare bil destor dyrare att laga generellt.

Till dig kan jag rekommendera MB 190 1,8 eller 2,0. Bakhjulsdriven, hög kvalitet, snygg och skapligt snål.

Jag tycker att MB 190 ser okej ut, men jag är helt såld för Volvos och BMWs tongue

Är det någonting man ska kolla extra noga på? Jag vet att man ska kolla att bilen driver fullt när man har släppt upp kopplingen ca 50 %. Annars är det väl fel på lamellerna och de är väl dyra att byta?

Man bör även kontrollera att motoroljan inte har järnspån i sig. Är den grå så kan det ha läckt kylarvatten in i motorn vilket tyder på en läcka som kan bli dyr i framtiden.

Ja, jag har alltså läst hela köpguiden här på forumet, men räcker det?

Rallyhalle
2 februari 2012 · 4 299 Inlägg

Jag hade en 940 för dryga 10 000kr som pendlarbil. Drog inte överdrivet mycket tycker jag, sommartid låg den typ ~0.8 l/mil. Låg man på landsväg gick det att komma ner i förbrukning.

Jag körde den bilen ~2500 mil på dom 9 månaderna jag hade den och det enda jag inte gillade med den bilen var den trasiga AC:n tongue Annars var det en riktig trotjänare!

Så att en bra 18-årsbil är det allt! smile

Nybergrobin
2 februari 2012 · 2 378 Inlägg

Vagafraga skrev:

Navkapsel skrev:
740 GL B230F runt 0,88l/mil blandat. Inte så farligt med tanke på ålder/storlek, övriga ägandekostander som är låga osv osv

Nyare bilar är dyra att köpa och äga går även de sönder och är svindyra att laga (delar och jobb) och svårt att fixa själv men det mesta går väl tack och lov på nybilsgarantin...
Ju nyare bil destor dyrare att laga generellt.

Till dig kan jag rekommendera MB 190 1,8 eller 2,0. Bakhjulsdriven, hög kvalitet, snygg och skapligt snål.

Jag tycker att MB 190 ser okej ut, men jag är helt såld för Volvos och BMWs tongue

Är det någonting man ska kolla extra noga på? Jag vet att man ska kolla att bilen driver fullt när man har släppt upp kopplingen ca 50 %. Annars är det väl fel på lamellerna och de är väl dyra att byta?

Man bör även kontrollera att motoroljan inte har järnspån i sig. Är den grå så kan det ha läckt kylarvatten in i motorn vilket tyder på en läcka som kan bli dyr i framtiden.

Ja, jag har alltså läst hela köpguiden här på forumet, men räcker det?

Kopplingen kollar du lättast genom att lägga i 4-5an vid 50km/h och trycker fullt. Att motoroljan inte har spån i sig är omöjligt att avgöra förens du har bilen hemma och då är det för sent ändå för att göra något. Det enda du egentligen kan göra ang oljan är att kolla stickan så den har olja och den inte är klumpig eller grå tongue

Sen med en gammal bil så får man räkna med skavanker men de viktigaste är väl att den startar lätt, går bra på vägen och att den inte låter som en skördtröska. Resten såsom rost med mera ingår i köpet av bil för 10k smile

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Jag hade en 940 för dryga 10 000kr som pendlarbil. Drog inte överdrivet mycket tycker jag, sommartid låg den typ ~0.8 l/mil. Låg man på landsväg gick det att komma ner i förbrukning.

Jag körde den bilen ~2500 mil på dom 9 månaderna jag hade den och det enda jag inte gillade med den bilen var den trasiga AC:n tongue Annars var det en riktig trotjänare!

Så att en bra 18-årsbil är det allt! smile

Jo, vovlo 940 är snygga, men bensinpriset bekymrar mig. 0.8 L / mil klarar jag väl mig på, men jag har hört att de flesta volvos drar ca 1 L / mil.

Nybergrobin
2 februari 2012 · 2 378 Inlägg

Vagafraga skrev:

Rallyhalle skrev:
Jag hade en 940 för dryga 10 000kr som pendlarbil. Drog inte överdrivet mycket tycker jag, sommartid låg den typ ~0.8 l/mil. Låg man på landsväg gick det att komma ner i förbrukning.

Jag körde den bilen ~2500 mil på dom 9 månaderna jag hade den och det enda jag inte gillade med den bilen var den trasiga AC:n tongue Annars var det en riktig trotjänare!

Så att en bra 18-årsbil är det allt! smile

Jo, vovlo 940 är snygga, men bensinpriset bekymrar mig. 0.8 L / mil klarar jag väl mig på, men jag har hört att de flesta volvos drar ca 1 L / mil.

1l/mil och mera är väldigt vanligt att dem drar.  En mercedes 190e 1,8-2,3 drar betydligt mindre och går bättre (tycker jag iaf)

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Vagafraga skrev:

Navkapsel skrev:
740 GL B230F runt 0,88l/mil blandat. Inte så farligt med tanke på ålder/storlek, övriga ägandekostander som är låga osv osv

Nyare bilar är dyra att köpa och äga går även de sönder och är svindyra att laga (delar och jobb) och svårt att fixa själv men det mesta går väl tack och lov på nybilsgarantin...
Ju nyare bil destor dyrare att laga generellt.

Till dig kan jag rekommendera MB 190 1,8 eller 2,0. Bakhjulsdriven, hög kvalitet, snygg och skapligt snål.

Jag tycker att MB 190 ser okej ut, men jag är helt såld för Volvos och BMWs tongue

Är det någonting man ska kolla extra noga på? Jag vet att man ska kolla att bilen driver fullt när man har släppt upp kopplingen ca 50 %. Annars är det väl fel på lamellerna och de är väl dyra att byta?

Man bör även kontrollera att motoroljan inte har järnspån i sig. Är den grå så kan det ha läckt kylarvatten in i motorn vilket tyder på en läcka som kan bli dyr i framtiden.

Ja, jag har alltså läst hela köpguiden här på forumet, men räcker det?

Kopplingen kollar du lättast genom att lägga i 4-5an vid 50km/h och trycker fullt. Att motoroljan inte har spån i sig är omöjligt att avgöra förens du har bilen hemma och då är det för sent ändå för att göra något. Det enda du egentligen kan göra ang oljan är att kolla stickan så den har olja och den inte är klumpig eller grå tongue

Sen med en gammal bil så får man räkna med skavanker men de viktigaste är väl att den startar lätt, går bra på vägen och att den inte låter som en skördtröska. Resten såsom rost med mera ingår i köpet av bil för 10k smile

Om kopplingen är dålig så börjar bilen gå tungt då eftersom man åker i en så låg hastighet på en så hög växel? Right?

Man kan väl gnugga motoroljan från stickan mellan fingertopparna och på så sätt känna om det är småspån i den?

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Vagafraga skrev:

Rallyhalle skrev:
Jag hade en 940 för dryga 10 000kr som pendlarbil. Drog inte överdrivet mycket tycker jag, sommartid låg den typ ~0.8 l/mil. Låg man på landsväg gick det att komma ner i förbrukning.

Jag körde den bilen ~2500 mil på dom 9 månaderna jag hade den och det enda jag inte gillade med den bilen var den trasiga AC:n tongue Annars var det en riktig trotjänare!

Så att en bra 18-årsbil är det allt! smile

Jo, vovlo 940 är snygga, men bensinpriset bekymrar mig. 0.8 L / mil klarar jag väl mig på, men jag har hört att de flesta volvos drar ca 1 L / mil.

1l/mil och mera är väldigt vanligt att dem drar.  En mercedes 190e 1,8-2,3 drar betydligt mindre och går bättre (tycker jag iaf)

Med tanke på att bensinpriset bara stiger så kanske det inte är så smart att köpa en volvo? Men de är ju så snygga! tongue

Finns det något ställe där man kan kolla upp exakta bränsleförbrukning hos en bil? Skulle vilja jämföra t.ex. Volvo 940 vs. Mercedes 190

Rallyhalle
2 februari 2012 · 4 299 Inlägg

Vagafraga skrev:

Rallyhalle skrev:
Jag hade en 940 för dryga 10 000kr som pendlarbil. Drog inte överdrivet mycket tycker jag, sommartid låg den typ ~0.8 l/mil. Låg man på landsväg gick det att komma ner i förbrukning.

Jag körde den bilen ~2500 mil på dom 9 månaderna jag hade den och det enda jag inte gillade med den bilen var den trasiga AC:n tongue Annars var det en riktig trotjänare!

Så att en bra 18-årsbil är det allt! smile

Jo, vovlo 940 är snygga, men bensinpriset bekymrar mig. 0.8 L / mil klarar jag väl mig på, men jag har hört att de flesta volvos drar ca 1 L / mil.

Volvo 940/740 med insprutning (ingen förgasare helt enkelt) tycker jag man lätt kommer under milen. Gäller bara att man inte gasar som en dåre och kör om vid varenda tillfälle man har.

Däremot Volvos modeller med 5 cylindriga motorn är inte lätta att komma under 1 liter... Så köp inte någon 850 tex om du vill ha en bil som drar lite mindre smile

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Vagafraga skrev:

Rallyhalle skrev:
Jag hade en 940 för dryga 10 000kr som pendlarbil. Drog inte överdrivet mycket tycker jag, sommartid låg den typ ~0.8 l/mil. Låg man på landsväg gick det att komma ner i förbrukning.

Jag körde den bilen ~2500 mil på dom 9 månaderna jag hade den och det enda jag inte gillade med den bilen var den trasiga AC:n tongue Annars var det en riktig trotjänare!

Så att en bra 18-årsbil är det allt! smile

Jo, vovlo 940 är snygga, men bensinpriset bekymrar mig. 0.8 L / mil klarar jag väl mig på, men jag har hört att de flesta volvos drar ca 1 L / mil.

Volvo 940/740 med insprutning (ingen förgasare helt enkelt) tycker jag man lätt kommer under milen. Gäller bara att man inte gasar som en dåre och kör om vid varenda tillfälle man har.

Däremot Volvos modeller med 5 cylindriga motorn är inte lätta att komma under 1 liter... Så köp inte någon 850 tex om du vill ha en bil som drar lite mindre smile

Låter bra! Har du någon källa på ditt påstående angående Volvo med insprut? smile

Letade information angående insprut på 940 på wikipedia, men hittade inget. Kan du förklara lite mer?

T.ex. Vilka årsmodeller har insprut?

Senast redigerat av Vagafraga (2 februari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang