Vågar man köpa en bil i 9 000 kronorsklassen?

Rallyhalle
2 februari 2012 · 4 299 Inlägg

lingua skrev:

Rallyhalle skrev:
Jag hade en 940 för dryga 10 000kr som pendlarbil. Drog inte överdrivet mycket tycker jag, sommartid låg den typ ~0.8 l/mil. Låg man på landsväg gick det att komma ner i förbrukning.

Jag körde den bilen ~2500 mil på dom 9 månaderna jag hade den och det enda jag inte gillade med den bilen var den trasiga AC:n tongue Annars var det en riktig trotjänare!

Så att en bra 18-årsbil är det allt! smile

och 1,2l i stadstrafik nu i vinter tid, har just den 940'n som vinterpulka nu.smile

Annars håller jag med Rallyhalle, inte mycket som strular med dom.
Startar och bara går, ju mindre lull lull desto bättre! mindre strul.

Ja det är en riktig pärla du sitter på wink

Rquired Allmänt envis
2 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Jag tror inte alls att det är vettigt att fundera på en BMW för 9000:-, det är mycket körglada bilar och sådana i lägre prisklasser köps oftast och körs slut på. Även Volvo ligger högt i pris och kan påstås vara lite övervärderade, särskilt i kombination med förbrukningen.

Mercedes är en bra kombination av dessa egentligen, den har de riktigt vassa vägegenskaperna Volvo saknar men är trots det minst lika stryktålig och den är inte körglad på samma sätt som en BMW vilket gör att det finns gott om billiga gubbkörda Mercedes till salu. Dom går även relativt snålt, om jag skulle handlat en bil för strax under 10.000:- hade jag letat efter en gammal Mercedes E-klass W124 eller eventuellt även en 190 W201!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

Rquired skrev:
Jag tror inte alls att det är vettigt att fundera på en BMW för 9000:-, det är mycket körglada bilar och sådana i lägre prisklasser köps oftast och körs slut på. Även Volvo ligger högt i pris och kan påstås vara lite övervärderade, särskilt i kombination med förbrukningen.

Mercedes är en bra kombination av dessa egentligen, den har de riktigt vassa vägegenskaperna Volvo saknar men är trots det minst lika stryktålig och den är inte körglad på samma sätt som en BMW vilket gör att det finns gott om billiga gubbkörda Mercedes till salu. Dom går även relativt snålt, om jag skulle handlat en bil för strax under 10.000:- hade jag letat efter en gammal Mercedes E-klass W124 eller eventuellt även en 190 W201!

Låter klokt, men fan alltså. Jag har aldrig ägt en bil och det känns som om jag redan fastnat för Volvo. sad

Rquired Allmänt envis
2 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Vagafraga skrev:

Rquired skrev:
Jag tror inte alls att det är vettigt att fundera på en BMW för 9000:-, det är mycket körglada bilar och sådana i lägre prisklasser köps oftast och körs slut på. Även Volvo ligger högt i pris och kan påstås vara lite övervärderade, särskilt i kombination med förbrukningen.

Mercedes är en bra kombination av dessa egentligen, den har de riktigt vassa vägegenskaperna Volvo saknar men är trots det minst lika stryktålig och den är inte körglad på samma sätt som en BMW vilket gör att det finns gott om billiga gubbkörda Mercedes till salu. Dom går även relativt snålt, om jag skulle handlat en bil för strax under 10.000:- hade jag letat efter en gammal Mercedes E-klass W124 eller eventuellt även en 190 W201!

Låter klokt, men fan alltså. Jag har aldrig ägt en bil och det känns som om jag redan fastnat för Volvo. sad

Jag lider med dig. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
saab_sonett Handledare
2 februari 2012 · 1 481 Inlägg

Köper du en MB 190 så kan du spara mycket bensinpengar jämfört med en Volvo. En förgasar- 190 drar under 0,7 l/mil blandad körning. Har en i familjen. Går snålare än en Golf Mk1.

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

saab_sonett skrev:
Köper du en MB 190 så kan du spara mycket bensinpengar jämfört med en Volvo. En förgasar- 190 drar under 0,7 l/mil blandad körning. Har en i familjen. Går snålare än en Golf Mk1.

Rolig att sladda med på vintern? tongue

saab_sonett Handledare
2 februari 2012 · 1 481 Inlägg

Bakhjulsdriven och ganska bra balans. Lite lik BMW E36. Inget fartåk men billig i drift. Försäkringen är lägre än för en 740.

Vagafraga Avstängd
2 februari 2012 · 98 Inlägg

saab_sonett skrev:
Bakhjulsdriven och ganska bra balans. Lite lik BMW E36. Inget fartåk men billig i drift. Försäkringen är lägre än för en 740.

Dyra reservdelar?

twin_cam Smålänning
2 februari 2012 · 7 877 Inlägg

Vagafraga skrev:

saab_sonett skrev:
Bakhjulsdriven och ganska bra balans. Lite lik BMW E36. Inget fartåk men billig i drift. Försäkringen är lägre än för en 740.

Dyra reservdelar?

Nej inte direkt, finns inte lika mycket på biltema, så nya delar kan vara en gnutta dyrare, men bromsbelägg och skivor är billigare till MB.

Bilarna håller bra, dock är det svårare med begagnade karossdelar då dom gillar att rosta en del tyvärr, men håller du dig på vägen så går det bra smile

Försäkringen beror på vart du bor, men man kan säga ungefär likvärdig.

Varesig vad det gäller Mercedes eller Volvo så behöver du inte oroa dig för milen, för det är kvalitetsbilar som håller läääänge.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
saab_sonett Handledare
2 februari 2012 · 1 481 Inlägg

Nja, finns delar på alla skrotar. Annars skickar man efter från Tyskland på Ebay. Samma som man gör med delar till BMW. Mekonomen och Skruvat.se har delar till MB.
Ekonomiplåt finns att köpa om det behövs.

Senast redigerat av saab_sonett (2 februari 2012)

VBNicke
2 februari 2012 · 36 Inlägg

Bästa bilen för dem pengarna är tveklöst SAAB 9000, bästa kompromissen mellan prestanda, teknik, säkerhet, komfort, ägandekostnad. Om bakhjulsdrivet är ett måste så köp en BMW, tyvärr ofta törstiga, dyra att reparera, försäkra. Annars är BMW mycket roliga bilar smile

"Varför låta en motor suga, när man kan våldta den med en turbo?"
Grabber Dagdrömmare
2 februari 2012 · 2 836 Inlägg

http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_318i … 16&w=1
För 10k (sänkt pris) får du en felfri bil som är ganska sladd-vänlig (beroende på föraren).

Förskärning varierar mycket på bolaget, ägarens ålder o geografisk läge så tro inte för mycket vad andra säger/skriver om försäkrings priser!

BTW så dom flesta bakhjulsdrivna bilar för 9k är ofta ganska misshandlade eller i allmänt dåligt skick dock kan man hitta guld korn.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
saab_sonett Handledare
2 februari 2012 · 1 481 Inlägg

Grabber skrev:
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_318i_37958439.htm?ca=16&w=1
För 10k (sänkt pris) får du en felfri bil som är ganska sladd-vänlig (beroende på föraren).

Förskärning varierar mycket på bolaget, ägarens ålder o geografisk läge så tro inte för mycket vad andra säger/skriver om försäkrings priser!

BTW så dom flesta bakhjulsdrivna bilar för 9k är ofta ganska misshandlade eller i allmänt dåligt skick dock kan man hitta guld korn.

Som prisjämförelse. MB190 halvförsäkring i stor mellansvensk stad ägd av 22-åring  3500:-/helår

Här har du ett som det verkar bra ex. Finns många att välja på.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Merc … =8&w=3

Senast redigerat av saab_sonett (2 februari 2012)

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 februari 2012 · 10 427 Inlägg

saab_sonett skrev:
Köper du en MB 190 så kan du spara mycket bensinpengar jämfört med en Volvo. En förgasar- 190 drar under 0,7 l/mil blandad körning. Har en i familjen. Går snålare än en Golf Mk1.

Inte illa smile är det 2,0 90hk-motorn?

Finns bränsleförbrukning angivet här:
http://www.mercefreaken.com/modellene/201/201.htm
( Antar att det är från faktablad. )

Rquired Allmänt envis
2 februari 2012 · 12 512 Inlägg

VBNicke skrev:
Bästa bilen för dem pengarna är tveklöst SAAB 9000, bästa kompromissen mellan prestanda, teknik, säkerhet, komfort, ägandekostnad. Om bakhjulsdrivet är ett måste så köp en BMW, tyvärr ofta törstiga, dyra att reparera, försäkra. Annars är BMW mycket roliga bilar smile

Knappast, delarna till en BMW är inte dyrare än dem till SAAB och där finns generellt mindre som kan krångla i en BMW (Ingen Turbo, kraftiga växellådor med mera). Ofta är även en BMW enklare att reparera, jämför ett kopplingsbyte på en FWD SAAB och en RWD BMW. "Något" enklare att ta ner lådan på den senare vilket ger en lägre räkning från verkstaden.

Gamla myter om dyra BMW´s skall man inte gå på, däremot kräver ett ekonomiskt bilägande att man köper en bil i bra skick från första början och en frisk BMW är inte helt enkelt att hitta för 9.000:-.

Det är å andra sidan tveksamt om man hittar en populär ungdomsbil som SAAB Turbo i bra skick för samma pengar, och även dessa pigga ungdomsbilar är dyra att försäkra. En gammal Volvo eller Mercedes känns som ett mycket säkrare köp med denna budget, särskilt när trådskaparen har bakhjulsdrift som ett krav...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
twin_cam Smålänning
2 februari 2012 · 7 877 Inlägg

saab_sonett skrev:

Grabber skrev:
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_318i_37958439.htm?ca=16&w=1
För 10k (sänkt pris) får du en felfri bil som är ganska sladd-vänlig (beroende på föraren).

Förskärning varierar mycket på bolaget, ägarens ålder o geografisk läge så tro inte för mycket vad andra säger/skriver om försäkrings priser!

BTW så dom flesta bakhjulsdrivna bilar för 9k är ofta ganska misshandlade eller i allmänt dåligt skick dock kan man hitta guld korn.

Som prisjämförelse. MB190 halvförsäkring i stor mellansvensk stad ägd av 22-åring  3500:-/helår

Här har du ett som det verkar bra ex. Finns många att välja på.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Merc … =8&w=3

Jo skiljer mycket.
Volvo 740 GL 22 år Kalmar 4500 trafik
Volvo 940 Turbo 23 år Kalmar 5000 halv

Man ska ha modeller ungdomar ratar, t.ex MB190, Volvo 940 (ännu har dom inte hunnit krockas lika mycket som 740) W124 e.tc...

Lada? Haha big_smile Dom rostar, men håller och är skapligt snåla tack vare låg vikt.
Har samma vägegenskaper som Opel ascona B, vilket inte är fy skam smile
Kostar ingenting heller, kan få en -97 under 10k mil för under 9000 smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Knugcab
2 februari 2012 · 5 111 Inlägg

Rquired skrev:

VBNicke skrev:
Bästa bilen för dem pengarna är tveklöst SAAB 9000, bästa kompromissen mellan prestanda, teknik, säkerhet, komfort, ägandekostnad. Om bakhjulsdrivet är ett måste så köp en BMW, tyvärr ofta törstiga, dyra att reparera, försäkra. Annars är BMW mycket roliga bilar smile

Knappast, delarna till en BMW är inte dyrare än dem till SAAB och där finns generellt mindre som kan krångla i en BMW (Ingen Turbo, kraftiga växellådor med mera). Ofta är även en BMW enklare att reparera, jämför ett kopplingsbyte på en FWD SAAB och en RWD BMW. "Något" enklare att ta ner lådan på den senare vilket ger en lägre räkning från verkstaden.

...jag gissar att du inte snackar om 99/90/900OG där, enklare bilar att göra kopplingsbyte på finns ju knappt. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
twin_cam Smålänning
2 februari 2012 · 7 877 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Rquired skrev:

VBNicke skrev:
Bästa bilen för dem pengarna är tveklöst SAAB 9000, bästa kompromissen mellan prestanda, teknik, säkerhet, komfort, ägandekostnad. Om bakhjulsdrivet är ett måste så köp en BMW, tyvärr ofta törstiga, dyra att reparera, försäkra. Annars är BMW mycket roliga bilar smile

Knappast, delarna till en BMW är inte dyrare än dem till SAAB och där finns generellt mindre som kan krångla i en BMW (Ingen Turbo, kraftiga växellådor med mera). Ofta är även en BMW enklare att reparera, jämför ett kopplingsbyte på en FWD SAAB och en RWD BMW. "Något" enklare att ta ner lådan på den senare vilket ger en lägre räkning från verkstaden.

...jag gissar att du inte snackar om 99/90/900OG där, enklare bilar att göra kopplingsbyte på finns ju knappt. wink

Haha, nä 25 minuter fixar man fan inte ett kopplingsbyte på någon annan bil tror jag big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
saab_sonett Handledare
2 februari 2012 · 1 481 Inlägg

steifan skrev:

saab_sonett skrev:
Köper du en MB 190 så kan du spara mycket bensinpengar jämfört med en Volvo. En förgasar- 190 drar under 0,7 l/mil blandad körning. Har en i familjen. Går snålare än en Golf Mk1.

Inte illa smile är det 2,0 90hk-motorn?

Finns bränsleförbrukning angivet här:
http://www.mercefreaken.com/modellene/201/201.htm
( Antar att det är från faktablad. )

Nä, tror det är 1.8 102-hk Med kat.

MaulinR93
2 februari 2012 · 97 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Vagafraga skrev:

Rallyhalle skrev:
Jag hade en 940 för dryga 10 000kr som pendlarbil. Drog inte överdrivet mycket tycker jag, sommartid låg den typ ~0.8 l/mil. Låg man på landsväg gick det att komma ner i förbrukning.

Jag körde den bilen ~2500 mil på dom 9 månaderna jag hade den och det enda jag inte gillade med den bilen var den trasiga AC:n tongue Annars var det en riktig trotjänare!

Så att en bra 18-årsbil är det allt! smile

Jo, vovlo 940 är snygga, men bensinpriset bekymrar mig. 0.8 L / mil klarar jag väl mig på, men jag har hört att de flesta volvos drar ca 1 L / mil.

1l/mil och mera är väldigt vanligt att dem drar.  En mercedes 190e 1,8-2,3 drar betydligt mindre och går bättre (tycker jag iaf)

Ganska intressant att folk drar alla Volvos över en kant sådär.
Min drar ungefär 0.7 blandad, det tycker jag är ganska okej för en bil som ändå är 22 år gammal.
Det handlar dels om hur man kör och hur omhändertagen bilen är. Oftast hjälper en service ganska mycket, och hur svårt/dyrt är det att göra på en gammal Volvo?

Volvo V70 2.5 "Blue-Ray" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang