Volvo 850 batteriet urladdat!

dalahest
2 februari 2012 · 27 Inlägg

Hej har en Volvo 850 som batteriet laddas ur på, men vet ej vad som är felet!
Har satt multimeter mellan pluskabel och pluspol men den visar att det inte är någonting som drar ström. så du undrar ja varför den laddar ur sig har testat med 2 olika batterier och 1 utav dom är nästan nytt.

detta har kommit nu och innan har bilen stått med baslåda och slutsteget var kopplat med remoten direkt på pluskabeln men den har aldrig dragit ur sig och nu har ja kopplat ur allt sådant men drar fortfarande ström


HJÄLP MIG

Drönirettab
2 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Om remotekabeln är kopplad direkt på pluskabeln och att steget även har sina båda strömkablar anslutna, då slås steget på och drar en viss mängd ström. Batteriet kommer i så fall att långsamt dras ur, så är det helt enkelt. smile

Om batteriet tidigare inte har blivit urdraget så har heller inte remotekabeln haft en direktplus, eller så har det varit dålig kontakt i den direktplusen (fast då startar inte steget alls).

Jag skulle nog vilja ha mer förklaring på remoteinkopplingen innan jag kan ge vidare råd, det är någonting som inte stämmer riktigt. smile

dalahest
2 februari 2012 · 27 Inlägg

Remoten sitter med en kabel direkt på pluskabeln till steget så det står på hela tiden! så har det gjort i x antal månaders tid! så det kan ju omöjligt vara det felet eftersom bilen har fungerat ända tills nu!

nu har bilen blivit svår startad och drar ström som fan!

till exempel ikväll hade bilen på laddning åkte till affärer gick in tog max 5minuter sen när ja kom ut och skulle starta bilen var det knappt så den gick igång! hade ca 1mil till affären..

generatorn dålig? men det går ju att åka med bilen utan att man märker att något inte stämmer går helt som vanligt

satt multimeter och dragit varenda säkring den drar inge ström, hade en bmw förut som drog ström det var stereon det såg ja genom multimetern så ja vet hur man söker med den.

en annan bmw ja hade förut gick generaton sönder = bilen dog när man körde

så vad kan det vara för fel nu är slutsteg och allting helt urkopplat det är inte det.

blir ingen skillnad om vi jordar batteriets minuspol direkt på motorn så jorden är det inte.

men vad är ett laddnings relä och vad har det för funktion? någon som vet vart det sitter på en 850?

dalahest
2 februari 2012 · 27 Inlägg

ja även fast batteriet är full laddat har bilen blivit mer svårstartad än va den var innan

Drönirettab
2 februari 2012 · 21 761 Inlägg

När ett slutsteg är igång så drar det ström, jag lovar. Inte säkert att det är just detta som bråkar nu, men ström drar det ändå. Lite grovt kan man säga stt de flesta steg antagligen drar 0,5-1,5 A i "tomgångsström" om man kollar i flera olika slutstegsspecar. smile

Men om vi övergår till ditt problem så verkar det orimligt att multimetern inte visar någon tjuvström alls, åtminstone typ 10-20 mA bör det dra med tanke på klocka och kanske annat som kräver minne.

Har du mätt laddspänningen på generatorn med motorn på tomgång och endast halvljuset igång?

Laddregulator ska sitta på generatorns baksida på en 850, åtminstone på vissa modeller. Den sköter om att hålla laddspänningen stabil vid olika belastning.

Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2012)

dalahest
2 februari 2012 · 27 Inlägg

hm okej instrumentet visar 0.01 och det är inte mkt och ja slutsteget drar ström men det har vart så sen i somras och aldrig dragit slut på strömmen och nu är inget i kopplat.

hur mäter man laddspänningen?

kan det enklaste sättet vara att byta generator?

Drönirettab
2 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Laddspänningen mäts helst på både generator och batteri, då ser man också ifall det är eventuellt spänningsförlust mellan generator-batteri. Nere på generatorn sätter man plusmätpinnen på B+ och minusmätpinnen på generatorns hölje (ren metall). Vid mätningen på generatorn måste man vara försiktig så att inte händer/kläder/mätkablar riskerar att fastna i drivremmen.

Mät först med motorn på tomgång och endast halvljuset igång, sedan håller du 1500-2000 motorvarv konstant och slår igång några förbrukare (tex fläkt, extraljus). Vid första mätningen bör spänningen ligga runt 14-14,4 V, vid andra mätningen kan man tillåta att spänningen sjunker ett par tiondelar. Naturligtvis kommer spänningen att sjunka ordentligt om sakerna drar mer än vad generatorn är specad för.

Förresten kan din inkoppling av remotekabeln i längden göra att batteriet "åldras i förtid", orsaken är att det finns risk för sulfatering i batteriet pga otillräcklig laddning. Tar vi exempelvis exemplet med 0,5 A strömförbrukning hos steget så blir batteriet urdraget med 12 Ah per dygn, vilket kanske inte märks så mycket till en början.

Kör man då bilen relativt korta sträckor (kort körtid) så hinner inte generatorn fylla upp med så mycket som drogs ur (även med bra fungerande generator), men det räcker ändå för att motorn ska starta utan problem. Låter man det där fortsätta ett tag så börjar batteriet sulfateras i cellerna och tappa kapacitet, det blir helt enkelt mindre användbar "kräm" kvar. Till slut kan batteriet ge upp, fastän generatorn alltså fungerar som den ska. smile

Det är inte ett påhittat påstående från mig, sånt kan mycket väl hända. Skulle bilen dessutom ibland stå orörd i två dygn, då blir det bekymmer.

Jag föreslår att du, oavsett vad felet beror på, kopplar om remoten så att steget slås på när stereon är på. Det kopplingssätt som är nu anser jag inte vara vettigt.

dalahest
3 februari 2012 · 27 Inlägg

slutsteget är helt ur kopplat ingen plus ingen jord ingenting finns inge ström dit det är inte steget!

har även satt i ett annat batteri och blir samma sak endå

Drönirettab
3 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Jo, jag har förstått av din text att det inte är slutsteget. Jag skrev bara att det kan inverka på sakerna.

Om ett annat batteri också blir urdraget så finns det någonting som tjuvdrar ström, då ska det helt enkelt synas med en tjuvströmsmätning. Om det inte syns så handlar det antingen om ett oregelbundet fel (som kanske inte syns direkt vid mätningen utan man måste kanske mäta under en lång tid), eller så har man mätt galet. smile

Har du mätt laddspänningen än?

Senast redigerat av Drönirettab (3 februari 2012)

dalahest
3 februari 2012 · 27 Inlägg

okej ne jag kan ju inte hitta något som drar ström.

nej har inte gjort det men nu har bilen börjat fungera bättre när ja fyllde på olja :S ja va i affären idag i drygt 15min gick ut och bilen starta direkt.

te_wik Forummoderator
3 februari 2012 · 12 813 Inlägg

Hur har du gått till väga när du mäter efter tjuvström?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
PartilleMalm
3 februari 2012 · 318 Inlägg

Du vet att när du mäter ström (Ampere) måste du bryta kretsen och låta strömmen gå igenom multimetern!

DVS att du kopplar av exempelvis pluskabeln på batteriet och håller en mätpinnen på batteriets + och den andra mätpinnen på kabeln som du tog av batteriet ..... kolla så du inte lägger ngt mot plåt så du får en liten kortis:P

te_wik Forummoderator
3 februari 2012 · 12 813 Inlägg

PartilleMalm skrev:
Du vet att när du mäter ström (Ampere) måste du bryta kretsen och låta strömmen gå igenom multimetern!

DVS att du kopplar av exempelvis pluskabeln på batteriet och håller en mätpinnen på batteriets + och den andra mätpinnen på kabeln som du tog av batteriet ..... kolla så du inte lägger ngt mot plåt så du får en liten kortis:P

Var inne på det precis, tror mätningen inte gått rätt till.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
dalahest
4 februari 2012 · 27 Inlägg

ja man skruvar av pluspolen, och sätter mätinstrumentet i mellan och då ser man vad som drar ström jo jag har gjort det rätt och riktigt! har gjort det på bilar förr!
så öppnar man dörren t.ex. så ser man det direkt på mätarn när innebelysingen tänds!


men den verkar fungera bättre med lite på fyllning av olja, kan säga att det inte är min bil utan syrrans bil och den hade stått i ca 2år när hon fick den av en kompis så antar att oljan inte är bytt på kanske 4år i alla fall så blir ny olja och oljefilter!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang