3128
Sök

Volvo 940 laddar ej, HJÄLP!

718 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#1
Jag vet att det finns en massa trådar om detta men jag hittar inte svar på min fråga i dom trådarna.

Har en Volvo 940 som inte vill ladda, när man vrider på nycklen så tänds inte lassnings lampan i bilen. Som jag förstått så måste denna lysa för att den ska ladda.
Finns det någon säkring eller dyligt tilll detta?
Har bytt generator, kol och kollat sladdar.

Tacksam för svar!

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

2 266 Inlägg
3 februari 2012
#2
Funkar instrumenten normalt annars? Kolla laddlampan så den inte är paj

svetsdiff !!!

Forummoderator
26 480 Inlägg
3 februari 2012
#3
Har du ens provmätt för att se om den laddar eller ej?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

718 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#4
PMPerformance skrev:
Funkar instrumenten normalt annars? Kolla laddlampan så den inte är paj

Japp den är hel.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

718 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Har du ens provmätt för att se om den laddar eller ej?

Den tar ju slut på batteriet alltså laddar den inte?
Laddnings lampan lyser inte i bilden så det är antagligen det, men varför den inte lyser är frågan.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

2 266 Inlägg
3 februari 2012
#6
Hur var de med instrumentet slls mätsr döda med eller?

svetsdiff !!!

718 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#7
PMPerformance skrev:
Hur var de med instrumentet slls mätsr döda med eller?

Nej när där är batteri på bilen så fungerar allt som det ska. Men kanske mätarhuset som get upp?

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

Forummoderator
26 480 Inlägg
3 februari 2012
#8
Något kabelbrott?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

718 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#9
Mack skrev:
Något kabelbrott?

Ja det kan det mycket väl vara men bilen har bara stått och efter det så uppstod felet hmm.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

2 266 Inlägg
3 februari 2012
#10
Har du testat med en liten kabel mellan stora plusen på generatorn och den lilla och byglat igång generatorn för den generatorn behöver bara lite ström på lilla anslutningen för att starta laddningen.

svetsdiff !!!

718 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#11
PMPerformance skrev:
Har du testat med en liten kabel mellan stora plusen på generatorn och den lilla och byglat igång generatorn för den generatorn behöver bara lite ström på lilla anslutningen för att starta laddningen.

Ska prova det med lampan imon. Så den lilla sladden gör så att bilen laddar kan man säga?
Så då kan det vara brott på den sladden eller dyligt.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

2 266 Inlägg
3 februari 2012
#12
Testa även att extra jorda generatorn i motorn. Har den stått ett tag och nu skulle du starta den och dom lyste inte laddlampan när du vred på tändningen? Enda säkringen som finns till generator lampan är en insmält i de blåplastfilmen på baksidan av mätarhuset där 120 km/h är men då ska alla mätare vara döda med

svetsdiff !!!

164 Inlägg
3 februari 2012
#13
testa att sätta en startkabel mellan generator samt nån jord. tex direkt på batteriet, varit med om att generatorn inte är jordad

gör inte det nån skillnad prova att ta den lilla kabeln och jorda den, då ska laddningslampan lysa med tändningen på, gör den det vet du att lampa osv. är ok

mvh


2 266 Inlägg
3 februari 2012
#14
epafolle skrev:
PMPerformance skrev:
Har du testat med en liten kabel mellan stora plusen på generatorn och den lilla och byglat igång generatorn för den generatorn behöver bara lite ström på lilla anslutningen för att starta laddningen.

Ska prova det med lampan imon. Så den lilla sladden gör så att bilen laddar kan man säga?
Så då kan det vara brott på den sladden eller dyligt.

Den lilla är kopplad på tändningen via lampan så den ger ström till generator sen slocknar den när den börjar ladda

svetsdiff !!!

718 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#15
PMPerformance skrev:
Testa även att extra jorda generatorn i motorn. Har den stått ett tag och nu skulle du starta den och dom lyste inte laddlampan när du vred på tändningen? Enda säkringen som finns till generator lampan är en insmält i de blåplastfilmen på baksidan av mätarhuset där 120 km/h är men då ska alla mätare vara döda med

Ja jag köpte bilen av en polare och han har kört med den lite men sen nu när jag köpte den har den stått kanske 3 veckor.
Där är en jord emellan generator och insug. Okej men är det ofta att den säkringen går eller?

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

2 266 Inlägg
3 februari 2012
#16
epafolle skrev:
PMPerformance skrev:
Testa även att extra jorda generatorn i motorn. Har den stått ett tag och nu skulle du starta den och dom lyste inte laddlampan när du vred på tändningen? Enda säkringen som finns till generator lampan är en insmält i de blåplastfilmen på baksidan av mätarhuset där 120 km/h är men då ska alla mätare vara döda med

Ja jag köpte bilen av en polare och han har kört med den lite men sen nu när jag köpte den har den stått kanske 3 veckor.
Där är en jord emellan generator och insug. Okej men är det ofta att den säkringen går eller?

Jag har varit med om de en gång och de verkar vara inte alls många som fått problem med den

svetsdiff !!!

718 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#17
titum skrev:
testa att sätta en startkabel mellan generator samt nån jord. tex direkt på batteriet, varit med om att generatorn inte är jordad

gör inte det nån skillnad prova att ta den lilla kabeln och jorda den, då ska laddningslampan lysa med tändningen på, gör den det vet du att lampa osv. är ok

mvh

Ja det får jag testa. Ja den lilla lampan ska jag testa jorda med en lampa emellan.
Man kan ju hoppas att det är ett lätt fel nu.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

718 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#18
PMPerformance skrev:
epafolle skrev:
PMPerformance skrev:
Testa även att extra jorda generatorn i motorn. Har den stått ett tag och nu skulle du starta den och dom lyste inte laddlampan när du vred på tändningen? Enda säkringen som finns till generator lampan är en insmält i de blåplastfilmen på baksidan av mätarhuset där 120 km/h är men då ska alla mätare vara döda med

Ja jag köpte bilen av en polare och han har kört med den lite men sen nu när jag köpte den har den stått kanske 3 veckor.
Där är en jord emellan generator och insug. Okej men är det ofta att den säkringen går eller?

Jag har varit med om de en gång och de verkar vara inte alls många som fått problem med den

Okej men mina mätare fungerar men ladnings lampan lyser ju fan inte sad. eftersom jag bytt allt måste det ju bara det som är fel. Den lilla sladden som sitter på generatorn alltså.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

36 Inlägg
4 februari 2012
#19
när du vrider på tändningen, lyser alla kontroll lampor i instrumenten då? gör dom inte det så ta ur instrumenthuset och dra av alla kontakter och sätt i dom igen så ska du se att den funkar smile


718 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#20
Lukaz skrev:
när du vrider på tändningen, lyser alla kontroll lampor i instrumenten då? gör dom inte det så ta ur instrumenthuset och dra av alla kontakter och sätt i dom igen så ska du se att den funkar smile

Alla lampor lyser inte. Ojla, spolarvätska och lamda lyser men inte laddnings lampan mf.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime


Sök