M5 S38b38 I E34 kaross?

whipped
5 februari 2012 · 11 Inlägg

Hejsan!

Tänkte höra lite inför ett ev projekt med en Bmw e34. big_smile
Hur stora är modifikationerna för att lyfta M5 motor (S38b38) ner i en vanlig e34 kaross?

MVH

Ändrade till en begriplig rubrik.
mvh jonTe/moderator

Saxxa
6 februari 2012 · 18 Inlägg

Vad roligt! Jag sitter med samma idé och frågeställning (i princip, vill skruva ner motorn i en 525iX)!

Har googlat lite och det finns ju utan tvekan bilar där ute där modden gjorts. Men har inte hittat några bra diskussioner där den verkligen pratats igenom. Däremot verkar det innebära en del jobb med förändringar av torpedvägg om man vill stoppa ner den i en 325, att döma av diverse amerikanska trådar jag läst. Men eftersom diskussionerna där inte tagit upp problem med anslutning till växellåda, och att det inte verkar helt ovanligt med M3-motor i 525'orna gissar jag att motorerna passar rakt på lådorna. Och det är ju alltid ett stort plus (om min gissning stämmer alltså).

Däremot kan det bli lite knivigt med inreggningen hos SFRO och bilprovningen. Det kan nog vara så att dom vill se M5-bromsar och dylikt på grund av den ökade effekten och vridet. Och turbo/kompressor är bara att glömma direkt om du inte vill dra på dig sjukt mycket jobb inför varje besiktning för det är ej regbart med den motorn.

Germax
6 februari 2012 · 12 086 Inlägg

Att lyfta i en M5 motor i en annan E34 lär ju inte va några bekymmer tongue

Att få motorn att passa på en 525ix låda lär inte va lika enkelt. Motorn passar inte på lådan och tråget passar inte blocket. Dessutom tror jag en S38 är längre än M50.

Saxxa
6 februari 2012 · 18 Inlägg

Intressant att heta "JapMax" när det är uppenbarligen BMW som gäller för hela slanten.... tongue

Lite surt det där med iX. Efter att ha letat lite mer har jag hittat en del bra info nu och det är bara att glömma idén med iX. Främre diffen genom tråget och annat block dessutom. Lär bli svårt att få till. Fast det hade varit fränt... smile

Senast redigerat av Saxxa (6 februari 2012)

Germax
6 februari 2012 · 12 086 Inlägg

Saxxa skrev:
Intressant att heta "JapMax" när det är uppenbarligen BMW som gäller för hela slanten.... tongue

Lite surt det där med iX. Efter att ha letat lite mer har jag hittat en del bra info nu och det är bara att glömma idén med iX. Främre diffen genom tråget och annat block dessutom. Lär bli svårt att få till. Fast det hade varit fränt... smile

Jag har ju varit med ett tag, tiderna har förändrats wink
Kanske skulle byta namn till Germax smile

Bygg 540iX istället, man tar bakre delen av IX lådan och sätter på en 530 låda. Sen återstår främre diffen men då har man lådan mot motorn klar wink

3CSi
7 februari 2012 · 77 Inlägg

Om du ska placera en S38:a i en E34:a är det mest praktiska en 535:a. Det är i grunden samma motorblock och motorrummen är därför rätt så lika, åtminstone om man jämför med resten av E34:a-modellerna. Om du vill ha din 525iX är en S50B32 nog det bästa alternativet. Din låda passar rakt på då, men det är ju att rekommendera att du skaffar M3-lådan. Jag vet inte om 525iX har Getrag eller ZF. Getragen sägs vara klen men jag vet inte om det är sant eller inte. ZF och Getrag är ju egentligen samma företag och från utsidan tycker jag den ser likadan ut som ZF:en så man tycker ju att det i stora drag borde vara samma låda.

Senast redigerat av 3CSi (7 februari 2012)

Saxxa
7 februari 2012 · 18 Inlägg

3CSi skrev:
Om du ska placera en S38:a i en E34:a är det mest praktiska en 535:a. Det är i grunden samma motorblock och motorrummen är därför rätt så lika, åtminstone om man jämför med resten av E34:a-modellerna. Om du vill ha din 525iX är en S50B32 nog det bästa alternativet. Din låda passar rakt på då, men det är ju att rekommendera att du skaffar M3-lådan. Jag vet inte om 525iX har Getrag eller ZF. Getragen sägs vara klen men jag vet inte om det är sant eller inte. ZF och Getrag är ju egentligen samma företag och från utsidan tycker jag den ser likadan ut som ZF:en så man tycker ju att det i stora drag borde vara samma låda.

Hittade en tråd där det var nån som tänkte sätta M3-motorn i en iX. Framgick inte om han faktiskt försökte dock. Det man i princip behövde göra, grovt förenklat, var att skruva på S50-motorn på M50-tråget från iX-motorn och använda iX'ens pickup etc. Men det framgick inte riktigt om det bara var att skruva dit skiten eller om det var en massa saker som inte passade rakt på. Sen återstår ju frågan om man kan använda S50-tråget på M50-motorn och sälja som komplett motor för att få tillbaka några slantar på investeringen för M3-motorn.

Men det finns videos på youtube där dom petat ner en S50B32 i en e34-525iX så helt orimligt är det ju i alla fall inte. Sen tänkte jag att om man nöjer sig med att bara använda bilen på trackdays och dylikt så är ju inte kompressor ett orimligt alternativ heller. En lysholm 2300ax som maxladdar 2,2 bar (har räknat på det och den räcker precis till för att maxladda en 2,5 liters motor på 7000 rpm) borde ju inte ge särskillt långt från 500 hästar. Finns en på blocket nu som snubben vill 10 lax för. Hmmmmmmm.... tongue

Germax
7 februari 2012 · 12 086 Inlägg

525iX och M3 5vxl har samma låda.

2.2bar i en 2.5l Bmw sexa ger långt över 500hk om man inte bygger motorn helt fel.

3CSi
7 februari 2012 · 77 Inlägg

Friktionsförlusterna i en kompressormotor är rätt stora. Kompressormatade dragracingbilar med runt 5000 hästar har mer än 1000 hästar i förlust på grund av bland annat kompressorn.

TurboTarzan
18 september 2012 · 235 Inlägg

Germax skrev:

Saxxa skrev:
Intressant att heta "JapMax" när det är uppenbarligen BMW som gäller för hela slanten.... tongue

Lite surt det där med iX. Efter att ha letat lite mer har jag hittat en del bra info nu och det är bara att glömma idén med iX. Främre diffen genom tråget och annat block dessutom. Lär bli svårt att få till. Fast det hade varit fränt... smile

Jag har ju varit med ett tag, tiderna har förändrats wink
Kanske skulle byta namn till Germax smile

Bygg 540iX istället, man tar bakre delen av IX lådan och sätter på en 530 låda. Sen återstår främre diffen men då har man lådan mot motorn klar wink

Vart lite intresserad av 540ix. Hur bökigt är det att hänga över fördelningslådan från ix-lådan till 530 lådan?
Går det att få 100% drivning till framdiffen om man skulle använda nämnda motorpaket till mittmotorbygge?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang