Kyla intercooler med kväve

RBBN
6 februari 2012 · 76 Inlägg

Tjena!


Har länge funderat på om det är möjligt att kyla en intercooler med flytande kväve.
är det ens möjligt ?

i praktiken hade jag tänkt mig en slinga inuti intercooler i form av kopparrör eller dylikt, rören leder till ett kärl med flytande kväve, hade även tänkt att montera någon form av överströmningsventil för kvävgasen att kunna pysa ut vid övertryck.

är det någon som vet om det ens är möjligt ?

engolf
6 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Det finns färdig CO2 kitt at köpa, med flaska, slangar, solenoid, relä och kablar. Sök på ebay t ex.

RBBN
7 februari 2012 · 76 Inlägg

engolf skrev:
Det finns färdig CO2 kitt at köpa, med flaska, slangar, solenoid, relä och kablar. Sök på ebay t ex.

nu var det inte det jag sökte, co2 är kolsyra, men fungerar det på samma sätt ? är väl i själva verket inte intresserad av att ha något sådant utan bollar bara med idén om det fungerar i teorin att kyla en intercooler med flytande kväve .

Pim_Pim
7 februari 2012 ·

Borde ju kyla satan me flytande kväve tongue

engolf
7 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Flytande kväve är nog ganska overkill, då blir aluminumet i intercoolern väldigt sprött pga den extremt låga temperaturen (-200++), och laddar du 1 bar, kommer den formodligen att spricka, för att inte snacka om alla tillhörande slangar som kommer att smulas sönder som papper. Du hittar knappast en pump som klarar pumpa flytande kväve utan att gå sönder.
Det blir enklare att bygga en liten box runt intercoolern och fylla den med torris,

RBBN
7 februari 2012 · 76 Inlägg

tanken är inte att fylla intercooler med kväve utan ha en slinga med kväve som går i intercoolern och det jag undrar är om det skulle funka eller om kväven skulle dunsta bort så fort det blir lite värme ?

engolf
7 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Flytande kväve håller ju temp unde -200, och när det hamnar på en varm intercooler kommer det att koka bort.
Jag förstod at du inte skulle fylla den med kväve, utan bara "duscha" den:) Du får nog många tekniska problem innan att kunna genomföra det, bl a pump, behållare mm...

RBBN
7 februari 2012 · 76 Inlägg

engolf skrev:
Flytande kväve håller ju temp unde -200, och när det hamnar på en varm intercooler kommer det att koka bort.
Jag förstod at du inte skulle fylla den med kväve, utan bara "duscha" den:) Du får nog många tekniska problem innan att kunna genomföra det, bl a pump, behållare mm...

nej det handlar inte om att duscha den heller, utan att ha en slinga lindad inuti intercoolern, behövs ingen pump eller liknande, enbart fall då intercooler kommer vara lägre belägen än själva tanken, så det rinner fritt i en slinga i intercoolern, angående kylans påverkan på intercoolern så kommer det inte komma i kontakt med varandra, mer än där anslutningarna går in. ska försöka skissa en bild så du förstår på ett ungefär hur jag tänker

Glesmark
7 februari 2012 · 1 938 Inlägg

Röstar även jag på att baka in icn i torris med frigolit runt, billigt och enkelt.
Kyler till extremt kallt, har du det i frigolit så det är "isolerat" så kyler det sig själv så det inte förångar bort direkt.
Skulle du ändå ha det i t.ex rumstemp så förångar inte ett 10x15x2cm block bort förrän efter ca 4 timmar.

RBBN
7 februari 2012 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82433/82433-d11ea4af401bbf374dc78cc548135100.jpg

något sådan var det jag hade tänkt !

har inga direkta paintskills men ni förstår nog på ett ungefär hur jag tänker !

Senast redigerat av RBBN (7 februari 2012)

Glesmark
7 februari 2012 · 1 938 Inlägg

Så fort kvävet lämnar behållaren som är nerkyld av kvävet, så kommer det vilja expandera, din överströmningsventil kommer få veta att den finns så att säga.
Vid närmare eftertanke undrar jag vilken normal överströmningsventil som skulle kunna funka till den extrema kyla som blir.

Varför duger inte ett vanligt kolsyrekit som finns, det blir extremt kallt även det, vanlig kolsyreis kyler till -80 grader om du bakar in icn i det och kommer fungera aktivit i över 1 timma, det väger väldigt lite och är enkelt att göra.

Vill du bygga nått hemmapulat så kan du ju skaffa kolsyresläckare med lång slang och ha i kupen som är riktad med "munstycket" mot icn, en sån normalstor kolsyresläckare kan du säkert hinna köra 402 meter med, om det nu är nödvändigt. Du får massa onödig vikt dock.


Varför vill du ens ha det över huvud taget?
99% av dom 250-800hk bilar jag sett har bara en vanlig ic, har du sån varm insugsluft att du har problem så bör du åtgärda problemet.

RBBN
7 februari 2012 · 76 Inlägg

Glesmark skrev:
Så fort kvävet lämnar behållaren som är nerkyld av kvävet, så kommer det vilja expandera, din överströmningsventil kommer få veta att den finns så att säga.
Vid närmare eftertanke undrar jag vilken normal överströmningsventil som skulle kunna funka till den extrema kyla som blir.

Varför duger inte ett vanligt kolsyrekit som finns, det blir extremt kallt även det, vanlig kolsyreis kyler till -80 grader om du bakar in icn i det och kommer fungera aktivit i över 1 timma, det väger väldigt lite och är enkelt att göra.

Vill du bygga nått hemmapulat så kan du ju skaffa kolsyresläckare med lång slang och ha i kupen som är riktad med "munstycket" mot icn, en sån normalstor kolsyresläckare kan du säkert hinna köra 402 meter med, om det nu är nödvändigt. Du får massa onödig vikt dock.


Varför vill du ens ha det över huvud taget?
99% av dom 250-800hk bilar jag sett har bara en vanlig ic, har du sån varm insugsluft att du har problem så bör du åtgärda problemet.

jag har inte för avsikt att använda det överhuvudtaget, jag undrar bara om det är fysiskt möjligt att det skulle kunna fungera!

engolf
7 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Det är säkert möjligt, men hur praktiskt? Jag hade inte velat ha en behållare med flytande kväve i bilen, inte ens i motorrummet, då man inte vet vad som kommer att hända med tanke på vibrationerna och g-krafterna den kommer utsättas för.
Angående slingan i icn: stor risk för isbildning, då fukten i den varma luften kommer kondensera och sedan frysa till is. Och att lita på att gravitationen gör jobbet och kväve rinner ner i slingan tor jag inte på, då det kommer att koka och pressa vätskan tillbaka till behållaren. För att detta ska funera behöver man en cirkulationspump.

Glesmark
7 februari 2012 · 1 938 Inlägg

Tycker det är en onödig diksusion om han inte ens skall använda det.


Om det är möjligt, ja.
Men till vilket pris vet nog ingen här, kontakta nån som jobbar med kvävekylda saker, kommer säkert ta både stor plats och väga mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang